خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عرب‌سرخی در مورد شورای میانه‌روها: حضورشان در عرصه‌ی سیاسی به عنوان یک جبهه و جمع نیست

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: فیض‌الله عرب‌سرخی پیرامون شورای میانه‌روها و می‌گوید: مگر این افراد امروز صاحب قدرتی هستند که بتوانند منشاء اقدام خاصی بشوند و راهی را پیش ببرند؟ نه در حاکمیت حضور دارند، نه ابزارهایی مثل رسانه قدرتمند و حزب قوی و یا نظام انتخاباتی متناسبی وجود دارد تا امکان حضور موثر فراهم آورند.

او همچنین در مورد آینده‌ی ائتلاف اصلاح‌طلبان و احتمال دوپاره شدن آن چنین گفت: این بحث‌ها مدت‌هاست در این جبهه وجود داشته ولی چسبندگی میان نیروهای اصلاح طلب به گونه‌ای بوده که این تفاوت نگاه‌ها باعث جدایی‌ها و تقسیم یا انشعاب در این جبهه نشده است.

انصاف نیوز: نظر شما راجع به ایده‌ی تشکیل شورای میانه‌روها چیست؟

این جمعی که شما از آن به عنوان شورای میانه‌روها یاد می‌کنید شورا نیست بلکه جمعی از افراد موثر نظام در گذشته هستند که امروز دستی در قدرت ندارند ولی دغدغه‌های مشترکی در مورد وضعیت کشور و مردم دارند. این‌ افراد اساسا متعلق به یک جریان سیاسی مشترک نیستند بلکه تنها ویژگی‌های مشترکی دارند، بنابراین حضورشان در عرصه‌ی سیاسی به عنوان یک جبهه و یک جمع نیست تا بتوانیم از آنها به این عناوینی که شما می‌گویید یاد کنیم. البته ممکن است در انتخاباتی، از یک چهره‌ی مشترک حمایت کنند، اما باز این هم به عنوان داشتن یک نامزد مشترک نیست. 

این را باید درک کرد که نزدیک‌ترین این نیروها مثل آقای خاتمی و آقای روحانی هم به یک جبهه سیاسی واحد تعلق ندارند اما دغدغه‌های کاملا مشترک در ارتباط با شرایط فعلی کشور و مردم دارند لذا در برخی مقاطع به مشورت و تبادل نظر می‌نشینند اما من باورم این نیست این جمع بنای کار مشترک سیاسی داشته باشند. تا جایی که من می‌دانم بعضا نشست‌هایی با یکدیگر دارند که راجع به وضعیت کشور تبادل نظر کنند و از نظر یکدیگر مطلع شوند.
 
انصاف نیوز: آیا در شرایط کنونی این شورا راهی از پیش خواهد برد؟

ممکن است یک جمع در تحلیل وضعیت مواضع نزدیک به هم داشته باشد اما اینکه آیا برای حل یک مشکل هم راه‌حل مشترک وجود دارد یا خیر بحث دیگریست. در مسائل عادی هم می‌بینیم یک درد می‌تواند حسب سلیقه‌های مختلف درمان‌های متفاوتی داشته باشد.

بنابراین ارزیابی من از این جمع و نشست‌هایشان و رفتار سیاسی این افراد چنین نیست که بخواهند به یک جبهه‌ی سیاسی مشترک برسند. قضاوتی هم ندارم که آیا در این مورد بعدا به چنین نقطه‌ای برسند یا خیر. اما اینکه امروز چنین جمع‌بندی‌ای وجود داشته باشد و چنین مسیری در حال طی شدن باشد را بعید می‌دانم. مهم‌تر از آن، اینکه مگر این افراد امروز صاحب قدرتی هستند که بتوانند منشاء اقدام خاصی بشوند و راهی را پیش ببرند؟ نه در حاکمیت حضور دارند، نه ابزارهایی مثل رسانه قدرتمند و حزب قوی و یا نظام انتخاباتی متناسبی وجود دارد تا امکان حضور موثر فراهم آورند.

انصاف نیوز: آیا شورای میانه‌روها با استقبال مردم روبرو خواهد شد؟

من معتقدم مردم امروز از مجموعه‌ی نیروهای سیاسی کشور ناراضی هستند به این دلیل که نظام سیاسی موجود و نیروهای فعال سیاسی نتوانسته‌اند مطالباتشان را پاسخ دهند یا پاسخ قابل قبولی ارایه بدهند. مردم ممکن است از بعضی از این‌ها کمتر ناراضی باشند و از بعضی بیشتر، اما از مجموعه‌ی نیروهای حاکمیت ناراضی‌اند و از حاکمیت و همه‌ی نیروهای نزدیک به آن فاصله گرفته‌اند و به طور کلی به هر کس که به نحوی ارتباطی با حاکمیت را در کارنامه کاری خود دارد، بی‌اعتمادند.
بنابراین به نظر من تا زمانی که اتفاق ویژه‌ای نیفتد و روند اصلاحی شروع نشود که این نگاه‌ مردم به حاکمیت را تغییر دهد و سیاست های فعلی تغییر نکند رویکرد و نگاه مردم تغییر نخواهد کرد.

انصاف نیوز: سرنوشت جبهه‌ی اصلاحات به عنوان یک تشکیلات ائتلافی چه خواهد شد؟ آیا این ائتلاف دو پاره خواهد شد به یک بخش تندروتر و یک بخش میانه‌روتر؟ عده‌ای مانند بیانیه‌ی اخیر آقای موسوی اظهار عبور از نظام خواهند کرد و اصلاح‌طلب جمهوری‌خواه می‌شوند و عده‌ای مانند بیانیه آقای خاتمی اصلاح‌طلب مشروطه می‌شوند؟
بحثی که در جبهه‌ی اصلاحات و در بین نیروهای اصلاح‌طلب هم وجود دارد معطوف به راهکارهاست و نه تحلیل و توصیف وضع موجود. به همین دلیل است که شما می‌بینید برخی راهکارهای رادیکال‌تری ارائه می‌دهند و برخی راهکارهای میانه‌روتر.
این بحث‌ها مدت‌هاست در این جبهه وجود داشته ولی چسبندگی میان نیروهای اصلاح طلب به گونه‌ای بوده که این تفاوت نگاه‌ها باعث جدایی‌ها و تقسیم یا انشعاب در این جبهه نشده است.
فهم من از وضعیت امروز این است که ممکن است نیرویی ناراضی باشد؛ کناره‌گیری کنند و به سمت دیگری بروند اما این به معنای دوپاره شدن جبهه‌ی اصلاحات نیست؛ البته تا اطلاع ثانوی. اینکه در سال آینده چه اتفاقی می‌افتد را نمی‌دانم و باید منتظر بود اما اختلاف نظرهایی که امروزه در جبهه‌ی اصلاحات داریم به نظر من برای رسیدن به یک تحلیل واحد منشا بحث‌های گسترده‌تر و دامنه‌دارتر خواهد شد.
همانطور که در بیانیه‌ی آقای خاتمی شاهد بودید نظر ایشان هم بر این بود که با روش‌های اصلاح‌طلبی گذشته احتمالا به نتیجه نخواهیم رسید و نیاز داریم در مدل سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه‌مان تجدید نظری کنیم. این نشان‌دهنده‌ی این امر است که نیروها برای همیشه بر یک راه کار ثابت و واحد نمی‌مانند بلکه مجموعه‌ی وضعیت حکومت، مردم، کشور، برخوردها و… باعث می‌شود در راهکارها به سمت بالاتر یا پایین‌تر تعدیلاتی صورت گیرد.
این اتفاق دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و احتمالا با تصمیماتی که به‌خصوص در روزهای اخیر در جبهه اصلاحات اتخاذ شده با تعدیل رویکردهای خودش همان مسیر را به صورت یک‌پارچه ادامه خواهد داد.
 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا