خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تدوین استراتژی جدید برای فرش و پسته

یک فعال اقتصادی می گوید:ایران باید استراتژی تازه ای برای بازیابی بازار فرش و پسته از رقبای تجاری خود تدوین کند.

عدنان موسی پور، عضو هيات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز و نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرآنلاین با بررسي شراط ایران در بازار های امریکا گفت:«ما با دو کالا در بازار امريكا در حال وقابت بودیم،پسته و فرش.»

وی افزود:« البته سال ها ایران حرف اول را در صادرات پسته می زد ولی چند سالی است که این توانمندی از ما گرفته شده ،به طوريکه آمریکا در حال حاضر در یک هکتار زمین، چهار تن پسته تولید می کند در حالی که ما در یک هکتار ۵۰۰ کیلوگرم تولید می کنيم. »

موسی پور ادامه داد:« همین موضوع باعث می شود که قیمت تمام شده پسته در ايران نسبت به رقیب اول ما بيشتر باشد و رقابت سخت تر شود. علاوه بر این مشکلات ارزی نیز در اين مسير وجود دارد.»

وی گفت:« يا در مورد فرش، ما نمی خواستیم قبول کنيم که بقیه کشورها نیز فرش تولید می کنند. فکر می کردیم که فقط ایران فرش تولید می کند ولی بقیه کشورها نیز توانمند شدند  و توانستند در بازار با ما رقابت کنند.»

موسی پور با بيان اينكه در این دو محصول استراتژیك کمی عقب افتادیم ،تصريح كرد:اگر نجنبیم بازار را به طور كامل از دست خواهيم داد بنابراين بايد این خطر را جدی بگیریم،البته هنوز فرصت داريم و نبايد نا امید شویم، می توانیم با آمریکا رقابت کنیم به شرطی که مشکل ارزی این دو محصول را حل کنیم. »

او با اشاره به اينكه اخيرا وزارت خزانه داری آمریکا اجازه  داده كه معاملات بر پایه دلار با ایران که قبلا ممنوع بود،آزاد شود،يادآور شد:براساس این دستور العمل،شرکت های خارجی آزادی بیشتری برای تجارت با ایران به دست خواهند آورد.

این تصمیم جدید دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا همچنین موجب لغو محرومیت های معاملات خارجی با شرکت های ایرانی می شود که در کنترل اشخاصی قرار دارند که در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارند.

بر اساس اين گزارش،خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که معاملات خارجی با سازمان هایی که تمام یا بخشی از مالکیت آنها در اختیار افراد حاضر در لیست تحریم ها قرار دارد، لزوما شامل تحریم های آمریکا نمی شود.

در همین رابطه عدنان موسی پور گفت:« این خبرهای خوبی برای اقتصاد کشور است. همه این ها آثار برجام است. تمامی این خبرها، برای صادرات کشور بسیار مفید و متاثر خواهند بود به شرطی که خودمان در کشور نیز به طور مثبت عمل کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا