خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض انجمن اسلامی دانشگاه تهران به قانون سنوات، فضای امنیتی، محدودیت خاتمی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران، به مناسبت آغازسال تحصیلی 1395 درباره ی عدالت آموزشی از جمله درباره ی قانون جدید سنوات تحصیلی، و نیز درباره حق فعالیت سیاسی و فرهنگی دانشجویان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل این بیانیه در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ يَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ تَكُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿۱۳۵ الانعام﴾
بگو اى قوم من هر چه مقدور شما هست انجام دهيد من [هم] انجام میدهم به زودى خواهيد دانست كه فرجام [نيكوى] آن سراى از آن كيست آرى ستمكاران رستگار نمیشوند (۱۳۵)

سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می‌کنیم که هنوز بسیاری از هم‌کلاسی‌هایمان به جرم نشر آزادی و پاسداری از آگاهی، از تحصیل محروم و از دانشگاه رانده شده‌اند. انتظار برای بازگشت اساتید به اجبار بازنشسته شده نیز به درازا کشیده شده است. دانشگاه‌ها بیش از پیش به کالایی برای کسب سود تبدیل شده‌اند و کیفیت خدمات آموزشی و رفاهی رو به کاهش است. در چنین شرایطی ما میراث‌بران هفت دهه آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی در آغاز سال تحصیلی 1395-96 به عنوان حامل هفتاد سال تجربه مبارزه مدنی در عرصه عدالت و آزادی، راه رهایی از بحران‌های فعلی در کشور را تنها در گسترش فضای باز آزاداندیشی و برداشته شدن محدودیت‌ها و تنگ نظری‌ها می‌داند و در قدم اول لازم می‌دانیم برخی مسائل حل نشده و سؤال‌های بی‌پاسخ را در دانشگاه که مهد آزاداندیشی است مطرح نمایم تا فرصت برای طرح مسائل کلان‌تر فراهم آید.

عدالت آموزشی:

مساله عدالت آموزشی و فرصت تحصیلی عادلانه برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور در سالیان اخیر به یک بیماری مزمن و قصه‌ای پر غصه در دانشگاه‌ها تبدیل شده است. حرکت آموزش عالی به سمت پولی شدن و سیاست‌گذاری‌های سالیان اخیر در این راستا، با قانون اساسی؛ آن‌جا که در اصل سی‌اُم از حق «تحصیل رایگان» می‌گوید در تعارض آشکار است که افزایش قیمت غذا، خوابگاه، اتوبوس و سایر خدمات دانشگاهی، پولی شدن اخذ مجدد واحدهای پاس نشده، کاهش سهم دانشجویان روزانه در آموزش عالی کشور، و مواردی از این دست مصادیق این سیاست در سالهای اخیر بوده‌اند که امروز نیز در قانون جدید سنوات تحصیلی دیده می‌شود.

متاسفانه همچنان روند جذب دانشجویان پولی در دانشگاهها ادامه دارد، که خطری بزرگ برای رشد علمی کشور خصوصا در دانشگاههای مادر است، و شکاف‌های اقتصادی و طبقاتی را تشدید می‌کند. «بی‌عدالتی» در توزیع منابع آموزش عالی از جذب دانشجو و سیاست «بومی‌گزینی» آغاز شده، و در دانشگاه با ناکارآمدی سیستم آموزشی و گران‌قیمت بودن امکانات خوابگاهی و رفاهی ادامه می‌یابد. متاسفانه در نظام آموزش عالی کشور، هدف دانشمندسازی است نه توانمندسازی. در حالی که اگر باور کنیم که پیشرفت و تعالی کشور در پرتو تربیت انسان‌های کارآمد، خلاق، فکور و توانمند ایجاد می‌شود و نیروی انسانی اصلی‌ترین نیروی محرکه توسعه و پیشرفت کشور است؛ باید دانشگاه‌های ما در پی آموزش «توانایی زیست انسانی» به دانشجویان باشند. عدالت می‌گوید انسان باید محور هرگونه سیاست یا سرمایه‌گذاری باشد، در غیر این‌صورت سرمایه‌ها تباه می‌شود و سیاست‌ها ناکام می‌ماند. بنابراین هرگونه ناکارایی سرمایه‌ها و سیاست‌ها نیز نوعی بی‌عدالتی است. در حال حاضر در دانشگاهها «دانشجو» محور برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی، علمی و فرهنگی نیست و دانشگاهها به «کارمندسالاری» روی آورده‌اند.

حق فعالیت سیاسی و فرهنگی دانشجویان :

دانشگاه و دانشجو، دیدبانی قدرت و امر به معروف و نهی از منکر حاکمان را وظیفه خود می‌داند. معتقدیم دانشجویان باید آموخته‌های خود را در بوته‌ی آزمایش در عرصه اجتماع قرار دهند. با وجود افزایش تعداد دانشجویان و گسترش آموزش عالی در ایران، علم و اصول علمی هنوز به تمامی شئون زندگی، مناسبات، و آئین‌های اجتماعی مردم ایران نفوذ و بسط پیدا نکرده است.

این رسالت مهم بر دوش تمامی دانشوران و دانشجویان ایران است که «حاکمیت سیاسی» و «مناسبات اجتماعی» را به نقد علمی کشانده و آموخته‌های خود را انتقادی کنند. برخورد انتقادی با شئون سنت اجتماعی مردم ایران، به اصلاح فرهنگی، کاهش خشونت‌های اجتماعی، حذف خرافه‌ها و آسیب‌های فرهنگی، ایجاد فرهنگ رواداری و در نهایت رسیدن به فرهنگی دموکراتیک‌تر و توسعه سیاسی در ایران، راه می‌برد.

امیدواریم در سال تحصیلی پیش‌رو، با برچیده شدن فضای امنیتی در دانشگاهها، شرایط برای مشارکت فعال دانشگاهیان در عرصه سیاسی کشور فراهم شود. دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه، مایه وهن دانشگاه است. استقلال دانشگاه، از وعده‌های محقق نشده‌ی انقلاب اسلامی است که دانشگاه مجدانه آن را طلب و فعالانه آن را پیگیری می‌کند تا بتواند مبدا تحولات باشد. مسئولان دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط موظف هستند جلوی این سیاست ناصحیح را بگیرند تادانشگاه را دانشگاهیان اداره کنند. لطمه خوردن استقلال دانشگاه به ضرر تمامی دانشگاهیان است و به همین جهت ضرورت ایستادگی تمامی دانشجویان و اساتید در کنار یکدیگر به منظور دفاع از استقلال دانشگاه، امروز بیش از پیش احساس می شود.

انجمن اسلامی دانشجویان، با تاکید بر بعد عقلانی و رحمانی دین مبین اسلام، و دعوت همگان برای پذیرش تکثر و تنوع سبک زندگی اجتماعی در ایران و قرائت‌های مختلف از اسلام، معتقد است می‌توان با هماهنگ‌سازی احکام فقهی اسلامی با مقتضیات زمان و مدد گرفتن از پیشگامان راه «نواندیشی دینی»، ناسازگاری‌ها و اختلافات موجود بر سر مسائلی چون کنسرت‌های موسیقی را حل کرد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در پایان ضمن هشدار نسبت به وضعیت زیست‌محیطی کشورمان خواهان توجه ویژه تمامی نخبگان، دانشگاهیان و نهادهای حکومتی به مشکلات زیست محیطی کشور است و نیز در آتیه به پیگیری مطالبات اجتماعی درباره وضعیت محیط زیست ایران، و انجام مسئولیت اجتماعی خود در این حوزه خواهد پرداخت. همچنین نسبت به تداوم ممنوعیت اطلاع‌رسانی و ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها در عصر اطلاعات و ارتباطات، از جمله ممنوعیت خبررسانی در مورد شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ارجمندی همچون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دوره‌های هفتم و هشتم، سیدمحمد خاتمی ابراز نگرانی می‌کنیم و انتظار داریم که رئیس جمهور کشورمان با ایستادگی در برابر بی‌قانونی، پیگیر تحقق وعده‌های خود از جمله پایان حصرها باشد و رئیس‌جمهور حقوق‌دان گزارشی از پیگیری‌های خود در این باره به عموم مردم ارائه کند.

ضمن پاسداشت ایام سوگورای اباعبدالله الحسین، درود می‌فرستیم بر شهیدان هشت سال دفاع مقدس که از استقلال و آزادی این کشور حراست کردند، و یاد می‌کنیم از بنیانگذاران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که این “بنیان مرصوص” را در راه استقلال و آزادی ایران پایه گذاشتند.
“إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوص” (سوره الصف آیه چهار)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا