خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سرنوشت پژو ۴۰۵ و پراید تکرار نشود»

یک عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.

شهرام آزادی اظهار کرد: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین برای داخلی‌سازی خودروهای جدید باید بر قطعاتی همچون موتور و گیربکس تمرکز کنیم، زیرا می‌توان با استفاده از موتور و گیربکس یکسان خودروهای مختلفی را در مدل‌های متفاوت ظرف چند سال تولید و عرضه کرد.

وی افزود: همچنین بهتر است در قراردادهای جدید خودرویی به جای تاکید بر صادرات خودرو بر صادرات قطعات تولیدی در ایران تمرکز کنیم، زیرا کشورهای اطراف ما اگرچه جمعیت بالایی دارند اما پتانسیل زیادی برای واردات خودرو از ایران ندارند.

آزادی با بیان این‌که قطعه‌سازان ایرانی باید به زنجیره تامین جهانی خودروسازان خارجی بپیوندند، تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که قطعاتی که در داخل ساخته می‌شود، علاوه بر عرضه در ایران در زنجیره تامین آن خودروساز خارجی در سراسر جهان نیز عرضه شود تا به این ترتیب ارزش افزوده و اشتغال ناشی از داخلی‌سازی نصیب کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر به جای این کار بر داخلی‌سازی ۱۰۰ درصدی خودروهای جدید تمرکز کنیم خودروهای جدید نیز به سرنوشت خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و پراید دچار خواهند شد که ۱۵ تا ۲۰ سال طول کشید تا تمام قطعات آنها داخلی‌سازی شود و به همین دلیل تولید آنها هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا