خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کربلا، یک قرن پیش +عکسها

حدود یک قرن پیش، ارنست هرتسفلد ـ باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی ـ وقتی برای یک سفر تحقیقاتی به نینوا رفته بود، عکس‌هایی از حرم‌های زیارتی در سامرا، کاظمین و کربلا برداشت که حالا هریک حکم سندی تاریخی را دارد.

به گزارش ایسنا، هرتسفلد بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ میلادی همراه با یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه شیکاگو، کاوش‌هایی را در شهر سامرا آغاز کرد و موفق شد مجموعه‌ای با ارزش از کتیبه‌های هخامنشی را شناسایی کند. در همان زمان، او به کاوش و تحقیق در نقاط دیگری از عراق مانند نجف، کاظمین و کربلا مشغول شد.

این مستشرق آلمانی که در سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۵ میلادی بخش‌هایی از پاسارگاد و پرسپولیس را برای نخستین‌بار کاوش کرد، مدت زیادی در ایران به مطالعه و تحقیق درباره‌ی هخامنشیان، ساسانیان و دوران اسلامی پرداخت و کاوش‌هایی در این زمینه‌ها داشت. او گزارش جامعی درباره‌ی پرسپولیس (تخت جمشید) برای دولت وقت ایران تهیه کرد. این ایران‌شناس آلمانی بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۴ میلادی در تهران زندگی می‌کرد.

عکس‌های باقی مانده از هرتسفلد که به حرم‌های امام حسین (ع) در کربلا، امام حسن عسگری (ع) در سامرا و امامان موسی کاظم و جواد (ع) در کاظمیه یا کاظمین مربوط می‌شود، احتمالا در دورانی گرفته شده که او برای تحقیق و کاوش‌های باستان‌شناسی درباره‌ی تمدن‌های میان‌رودان به عراق رفته بود.

در عکس‌های او علاوه‌ بر معماری زیارتگاه‌ها و نمایی از شهر در حدود یک قرن پیش، مردمی که در اطراف حرم‌ها آمد و شد داشتند نیز نشان داده شده است.

نتیجه کار هرتسفلد هفت قطعه عکس سیاه و سفید همراه دو کارت‌پستال بود. البته سندی برای این‌که اثبات شود، همه‌ی آن تصاویر توسط این باستان‌شناس آلمانی گرفته شده است، وجود ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا