خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راه حل عاجل فجایع جاده‌ای

ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

اخبار منتشره از سوی پلیس راهور از کشته شدن متوسط روزانه بیش از 70 نفر در تصادفات و حوادث جاده‌ای حکایت دارد. این گزارش از افزایش حوادث 79 درصدی در استان گیلان و همچنین افزایش آمار قربانیان در مقایسه با سال‌های گذشته حکایت دارد. بر اساس این آمارها گذشته از خسارات مالی مستقیم و تبعات غیر مستقیم، در کمتر از شش روز اول سال دهها خانواده عزادار و داغدار عزیزان خود شدند. نکته تأسف آور این عزا و اندوه به بخش تفکیک ناپذیر ایامی تبدیل شده که موجودیت و موضوعیت‌ آن با شادی و نشاط جمعی و هویت ملی پیوند خورده است. این که مقصر این عزای سالانه کیست، مهم‌ترین چالش و پرسش طی این سال‌های متمادی است. پرسشی با پاسخ‌های سرراست از سوی بالاترین مسئولین ذی ربط و بی ربط که جملگی بر اهمال و بی اعتنایی و سلب مسئولیت عامدانه در بروز این فجایع تصریح و تاکید دارند. هر چند در این میان تلاش برخی برای معرفی مردم به عنوان مسبب اصلی این فجایع و تاکید بر بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین باشد. همانگونه که منتقدین وضع موجود بی تفاوتی مسئولین در عدم به روزرسانی استانداردهای جاده‌ای را دلیل اصلی می‌دانند. به این دو علت اضافه کنید سهم خودروسازی بومی که به تاکید مقامات در بروز فجایع جاده‌ای اذعان دارند. با لحاظ سهم اهمال دولت در ارتقا کمی و کیفی جاده‌ها و ایضن لحاظ سهم و تقصیر خودروسازان، که گوش شنوایی ندارند، شاید بهترین راه حل همچنان دست به دامان شدن قربانیان احتمالی آینده باشد. به زبان ساده می‌شود به آن‌ها توصیه کرد با علم به قصور مسئولین و این که تا زمان نامعلومی وضع جاده‌ها و خودروهای تولید داخلی و به تعبیر پلیس راهور ارابه‌های مرگ به همین منوال خواهد بود، حداقل تلاش کنند سهم خود را در بروز فجایع اینچنین کاهش و با رعایت دقیق مقررات به نقطه‌ای برسانند که مسئولیت تمامی این حوادث را متوجه آمرین و عاملین واقعی کنند.

به نظر می‌رسد تا رسیدن فرجی برای رفع دو معضل جاده و تبدیل ارابه‌های مرگ به استانداردهای متوسط جهانی و یا حداقل امکان وارد کردن خودرو خارجی و خلع‌ید از مافیای واردات خودرو، ساده‌ترین راه حل رعایت حداکثر نکات ایمنی اعم از بدیهی، محتمل و حتی غیر محتمل باشد. آنچه به دلایل بدیهی در بروز حوادث جاده‌ای می‌توان اشاره کرد اغلب به سه موضوع سرعت و سبقت غیر مجاز و خواب آلودگی مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد رعایت همین سه مورد نقش موثری در کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای داشته باشد.

به زبان ساده مردم در حال حاضر راهی جز فاکتور گرفتن تقصیرات عامدانه و غیرعامدانه دولتمردان و ریل گذاران سیاست کلان اقتصادی و… ندارند. تنها چاره و راه حل این معضل کلان و جانسوز رعایت تمامی دلایل بدیهی از جمله سرعت و سبقت و خواب آلودگی و همچنین احتمالات سخت افزاری محتمل و غیر محتمل است.

بدیهی است دولتمردانی که در حال حاضر دغدغه چندانی برای معیشت و تأمین مایحتاج اولیه مردم ندارند، مطالبات به زعم آن‌ها غیر ضروری چون تأمین امنیت جاده‌ای و استاندارد کردن خودروسازی اگر فاقد موضوعیت نباشد، در درجه چندهم اهمیت خواهد بود. وقتی دولت و بالاترین مسئولان آن مسئولیت معیشت مردم را به هر وسیله ممکن به خودشان واگذار کرده و آشکارا در قبال تأمین شغل و مسکن و سفره مردم علیرغم وعده‌های داده شده شانه خالی و اذعان می‌دارد تعهدی بابت اشتغال مردم ندارد و هر کس باید به هر طریقی گلیم خود را از آب بکشد و یا اگر نتوانست از حقارت و شرمندگی نزد خانواده خودکشی کند، بدیهی است هیچگونه تعهد و مسئولیتی بابت جابجایی شهروندان و تأمین امنیت مالی، جانی، روانی مردم در جاده‌ها، آن هم طی تعطیلاتی که نه تنها مشروعیتی برای آن قائل نیستند که بعضن در تلاش برای حذف آن از تقویم ملی‌اند، نباید و نمی‌توان انتظار چندانی داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام و احترام
    در بحث ایمنی و مباحث تاثیر گذار بر حوادث
    دو عامل شرایط ناایمن و رفتار ناایمن را داریم
    بحث کیفیت جاده ، کیفیت و نوع ماشین، میزان استاندارد بودن علائم راهنمایی رانندگی ، کنترل های مهندسی در پیچ و مناطق خطرناک و….در مقوله شرایط ایمنی و نا امین قرار می گیرد که از وظایف نهاد عمومی و دولت است
    بحث رفتار ایمن و ناایمن مثل عدم رعایت رانندگی تدافعی ، سبقت، سرعت ، عدم رعایت دستورالعمل های راهنمایی و رانندگی ، و….را شامل می شود.
    در اینجا جناب نجیب فعلا لایه رفتار این رو توصیه فرمودند که یکی از مهمترین مقولاتش ضعف مردم ما در عدم آگهی از رانندگی تداغعی مسی باشد که باید تشکل های مردم نهاد و تخصصصی ایمنی و بهداشت حرفه ای تا ….صدا وسیما به بحث ورود جدی داشته باشند

  2. شرکتهای پیمانکاری سرویس ایاب وذهاب کارخانجات هر آنچه خودروی فرسوده و قراضه توانسته اند خریداری و با کمترین حقوق به یک عده راننده که وضعیت آنها قابل بررسی و آزمایش ناگهانی است راهی اتوبانها کرده اند یک نگاه عادی به ترددهای اول صبح و عصر اتوبانها می تواند خطر وحشت ناکی را که در انتظار سر نشینان این خودروها و خودروهای دیگر است ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا