خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روزتا «خودکشی» کرد

پایان ماموریت رزتا روز جمعه با «خودکشی» این سفینه به پایان رسید. این فضاپیما بگونه ای طراحی نشده بود تا به زمین بازگردد. به همین دلیل رزتا عمدا به سوی ستاره دنباله دار«۶۷ پی/چوریوموف- گراسیمنکو» که بمدت دو سال بدور مدارش می چرخید هدایت شد و بدین ترتیب عمر آن پس از ارسال اطلاعات ارزشمند به زمین به پایان رسید.

رزتا اولین ساخته دست بشری است که از زمین به دیدار شهاب سنگی رفت.

به گزارش یورونیوز، روز جمعه ۹ مهر (۳۰ سپتامبر) روز مهمی برای دست اندکاران این پروژه بزرگ بین المللی در آژانس فضایی اروپایی بود. در این روز رزتا در مسیر برخورد عمدی با این ستاره دنباله دار قرار گرفت.

بر اساس محاسبات رزتا در بخشی از سر ستاره دنباله دار اردکی شکل و در مساحتی به وسعت ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر به آن برخورد می کرد.

پس از برخورد رزتا، این فضاپیما برای همیشه روی ستاره دنباله دار باقی خواهد ماند و هیچ راهی برای دستیابی به آن وجود نخواهد داشت. به این ترتیب فضاپیما رزتا، پس از پایان ماموریتش به کاوشگر فیله که پیش از این از رزتای مادر جدا و بر سطح دنباله دار چوری نشسته بود، پیوست.

باطری های کاوشگر فیله به دلیل قرار گرفتن فیله در شکاف صخره ای آنگونه که باید نور خورشید را دریافت نمی کرد. اما در مدت کوتاهی که فیله در سطح دنباله دار فعال بود اطلاعات بسیار ارزشمندی را به زمین ارسال کرد.

رزتا تاکنون هیچ وقت در فاصله ای نزدیکتر از ۱.۹ کیلومتری این ستاره دنباله دار قرار نگرفته بود.

رزتا روز جمعه پیش از آن که به سطح دنباله دار چوری برخورد کند و به حیات عملی خود پایان دهد آخرین اطلاعات را در مورد این ستاره به زمین مخابره کرد.

درباره ماموریت رزتا

این اولین ماموریتی در تاریخ علم بود که در آن سرانجام یک ساخته دست بشر با ستاره ای دنباله دار ارتباط برقرار کرد، در مدار آن به چرخش درآمد و حتی کاوشگری به روی آن فرستاد.

فضاپیمای رزتا در سال ۲۰۰۴ میلادی به فضا فرستاده شد و در اوت سال ۲۰۱۴ میلادی پس از طی مسافتی نزدیک به شش میلیارد کیلومتر در مدار ستاره دنباله دار چوری قرار گرفت.

در ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی با هدف شناخت اساس تشکیل و تکامل منظومه شمسی، کاوشگر کوچک فیله را روی ستاره دنباله دار «۶۷ پی/چوریوموف- گراسیمنکو» یا به اختصار چوری فرستاد.

پس از سقوط رزتا، این ماموریت نیز پایان می یابد زیرا انرژی رزتا به کمک صفحه های خورشیدی اش تامین می شود و از آنجا که این ستاره دنباله دار در حال دور شدن از خورشید است، نیروی این فضاپیما نیز بتدریج کمتر و کمتر می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آخيش خيالم راحت شد ! خدا خيرتون بده انصافى ها، با خوندن تيترتون هُرّى دلم ريخت ! گفتم آخه اين چه كارى بود آبجى ؟ رحمت به حال اطرافيان ميومد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا