خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاجزاده پیگیر رویکرد اصلاحی اخیر در سیاست خارجی

مصطفی تاجزاده که تابستان سال گذشته بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد، در تماسی پیگیر رویکرد اصلاحی اخیر در سیاست خارجی بوده است.

محمدعلی سبحانی، مدیرکل اسبق خاورمیانه‌ی وزارت خارجه، درباره‌ی تماس تلفنی امروز تاجزاده از زندان اوین با او، گفت:

«آقای تاجزاده ضمن تبریک نوروز به همه و رساندن سلام دوستان زندانی، در این تماس چند سوال کرد ازجمله درباره‌ی توافق اخیر با عربستان. گفتم چین می‌خواهد با عربستان کار کند. وقتی چین پشت چک رابطه‌ی ایران و عربستان را امضا کند همکاری‌اش با عربستان ضمانت بهتری دارد؛ برای عربستان هم همینطور. در حال حاضر رابطه‌ی ایران و چین ویژه است و ایران به این رابطه نیاز دارد و بدون چنین رابطه‌ای دچار مشکلات اقتصادی جدی‌تری می‌شود.

تاجزاده خیلی سوال داشت که چرا آقای شمخانی در موضوع عربستان وارد شده است. گفتم به نظرم مسئولین کفایت لازم را برای این کار در بازیگران دیگر ندیده‌اند، بنابراین خواسته‌اند که همه در این کار شریک باشند تا به ثمر برسد.

راجع به موضع آمریکا در این باره پرسید. گفتم آنها هم با این رابطه مشکلی ندارند چون دنبال امنیت خلیج فارس هستند. بنابراین آنها هم تصور می‌کنند که مشکلشان برون سپاری شده یکی دیگر دارد آن را حل می‌کند. البته فقط اسرائیل با این توافق مشکل دارد که آمریکا آن را آرام خواهد کرد.

درباره‌ی اوکراین پرسید. گفتم اشتباهی بود که ایران کرد و از دست دادن اروپا که همیشه توازنی در سیاست خارجی برقرار می‌کرد، ما را از تعادل خارج کرد. پرسید که آیا به نظرت رهبری می‌خواهند که این وضعیت پیش آمده را اصلاح کنند، گفتم که بله اما اروپایی‌ها هنوز واکنشی نشان نداده‌اند و خود زلنسکی و اوکراینی‌ها هنوز باور نکرده‌اند. این رویه‌ی رهبری خوب است ولی برای جواب گرفتن، یک حرکت جدی لازم است البته ممکن است که روسیه هم مانع ایجاد کند ولی با یک حرکت جدی این نقیصه را می‌توان جبران کرد و رابطه با اروپا را به عنوان عامل تعادل و توازن در سیاست خارجی همراه داشته باشیم.

جالب بود که آقای تاجزاده راجع به موضع رهبری برای اصلاح سیاست خارجی می‌پرسید. خیلی به خبرها مسلط و پیگیر است. گفتم تو قدرت اقناع خوبی داری. دوستان را قانع کنی که مصطفی تاجزاده حتی برای حاکمیت و کشور، بخشی از راه حل ملی گرایانه و خداپسندانه باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. غائله سال ۷۸
    لیدرهای فتنه
    # تاج‌زاده معاونت سیاسی امنیتی وزارت کشور
    # فرهادی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی
    # مصطفی معین وزیر علوم

    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، این جناب از کی دلسوز کشور شده ، ایشان و جماعت اصلاح طلب دو خصیصه دارند ، اول رسیدن به قدرت با هر روشی حتی به قیمت کشیدن مردم به کف خیابان و کشتار وسیع
    دوم ایمان و اعتقاد قلبی راسخ به غرب
    لیدر ریش بنفش گوچی پوش کاخ نشین معتقد است به جز مرگ راه حل تمامی مشکلات ساییدن پیشانی عبودیت و بندگی در پیشگاه سیستم فراماسونری است

    5
    9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا