خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بدانم به اندازه یک ارزن به فکر مردم هستند با نان و آب سر می‌کنم، ولی نیستند /وزرای جبهه پایداری پاشنه آشیل دولت»

خبرگزاری خبرآنلاین در نظرسنجی که در روزهای آغازین سال ۱۴۰۱ انجام داد، از مخاطبان خواست تا نظر خود را درباره کارآمدترین و ناکارآمدترین وزرای دولت اعلام کنند. این گزارش به تحلیل نظرات مشارکت کنندگان در نظرسنجی پرداخته است.

 به گزارش خبرآنلاین، نزدیک به‌دو سال حکمرانی قوه مجریه با ریاست ابراهیم رئیسی، عملکرد دولت سیزدهم را پیش روی افکارعمومی قرار داده است. در این ۲۰ ماه، تقریبا تمام مدیران و کارگزاران در دولت، نزدیک به‌جریان اصول‌گرایی هستند که در راس آن‌ها ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوه مجریه ایفای نقش می‌کند.

دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرده که دو قوه‌ی دیگر نیز هم‌سویی جریانی با او دارد و حاکمیت یک‌دست به‌مزیتی برای رئیسی به‌منظور رسیدن به اهدافش تبدیل شده است. در چنین شرایطی، منتقدان دولت معتقدند، رئیسی موانع دولت‌های قبلی برای خدمت به‌مردم را نداشته و در بهترین شرایط سیاسی در داخل کشور آغاز به‌کار کرده است.

شرایط مطلوبی که آیت الله خامنه ای هم از آن به‌عنوان مزیت برای دولت نام بردند و در تحقق شعار سال برای رشدتولید و مهار تورم، بر آن تاکید کردند. با ورود به‌سال جدید، خبرگزاری خبرآنلاین از مخاطبان درخواست کرد تا عملکرد دولت و میزان رضایت مردم زیر ذره بین افکار عمومی قرار دهد و نظر مخاطبان را درباره «کارآمدترین و ناکارآمدترین» وزیران دولت سیزدهم، دریافت کند.

یک مخاطب: بدانم به اندازه یک ارزن به فکر مردم هستند با نان و آب سر می‌کنم، ولی نیستند/ خدا امسال رو به‌خیر کنه/ وزرای جبهه پایداری پاشنه آشیل دولت

رئیس دولت مسئول ناکارآمدی دولت است

اغلب شرکت کنندگان در نظرسنجی خبرآنلاین، «کلیت» اجزا دولت با تاکید بر «تیم اقتصادی» را فاقد کارآمدی موثر برای تحقق رضایت‌مندی مردم ارزیابی کردند. در راس نارضایتی‌ها، رئیس جمهور قرار دارد. مخاطبان معتقدند رئیسی با انتخاب‌های نادرست در تیم اقتصادی خود، نتوانسته به وعده‌هایش عمل کند.

مخاطبی در همین راستا نوشت «کارآمدی در دولت سیزدهم واژه ناآشنا است». «رضا» با انتقاد از کلیت عملکرد دولت نوشته «به نظر من کل دولت، خروجی مناسبی ندارد شامل شخص رییس جمهور و اعضای دولت، به نظرم ضعیف‌ترین دولت بعد از انقلاب هستند و با عملکردشان در حوزه‌های مختلف، سرمایه اجتماعی، اقتصاد کلان و جایگاه بین‌المللی کشور و… را خدشه‌دار کردند و این دردها دیگر قابل التیام نیست»

مخاطبی با نام «شیرازی» راه‌کار برون‌رفت دولت از ناکارآمدی را در این دانسته که «رئیسی اعلام کند که نمی‌تواند کشور را اداره کند و جای خودش را به یک شخص باتجربه و کاری بدهد». مخاطب دیگری که از حامیان رئیسی است، خطاب به ایشان نوشت: «اگر نظر مردم برایتان مهم است که مطمئنم برایتان مهم است تیم اقتصادی دولت وزیر صمت وزیر خارجه، وزیر ارتباطات وزیر کشاورزی باید عوض شوند؛ به‌جای شعاردادن بایددرمیدان عمل خود را ثابت کنید؛ زندگی برای مردم خیلی سخت دشوار شده چاره‌ای برای آن بیندیشید»

مخاطب دیگری نیز که از حامیان دولت سیزدهم است، ایران را با ترکیه مقایسه کرده و نوشت «مملکت درطی این مدت از حکمرانی «دکتر» رئیسی بسیار بدتر از مناطق زلزله زده ترکیه شده است»

یک مخاطب: بدانم به اندازه یک ارزن به فکر مردم هستند با نان و آب سر می‌کنم، ولی نیستند/ خدا امسال رو به‌خیر کنه/ وزرای جبهه پایداری پاشنه آشیل دولت

تیم اقتصادی در راس ناکارآمدترین وزرا و معاونان

در مرتبه دوم و تقریبا هم‌ردیف با ضعف کارآمدی رئیس دولت سیزدهم، اغلب مخاطبان خبرآنلاین در نظرات خود برای تعیین کارآمدترین و ناکارآمدترین وزرا، به تیم اقتصادی دولت سیزدهم اشاره و آن‌ها را به‌عنوان ناکارآمدترین مورد خطاب قرار داده‌اند. در نظرات کاربران «سیاست خارجی» با «اقتصاد داخلی» پیوند دارد و کاربران معتقدند وزیرامور خارجه نتوانسته کارآمدی خود را در این حوزه اثبات کند. در نگاه کاربران، وزیر امور خارجه تا روزهای پایانی سال قادر نبود رفع تحریم‌ها را که شعار رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ بود، محقق کند و این استمرار تحریم‌ها وضعیت معیشت مردم را با سختی مواجه کرده است.

در همین راستا یکی از مخاطبان نوشت «همه از دم ناکارآمدند اما دیگه وزارت خارجه و اقتصاد، روی همشون رو سفید کرد». «علی» هم معتقد است «ناکارآمدترین وزرای صنعت، اقتصاد، کشاورزی، معاونین اقتصادی و وزیر خارجه هستند». مخاطبی به حجم زیاد سخنرانی‌های اعضای دولت انتقاد کرده و نوشت: «کدوم کشور های دنیا مسئولینشون انقدر سخنرانی می‌کنند بابا یه کم کار کنید فقط حرف فقط دروغ». مخاطب دیگری با معرفی معاون اول رئیس دولت از او به‌عنوان «از همه ناکارآمدتر» نام برده است.

«حمید»، مولفه ناکارآمدی را به شعارگرایی ارتباط داده و معتقد است «ناکارآمدترین دولت فقط شعار توخالی و دروغ» او در ادامه نوشت: «ضعیف‌ترین، و بی برنامه‌ترین، وزیر کشاورزی دولت رئیسی است و کم سوادترین و بی تجربه‌ترین هم وزیر اقتصاد خاندوزی است».

کارآمدترین وزرا چه کسانی هستند؟

مخاطبی با نام «میهن دوست» نوشت: «شخص آقای رئیس جمهور و بیشتر وزرا کارآیی لازم رو ندارند. فقط از وزرای نیرو و نفت می‌توان دفاع کرد. میرکاظمی که بسیار ناتوان است». «محمد» هم نوشت: «تنها شخص خوب و مفید کابینه رییسی وزیر دفاع است». «عباس» دلیل عدم موفقیت وزرا را فقدان تخصص و در نتیجه ایجاد سردرگمی در مردم می‌داند و نوشت: «تمام کابینه ناکارآمد هستند چون اصلا تخصص، واژه ناآشنایی برای‌شان هست، همش آزمون و خطا؛ هزاران بخشنامه و تبصره که هر روز صادر و همه رو سردر گم می‌کنند».


رئیسی زحمت می کشد اما تیم او ناکارآمد است

برخی مخاطبان، شخص رئیسی را دارای اراده برای تغییر وضع موجود می‌دانند اما دلیل عدم موفقیت رئیس قوه مجریه را تیم ناهماهنگ و ناکارآمد او در جایگاه‌های اقتصادی ارزیابی می‌کنند. مخاطبی که ظاهرا طرفدار رییسی و اصولگرا اسا در همین راستا نوشت: «آیت‌الله رئیسی» زحمت می‌کشد تیم اقتصادی دولت‌اش ناکارآمداست، وزیری که کنترل بازار دستش است خیلی ضعیف بوده و زیرمجموعه او نمی‌توانند قیمت اجناس و کالاها را کنترل کنند، وزیر ارتباطات ناکارآمد است؛ درکل اکثر کابینه با رئیس جمهور زحمت کش هماهنگ نیستند»

«مهدی» مخاطبی است که استمرار این وضعیت در دولت را در سال ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی کرد و نوشت: «به‌نظرم اکثر اعضای دولت و مدیران منتخب آن‌ها ناتوان هستند و در بین آن‌ها وزرای اقتصاد، صمت، خارجه، بهداشت، آموزش‌وپرورش ناتوان‌تر هستند، در ضمن اوضاع کشور گویای وضعیت موجود هست، نیازی به آمار و ارقام نیست، خدا به خیر کنه امسال رو»

مخاطب دیگری با تحسین تلاش رئیسی اما تلاش شخص رئیسی را کافی نمی‌داند و ناکارآمدی تیم اقتصادی را دلیل عدم موفقیت رئیسی دانسته و نوشت: «رئیس جمهور خیلی تلاش می‌کند ولی تیم اقتصادی تیم وزارت خارجه، وزیر کشاورزی، و وزیر ارتباطات ناکارآمد هستند. رئیس جمهور شب و روز ندارد، ولی اعضای کابینه با او هماهنگ نیستند، در عرض یک‌سال‌ونیم طول عمر دولت ارزش پول ملی به اندازه ۴۴سال بعد از انقلاب کاهش داشته و دلار درمقابل ریال افزایش قیمت داشته، پس تیم اقتصادی دولت ضعیف‌ترین تیم بعد از انقلاب تاکنون بوده مردم را به زیر فقر بردند، بنابراین صدرصد نیاز به تعویض دارند»

دولت به فکر مردم نیست تا رهبری وارد شوند

برخی کاربران معتقدند رئیسی در تیم خود افرادی را انتخاب کرده که به فکر مردم نیستند و این افراد تا زمانی که فشار و مداخله رهبری نباشد، به مردم خدمت نمی‌کنند. این کاربر که خبرآنلاین را مخاطب قرار داده نوشت: «جناب مسئول خبرآنلاین، خودت هم از این کشوری، خودت هم زن‌وبچه داری، این عید و سال ۱۴۰۲ شرمنده زن بچه، همه شدیم؛ چه از نظر اقتصادی وچه از نظر هرچی فکر کنی؛ با این سفره خالی مردم، به‌نظر تو کدام وزیر کارآمده؟ رئیس جمهور، و وزرا عین یک زنجیر هستند، پس نتیجه این‌که همه بی‌کفایت هستند، امسال خواهی دید که سال مهار تولید و افزایش بی حد تورم خواهد شد. تا زمانی که رهبری به‌طور جدی وارد نشود این کشور مسئئله‌اش حل نمی‌شود. به والله بدانم کل مسئولین رده بالا و پائین یک ارزن به فکر مردم هستن از امروز با نان و آب سر می‌کنم، به خدا قسم هیچ مسئولی به درد مردم حتی یک لحظه جدی فکر نمی‌کند»

یک مخاطب: بدانم به اندازه یک ارزن به فکر مردم هستند با نان و آب سر می‌کنم، ولی نیستند/ خدا امسال رو به‌خیر کنه/ وزرای جبهه پایداری پاشنه آشیل دولت

چه مولفه‌هایی برای مخاطبان خبرآنلاین تاییدکننده کارآمدی دولت است؟

مرور نظرات کاربران نشان می‌دهد سوء مدیریت وزرا، فقدان تخصص مدیران، بی‌توجهی به معیشت مردم، محصول عدم هماهنگی تیم اقتصادی با شخص رئیس دولت سیزدهپ است. کاربران ارزشی و حامی دولت معتقدند، اگرچه ابراهیم رئیسی تلاش مضاعف دارد اما بدون داشتن یک تیم متخصص و هماهنگ نمی‌توان کشور را اداره کرد. در همین راستا در ابعاد مدیریت کلان، ابتدا رئیسی ، سپس میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمدمخبر معاون اول در صدر انتقادات بودند. وزیر ارتباطات به‌دلیل ضعف در کیفیت ارائه اینترنت و وزیر اقتصاد، جهادکشاورزی و صمت به‌دلیل سوء مدیریت در کنترل قیمت کالاهای اساسی در صدر انتقادات قرار داشتند.

وزرای آموزش‌وپرورش و بهداشت هم در بین دستگاه‌های خدمات‌رسان هم از سوی کارمندان این وزارتخانه ها و هم از سوی مردم به‌دلیل نوع خدماتی که عرضه می‌کنند، در معرض انتقاد هستند. چه آن‌که سوء مدیریت وزیر آموزش‌وپرورش در پرداخت حقوق معلمان در پایان اسفند نشانه مهمی از ضعف این وزیر در مدیریت وزارت آموزش و پرورش از نگاه کاربران بود.

وزرای دفاع، نیرو و نفت در صدر نظرات کاربران به عنوان وزرای کارآمد دولت هستند. کاربران معتقدند اعتماد رئیسی به مدیران معرفی شده از سوی جبهه پایداری به نقطه ضعف دولت تبدیل شده و این ظرفیت را دارد که دولت رئیسی را در صورت عدم تغییر تیم اقتصادی در سال جدید به ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب تبدیل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا