خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آذربایجان، نام غصبی منطقه‌ی اَران

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: نام منطقه‌ی جمهوری آذربایجان پیش از جدا شدن از شاهنشاهی ایران «اَران» بوده است. جدا شدن این منطقه در آن برهه‌ی تاریخی ناگزیر بوده اما چرا اسم استانی از استان‌های ایران که در مجاورت این منطقه است را جایگزین نام این منطقه کرده‌اند؟ این نامگذاری چه اهداف و سیاست‌هایی را دنبال می‌کرده است و اصلا چه کسانی دنبال این اهداف بوده‌اند؟ انصاف نیوز برای پاسخ به این سوالات با جواد رنجبر درخشیلر، شاهنامه‌پژوه و دانش‌آموخته‌ی علوم سیاسی، مصاحبه کرده است. 

انصاف نیوز: منطقه‌ی جمهوری آذربایجان پیش از اینکه جدا شود نامش اَران بود. به نظر شما تغییر نام این منطقه به نام یکی از استان‌های ایران چه اهدافی داشته است و در جهت اعمال چه سیاست‌هایی بوده است؟ 

اولا خواهشی که من از دوستان رسانه‌ای دارم این است که نام جمهوری آذربایجان را به تنهایی در مورد آن منطقه به کار نبرند چرا که آذربایجان منطقه‌ای مشخص و در ایران است. 

همانطور که شما هم توضیح دادید این جعل نام صورت گرفته است. این منطقه پیش ازین نامش «اَران» بوده و بخشی از شاهنشاهی ایران بوده و در پایان جنگ جهانی اول بر اثر تعاملاتی که در منطقه بوده است روسیه برای اینکه بتواند جای پای محکمی برای مطامع استعماری خود داشته باشد بعضی مناطق را با کمک خائنینی که ایرانی‌نژاد هم بوده‌اند اسم آن منطقه را آذربایجان کردند. 

این کارها به این جهت بود که همیشه راهی برای دست‌اندازی به آذربایجان واقعی برایشان مهیا باشد. این یک فرض تاریخی نیست به طور کاملا روشنی کمی بعد از جنگ جهانی اول یعنی 21 یا 22 سال بعد و با آغاز جنگ جهانی دوم نیروهای روسیه وارد آذربایجان شدند و تا تبریز هم پیش‌روی کردند. آن‌ها این‌بار تلاش کردند آذربایجان را از ایران جدا کنند. در این مقطع نقش حزب كمونيست شوروی که در منطقه‌ی باکو حکومت می‌كردند به طور مشهودی قابل ارزیابی است. این‌ها که حزب دموکرات آذربایجان را هدایت می‌کردند و خائنینی که در حال جدا کردن آذربایجان از ایران بودند دقیقا به اتکای نام‌گذاری 20سال پیش بود. خوشبختانه تمام این تلاش‌های که در سال 1325 انجام شد ناکام ماند. 

این تلاش‌ها به سیاست‌های ژئوپلتیک روسیه‌ی تزاری برمی‌‎گردد.

انصاف نیوز: یعنی به نظر شما عثمانی‌ها در این تغییر نام و جدایی آذربایجان نقشی نداشتند؟

ببیند عثمانی قطعا در پان‌ترکیسم و گرایشات این‌چنینی نقش غیرقابل انکاری داشته است اما در این نامگذاری به طور مشخص دست کم من چیزی ندیده‌ام. این نقش چندان نقش پررنگی نیست. 

جدایی آذربایجان و این نامگذاری دقیقا در راستای سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ی روسیه‌ی تزاری بوده است. شوروی سیاست‌های ژئوپولتیک روسیه‌ی تزاری را ادامه داد. فجایعی که در افغانستان اتفاق افتاد و باعث و بانی‌اش بودند را بدشان نمی‌آمد در ایران نیز تکرار کنند.

نام‌گذاری آن منطقه به طور مشخص شرایط را فراهم می‌کرد برای اینکه این‌ها بتوانند وارد آذربایجان شوند. از طرفی این منطقه برای پیشبرد سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ی آن‌ها اهمیت بسیار زیادی داشت. کما اینکه در مسئله‌ی پیشه‌وری و فرقه‌ی دموکرات تلاششان را کردند اما خوشبختانه به سرانجام نرسید.

انصاف نیوز: باتوجه به این توضیحات به نظر شما دولت ایران در آن برهه‌ی زمانی اشتباه کرد که علیه این نامگذاری شکایتی نکرد؟ و مقاومتی نکرد؟ اصلا امکان این اعتراض برای دولت ایران در آن شرایط وجود داشت؟

اینکه مقاومتی نکردند به این دلیل بود که توان آن مقاومت را نداشتند و دلیلش هم به موازنه‌ی قدرت برمی‌گردد. در آن برهه‌ی زمانی ما واقعا وضعیت مناسبی نداشتیم و نمی‌شد چنین انتظاری داشت. در اثر تنش‌های مشروطه حتی دولت قوی و مقتدری هم نداشتیم. شاه هم که آدم بی‌لیاقتی بود اصلا نمی‌توانست در این فکرها باشد. قدرت ما در برابر قدرت روسیه بسیار ضعیف بود و نمی‌توانست مسئله را خیلی محکم مطرح و پیگیری کند. ضمن اینکه افرادی مثل سیدحسن تقی‌زاده تلاش‌هایی کردند و شکایت‌های کردند اما به طور جدی کاری صورت نگرفت و واقعیت هم این است که ما توان این را در آن مقطع تاریخی نداشتیم که بتوانیم نظر روسیه را عوض کنیم و این نام را پس بگیریم.

انصاف نیوز: به نظر شما الآن چنین امکانی برای ما وجود دارد که در مورد این نام تجدید نظری صورت گیرد و ما شکایتی کنیم؟!

بله از نظر تاریخی و فرهنگی قطعا این مسئله باز است. ما نمی‌توانیم این را رها کنیم به بهانه‌ی اینکه این کشوری مستقل یا عضو سازمان ملل است. ما چیزی خلاف این نمی‌گوییم و کاری هم نداریم. اتفاقا آن‌ها هستند که با این مسئله کار دارند؛ تاریخ را تحریف می‌کنند و واقعیت‌ تاریخ را به شکل خیلی عجیبی جور دیگری به فرزندان خود می‌آموزند. عجیب است که آن‌ها معتقدند ایران از آن‌ها جدا شده است! مثل این می‌ماند انگشتی از یک تن جدا شود و بگوید این تن از من جدا شده است و باید به تنم برگردد. با توجه به این مسائل پرونده‌ی تاریخی و فرهنگی این مسائل برای همیشه باز است و فکر می‌کنم حتما باید روی این مسئله کار شود و دولت هم باید حتما پیگیری کند. اینکه از نظر حقوق بین‌الملل چه کاری می‌توان کرد من تخصصی در این زمینه ندارم و ترجیح می‌دهم وارد آن نشوم اما حتما این مسئله از نظر فرهنگی قابل پیگیری است چرا که این‌ها نام را از ما دزدیده‌اند. ساکنین این کشور تا دورانی نزدیک به دوران معاصر هم با فرهنگ ایرانی‌ زندگی کرده‌اند و بزرگ شده‌اند ولی الآن دچار یک خلا هویتی و فرهنگی هستند. نامشان ،آذربایجان، یک اسم ایرانی با سابقه‌ است اما رسمشان الآن یک رسم بی‌هویتی و خلا فرهنگی است. همین خلا فرهنگی باعث شده اسرائیل بتواند جای پایی برای خود آنجا باز کند و این مسئله‌ی تاریخی-فرهنگی را به یک مسئله‌ی امنیتی و ژئواستراتژیک تبدیل کرده است. این اتفاق می‌تواند تبعات بسیار پیچیده‌ای پیدا کند. من فکر می‌کنم جز موارد نادر در دنیا است که مسئله‌ی تاریخی فرهنگی به مسئله‌ی امنیتی تبدیل می‌شود. تا زمانی که این‌ها به فرهنگ ایرانی بازنگردند تهدید امنیتی سر جای خود خواهد ماند. یکی از مهم‌ترین مصادیقش هم همین نام دزدیده شده است که باید بازگردانده شود.

  • تصویر نقشه‌ای است که جغرافی‌دانی به نام «ابراهیم متفرقه افندی» در سال 1729، تقریبا سیصد سال پیش، از ایران کشیده است. در این نقشه ایران شامل آران، گرجستان، ارمنستان، بحرین، مناطق شیعه‌نشین عربستان، بلوچستان پاکستان و افغانستان نیز هست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌چهارده‌قرن‌پیش‌در‌روایات
    اسلامی‌وشیعی‌جنگ‌بین‌آذربایجان
    وارمنستان‌پیش‌بینی‌شده‌بود‌.
    کسی‌نگفته‌نام‌آن‌مناطق‌آران‌قره‌باغ
    نخجوان‌و‌حتی‌….نیست‌‌در ایران
    امروز‌منطقه‌اردبیل‌زنجان‌آستارا
    و…..زبان‌وفلکلور‌واساطیر‌‌محلی
    موسیقی‌و….مشهوربه‌
    آذربایجانی‌دارندمذهب‌مشترک
    دارند‌نوحه‌خوانی‌مشترک‌دارند
    ایرانیان‌فرهنگ‌عمومی‌مشترکی
    دارند‌بازبانهای‌متفاوت‌‌دین‌اسلام
    دین‌غالب‌ایرانیان‌است‌و پیروان
    مذهب‌تشیع‌اکثریت‌دارند‌با‌اجرای
    اصل‌متروکه‌۱۵‌قانون‌اساسی‌
    به‌صورت‌واقعی‌ونه‌فرمایشی
    وتقسیم‌امکانات‌مالی‌‌ودرآمدی
    کشور‌‌به‌نسبت‌جمعیت‌مناطق‌و
    ترازو‌افسردگی‌ها‌عصبانیتها
    واحساس‌تبعیض‌ها‌محو‌میشود
    وجمعیت‌جدا‌شده‌اقمار‌ایرانی
    جدا‌شده‌با‌فراغ‌بال‌به‌سوی‌ایران
    جذب‌میشوندادامه‌تفکرات‌موسوم
    به‌ایرانشهری‌وپان‌‌نیستی‌‌متناسب
    باروند‌تاریخی‌ایرانیت‌نیست

    157
    34
    1. خود کلمه ایران زمان پهلوی ساخته شده فارس ها که ادعای چند هزار ساله دارند چرا لباس و رقص محلی ندارند فردوسی کلاه پشتو به سر کرده فارس ها به اسم خودشون می زنن مقبره مادر حضرت سلیمان را به اسم کوروش ساختگی صدا می کنند استان قشقایی و بختیاری را استان فارس صدا می کنید . درود بر ترک و درود بر آذربایجان یاشاسین آذربایجانیم و دیلیم ترکو

      24
      33
    2. نویسنده پان ارایی کاسه لیست دربار پهلوی دست نشانده! که ایران بزرگ را با منطقه کوچک فارس اشتباه گرفته است ! بهتربودحداقل چند کلمه ترکی یاد بگیرد و معنی آزربایجان و آران را بفهمد! ازربایگان که بخاطر نفوذ و گسترش اسلام و به لهجه عربی آزربایجان معروف شده (مثل زنگان =زنجان) (گان در ترکی پسوند مکان است) یعنی محل آزر بای
      = محل بیگ و سروران آزری،
      اما آران به ترکی برعکس ییلاق معادل قشلاق ولی دشت گرم را میگویند، مثلا عشایر و حتی روستائیان قدیم در خیلی مناطق که شغلشان دامپروری بوده، میگفتند؛ آران _یایلاق
      معادل ییلاق و قشلاق میکنند، یعنی ماههای گرم تابستانبه ییلاق (یای لاق) و زمستان ها به محل گرمتر (قشلاق) کوچ میکردند، و آران اسم محا خاصی نیست، دشت مغان (گرمسیر، اران، و دشتهای سرسبز جنوب ترکمنستان و حتی منطقه دشت سرخس ایران ، آران اطلاق میشود . برو کمی مطالعه کن ، پان پارس وابسته به استعمار…

      22
      22
    3. معلوم نیست که نویسنده به چه علت از نابودی فرقه دمکرات اینقدر شادمان است
      اگر این فرقه ادامه می یافت آن هم بصورت خودمختار الان ایران یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه بود
      که متاسفانه ذهن بسته یه سری افراد مثل نویسنده توان سازگاری با مقتضیات روز را نداشته و سعی در تثبیت خفقان و دیکتاتوری قومی پارس دارند

      21
      19
    4. سلام برادر هم وطن’حالا شما که فکر میکنم آذری هم هستید به حرف منه هم وطنت هم گوش بده تا بفهمی کجای داستان قرار داری!!!؟من یک لر هستم با سرزمینی درست در قلب ایران که یک زمانی سرزمینی بوده حدودآ دوبرابر مناطق آذری نشین !شاما لرستان’بویر احمد’چهارمحال بختیاری’یک شیشم اصفهان’هفتاد درصد خوزستان’یک پنجم همدان’وقسمتی از کرمانشاه ونصف ایلام و حتی قسمتهای مهمی از دلوار واستان بوشهر وکمکی از استان فارس”’باور کن اغراق نکردم به شرفم قسم!!اما بعد ما مردمانی یک دست شیعه هستیم وشصت درصد ذخایر آب کشور در مناطق ما جاریست’و۷۰درصد نفت وگاز ایران را داریم’واولین چاه نفت جهان در دل شهر من مسجد سلیمان کشف شد!اما باور کن ما آخرین نفرات وشهرهائی بودیم که گاز رسانی شدیم واول هم برای شما رساندن!ولی با این حال ما ناراحت نبودیم ومیگفتیم برادران آذریمان به گاز بیشتر نیاز دارند تا ما’چونکه مناطق شما سردتر بود ووو وحتی اگه سرشماری کنند بیشتر پستهای مهم کشوری در دست شماست ولی باز نمیدانم چرا مدام معترضید!اگر حقی از قومیتی ضایع شه مطمئن باش شما در ردیف آخرید از این لحاظ!اگر یک کرد وعرب وبلوچ معترض باشد باز حرفی’اما شما دیگر چرا عزیز جان

      25
      12
      1. خب مام می خواییم گازتون ونفت تون بمونه برا خودتون .شما روبه خیرماروبه سلامت نفت وگاز ولطف ومرحمت شما رونخواییم کی روبایدببینیم؟

        6
        4
    5. چنان تاریخ،تاریخ مینویسه انگار خودش اونجا بوده، آذربایجان ،آذربایجان هست تا یخی بزرگتر از ایران دارد واین از آثار کشف شده از مناطق باستانی ثابت شده است،این در وریها چیه ؟
      هر منطقه ای به چندین منطقه کوچکتر تقسیم میشه ممکنه اسمهای متنوعی داشته باشه،نمیدونم چرا تازگیها ایرانشهریها و مانقوردها به آذربایجان گیر داده اند بجای دوستی با همسایه هم فرهنگ،همزبان،هم مذهب،از دشمنانش حمایت میکنیم انتظار داریم طرفدار ما باشد،افسوس بر سیاست غلط ،تفکر غلط،درک ناقص

      22
      23
    6. واقعیت تاریخی رو که نمی توان تغییر داد شما یک نقشه تاریخی نشان بدهید که کشور کنونی آذربایجان با نام آذربایجان مشخص شده باشد.
      اسناد تاریخی را رها کرده اید به روایت ها چسبیده اید؟
      حالا شما چه اصراری بر این دارید که نام غصبی آذربایجان را برای جمهوری باکو توجیه کنید
      در ضمن اسناد اعتراض مردم آذربایجان ایران در اعتراض به این نامگذاری که با نیت تجزیه ایران از سوی روسیه صورت پذیرفت را نمی توان انکار کرد اسناد آن موجود است.
      پانترک ها آسمان و ریسمان را بهم می بافند تا خدمتی به ارباب بازگویی و ترکیه ای خود بکنند حالا مهم نیست که همین ترک ها قسمت های زیادی از آذربایجان را در جنگ چالدران از ایران جدا کرده أند و مردم تبریز را قتل و عام کرده أند و دختران آذری را در استانبول به فروش رسانده أند.

      60
      64
      1. خدمت بعضی تازه ب دوران رسیده های خرافاتی بگم یکم برید تاریخ بخونید تا قبل پهلوی ملعون ترکان بر ایران حکومت میکردند حالا شما هی بگو استان باکو بگو پان ترکیسیم هرچی میخای بنویس حق قلم رو میخوری ولی اینو بدون آذربایجان راه خودشو پیدا کرده

        74
        63
        1. آقای پلشت اولا ترکان از اقوام مغول و نوادگان چنگیزخان مغول هستن و کسانی که تو ایران هستن آذری هستن که ریشه کاملا ایرانی داره سوما ترکان بر ایران حکومت نمی‌کردن قبل از پهلوی و اون تاریخی که تو میگی توهمات برخی تجزیه طلب ها هست که میگن ما امپراطوری کردستان داشتیم اون یکی میگه ما آذربایجان داشتیم بیسواد برو و ببین ریشه آذربایجان از کجاست و چرا نمیکنه ترکستان مگه نمیگی ما آذری ها ترک هستیم پس چرا آذربایجان هست اسم استان ما؟ دو نقشه جلوته قبول نداری از کدوم تاریخ خوندن حرف می‌زنی تاریخ جلوت هست.نقد ول کنم برم بچسبم به نسیه

          26
          21
          1. مجبوری بدون اطلاعات در مورد تاریخ نظر بدی؟ ترکان از ناودگان چنگیز هستن؟!! قبل از پهلوی ترکان در ایران حکومت نداشتند؟!!

            14
            4
      2. کدوم مردم اذربایجان ایران به نام اذربایجان اعتراض دارن؟؟؟چراشما از جانب مردم اذربایجان سخن میگویید،،،مردم اذربایجان میگویند ان ور اراز یا این ور اراز فرقی نداره همش اذربایجانه خاک مادری ماست،،از یه خونیم از یک نژادیم ،،یه رود خونه یا یه افکار پانفارسیسم یا سلطه گری شاید تنهایمان را جدا کنه اما روحمان را هرگز،،،،از دوره پالانی گور به گورشده شما ایرانشهری های متوهم همه چیز رابه تحریف کشاندید،،اما دیری نپاید که همه را به نامشان صدا کنند،،،دور نیست ان روز،،،یاشاسین اذربایجان

        27
        25
        1. آقای هاشمی ایرفسنجانی هم در جنگ قره باغ هم در عدم انتخاب نام آذربایجان خزری ..با برگشت آستارا..به جای اردبیل به آذربایجان بی انصافی کرد

          8
          3
        1. آغا عباس احمق خودتی.این را بدان زمانی که اصلأ از ایران خبری نبود ولی آذربایجان و ترکها بودند اگر به تاریخ اعتماد ندارید بروید نحجالبلاغه را بخوانید.علی علیه السلام در نهج‌البلاغه 12,بار نام ترکها را برده واذربایجان را وفقط دو بار از فارسها نام برده است.ولی حتا یک بار از کلمه ایران نام نبرده است با دروغ گفتن نمیتوانید حقیقت ترکها و آذربایجان را از یاد مردم بزداید دیگر سندی معتبر تر از نهج‌البلاغه وجود ندارد

          20
          19
          1. از خودت چرت و پرت نباف دیگه . یه مشت افندی رو ریختن تو فضای مجازی که به جای برادران آذری ما نظر بدن . نه تنها آذربایجان جزء ایرانه و باید هر چه زودتر به ایران ملحق بشه ، بلکه منطقه وان و دیار بکر نیز باید ضمیمه ایران بشه ، یک تست دی آن ای از این مناطق بگیرن معلوم میشه که حداقل ۹۵ درصد از مردمش نژاد ایرانی دارند

            21
            17
      3. طبق مستندات از۵هزار تا ۲۵۰۰قبل میلاد و از هزاره اول بعد میلاد تا قاجار یعنی در مجموع حدود۳۵۰۰سال از ۵۰۰۰سال حاکمیت اصلی با ترک ها و ترک های بومی آسیا بوده…
        تاریخ آذربایجان را به ۳۰۰سال پیش تقلیل داده وبا اتکا به چند منبع بررسی کرده ای؟! آذربایجان نامی به درازای تاریخ آسیا دارد .از دیدگاه قرآن آذر برخلاف جعلیات پهلوی که ان را کلمه فارسی دانسته ، به نوه حضرت ابراهیم و به عبارتی از نوادگان نوح و خویشاوندان یافت ابن نوح می باشد. این کلمه از ریشه ئاسر aserدر تبیین لاتین یعنی آتش می باشد. و آذربایگان آذربایجان آتروپاتکان منتسب به آذر یا آسر یا آس و ئاسر یعنی نگهبان آتش به فرهنگ دوران زرتشت و حتی بیش از ۳۰۰۰سال بر می گردد حسب منابع مشترک و معتبر اسلامی و غیر اسلامی آذربایجان از قبل از هزاره اخیر از داغستان تا نواحی مرکز ایران فعلی و به تعبیر نماینده امام زمان .ع.قاسم ابن علا تا جبال همدان و قزوین را در بر می گرفته است که سایت رجا نیوز نیز اخیرا نقشه آن را هر چند برای تبیین مطالب دیگر ارائه کرد.نسخه خطی تاریخ طبری ترک ها را از جمله در آذربایجان به فرزندان یافت ابن نوح نسبت می دهد که با تعریف قرآن از آذر بدون نسبت نیست.اما در مورد نام ایران تعبیر معروف دوره ساسانی حاکی است نام آن را ساکنین قفقاز ابتدا خان سره یعنی سرزمین خانات گذاشتند .هرچند برخی هم گفته اند اران گذاشتند که در ترکی به معنی دشت وسیع از کوهپایه قفقاز تا البرز و زاگرس بوده و کاسی ها در زاگرس و همدان حتی کاشان و نام قدیم کاسن و آذر یا آس هم از قبایل مشترک بوده اند که تپه سیللک ترکی یعنی فارسی تبیین شده سیللی یا سیلی در کاشان هم ریشه اند…در مورد نام و تاریخ آذربایجان شگفتی ها خیلی فراتر از نام ایران است چون آنها بنیانگذار ایران اران خان یره ؛که با تغییر جای صفت و موصوف در فارسی یئرحان و ایران شده است .پامپولسکی.هومل و یونانیان نیاکان تورک را در آسیا به دوره آشور و سومر مرتبط دانسته اند .پروفسور جان کرتیس تاریخ قبل از هخامنشی را به تورک ها و آنان را بومیان اصلی منطقه آسیای مرکزی قفقاز و بخش اعظم ایران می داند.نام آذربایجان در بیشتر متون از داغستان تا مرکز ایران فعلی یاد شده و در درون آن مناطقی مانند مغان آران ارسباران قره داغ و…وجود داشته که نام آن مناطق به مفهوم هویت جدا از نام بزرگ و کهن آذربایجان نبوده ونیست ؛ والله اعلم..وخلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا

        16
        22
        1. بی سواد جاعل نام ایران برگرفته از نام«ایر» ویا «ایرج» به معنی فرزندان ایرج( ایرج به معنی آزاده و بزرگ زاده)هست.چرا که ایرانیان خودشان را از نژاد ایرج میدانند وبه همین خاطر خودشان را«آریا»ویا آزاده و بزرگ زاده میدانند .در مقابل «توران»که فرزندان«تور»یا «تورج» هستند.و«سلمان»که فرزندان «سلم»هستند .ایرج»(یا همان ایر) و «تورج»(یا همان تور) و«سلمان»(یا همان سلم) هر سه فرزندان«فریدون» پادشاه پیشدادی ایرانیان بودند .این سه نام هنوز دربین ایرانیها کاربرد داره وزنده هست.وجای هیچ جعل و تحریف و دروغی برای شما پانترکان جاعل باقی نمی مونه.توران هم هیچ ربطی به شما ترکان چینی و مغولی و اویغوری نداره و برادران ما ایرانیها بودند که سرزمینشان توسط ترکان چشم بادامی غصب شده.

          21
          18
          1. هر چه قدر میخواهید دروغ وجعل سر هم کنید ایرادی ندارد چرا اصرار دارید که ما ترکها را آریای نژاد معرفی کنید اگر اورزه دارید دست از سر ترکها بردارید ما آذربایجانیان ترک هستیم بی خود انرژی تان را هدر ندهید اگر اندازه یک جو مرد هستید عدالت را رعایت کنید تا این اختلاف ها از بین برود دشمنی با ترکها به نفع ایران و ایرانی نیست روزی خواهد آمد به پای ترکها خواهید افتاد و آن روز زیاد هم دور نیست

            19
            14
          2. ایرج یک شخصیت اسطوره ای در شاهنامه است که وجود خارجی نداشت من هم ایرانی اصلا خودم را از نظر نژادی آریایی نمی دونم اصلا ها

            6
            4
      4. نه آقا افشین تورکیه ای ها دختران پانفارسها را در استانبول به فروش گذاشته بودند نه دختران تورک تبریز را
        همین الان هم بروی در میدان آکسرای و میدان تقسیم دختران پانفارسها به فروش گذاشته شده اند

        18
        22
    7. سلام’کاش عوض تحریف هویت یک قوم اکثریت در مورد نحوه کوچ آریاییها از شمال سیبری چیزی مینوشتین تا یکم مردم واقعیت رو متوجه بشوند

      74
      30
      1. تاریخ بشر را به۴دوره ۳هزار ساله تقسیم کرده اند که ۳هزاره سوم سومرها و آکدها در آسیا غرب و ایران فعلی نقش مسلط داشتند و ادبیاتشان طبق نظر باستان شناسان اخیر مشابه ترکی بوده و خدامحوری جایگاه مسلط داشته اما در هزاره چهارم که هندی ها به ایران مهاجرت کردند اهریمن را جای خدا و اهورا حاکم کرده و به خرافات پرداختند اما هزار سال طول نکشید تا در اواخر یکسانی اشتراک عرب و ترک و اسلام تحول جدیدی ایجاد کرد

        14
        5
    8. این ادعای شما هم از همان دروغهای شاخدار هست.آنچه در روایات شیعه آمده وپیش بینی شده فتنه ایست که در آخرالزمان از آذربایجان شروع میشود ونه جنگ جمهوری باکو وارمنستان . منظورازآذربایجان هم همین آذربایجان ایران هست.واتفاقا امروز شاهد فتنه هایی که منشا آن کنسولگری باکو در تبریز هست رو شاهد هستیم.

      16
      16
    9. یک ایده آلیسم که عملی نخواهد شد پس بهتراست دنبال احقاق حق خود از مبادی قانونی بین المللی شده وآران را زنده کنیم یا با روسیه تعامل نماییم در این بازگشت پاره وطن به تن کمک کند

      8
      12
    10. چین‌ ادعای‌ تایوان‌ میکنه‌ وروسیه‌ ادعای‌ اوکراین‌ “ایران‌ هم‌ حق‌ داره‌ ادعای‌ ،آران را‌ بخواد‌ “بله‌ این‌ جمهوری‌ آذربایجان‌ غصبی‌ است‌ خاک‌ کشور‌ ما‌ بوده‌ و‌ همیشه‌‌ خاک‌ ایران‌ است‌

      4
      12
    11. تو هیچ یک از ممالک دنیا به یک مشت تجزیه طلب اجازه نفس کشیدن نمیدهند ،حتی ترکیه به کردها اجازه کردی حرف زدن نمیدهند بعد تو مملکت بی دروپیکر ما طرف تجزیه طلب زر مفت میزنه و راست راست داره میچرخه

      4
      4
  2. نویسنده در اشتباه است آران در ترکی آذربایجانی به جلگه گفته می شود اکنون نیز به مناطق پست و جلگه‌ای مغان و ساحل ارس آران گفته می شود بخش بزرگی از آذربایجان جلگه است. آذربایجان در شمال و جنوب ارس سرزمینی است که مناطقی با نام های مختلفی را دربر می‌گیرد مانند آران مغان قاراداغ گوئنئ و غیره. و اینکه قریب به 200 سال پیش درپی شکست قاجار از روسها بخشی از آذربایجان توسط روسیه از قلمرو قاجار جدا شده نه از شاهنشاهی ایران. نویسنده و منتشر کننده اینگونه مطالب کذب هیچ معلومات ابتدایی هم ندارند

    281
    71
    1. فقط و فقط روبروی مغان رو بجای دشت ارس(آراز) آران میگفتند یعنی دشت پست
      نه اینکه باکو و قره باغ و خوجالی و آغدام و ….
      باقی مناطق از جمله باکو آذربایجان بوده هست و خواهد بود
      لطفا بخاطر رسانه بی انصافتان از افراد فاشیست و پان ایرانیست ایرانشهری ضدتورک استفاده نکنید چون این افراد سواد تاریخی ندارند و فقط بخاطر اهداف خود تاریخ رو جعل میکنند!

      75
      36
    2. این ایران شاهنشاهی از کجا ظهور کرد کشوری به اسم ایران در سال 1323 از طرف سازمان بین الملل شناخته شد. قبل از آن هم 1200 سال ترکان حاکم بلامنازع هند و پامیر و آنادولو و اروپا و قفقاز بوده اند.

      68
      49
      1. اسم ایران در شاهنامه هست در سنگ نوشته ها هست که همشون از ۲۵۰۰ سال تا هزار و خورده سال هست و همچنین در نوشته های تاریخی هست در نقشه های قدیمی هست از بیسوادی بعضی ها استفاده نکن روی پول های قاجار هم بزن الان گوگل اسم ایران حک شده کشور های اروپایی چون از هزاران سال پیش به ایران Persia میگفتن و این هم یه نکته داره که ببین چقدر این کشور قدیمی هست اسم چند هزار سال پیشش رو اروپایی ها استفاده میکردن تا اون زمان هم استفاده میکردن. کشور مصر هم ایجبت میگن اروپایی ها ولی ما مصر میگیم یعنی تازه بوجود اومده؟ به درخواست رضا خان اسم اصلی کشور رو گفتن این حرف من نیست حرف تاریخ هست.و منم یه سوال دارم امپراتوری آذربایجان کجا و کی بود چون هرچی میگردم هیچی وجود ندارد توهمات شما تجزیه طلب ها واقعاً به یه خر هیچ فرقی نداره
        ببینید برید بزنید بخونید حرف های من رو من فکر کنید بی‌سواد هستم که نیستم خودتون بخوانید به حرف این و اون اعتنا نکنید

        16
        14
        1. اسم ایران درشاهنامه هست ولی تو شاهنامه خون نیستی خونده بودی می فهمیدی فردوسی به کجا گفته ایران فردوسی دماوند و مازندران وزابل رو داخل ایران ندونسته حتی اردبیل وکرملن رو منطقه ای درافغانستان وتاجیکستان رو ایران خونده الانم نام قدیمی افغانستان اریان یا ایرانه زمان رضاخان اسم این مملکت ایران گذاشته شده قبل از پهلوی هرحکومتی اسم خودشو روکشور می زاشت

          5
          2
      1. آذربایجان از کلمه آذر و آذر بیان فارسی شده ئاسر یعنی آتش است که جد حضرت ابراهیم بوده نه کلمه فارسی

        8
        4
    3. میدونم جرات نشر ندارید اما موقع چاپ خبر به این توجه کنید توی دوره‌ای نیستیم هر دروغی رو مخاطب باور بکنه
      شما میگید:طبق نقشه ان منطقه مال ایران بود.بسیار خوب انوقت انجیل و تورات و قران که از یهودیان بعنوان ساکنین اسرائیل نام میبره چرا شما میگید نواده مسلمانان متجاوز مالک ان سرزمین هستند.
      شمامیگید:انجا اران بوده و اسم اذربایجان رو دزدیدند ، توی اسرائیل هم مسلمانان متجاوز سرزمین و معبد ۱۰۰۰ ساله یهودیان رو خراب کردند و روش مسجد ساختن

      12
      2
      1. نادان! زمانی که مسلمانان فلسطین را تصرف کردند، این کشور زیر یوغ رومیان بود. مردمش هم بازمانده بنی اسرائیل و تحت ستم بودند.
        بعد از اسلام اکثر بنی اسرائیل ساکن فلسطین از مسیحیت و یهودیت به اسلام گرویدند. بعدها هم زبان و فرهنگ عربی در آن‌ها نفوذ کرد.
        معبد اورشلیم را هم رومیان ویران کرده بودند.
        بنابراین فلسطینی‌های قبل از اشغال، اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی، بازماندگان قوم بنی اسرائیل و صاحبان اصلی فلسطین هستند.
        کسانی که همراه صهیونیسم به فلسطین آمدند، بی اصالت و اشغال‌گر و متجاوز می‌باشند.

        6
        5
      2. نام قدیمتر اسراییل و فلسطین و یهودیه؛«کنعان»هست و کنعانیان به همراه بنی اسراییل و حتی قبل از آنها ساکنان اولیه ی فلسطین بودند.بنی اسراییل بارها از کنعان ویا فلسطین مهاجرت و یا رانده شدند..در زمان فتح فلسطین به دست اعراب مسلمان ؛فلسطین دست رومیان مسیحی بود ومعبد سلیمان هم قبلاً تخریب شده بوده.مسلمانان امروزفلسطین در واقع همان ساکنان اولیه ی مسیحی و یهودی آنجا هستند که به دین اسلام گرویدند.دقیقا مانند مسلمانان ایران که فرزندان همان زرتشتیان قدیم هستند.مهاجران یهودی به فلسطین بعد ازجنگ جهانی که اصالتا اروپایی و عمدتا لهستانی و روسی وحتی ایرانی وآفریقایی هستند غاصبان این سرزمین هستند.

        3
        3
    4. قاجار هم شاهنشاهی بوده و منظور نویسنده هم دقیقا همین بوده و حتی اعلام میکند که به دلیل درگیری با مشروطه دولت ضعیف شده و شاه قاجار هم که به فکر این مسائل نبود . این نشون میده که شما اصلا متن رو نخوندید و نظر دادید

      1
      2
    5. صحبت از نقشه های تاریخی است یعنی در نقشه های تاریخی هیچ نامی از آذربایجان برای مناطقی که اکنون جزو کشور آذربایجان است وجود ندارد .همانطور که الهام علیف در بازدید از موزه نقشه ها در کشور آذربایجان پرسید چرا در نقشه ها نام آذربایجان نیست؟
      در ضمن در قرارداد ترکمانچای و گلستان اسم تمام مناطق آمده و هیچ نامی از آذربایجان نیست .
      جریان پانترک در یک تحریف خنده دار تاریخی حتی مدعی هستند کشور آذربایجان وجود داشته و ایران مناطق آذری نشین ایران را تصرف کرده
      یکی نیست بپرسد این کشور خیالی اسم پادشاهانش چه بوده؟ در اسناد دیگر کشور ها چرا اشاره ای به آن نشده؟
      چرا در هیچ سفرنامه ای نام آن نیامده و…

      50
      47
    6. نویسنده که بیسواد است با گفتن یک سری شعار نمی‌شود چیزی را ثابت کرده البته من هم به جعلی بودن آذربایجان اعتقاد دارم ‌و انتطار داشتم نویسنده با دلایل تاریخی ثابت کنند نه شعار .ضمنا مورد جدید شمافرمودید که آران یعنی جلگه تا حالا نشنیده بودم کاش بیشتر توضیح می‌دادید. ضمنا منطقه آران وجودداشته. قفقاز جنوبی سلطان نشین های متعدد بوده .حتی مورخین روسی برای جعل نام آذربایجان می‌گویند آران به تبدیل به آذربایجان شده

      8
      8
  3. هویت سازی دروغین ویرانشهری ها و یاوه گویی خود آریایی پندارها آنها را به مرز جنون رسانده است
    …جان آران بخشی از آذربایجان بوده و هست

    246
    79
    1. هویت سازی دروغین اصلی از سوی جریان های پانترک صورت میگیرد که سعی در ترور هویتی اقوام آریایی آذری به اقوام ترک دشت های آسیای میانه

      43
      56
      1. این رو‌عالی گفتی ، کشور آذربایجان غصب شده از ایران پناه گاه رژیم اسراییل کودک‌کش و‌مجری نیت های شوم صهیونیسم شده، آذربایجان کشوری که هویتش از ایران بزرگ گرفته حالا داره با تکیه به دیوار سست اسراییل با دم شیر بازی می کنه بخیالش کسیه!!!!

        34
        30
    2. می تونی یه نقشه تاریخی نام ببری که نام آذربایجان برای مناطق بالاتر از ارس آمده باشد؟
      چرا در قرارداد ترکمنچای و گلستان نام آذربایجان برای مناطق جدا شده از ایران نیامده؟

      32
      40
    3. آقای محترم تاریخ گدشته را بافحاشی نمی‌شود عوض کردن نزدیکترین کتاب‌های تاریخی خواندنش زحمتی ندارد عالم آرای عباسی تاریخ حمدالله مستوفی .قره باغ نامه .آنها که در دعوای فعلی نبودند اگر سلطان نشین های قفقاز را بنام آذربایجان دیدی .ایروان اصلا ارمنی نشین نبوده ارمنی ها و تورکها مثل آذربایجان ایران همه جا بودند حاکم همه اون مناطق از طرف ایران تعیین می‌شده.

      11
      4
      1. هر چه قدر میخواهید دروغ وجعل سر هم کنید ایرادی ندارد چرا اصرار دارید که ما ترکها را آریای نژاد معرفی کنید اگر اورزه دارید دست از سر ترکها بردارید ما آذربایجانیان ترک هستیم بی خود انرژی تان را هدر ندهید اگر اندازه یک جو مرد هستید عدالت را رعایت کنید تا این اختلاف ها از بین برود دشمنی با ترکها به نفع ایران و ایرانی نیست روزی خواهد آمد به پای ترکها خواهید افتاد و آن روز زیاد هم دور نیست بله

        9
        7
        1. کسی نگفته تو آریایی هستی.توشاید فرزند چنگیز مغول یا تیمور لنگ یا آغوزخان و یا تومیریس بدکاره باشی ولی قطعا اکثریت آذربایجانیها ایرانی تبار وآریایی نژاد واز فرزندان ایرج هستند.

          9
          7
    4. سلام به همه، کشور آذربایجان با هر نامی بخشی از خاک ایران بوده که با توسل به زور از ایران جدا شده ایران به تمامیت ارضی آذربایجان احترام می‌گذارد ولی اگر این کشور قصد خیانت به خاک اجدادی خود را داشته باشد و پناهگاه دشمنان ایران شود و مردم باکو اجازه دهند یک مزدور صهیونیست و دشمن اول مسلمانان آنان را رهبری کند چاره ای جز الحاق آن به ایران بزرگ باقی نمی‌ماند با کشورهای ذینفع برای این الحاق مذاکرات اولیه انجام شده است انشااله بزودی شناسنامه ایرانی علی اف با نام علیزاده صادر می‌شود.

      14
      9
  4. کاش یکمم از دستکاری و تغییر نام و کوچک کردن با هدف از بین بردن نام آذربایجان از زمان ملعون پهلوی تا الان خود جمهوری اسلامی مینوشتید آذربایجان ایران از رشت و قزوین و تهران وهمدان و زنجان و اردبیل و سنندج (سینان داش) و آذربایجان غربی و شرقی و ساوه شامل میشد و مردم آذربایجان این مناطق رو فراموش نکردن و لعن و نفرین بر بانیان ان میفرستن که باعث قتل و عام و تفرقه میشود

    243
    76
    1. توهم زدی. از کی تا حالا ما رشتیا رو با خودت یکی میدونی؟ گیلان شامل گیلک ها و تالش هاست که تو قرن اخیر مهاجرین زیادی از اردبیل و زنجان برای کار به اینجا اومدن. این سرزمین مال ماست و ما متعلق به ایرانیم و زبان و رسوم ما برمیگرده به ایران باستان. افکارتو نگه دار برا خودت و مارو با خودت جمع نزن.به زودی آران تجزیه میشه و مناطق تالش نشین و تات نشینش به گیلان ملحق میشن، خود جمهوری باکو به مناطق تورکی تالشی تاتی گرجی و ارمنی تجزیه میشه. شما در فکر این باشین که آذری های اون طرف مرزو جذب خودتون و ایران کنید. دنیا برعکس شده چهل میلیون تورک ایران شدن دنبال رو پنج میلیون تورک باکو….. کورد های تورکیه هم جدا خواهند شد. شما به جای افکار پان تورکی بهتره واقعیت رو ببینی . مردم کشور آذربایجان همشون هموطن ما هستن. سرباز الهام نباشید. فرمانده خودتون باشید. ایران باید دوباره مثل گذشته به کل خاورمیانه تا آسیای صغیر حکومت کنه. با همکاری و همدلی بین همه اقوام چ فار س چ بلوچ چ عرب و بقیه

      10
      8
    2. همین فکرها باشید نزدیک نخجوان بگیریم ما با سیاست وارد می‌شویم الهام خانم هنوز نرمش وقتی لشکر حسینیون آران سرپا گرفت الهام هیچ کاری ندارد بجز برگشت به تابعیت تبریز و یکی از شهرهای تبریز

      32
      51
    3. بازهم توهم و دروغ پردازی و جعل تاریخ توسط یک مشت فاشیست پانفارس بیسواد ! با این حماقتهای امثال شما مردم آذربایجان بیشتر از خواب غفلت بیدار میشن

      55
      36
      1. ببین رهبر ایران که آذری هست یا به قول خودتون ترک هست وقتی میگی پان فارس میدونی چرا این پانل ها و تجزیه طلب ها میخوان مناطق جدا کند و اگر پانفارس که تو نام میبری باید طبق معمول آذربایجان چون پر ترک زبان هستن نخوان اولین چرت و پرت بگویید اینجا بود دوم اینکه کلمه فاشیست به من توضیح بده ببینم چیه چهارتا اسکول اومدن این کلمه را به کار برد و تو احمق هی تکرار می کنی و داری چرت و پرت میگی و یاوه گویی های نوادگان چنگیز خان مغول که اردوغان و کشور ترکیه و همون عثمانی و ترک ها هستند و تکرار می کنی همون هایی که همین الان برو تاریخ رو بخون وقتی تبریز را گرفتند مردم و سلاخی کردن تو داری از همون طور که های طرفداری میکنه که آذریهای غیور ایرانی و کشتن ما آذری ها رو کشتن داری خریت می کنی عزیز دلم

        9
        8
    4. ایران اکنون بسیار قویتر از 200سال قبل است بزودی تمام عهد نامه های ننگین تحمیلی بر ایران را باطل خواهیم کرد عهد نامه گلستان ترکمنچای . آخال .پاریس و وووو ایرانیان در طول تاریخ ثابت کرده اند شکست را نمی پذیرند

      9
      7
  5. ای بی انصاف و بلندگوی پان آریاییان ضد ترک اولا در جای جای آذربایجان مناطقی به نام آران وجود دارد در ثانی نام آذربایجان هرچه باشد مردمش ترک هستن و از نظر زبان و فرهنگ و چهره همانند آذربایجان ایران میباشد

    218
    70
    1. احسنت نگو ترک ترک آن ایغوری چهره مغولی داره dndiخود با ایرانیان تمام اقوام و ترکها قزاق یا خود ترکیه نگاه کنید چه اصراری دارید از نواده چنگیزی باشید که گور هم ندارد تمام شعرای آذربایجان فارسی سرودند تا بالکان

      32
      39
    2. بعنوان یک تورک و آذربایجانی
      من اولا ایرانیم بعد آذربایجانی و تورک
      متاسفانه کار مسولین کمتر از روسیه تزاری و دولت عثمانی به این قضیه نیست بین مردم ایران اختلاف انداخته و از عواقب کارشان بی خبرند محمدرضا پهلوی هر ایرادی داشت از جدایی آذربایجان جلوگیری کرد و کشوری تحویل داد که وقتی انقلاب شد کسی از طرف آذربایجان ادعای جدایی نکره بلکه در جنگ ۸ ساله هم اینقدر شهید دادیم ولی الان چه شده که اینقدر عقاید پان تورچی زیاد شده و بعضی ها به تومیرس بد کاره آنا میگویند

      35
      28
      1. تومیرس بدکاره نیست چون سر خون‌ریز ترین شاه پارسی را از تنش جدا کرد و انداخت در تشتی از خون و گفت ای خون‌ریز آنقدر از خون خودت بخور تا سیر شوی ای کاش تاریخ را مطالعه می کردی و به دیگران بهتان نمی گفتی؟

        10
        9
        1. کورش کبیر(یا همان خسرو بزرگ(کیخسرو)) شاه عادل ایران بنا به گفته «گزنفون» مورخ بزرگ یونانی در جنگ با ماساگتها زخمی و بعد از مدتی در زادگاه و تختگاه خودش یعنی پاسارگاد به رحمت خدا رفته و بارگاه و آرامگاه سنگی ایشان هنوز پابرجاست.

          10
          7
        2. دوست بیسواد من همان تاریخ نگاری که گفته تومیرس سر کوروش را بریده ، همان نیز گفته در قوم ماساگاتها هر مردی با هر زنی که دوست داشت میتوانست همبستر شود فقط کافی بود تیردان خود را جلوی خانه آن زن آویزان کند دیگر حتی شوهر آن زن هم وقتی تیر دان را میدید متوجه میشد و میرفت روز بعد به خانه برمیگشت ، در ضمن در کجای قرارداد ترکمنچای و گلستان به مناطق جدا شده ایران آذربایجان گفته شده آیا در این قرار دادها نامی از آذربایجان برده شده متاسفانه استان باکوبه و پان تورچها بابک خرمدین را تورک میدانند در حالی ایرانی بوده اگر تورک بوده اسم تورکی مثل آغوز و …..داشته التماس تفکر و شفا برای پان تورچها یاشاسین‌ ایرانیمیز ، یاشاسین ایران بایراقی

          8
          5
  6. بی انصاف نیوز نژاد پرست چرا دیدگاه بنده رو حذف کردی
    نام آران در جای جای آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان وجود داره و این به معنی نفی نام آذربایجان بر شمال ارس نمیشه در ثانی مردم شمال و جنوب ارس از حیث زبانی،فرهنگی و ظاهری کاملا یکسان هستن

    193
    48
    1. آقای آنور اِرس اینور اِرس اگه منظورت از آنور ارس اینور ارس تا ۱۰۰ متری حاشیه رود ارس باشه باهات مخالفتی ندارم اما اگه منظورت از آنور و اینور اِرس چیزیه که نژادپرستهای بیسواد پانترک آنور اِرس اینور اِرس میگن باید بهت بگم آنها جنابعالی رو احمق فرض کردند که بهت گفتند مردمان آنور اِرس اینور اِرس زبان و فرهنگ و ظاهر یکسان دارند . عزیز من شما آنور اِرس رو ‌ول کن و اول یک گشت و گذار به همینور اِرس بزن آنوقت خواهی فهمید چقدر از قافله عقب بودی .عزیزمن اینور اِرس فقط کافیه از هر منطقه‌ای ۴۰ ، ۵۰ کیلومتر دور بشی آنوقت خواهی دید آذری و کُرد و تالش و … نه زبان مشترک دارند نه قوم مشترک و نه سنّت مشترک .بلکه هر کدام ساکنان تاریخی سرزمین خود هستند آنوقت ذات کثیف آنهائی را خواهی شناخت که چطور بهت بی احترامی کردند و بهت دروغ گفتند

      2
      3
  7. در سال ۱۷۲۹ چجوری این مناطق مال ایران بوده؟ معیار چیه؟ حاکم ایرانی بوده؟ پایتخت از شهرهای ایران بوده؟ اینجوری افغانستان، تاجیکستان و همه کشورهایی که شما نام بردید هم میتونن ادعا کنن این مناطق مال ما بوده

    138
    48
    1. حکومت حکومته ایرانی بوده. فرقی نداره شاه تورک باشه یا فارس یا هر نژاد دیگه. حتی در زمان پادشاهان تورک همه قرارداد ها با نام ایران امضا شده و همه جا این سرزمین به نام ایران بوده و البته پرشیا یا پرشین هم ثبت شده. همین الانم رهبر تورک باشه یا کورد هیچ فرقی برا من شمالی نداره. مهم اینه کسی که در راس مملکته به فکر رفاه و آسایش مردمش باشه. ملکه انگلیس نژاد المانی داره ولی تو جنگ جهانی رودر روی المان ایستاد. تو این عصر پان بازی کار عقب افتاده هاست . از بس همه با هم غریبه شدیم این همه بلا سرمون میاد و حقمونه. مردمی که با هم متحد باشن به هرچیزی ک بخوان میرسن

      3
      2
    2. از آنجایی که تو سواد تاریخی ندارید از آنجای که موزه استانبول هنوز ارابه شاه اسماعیل هستش از آنجا که قرارداد ننگین ترکمنچای گلستان با خط فارسی کمی تاریخ نگاه کن تاجیکستان ایران ترکیه آران افغانستان هند عراق سوریه هنوز اشتراکات فراوانی دارند که یک خط سیاسی آنها رو از هم جدا کرده بله چهل درصد ترکیه کرد بیست میلیون علوی تبار راستی به ترکمن ها بگو ترک همین یک کلمه امتحان کنید وجواب آنها اسلام کریموف فارس سمرقند زبان اوزبکی هم مسلط به خط سیاسی نگاه نکنید انگار هم جواری ترکیه و ایران فامیل دو طرف ندارند یا عراق با ایران اما مرکزیت اینها سرزمین فارس بوده

      31
      24
    1. آسیه جای درس تدریس میکند که شما فقط از پشت قاپ شیشه ای گوشی حرف مفت میزنید وجود دارید یک روز خودتون نشون دهید چرا اینستا تلگرام فرار میکنید دولت آخوند ها مقتدر شک نکنید چه بسا بمب های کوچک هسته ای تولید و آماده ریختن سر دشمنان ایران هند هم خدایا شکر وارد کارزار شده مغز دیجیتال پزشکی جهان داروی هند

      11
      16
      1. ترکها حق این را دارند که اگر می خواهند کشوری برای خودشون تشکیل بدهند باید بتونند به صورت دموکراتیک از ایران جدا بشند والسلام حالا اسم هر چی هر چی بوده در ضمن آریایی از این حرفها دقیقا نژاد پرستی امیدوارم تجزیه را ببینیم

        2
        2
  8. عقاید پان تورک بدجور بین جوانانی که اصلا اهل مطالعه نیستند ریشه دوانده و به لطف بی کفایتی مسولین دیر یا زود زهرش را خواهیم چشید.

    78
    177
    1. آقای دانشمند همان بهتر که شما دنبال شاهنامه را بگیر رو بس. زیادی رودل میکنی آقای فیلسوف.
      من در عجب هستم که چرا شما اینقدر از هویت ملی و حقیقی ما می ترسید و دنبال اسم و رسم و فرهنگ برای ما تورکان ایران هستید. بهتر نیست به فکر خودتان باشید وبرای خود فرهنگ و هویت تراشی بکنید. چون داشته های ما برای ما کفایت می‌کند. کل اگر طبیب بودی سر خویش دوا بکردی

      6
      2
    2. پان تویی که زبان عربی و تورکی صحبت میکنی و ترکیب اینها باهم میگی فارسی . پان تویی که نام شهرهای آذربایجان را به فارسی تغییر می‌دهی. قوشاچای را کردین میاندوآب سینان داش را سنندج و آراز را ارس می‌گویی کسی که پان نباشد تاریخ و هویت حتی زبان مادری کسی را نابود نمی‌سازد و مسلمان باشد و از ارمنی که قره باغ را اشغال کرده بود و در مساجد خوک پرورش میداد حمایت نمی‌کند. دین و تاریخ فیک

      8
      4
    3. تو برو کتاب های خرافات فردوسیت را بخون پان فارس های بنگی می کشین می رین عالم همه جا رو به اسم خودتون می زننین دو سال بعد هم میگین مریخ مال عاریای ها بوده فضایی ها بعدا وارد اونجا شدن

      7
      4
    4. پانفارس
      تو ایران تنها پانی که وجود داره پانفاریه که فرهنگ و زبان عقیم خودرا به بقیه اقوام تحمیل میکنه

      34
      28
  9. آزربایجان جنوبی شما روز ب روز کوچیکتر کردید از هرلحاظ که فکرش کنید بهداشت عمران جمعیت ورزش تحصیل دانشگاه و خیلی چیزهای دیگه، تبریز یکزمانی جزو ۱۰تا شهرهای پرجمعیت دنیا بود جزو ۱۰تا شهرهای جهان بود ولی الان جایگاه آزربایجان جنوبی که افتاده این ور رود ارس کجا؟ و آزربایجان شمالی که باکو باشد کجا ؟ اصلا جفت آزربایجان ها با هم قابل مقایسه نیست ، شاه اسماعیل صفوی تورک بود ولی برای کل ایران حکومت کرد و برایش آبادانی کل ایران یکسان بود شیراز و اصفهان و غیره بدست شاه اسماعیل صفوی آباد شده ولی شما ها چی حکومت دست شماها افتاد ولی تمرکز کردید به چندتا استان و آزربایجان ها را فراموش کردید وقتی نری طرف آزربایجان ها چه باکو باشه چه تبریز معلوم مهست چی میشه این ها میرن طرف اسرائیل و غیره

    175
    52
    1. شاه اسماعیل صفوی ترک نبوده بلکه آذری بوده بهتر است چند تا از شعر های شیت صفی الدین اردبیلی را د سایت بگذارند تا بخوانید و ببینید

      23
      28
    2. اولا صفویان تووورک نبودند و کرد بودند اصالتا ، دوما چه ربطی داره؟؟ یعنی هر کس شاه شد اگر به جاهای دیگر هم رسیدگی کرد صدقه سریه؟؟ پس رضا شاه هم فقط باید به مازندران رسیدگی میکرد ، نادر هم به خراسان ، کوروش و کریم خان هم به استان فارس و …؟؟؟ ما یک حکومت ضعیف با زبان توووورک داشتیم که آغا محمد خان اخته بود و جدایی آذر پادگان از ایران هم در زمان حکومت همین ایل گوسفند چران اتفاق افتاد . تعصبات بدون پایه علمی انسان را کور و کر و از حقیقت غافل میکند

      6
      4
    3. واقعا یک مضت پان تووورک بی سواد ریختن اینجا فقط زرت و پرت میکنن . اگر کمی مطالعه میکردی میدونسنی که اصلیت شاهان صفوی کرد بوده .یعنی از نژاد خالص و پاک ایرانی

      5
      3
    4. تبریز قبل از انقلاب به لطف حکومت پهلویها که شما نسبت ملعون بهش میدید شده بود یکی از پیشرفته ترین و صنعتی ترین شهرهای ایران و منطقه.امروز هم به لطف جمهوری اسلامی شده جز برخوردارترین شهرهای ایران بدون داشتن یک قطره نفت و گاز که منبع اصلی درآمد کشورماست مقایسه کنید با شهرها و بنادر فارس زبان که سرشار از نعمت نفت و گاز و سواحل استراتژیک هستن ولی دریغ از پیشرفت وآبادانی و رفاه.

      4
      3
    1. خاک بر سر بیهویتتون که کشورتونو مفت میفروشید نه تو و نه احمقهای همفکرت این آرزو رو به گور میبرید که آذربایجان رو از ایران جدا کنید همیشه جزئی از ایران بوده و هست و خواهد بود همیشه هم خائن هایی مثل شماها وجود داشتن

      2
      4
  10. اصلا گیریم که شما راست میگی… ولی اهالیه اونجا آذربایجانی هستن بیشترشون اینور ارس فامیل دارن و کسب و کار دارن . پس با این حرفهایی ناشی از نفرت و بیسوادی و نا آگاهی آبروی رسانه خود را نبرید.

    18
    5
  11. این مقاله رو کدوم بیسوادی نوشته.از سر تا پا دروغه. در مناطق مختلف آذربایجان آران وجود دارد.اصلا آذربایجان جنوبی و شمالی نداریم برادریم و ترکیم.

    25
    12
  12. متاسفانه نشد یکبار هم بشه انصاف رو رعایت کنید
    چرندیات حاضر را بنام یک شاهنامه پژوه که یک حرفش هم صحت نداره و کاملا تحریف شده برای همگان دیکته نکنید ،نان بنرخ روز خوردن افتخار زیادی ندارد

    20
    13
  13. کاری که مسولین ایران برای بیداری ملت ترک اذربایجان کردند، درتاریخ بی سابقه است. اکنون که مردمان ترک به شهرهای ایرانشهریها مسافرت میکنند وجاده ها امکانات شهری، بیکاری، ومسایل دیگررا با گذشته با عظمت تبریز مقایسه میکنند. وحال روز امروز اذربایجان خصوصا تبریز را میبینند یقین میکنند که دستی نابهکار قصد نابودی ملت ترک رادارد. دریاچه ارومیه را میخشکانند ولی از خلیج‌فارس برای سمنان ویزد اب میکشند. معادن طلا ومس اذربایجان را باهمکاری شرکتهای چینی وروسی غارت میکنند یک درهزارم انرا براب اذربایجان خرج نمیکنند. پادشاهان ترک همه جای ایران را اباد کردند وحتی شهرهای ایرانشهریها را بیشتر از سرزمین تورکها رونق دادن. وروزی ملت ترک به ارزوی خود تحصیل به زبان مادری دست خواهد یافت وان روز پایان ایرانشهریها است

    3
    5
  14. هر چند که شماها کاری با واقعیت ندارید و دنبال نفرت پراکنی هستید ولی حقیقت جویان بدانند که در فرهنگ تورکی کلمات آران و داغ مقابل هم قراردارند مثل ییلاق و قشلاق پدر سرزمین کوهستانی آذربایجان هر دهاتی معمولا آران وداغ دارد و طبعا دشت مغان در ترکی آران و در مقابلش قره‌داغ قرار دارد …..سعی کنید از خدا بترسید و دنبال برادر کشی نباشید چون بعد از 90سال هنوز خیلیا تو ایران تورک باقی مانده اند

    6
    3
    1. حقیقت کاملا روشنه.واژه ی «اران»کاملا فارسی و ایرانی وازنظر علم زبانشناسی ازشاخه ی زبانهای هند و اروپاییست.نام هر مکان توسط صاحبان و ساکنان اونجا گذاشته میشه. قدمت نام «آران»و«اران»بیشتر از قدمت ورود ترکان به این منطقه هست.درشمال استان فارس نشین وبه قول شما کویر نشین اصفهان هم شهرستانی به نام «آران و بیدگل» داریم که همه ی ساکنینش فارس و زبان و گویششان بازمانده ی فارسی پهلوی قدیم هست.دراستان البرزهم روستایی به همین نام داریم.خود نام آذربایجان فارسی ست وبه قول شاعر:«چونکه صد آمد نود هم پیش ماست»

      2
      3
  15. نویسنده مثل احمقا میمونه.
    گیریم که اسمش عوض کرده. مگه ایران خودش چندبار اسمش عوض شده که الان شده ایران.

    12
    9
  16. ایران دشمن اصلی آذربایجان هست ، با اسم ترکی آذری هم دشمنی میکند چه برسد به ملت آذربایجان ، آذربایجان باید فکری به حال خودش بکند وگرنه روباه صفتان تکه تکه میکنند

    16
    13
  17. آذربایجان باید ب آغوش میهن برگرده،ما اقوام‌ها در کنار هم پازل عظیم و تاریخی ایران عزیزُ شکل میدیم،در طول تاریخ در کنار هم تمدن بزرگ رو شکل دادیم،ما همه ایرانی هستیم خارج از هر رنگ و بویی،مراقب باشیم ک ایران عزیز رو تکه تکه نکنن..

    15
    21
  18. باید کمی از ترکیه و امارات و قطر یاد بگیریم اصلا دولت ترکیه نگاه نمیکنه فلانی ترک هست یا فارس هست یا عرب یا روس هست فقط دنبال پول توریست و اقتصاد هست، یک عده هنوز فکر میکنن قرن هیجدهم هست دوران نژاد و دین و مذهب تمام شده به فکر اقتصاد و سرمایه گذاری باشید،دولت جمهوری آذربایجان چکار کنه اونم اگه با اسرائیل رابطه برقرار میکنه خب دنبال پول و سرمایه گذار هست دولت آذربایجان داره تلاش میکنه مردمش در رفاه باشن برید ببینید به اندازه ایران داره نفت صادر میکنه،اونوقت ما نفت و گاز دریای خزر به امان خدا رها کردیم هی از علیف ایراد میگیریم بابا ما برای ایران چکار کردیم مردم تبریز یا شیراز یا ساری همه تک فرزند شدن جمعیت ایران داره به خاطر فقر سقوط میکنه وقتی فقر در کشور زیاد بشه دیگه ملیت و دین از بین میره

    2
    2
  19. مغز مریض یک پان فارس همیشه همه دنیا رو ایران دیده در حالی که ایران پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی و روسیه تزاری به وجود اومده و آخرین قومی که به ایران مهاجرت کردن همین هندوها هستند که الان فارس نامیده میشن،آزربایجان شمالی یا جنوبی همیشه آزربایجان بوده و با تحلیل یک پان فارس مریض خللی به آن وارد نیست

    5
    6
  20. در مورد 3 چیزی که خودتون انتخابش نکردید تعصب بیجا نداشته باشید. زبان، دین، ملیت حتی اسمتون. شما ممکنه در هر کدوم اونها امروز جای دیگه ای قرار داشتید ولی انسانیت، عدالت و وحدت و چیزهایی از این دسته که نیاز به تعصب داره.

  21. الان استان اردبیل یا زنجان در جغرافیای آذربایجان هستن ولی نامشان اینها هست یعینی آذربایجان نیست چرا اطلاعات غلط میدین جغرافیای آذربایجان بخشی از گرجستان رو عم در بر میگیره چه برسه به شمال ارس

    19
    9
  22. نگاه مثبت به نامگذاری آذربایجان کنیم میبینیم که این کمکاری ما از رفتن به سمت آنها وجذبشان باعث شده که ما درگیر شویم،
    درحالیکه آنها راه اتحاد دوباره آن کشور را باما باز گذاشته بودند

    3
    1
  23. با سلام.کلمه آران هستش که نویسنده بد تلفظ کرده.و آذری ها هم که همچین کلمه رو تو فرهنگ لغتشون ندارن.اگه استفاده میکنند به خاطر همنشینی با کردهای کرمانج بوده .به معنی قشلاق .که کردهای اون زمان به خاطر ظلم وستم ترکها و ایرانی های خان به شمال خراسان و دماوند و قزوین و….کوچانده شدند.این کلمه رو ما پوست و خونمون درک می‌کنیم.چطور توی نژاد پرست ظالم.اسم دهاتتون رو سینان داشت می‌دونی که هنوزم نفهمیدی سینان هم کلمه کردی هستش.

  24. آقای دانشمند همان بهتر که شما دنبال شاهنامه را بگیر رو بس. زیادی رودل میکنی آقای فیلسوف.
    من در عجب هستم که چرا شما اینقدر از هویت ملی و حقیقی ما می ترسید و دنبال اسم و رسم و فرهنگ برای ما تورکان ایران هستید. بهتر نیست به فکر خودتان باشید وبرای خود فرهنگ و هویت تراشی بکنید. چون داشته های ما برای ما کفایت می‌کند. کل اگر طبیب بودی سر خویش دوا بکردی

    16
    8
  25. سلام
    نویسنده عزیزقصد داشت ، پای عثمانی را از ماجرای نام گذاری آذربایجان بیرون بکشد. در آن زمان آذربایجان ایران بخصوص شهرهای غربی آن توسط عثمانی اشغال شده بوده به بهانه جنگ با ارمنی ها، فجایع جیلولوق مطالعه شود. همچنین دولت مساوات بعداز انقلاب بولشویکی روسیه ، توسط محمد امین رسول زاده در ۱۹۱۸ در استانبول پایه ریزی شد، و وزارت خارجه وقت به این نام گذاری برای دولت عثمانی نامه نوشته نه روسیه ، دولت مساوات نام آذربایجان را با هدایت عثمانی انتخاب کرد و تا اواسط ۱۹۲۵ یعنی حدودا یک و نیم سال دوام داشت بعد توسط شوروی جدید اشغال شد اما نام جعلی آذربایجان ماند. در معاهده گلستان و ترکمنچای نام منطقه دو ایالت آران و شیروان بود و در دوره ساسانی آران بوده و قبل از آن آلبانیا نیز نامیده شده است. بعد از معاهده گلستان و ترکمنچای تا سال ۱۹۱۸ به نام جمهوری دموکراتیک قفقاز جنوبی بود. علاوه بر دولت ملک الشعرای بهار و علی اکبر دهخدا به نام گذاری آذربایجان اعتراض کرده بودند.
    حدود آذربایجان در نزد یاقوت حموی و استخری و نویسندگان اروپایی عبارت است از :
    شمال رود ارس ، جنوب تا سقز و همدان ، غرب ارمنستان بزرگ ، شرق تا دربند خزر یا دره خار مابین ایوانکی و سمنان.
    در نزد همان تاریخ نگاران حدود آران عبارت است از :
    جنوب رود ارس ، شمال کوه های قفقاز ، غرب ارمنستان بزرگ ، شرق دریای خزر
    لازم بذکر است سند اعتراض دولت ایران اخیرا از طرف یک نشریه ترکیه نیزمنتشر شده بود. اگر لازم دارید بفرستم.
    البته ناگفته نماند که قبل از ساسانی نیز این مناطق آذربایجان ایران در واقع حکومت ماد بود، آتروپاتن و …. نامیده میشد. اما از زمان ساسانی آذربایجان نامیده شده است. و شمال رود ارس آران نامیده شده است، ولی از نظر قومیت و زبانی هر دو طرف ترک بودند.

    5
    0
    1. فقط زبان هردو طرف به دلیل حکومت متوالی قزلباشان و حاکمان ترک زبان مانند«سلجوقیان»؛«آق قویونلو»؛«قره قویونلو»«صفویه» واشغال بیست ساله توسط عثمانی ترکی شده ونه تبار مردم..حتی مردم ترکیه ی امروزی بیش از ده درصد تبار ترکی ندارند.

      3
      1
  26. این تاریخ سازی غلط است زیرا آن کارشناس اصلا زبان ترکی نمی داند در هرجایی ترک باشد آذری میگویند از اول تاریخ آذربایجان بود وچیزی عوض نشده است آران به معنای خوش آب هوا سر سبز به نظرم ایشان نه اتاریخ دان است نه جغرافی دان این همه دروغ را چطور سرهم کرده است

    4
    3
    1. آذدبایجان یا آذرآبادگان خودش فارسیه چولاق چرا میخواید خودتونو بکنید تو حلق اقوامی از آسیای مینه که قیافه هایی مثل قزاق ها و مغل ها دارن دیواانه ها

      13
      17
  27. با کلمه آران ثابت کردید که فارسها فرهنگ لغت نداشته و هندی ها برایشان نوشته است .(آران ) به معنی گرمسیر هست بخصوص منطقه موغان .آذربایجان که از قدیم از ۲۴گانه اوغوز تشکیل شده اند و ۳۲طایفه پایه در مغان زندگی میکردند .این عشایرلن به گرمسیر (آران) میگفتند و سردسیر (ییلاق)
    پس کلمه آران و ییلاق اصطلاحی است در بین طوایف ۳۲گانه مغان و ۲۴ گانه اوغوز

    5
    1
  28. متاسفانه پهلوی ملعون سنگ بنای فروپاشی کشور رابا توهمات آریایی وستم براقوام ازطریق قتل عام فرهنگی بنیان گذاشت والانم هم این شیوه ادامه دارد وبجای علیف باید یقه ویرانشهری ها را گرفت.

    17
    11
  29. آذربایجان شمالی و اذربابحان جنوبی دوبال یک پرنده هستند .انشالله با هم پرواز خواهند کرد .درود بر ملت تورک .یاشاسین توران

    17
    17
    1. شما فکر می‌کنید اگر زمانی علی اف بر آذربایجان ایران مسلط بشه حتی یک نفر را زنده میذاره؟ اقوام ایرانی تا زمانیکه پشت هم هستند هیچ قدرتی جرات چپ نگاه کردن به اونهارو نداره زندگینامه و وصیت نامه شهید باکری را بخونید تا از مکر دشمنان آگاه شوید.

      6
      4
  30. پان تویی که زبان عربی و تورکی صحبت میکنی و ترکیب اینها باهم میگی فارسی . پان تویی که نام شهرهای آذربایجان را به فارسی تغییر می‌دهی. قوشاچای را کردین میاندوآب سینان داش را سنندج و آراز را ارس می‌گویی کسی که پان نباشد تاریخ و هویت حتی زبان مادری کسی را نابود نمی‌سازد و مسلمان باشد و از ارمنی که قره باغ را اشغال کرده بود و در مساجد خوک پرورش میداد حمایت نمی‌کند. دین و تاریخ فیک

    4
    4
  31. ای بی انصاف
    هر کاری کنید نمی توانید نام آزربایجان را حذف کنید
    اجدادشماها خدمه و حشم سربازان لشگر همیشه پیروز ترکان بودند که امروز با کمک انگلیس و ایادی و وابستگان آنها زبان باز کردید
    لشگر ترکان بر می خیزد خدمتکارران و نوکران ف…زبان آماده خدمت شوید

    23
    11
  32. ببخشیدا،مگردرزمان،قاجار،جمهوری،در
    ممالک،ایران،حاکم،بود،منبه،شما،دوست،
    عزیز،توسعه،میکنم،یک،نگاهی،بتاریخ،
    یکصدو۵۰سال،پیش،این،ملک،بندازید،
    ویا،حتی،پولهای،که،نامش،یک،شاهی،
    بود،روببینید،که،درحتی،سکه،های،پول
    هم،نوشته،شده،ممالک،محروثه،ایران،
    اول،معنای،این،بدانید،بعد،اظهارنظر
    کنیدکه،موردتمسخرقرارنگیریدخدای
    ناکردهٔ

    13
    3
  33. هم اکنون باز هم فاشیسم پانترکیست و عدم تحمل حقایق بی هویتی در زیر پست را شاهد هستیم . جماعتی که فرط بی هویتی و بی اصلی به هر دروغ و دزدی و غارت فرهنگی دست میزنند .

    11
    15
  34. نویسنده محترم فک کنم درسهای تاریخ مدرسه ات را خوب نخوانده ای و نمی دونی آذربایجان از کجا اومده البته یا تاریخ های مدرسه دروغ نوشتن یا تو داری دروغ میگی

    14
    8
  35. تا اواخر قاجار کشوری بنام ایران وجود نداشت،این سرزمین از شمال تا جنوب جز قلمرو آزربایجان بود،بعد از قاجارها بود که ایران نامگذاری شد و تاجیکها و دری زبانها در این سرزمین زبون درآوردند و در سایه حمایت غرب شروع کردند به نابودی فرهنگ و تمدن و زبان و… تورکهای منطقه.

    5
    2
    1. نادان بیسواد سکه ها و اسکناسهای قاجاری هنوز دست مردم هست .نام ایران رو اونها چاپ و حک شده.قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای هم هنوز موجود هست.این قراردادها بین دولتهای ایران و روس تنظیم شده.

      1
      1
  36. نویسنده این مقاله کاملا بیسواد وبیشعور ونژادپرست وجعلساز است برو گم شو کمی تاریخ بخوان وبعدبیا اینجا چرندیات بلغور کن …دیگه آخرین بار باشه از خودت حرف وگنده گویی درمیاری گم شو کثافت

    14
    10
  37. دلیل این همه دشمنی با آذربایجان و ترکهای کشورمون چیه واقعا ؟
    غیر از اینه که خود آریایی پندارها و پانفارس ها از دیدن و شنیدن عظمت و تاریخ و فرهنگ آذربایجانی ها تنشون به لرزه می افته؟
    یاشاسین آذربایجان و تمام ترکهای ایران

    23
    10
  38. بااین جفنگیات خودتون رو خراب میکنید کمربه نابودی آذربایجان بستید ،زبان مادری روممنوع التدریس کردید اقتصادش رونابود کردید اسامی ترکی مناطق راعوض کردید تادیرنشده سعی کنید این تبعیض هارورفع کنید هرچند احمق ترازاین حرفها هستید

    16
    9
  39. عزیزان خواننده بجای ابرازهای بعضا احساسی بهتراست کتاب(آذربایجان یا اران)بقلم پرفسور عنایت الله رضا رامطالغه کنند تا بدانند جریان چیست .دراین کتاب دلیل سیاسی تغییر نام اران به آذربایجان درزمان استالین کاملا محققانه وبا ذکر اسناد تاریخی درمورد نام این منطقه آورده شده.

    10
    13
  40. بی انثاف نیوز جان در تورکی به جای خوش آب و هوا میگن آران. آذربايجان نام کهنی است که در تمدن های اولیه بشری و در آثار و متون قدیمی به فور دیده می شود خوب است شما دیگه خودتون را مانند برخی افراد و سایت ها در نزد مخاطبان تان بیشتر از این بی اعتبار نکنید.

    19
    6
  41. سلام
    متاسفم برای شما که افکار خطرناک ضد اسلام و ضد تورک دارید ، شما ها نمی توانید تورک ها را با سرزمین خودشون بیگانه کنید . این سرزمین ها همه جزو ممالک تورک ها هست و شما غاصب اونها هستید .

    22
    12
  42. واقعا این پانفارسها و پان ایرانیست ها رکورد دار پر رویی و زیاده خواهی در جهان هستند
    اصلا معنای واقعی آران را نمی دانند ولی ادعای باسواد بودن و پیش آگاهی دارند . و بد تر از آن ، ترکها را به بی سوادی و پان بودن متهم می کنند . واقعا قباحت داره . با نا آگاهی و بی شرمی تمام دارند ایران را به مرز نابودی می کشانند . به خدا تجزیه طلبان واقعی این پان آریایی های از خدا بی خبر هستند نه ترکهای غیور و شجاع که همیشه هم در تاریخ و هم در عصر حاضر غیرت و جانبازی های خود را در این مرز و بوم ثابت کردند

    5
    4
  43. سلام و عرض ادب تورک دیلینده بیر آتا بابا سوزو دیییر « آران دا ییلاخ دان اولدوم ، باغدات دا خورما دان » بو آتا بابا سوزون نن بوجور دوشونروخ که آران منطقه سه که باغدات منطقه سینین موقابیلین ده گلیب بیر خاص یئره ایشاره ائیلیر و عام بیر معناسه یوخدور .

    14
    7
  44. نویسنده محترم باید بدانند که در معاهده ترکمنچای و گلستان اسمی از آران برده نشده ( آذربایجان و قفقاز) شامل گرجستان و آذربایجان ،تاتارستان چچن و … تا رود آراز میشود و در این عهدنامه ها اسمی از ارمنستان هم بمیان نیامده و این نویسنده احتمالا معاهده جدیدی میخوان امضاء کنن که آران هم در اون باشه

    18
    6
  45. دوستان اذربایجان و کرد و رشتی و لرو….. همه ایرانی هستیم مشاهد پیوند همه اقوام باهم هستیم امروز ه کسی صدای جدایی سر نمیده جز عده ای سیاسی و وطن فروش که نقشه انگلیس برای چند تیکه کردن ایران رو اجرا میکنند که کور خوندن نمیتونن اذریها بلوچها عربهای خوزستان و دیگر اقوام رو از ما جدا کنند و با حساس کردن اقوام به هم میخواهند اینکارو صورت بدهند ولی مامردم هوشیاریم…….

    12
    5
  46. توهم پانفارس ها تمامی ندارد . کل تاریخ در دوره پالانی های سگ جعل شد و اشرف پالانی […] مسئول جعل تاریخ ایران بود . و تخیلات […] فارس ها اضافه شد. و هر چی از تورک بود حذف شد . احمق نیوز میشه بهت گفت فقط چون که ایران در سه دوره دست فارس بوده در کل تاریخ . بقیه حاکمان تورک بودند . پس آذربایجان مال ایران نبوده بلکه ایران ماله آذربایجان کنونی هست . به زودی دهنتون رو خواهیم بست

    19
    15
  47. درود بر شما دوستان عزیز………. چو ایران نباشد تن من مباد. بدین مرز و بوم زنده یک تن مباد پاینده باشید

    13
    8
  48. از لایک ،دیسلایک ها مشخصه که همه حقیقت رو میدونن و ایرانشهرها تو این مدت با این همه هزینه و امکانات هرچه تلاش زیاد تاثیری نداشت و مطمئنا هم برادران فارس و کورد عرب و …همه از سیاست شوم ویرایش‌های ها روز ب روز آگاه تر هم میشن

    20
    6
    1. اتفاقا بسیج و هجوم گله وار دویست دلاری‌ها به این یادداشت نشان میده که جناب رنجبر درخشیلر که خودشان هم آذربایجانی هستن مطالبی عنوان کردن که مزدورهای رژیم باکو از بیان و عمومیت یافتنش هراس دارن ومطالب این یادداشت دقیقا به گیچگاهشون اصابت کرده.

      5
      5
  49. سلام برادر من یک حقوقدان آذری هستم .از خداونداب و آتش و خاک وبادبرای دختر گل میهنم با هر نگرشی که هست (بر اساس اصل آزادی بیان)آرزوی موفقیت دارم.ولی توصیه میکنم در کارهای اشپزی مطالعاتی انجام دهد چون با این مقاله مشخص شد که ایشان حق خروج از خانه نداشته تا حالا احتمالا از همسری بد دل برخوردار هستند والا با سفر به تبریز میتواند به هویت واقعی آن طرف ارس پی ببرد.

    4
    1
  50. بنظر میرسد میزان بیسوادی و نژادی پرستی و توهم و دروغ پردازی و فحاشی و توهین دراندک جماعت پانترک از حد طبیعی فراتر رفته و به مرز جنون رسیده و غیرت و شرافت و ناموس و وطن را هم با ان مجموعا زیر پا گذاشته اند! اینها حتی یک برگ از تاریخ و قرارداد های ترکمن چای و گلستان را که در ان بارها به نام ایران وجدا سازی اران و نخجوان ودربند و شکی و باکو از ایران صراحتا اشاره شده را هم مطالعه نکرده اند یعنی سوادش را ندارند وحتی نمیدانند که قاجار نام یک سلسه پادشاهی است نه نام یک کشور !و چگونه اران و نخجوان میتواند از سلسه قاجار جدا شده باشد طوری در مورد اران لفاظی میکنند مثل اینکه روسها به اشتباه و یا به غفلت اسامی تاریخی این مناطق جغرافیایی را در قرارداد ننگین ذکر کردند ودولت ایران و امثال خیابانی و تقی زاده و ستارخان و بسیار شخصیتهای دیگر که اصالتا اذربایجانی بودند هم بیسواد بوده و تفاوت نام آذربایجان و اران و باکو و البان را تشخیص نمیدادند که بارها به دولت روسیه و مجامع بینالملی اعتراض کردند وتمامی تاریخ نویسان و جغرافی دانان روس و عثمانی و عرب و اروپایی هم همگی بیسواد و جاهل بودند که هیچگاه نام اذربایجان را به ان مناطق اطلاق نکردند دروغ شاخدار شان هم در مورد محرومیت تبریز و مناطق اذری نشین در مقایسه با سایر استانهای ایران مرغ پخته شده را هم بخنده میاندازد چه برسد مردم ایران که خوشبختانه میتوانند با چشم غیر مسلح هم موقعیت صنعتی و اقتصادی و سیاسی اذربایجان را سایر استانهای ایران مقایسه نمایندشگفت اور انکه این جماعت فاقد شرافت و غیرت و انیرانی !پیشه وری ملعون وجانی را پیشوای خود مینامند !پدیده نکبت باری که هر انسانی اگر ذره ای شرافت و تعصب و حس میهن پرستی داشته باشد وقتی از میزان سرسپردگی و خیانت و دزدی ها و جنایت وهمکاری و پاندازی پیشه وری ملعون و رفقایش برای روسها و عوامل استالین و باقراف و اعضای حزب کمونیست و ارتش اشغالگر شوروی اگاه شود سرش را باید از شرم و خجالت پائین بیاندازد ! عمق فاجعه سبقت گرفتن اعضای فرقه تبه کار پیشه وری در خوشخدمتی های به روسها و سپاهیان اشغالگر و همکاری انها در تعدی به جان و مال و نوامیس مردم لکه سیاه در تاریخ ایران است و روی جنایات مغول و عربهای حجاز وعثمانی و داعش را هم سفید کرده و حتی خود روسها از این میزان خیانت تفنگچی های پیشه وری شگفت زده هستند ! عقبه پانترکان هتاک و دروغ گو به جانیانی مانندسمیقتو و پیشه وری و غلام یحیی و باقراف و قاضی محمد (که با هم متحد بودند )و متجاوزان روس و ترکیه بر میگردد در تکمیل زنجیره خیانت و وطن فروشی این جماعت متوهم همین بس که نمایندگان مجلس اسرائیل هم اخیرا در کمال وقاحت در حمایت از لمپن های بیسواد پانترک سنگ تمام گذاشته هیانیه صادر نموده است که دیگر جای هیچ شک و شبهه ای در مورد ماهیت خیانتکارانه شان باقی نمیگذارد!

    5
    2
  51. با جعل تاریخ و دروغ و فرافکنی و هارت و پورت و توهم خود برتر پنداری نه تنها به جایی نمی رسید بدتر عقبگرد میرید .این توهمات آریایی پنداری و افراطیگری شیعه پنداری کار دستتون میده .ایران الان در مرحله ایه که منتظر ی بشکنه که از هم بپاشه شمام هعی انگشتش کن .البته دشمن هیچ کاری نمیکنه .خودتون باعث فروپاشی ایران میشید

    16
    7
  52. کاملا درسته،و یقیناً مناطق شمال رود ارس و مردمان عزیز ساکن آن دیار جداگشته به کین و نیرنگ استعمارگران روس و عنگلیسی،هم میهننان عزیزمان هستند و خواهند بود و به امید پروردگار روزی به مام میهن عزیزمان بر خواهند گشت.پاینده ایران

    6
    8
  53. خوب اگر اینطرف ازربایجان هست..؟پس چرا نام ازربایجان را از غردبیل قزوین زنجان همدان و…حذف میکنید؟؟؟؟؟ف

    22
    5
    1. شما تب ریزی ها مشکلتون با شیر مردان اردبیل چیه که همش حرف مفت میزنید؟؟ ما رو قاطی خودتون نکن و اسم دیار پهلوانان را درست بنویس

      5
      3
  54. افکار ایرانشهری و مخصوصا ضد آذربایجانی اونقدری در افکار بعضیها ریشه دوانده که دیگه رسیدن به مرحله اراجیف گویی
    هر چقدر که در پیشبرد سیاستهای خود ناکام تر میشود
    همانقدر هم متوهم تر میشوند
    آذربایجان بوده ،هست و خواهد بود

    16
    8
  55. سند اعتراض رسمی حکومت وقت ایران(حکومت قاجاریه) به دولت عثمانی؛ نسبت به این نامگذاری وسرقت نام تاریخی آذربایجان توسط حزب مساوات (که مورد حمایت عثمانی بود)موجود وجز اسناد مهم وزارت خارجه هست که با یک سرچ ساده در گوگل قابل مشاهده می‌باشد.این سند مهم خط بطلانیست بر خیلی از تحریفات و تبلیغات دروغین پانترکهای دویست دلاری.در این نامه به صراحت از طرف«سفارت کبرای دولت علیه ایران» در استانبول به دولت عثمانی که عامل؛محرک و پیشنهاد کننده این جعل و نامگذاری بوده؛اعتراض شده.

    10
    7
  56. اعاده ی نام تاریخی آذربایجان ایران و بازگشت جمهوری باکو به نامهای تاریخی خودش از جمله«آلبانیای قفقاز» که نام تاریخی این جمهوری پیش از اسلام بوده ویا«آران»و «شروان»که نامهای تاریخی این جمهوری پس از اسلام بوده؛ از مهمترین مطالبات ملت ایران از وزارت خارجه هست که با توجه به موجود بودن سند اعتراض رسمی حکومت وقت ایران(حکومت قاجاریه) به این نامگذاری؛ قابلیت پیگیری حقوقی دارد. مشابه اقدامی که کشور یونان در مورد نامگذاری استان «مقدونیه»خودش توسط کشور مقدونیه انجام داده.

    8
    6
    1. شما اجازه بده ترکها در مورد سرنوشت شوم تصمیم بگیرند ما می گیم اسم کشورشون را بگذارند کشور ایکس خوبه

      1
      2
  57. سلام استاد من مطالعه زیاد کردم این مقاله شما یه مقاله غلطی هست اساسا در کتاب های جغرافیایی قدیم مثل حدود العالم ، جغرافیای یعقوبی ، آکام المرجان و بقیه که حضور ذهن ندارم نوشته آذربایجان ارمینیه و آران اسم منطقه این سه کلمه بوده که غربش تقریبا میانفارقین ترکیه امروزی بوده شمالش گرجستان فعلی بوده شرق و جنوبش حضور ذهن ندارم یعنی چطور بگم چیزی به اسم آذربایجان به تنهایی کلمه نداریم

    7
    2
  58. حدود تاریخی و مرزهای واقعی آذربایجان(آذرآبادگان ویا آذر پادگان) در اسناد تاریخی و جغرافیایی و آثارمکتوب وخطی نویسندگان و شعرای نامدار ثبت وضبط شده ودرمعتبرترین موزه های جهان موجود هست. .سرزمینهای شمال و جنوب ارس جدا و منفک از هم نامگذاری شده و هیچ گاه یکی نبوده این حقایق و مسلمات تاریخی نه قابل انکار هست و نه با تبلیغات عده ای دویست دلاری وخائن که درخدمت مطامع سیاسی و ژیوپلتیک دولتهای اجنبی هستند قابل تغییر. عده ای که از سر تا آگاهی و تعصبات قومی دروغهای این جماعت را تکرار میکنند هم بالاخره روزی به اشتباه خود پی می‌برند.

    8
    7
  59. این چرت وپرت هارابه دردافرادسرمنقلی ووافوری وتریاکی وبنگی همراه با تارزدن وشعرنوومن درآوردی خواندن میخورد.. خانم آسیه خاتون توحیدنژاد نمیدانم سلطنه….. همه چیزقبلانوشته شده وموجوداست. اصالت تغییرنمیکند

    10
    4
  60. عده ای از کامنت گذاران که مشخصاً مزدور علیف هستند از شنیدن نام ایران کهیر میزنند و مدعی این هستند که آران و شروان (استانداری باکو) از پادشاهی قاجار جدا شده و نه ایران ، پادشاهی قاجار که با قراردادهای گلد اسمیت ، آخال، پاریس و … نزدیک به سه میلیون کیلومتر مربع از میراث بلامنازع ایران رو به حراج گذاشت ، تصاویر قرارداد ترکمنچای و گلستان که دولت نامشروع باکو بر اساس آن تشکیل شده موجوده و مدعیان بیسواد حداقل متن این قرارداد که مابین ایران فروشان قاجار و دولت تزاری روسیه بسته شده ببینند تا متوجه شوند آران از ایران جدا شده یا ملک پدری خواجه مخنث تاجدار بوده.

    11
    15
  61. پانترک های جاعل تاریخ بخوانند
    سند رسمی اعتراض دولت ایران در زمان قاجار(28آگوست 1918) به نامگذاری مناطق شمال ارس با نام آذربایجان.

    (دولت قاجار هم به نام آذربایجان اعتراض کرده و آنرا غصبی دانسته)

    سند اعتراض رسمی ایران به عثمانی در خصوص انتخاب نام «آذربایجان»
    به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایرانیک تی وی به بهانه ی 194 مین سالگرد قرارداد تحمیلی ترکمنچای، سند مربوط به اعتراض رسمی ایران به عثمانی در خصوص انتخاب نام «آذربایجان» از سوی حزب مساوات برای آران را منتشر کرد.

    بر اساس این سند، وزارت امورخارجه ایران اعتراض رسمی خود از دولت عثمانی را بیان کرده است.کشور تازه تاسیس در جنوب قفقاز، قرار بود نام آن “جمهوری جنوب شرق قفقاز باشد” که به توصیه عثمانی ها نام آذربایجان را گذاشتند!

    پیش از سال1918 هیچ سند بین المللی به نام جمهوری آذربایجان ثبت نشده است و چنین نام به عنوان یک کشور هیچگاه رایج نبوده است.

    در این سند می خوانیم؛

    سفارت کبرای دولت علیه ایران

    استانبول

    به مقام جلیل وزارت خارجه

    تشکیل حکومتی به نام «آذربایجان» در قفقاز که در نتیجه قرارداد صلح میان حکومت سنیه (عثمانی) و روسیه انجام گرفته و معلوم بودن ایالتی به همین نام به مرکز تبریز در دولت عالیه (ایران) و عدم وجود دولتی بدین نام در طول تاریخ تاکنون و به میدان آمدن بخشی از این ایالت در قفقاز، شگفتی سفارت کبرا را برانگیخته و لزوم تجدید نظر و اتخاذ تصمیم ضروری بیان شد

    16
    12
    1. دم شما گرم …
      شهرستانهای مختلف ایران که فارس هستند هم قیافه می گیرند واین یخ‌زدگی درارتباط بین مردم ایران شایع است که با نرمش یکطرف حل میشود واین یک حالت رفتاریست حالا حساب کنید طرف ترک هم باشه میشه آهِ واویلا …چرا چون زبان همدیگرراهم نمی فهمن ودیگه هیچ فاصله زیاد میشه …توصیه من به مردم آذربایجان این است که کمی فارسی یادگرفتن درمملکتی که ۶۰درصدش فارس هستند خیلی به ارتباطات ایشان با اقصی نقاط ایران کمک می کند.

      5
      3
  62. نام اران همانند اسم های مغان ، قره باغ ، قره چه داغ ، کاغذکنان، شروان ، خاخال ، ماراغا و … نام محل های مختلف آذربایجان بوده است شما سعی نکنید کلمه اران که در زبان ترکی به معنی فلات و جلگه هست رو به جای آذربایجان به خورد ما بدهید رجوع کن به نقشه ابن حوقل در هزار و پنجاه سال پیش،اونجا کلمه آذربایجان رو بصورت مشخص و کشیده از آن سوی رود کورا در جمهوری آذربایجان تا این سوی رود ارس یعنی آذربایجان ایران نوشته و رسم کرده است تاریخ رو جعل نکنید شهرهای گنجه ، بیلقان ، بردعه همیشه جزی از آذربایجان بوده است.

    35
    13
  63. مطالبی از این دست چندین دهه است که به صورت سیستماتیک و جهت تحت الشعاع قرار دادن افکار عمومی و مسموم کردن فکر جامعه و جوانان اجرا می شود و متاسفانه با نا دیده گرفتن قومیت اکثریت ایرانیها که ترک اذربایجانی هستند اشکارا و با بی شرمی به مردم ترک اذربایجان توهین می کنند. اینها هدفشان فقط تفرقه در ایران است و بس.

    34
    11
  64. اونکه سوال میپرسه معلومه که یه آدم بیسواد آحمق متعصبه که همیشه حسودیه ترکارو میکنن ،اونیم که مثلا کارشناسه […] و بیسوادتر از اونیکیه، کسی نیس بگه آخ […] توکه یه برگ تاریخ نخوندی برا چی داری اراجیف تحویل مردم میدی، بابا اران تو همه جای آذر بایجان چه ایران چه جمهوری آذربایجان نام منطقه های جلگه ای و دشت بازه ،از ساوه تا همدان ،تهران بخشی از گیلان تا ارومیه و از بالا تا مرز گرجستان هزاران ساله که آتروپاتن (سرزمین آتش و آتشکده)بوده و بعدها شد آذربایجان،هم معنی آترو پاتن. بعدشم نام ایران بعد صفویه شد ایران ، تا زمان قاجارها فلات ایران جزیی از آذربایجان بوده که الان برعکسشو تو خورد تاریخ دادن. هرچند با این مضخرفاتی که بعضا هر از چند وقت یکبار بلغور میکنن ،فقط دلشونو یکم خوش میکنن

    8
    6
  65. نویسنده فکر از چیزهایی استفاده می کنه که روزنامه کیهان می زنه حرف های صدتا یه غاز اگر این جوری فرض بشه کشورما ایران درطول تاریخ ده ها اسم وپرچم عوض کرده وده ها ملیت مختلف داره بسه حرف های راست شمارا کسی باور نمی کنه ازبس دروغ تحویل مردم دادید

    10
    3
  66. به جهت انتشار نظرات تشکر
    اما اینکه این سوز همگانی که گریبانگیر پانفارس ها و شوئینیزیم حاکم بر آنها شده تعجب بر انگیز است در هر حال فکر هایی در پشت پرده است که اولا دیدگاه جمعی تورک ها را بسنجد و دوم اینکه افکار نژاد پرستانه خود را بپروراند والا خدا پیامبر امام ولایت همه شاهد و ناظر هستند که اگر حمایت کل ایران در زمان جنگ ایران روس از عباس میرزا می بود هیچگاه این سرنوشت شامل ساکنان دو سوی ارس نمی گردید . هنوز زجه های مادران و دخترانی که به سبب پیمانهای ننگین در آنسوی ارس ماندند و یا مرگ عزیزانی که به سبب قحطی ساختگی ازبین رفتند از ذهن آذری ها پاک نشده است.چند روزی است که سایت ها ازحرف بلوف زن های پوچگرا پر شده و هدفی جز نفرت افکنی و تفرقه پراکنی و …. دنبال نمی کند. التماس کمی تفکر

    14
    8
  67. بی انصاف نیوز نوشتید نقشه ماله سیصد سال پیش است چطور سیصد سال پیش نقشه ای بوده که اسمش را نقشه ایران گذاشتند آیا اسم ایران آن موقع وجود داشته ؟ در زمینه آران هم همین بس که به یک منطقه الحاق میشده در زبان تورکی نه اسم کشور یا شهر باشد آران منطقه جلگه ای یک مثال دیگر هم مانند منطقه تورکستان که یک محدوده است نه اسم یک کشور .وقتی کمسواد ها با غرض ورزی چیزی مینویسند نتیجه جز بی ارزشی مطلب و نویسنده نیست .

    13
    11
    1. شاهنامه را آتش بزنید تا دیگه انقدر ایران ایران کردن هویت دیگران را به اسم نژاد پرستی زیر پاشون له نکنند اگر جرات داری منتشر کن خودم به زودی اینکار را می کنم اگر این اینترنت لعنتیم درست بشه همه ترکهای عزیز متحد شوید

      1
      1
  68. ایران باید هرچه زودتر مناطق جداشده به عنوان غرامت گلستان و ترکمنچای را پس بگیرد. حضور این کشور جعلی که مولفه های کشور را هم ندارد به ضرر ایران هست. هر چه دیرتر هزینه بیشتری برای ایران دارد.

    8
    8
  69. تاریخ واقعیت است.نویسنده تاریخ تفسیر میکند.نه بیان.اران مناطق بالادست قفقاز بوده .البته ارانیها الان ساکن روسه هستند وبه زبان نزدیک به ترکی عثمانی وخزری صحبت میکنند تا اذری
    بعد یادتان باشد اذربایجان شمالی ۲۰۰ سال است که جداشده.بعد جمهوری اذربایجان واستانهای اذربایجان ایران یک ملت هستند و یک زبان ویک مذهب. چه شد که انها میل به ایران داشتند بعداز فروپاشی شوروی به دشمنی تبدیل شده است.به جای دروغ های یک پان اریایسم ایرانی وهندی .به فکر ان باشید چرا تا اواسط قاجار این فلات ایران با ملتها وفرهنگها همیشه یکی بوده.این اریا سازی را کی به خورد ایرانی داده جز استعمارگران تجزیه طلب.اتحاد فلات ایران رابه دشمنی بدل کردند

    10
    4
  70. افکار ایرانشهری چیه مقام معظم رهبری که خودشان ترک هستند هم بر ترویج زبان فارسی تاکید دارند و هم از ایران دفاع می کنند بر خلاف عده فریب خورده که دل به خاندان اصالتا کرد علیف بستند. و اما یک نکته دیگر:
    ایرانزو پیشوای نخست قبایل ماننایی یعنی یکی از شش قبیلهٔ ساکن در سرزمین کردستان فعلی در سال -۷۲۸ پ.م. – بود. دولت نیمه مستقل ایرانزو در آن زمان تحت محاصره و فشار دول مقتدر آن دوران یعنی آشور، اورارتو، و عیلام قرار داشت. سالنامه‌های سارگون دوم ماننا را متحد درجهٔ اوّل آشور در کوهستان زاگرس برمی‌شمارد.
    کسی می تونه دقیقا قلمرو دولت اورارتو را ترسیم ببینیم آذربایجان هزاران ساله بعضی ها کجای قصه است؟

    5
    6
  71. یکطرف داری حرف میزنی وقتی از واژه تورکی اطلاعی نداری حرف نزن آران یعنی چه…آران یعنی دشت و مناطق آزربایجان بیشترشون دشته کلیات آزربایجانه ….و این جعل تفکرات فاشیستی و تاجیکی که شما دارین ….انصاف نیوز اگه منصف بود دوتا کارشناس از هر جبهه فکری به چالش گفتمان میکشوند تا واقعیتها آزربایجان بیش از پیش عیان میشد …و هر کسیم مطالبه گره نمیشه بهش برچسب پان زد!!

    11
    8
    1. شما اگه اهل تحریف نبودید کلمه آذربایجان را به شکل دلبخواه آزربایجان نمی نوشتید که هیچ سابقه ای ندارد و فقط به هدف تحریف ریشه این نام ایرانی است که از آذر و آنرا(آتش فارسی) آمده.
      بعد فراموش کرده اید که نام آران حتی هم اکنون هم در استان اصفهان وجود دارد آران و بیدگل .
      کشور جعلی آذربایجان نامش هم دزدی از آذربایجان ایران است حتی مردم آذربایجان ایران آن زمان نسبت به آن اعتراض کردند وزارت خارجه قاجار( همزبان خودتان) در تاریخ ۲۸آگوست۱۹۱۸نامه اعتراضی نسبت به این نامگذاری ارسال کرده. می توانید سرچ کنید .

      6
      1
    1. درسته نام محلی در آذربایجان است ولی ریشه فارسی و ایرانی دارد همانطور که الان در اصفهان آران و بیدگل داریم.
      بسیاری از مناطق کشور آذربایجان و قفقاز نام فارسی دارند مانند شوشی ،دربند،و…

      5
      1
  72. درود به همه مردم ایران،بنده کرد هستم و با افتخار اول ایرانیم بعد کرد،دوستان فارغ از هر نژادی عظمت ما در کنار هم بودن آذری و کرد و فارس و لر و ..است بدون هم تمام دنیا بهمون ظلم میکنه،اگرم فکر کردین اردوغان و عثمانی دلسوز شماس یکم تاریخ رو مطالعه کنین که کیا بعد جنگ چالدران و..مردم تبریز رو قتل و عام و دخترانشونو به عنوان برده فروختند

    11
    8
  73. فعلا که ایران تحت الحمایه پوتین هست باید از ایشان اجازه گرفت،والتماس کرد که سهم مارو از دریای خزر از ۱۱درصد به ۱۱.۵ برساند

    1
    1
  74. متن ارسالی ما به مذاقتان خوش نیامده ، پس از واقعیت های تاریخی واهمه دارید. جمع کنید بساط گزینشی خود را ، صفر تبریز

  75. متن ارسالی ما به مذاقتان خوش نیامده ، پس از واقعیت های تاریخی واهمه دارید. جمع کنید بساط گزینشی خود را ، صفر تبریز

    1. متن قبلی به شرح زیر بود:
      سلام
      نویسنده عزیزقصد داشت ، پای عثمانی را از ماجرای نام گذاری آذربایجان بیرون بکشد. در آن زمان آذربایجان ایران بخصوص شهرهای غربی آن توسط عثمانی اشغال شده بوده به بهانه جنگ با ارمنی ها، فجایع جیلولوق مطالعه شود. همچنین دولت مساوات بعداز انقلاب بولشویکی روسیه ، توسط محمد امین رسول زاده در ۱۹۱۸ در استانبول پایه ریزی شد، و وزارت خارجه وقت به این نام گذاری برای دولت عثمانی نامه نوشته نه روسیه ، دولت مساوات نام آذربایجان را با هدایت عثمانی انتخاب کرد و تا اواسط ۱۹۲۵ یعنی حدودا یک و نیم سال دوام داشت بعد توسط شوروی جدید اشغال شد اما نام جعلی آذربایجان ماند. در معاهده گلستان و ترکمنچای نام منطقه دو ایالت آران و شیروان بود و در دوره ساسانی آران بوده و قبل از آن آلبانیا نیز نامیده شده است. بعد از معاهده گلستان و ترکمنچای تا سال ۱۹۱۸ به نام جمهوری دموکراتیک قفقاز جنوبی بود. علاوه بر دولت ملک الشعرای بهار و علی اکبر دهخدا به نام گذاری آذربایجان اعتراض کرده بودند.
      حدود آذربایجان در نزد یاقوت حموی و استخری و نویسندگان اروپایی عبارت است از :
      شمال رود ارس ، جنوب تا سقز و همدان ، غرب ارمنستان بزرگ ، شرق تا دربند خزر یا دره خار مابین ایوانکی و سمنان.
      در نزد همان تاریخ نگاران حدود آران عبارت است از :
      جنوب رود ارس ، شمال کوه های قفقاز ، غرب ارمنستان بزرگ ، شرق دریای خزر
      لازم بذکر است سند اعتراض دولت ایران اخیرا از طرف یک نشریه ترکیه نیزمنتشر شده بود. اگر لازم دارید بفرستم.
      البته ناگفته نماند که قبل از ساسانی نیز این مناطق آذربایجان ایران در واقع حکومت ماد بود، آتروپاتن و …. نامیده میشد. اما از زمان ساسانی آذربایجان نامیده شده است. و شمال رود ارس آران نامیده شده است، ولی از نظر قومیت و زبانی هر دو طرف ترک بودند.

      1
      1
  76. واقعا مایه شگفتی و تاسف و شک تردید فراوان است که چرا انصاف نیوز کامنت های پاسخ هموطنان و کارشناسان میهن پرست را حذف و اینقدر کامنت های حاوی توهین ها و فحاشی ها و جعل و دروغ های پان ترکان را که در هر کشور منجمله باکو و ترکیه مستلزم تعقیب قضایی و بازداشت و مجازات است را پوشش میدهد !جای شگفتی انجاست که براساس اسناد ویکی‌لیکس فاش شده سفارت باکو در تهران به سایبری ها و مزدوران پان‌ترکیست، ۲۰۰ دلار پول می‌دهدتا برای اقدامات ضدایرانی از جمله برافراشتن پرچم باکو به جای پرچم ایران در ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی وانتشار دروغ و جعل و توهین به نام ایران و شخصیت های ملی در فضای مجازی اقدام کنند همانند کاری که سایبری های فرقه رجوی در البانی انجام میدهند همچنین سوال ابهام اصلی و پرسش ملت ایران از نهادهای مسوول دیپلماتیک این است که چرا در برابر رفتار پی‌درپی دشمنانه و هماهنگ جمهوری باکو و ترکیه علیه تمامیت سرزمینی ایران و چشمداشت علنی این دو کشور به اشغال آذربایجان ایران و تبریز، صرفا با تکیه بر واژگانی احساسی، ایدئولوژیک، خنثی و غیرواقعی چون «روابط برادرانه همسایه مسلمان»، کمترین واکنشی صورت نمی‌گیرد؟اینهمه سکوت و سستی و انفعال در باره یک مسله مله و ناموسی و حیثیتی ودر مقابل انهمه تمرکز و هزینه در مورد مسله فلسطین و اشغالگری اسرائیل در ان سوی خاورمیانه در حالیکه هم اکنون در بیخ گوش ما اسرائیل متحد اصلی باکو و ترکیه در پروژه غصب استانهای غربی ایران است و نمایندگان اسرائیل تجزیه اذربایجان را به رسمیت شناخته اند!و الهام علیف و اردوغان از شادی در پوست خود نمیگنجند!

    چرا تنها کشور جهانیم که کشور همسایه نام آذربایجان ما را دزدیده و اکنون با آن نام، علنی، آذربایجان راستین و قهرمان، مهد وطن‌پرستان ایرانی همچون بابک خرمدین، شاه اسماعیل صفوی، ستارخان، باقرخان و باباخان اردبیلی و خاستگاه شهید غفورجدی و شهید باکری را متعلق به خود و اشغال‌شده توسط ایران؟! اعلام می‌کند؛ ساکتیم!

    براساس اسناد ویکی‌لیکس سفارت باکو در تهران به مزدوران پان‌ترکیست، ۲۰۰ دلار پول می‌دهد برای اقدامات ضدایرانی از جمله برافراشتن پرچم باکو به جای پرچم ایران در ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی؛ ساکتیم!

    تصویر پل خداآفرین که اثر تاریخی ثبت ملی شده‌ی ایران است را بر اسکناس ۵۰۰ مناتی خود چاپ می‌کنند، آن هم با سنگر نظامی و پرچم باکو بر روی آن؛ ساکتیم!

    به ایران اتهام قاچاق مواد مخدر می‌زنند؛ ساکتیم!

    ایران را دزد آجرهای بناهای مخروبه قراباغ خطاب می‌کند و مدعی می‌شود ایران، درختان قراباغ را قطع کرده و دزدیده؛ ساکتیم!

    هویت مفاخر فرهنگیمان و شاعران پارسی‌گویمان همچون نظامی گنجوی و خاقانی شروانی را جعل می‌کند و آن‌ها را ترک ضد ایرانی معرفی و تبلیغ می‌کند؛ ساکتیم!

    محتوای کتاب‌های درسی‌شان را پر کرده‌اند از جعل تاریخ، دروغ‌پردازی و نفرت‌پراکنی نسبت به ایران و ایرانی فارسی‌زبان؛ ساکتیم!

    اتباع بی‌گناهمان را آزار می‌دهند؛ ساکتیم!
    در ترور دانشمندان‌مان مشارکت کرده‌اند؛ ساکتیم!
    مرزهای خشکی را و مرزهای دریایی‌مان در کاسپین را لانه‌ی جاسوسی دشمنان خارج منطقه کرده‌اند؛ ساکتیم!
    پرچم تجزیه آذربایجان ایران را در مراسم رسمی دولتی در باکو بر می‌افرازند و در تلویزیون دولتی خود به نمایش می‌گذارند، نه تنها ساکتیم؛ شاهد تبریک سفیر کنونی ایران در باکو هم هستیم؟! سفیر پیشین ایران در باکو هم به رغم این همه دشمنی باکو علیه ایران، با تابلوفرش منقش به تصویر با مشت گره‌کرده در حال فحاشی و تهدید ایران، از این همسایه وقیح تشکر هم می‌کند آن هم در مراسمی مجلل در برج میلاد در قلب تهران!
    رییس جمهور «خود سلطان عثمانی‌پندار» ترکیه هم، هم‌زمان با سفر وزیرخارجه‌اش به تهران، از نقشه جهان ترک با ترسیم اشغال نیمه‌شمالی ایران در قلمرو ترکیه، رونمایی می‌کند و هم‌زمان با روز نجات آذربایجان همايش تجزیه‌طلبانه پان‌ترکیستی با عنوان آذربایجان و تبریز جزو ایران نیستند؟! با حضور نماینده حزب عدالت و توسعه برگزار می‌کنند، نه‌تنها کمترین اعتراضی نمی‌کنیم، اردوغان را خلاف اصول دیپلماتیک، همچون یک سلطان، «عالیجناب» هم خطاب می‌کنیم!
    ریشه‌یابی رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو را باید از آغاز شکل‌گیری این دولت با ربودن نام آذربایجان تاریخی ایران در ۲۸ می ۱۹۱۸ در پی پیشنهاد ترکیه عثمانی به دولت شوروی سابق علیرغم اعتراض مکرر دولت ایران و شخصیت های ملی چون خیابانی و ستارخان و تقی زاد ه و حتی محمد رسول امین زاده جست‌وجو کرد که در طول ۱۰۳ سال، هم‌اکنون جمهوری نوظهور باکو به جایی رسیده که نه‌تنها نام‌های تاریخی ایرانی بادکوبه و شوشی را، تحریف شده معرفی می‌کنند، بلکه منکر هر ارتباط تاریخی باکو با هم ایران هستند و حتی وقیحانه ایران را اشغالگر تبریز و امپراتوری خیالی به نام آذربایجان معرفی می‌کنند و آرزوی حمله به ایران و اشغال تبریز را در کتاب‌های رسمی درسی، به کودکان خود آموزش می‌دهند!!

    این در حالی است که در درازای ۲۰۸ سال پس از قرارداد ننگین گلستان و ۱۹۳ سال پس از قرارداد ننگین ترکمانچای و پس از آن، پیمان پاریس ( ۱۸۵۷ و جدایی هرات و افغانستان )، حکمیت گلد اسمیت ( ۱۸۷۱ و ۱۸۷۲ و جدایی بلوچستان بزرگ و کلات و سیستان بزرگ) و پیمان آخال (۱۸۸۱ و جدایی مرو و ورارود و شرق کاسپین)، ملت ایران، جدایی ۱۷ شهر قفقاز را هیچ‌گاه برنتافته و آن را چونان سمبلی از غم و حسرت و خسران ملی همچنان درحافظه‌ی جمعی خود محفوظ نگاه‌داشته است.

    ریشه‌ی نام‌های پارسی ۱۷ شهر قفقاز، خود سندی است از هویت آن سامان. ازجمله شهر دربند به عنوان جنوبی‌ترین و تاریخی‌ترین و تنها شهر شیعه‌نشین روسیه بنیان‌گذاری شده به دست قباد یکم ساسانی و انوشیروان ساسانی.

    جمهوری باکو در حالی منکر ایرانی بودن شهرهای قفقاز ازجمله بادکوبه شده که این نام‌ها به صراحت در فصل سوم عهدنامه‌ی گلستان، به تاریخ دوشنبه ۳ آبان ۱۱۹۲ خورشیدی، برابر با ۲۵ اکتبر ۱۸۱۳ آمده است:

    « اعلیحضرت قدر قدرت، پادشاه اعظم مالک بالاستقلال ایران… ولایات قراباغ و گنجه … شکی، شیروان، قوبٌه، دربند، بادکوبه و هر جا از ولایات طالش را با خاکی که الآن در تحت تصرف دولت روسیه است و تمامی داغستان، گرجستان، محال شوره گل، آچوق باش، کورنه، مینگرلی، آبخازی و تمامی اراضی… از دریای قفقازیه الی کنار دریای خزر متصل است مخصوص و متعلق به آمپیریه روسیه می‌داند.»

    افزون‌بر 14 شهر جداشده در قرارداد گلستان، سه شهر ( استان ) دیگر شامل نخجوان، ایروان و بخشی دیگر از تالش هم در قرارداد ننگین ترکمانچای در روز پنجشنبه، یکم اسفندماه ۱۲۰۶ خورشیدی، مطابق با ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ میلادی به اشغال روسیه در آمد و حاکمیت ایران بر کاسپین محدودترشد و مردم ایران مجبور به پذیرش کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی) شدند.

    اما برپایه‌ی اسناد تاریخی، حدود آذربایجان واقعی کجاست؟

    ۱- «استرابون» مورخ و جغرافي‌نگار معروف چنين مي نويسد : « آلبانيا سر زميني است كه از جنوب رشته‌كوه‌هاي قفقاز تا رود كر و از درياي کاسپين تا رود آلازان امتداد دارد و از جنوب به سرزمين ماد آترو پاتن محدود است.»

    ۲- در کتاب «البلدان»، ابن‌فقيه ابوبکر احمد‌بن اسحاق همداني، تاکید شده است: «آذربايجان از يک‌سو رود ارس و از سوي ديگر مرز زنجان و حدود ديلمستان و طارم و گيلان را شامل مي‌شود.»

    ۳-«اصطخري»، ( قرن سوم و چهارم هجری)، اران را از آذربايجان جدا مي‌داند و شهرهاي آران را چنين مي‌نامد ‹‹بيلقان، ورثان ،برديج ، (برزنج)، شماخي، شيروان، آبخاز، شابران، قبله، شكي، گنجه، شمكورا»…

    ۴ – در کتاب حدودالعالم من المشرق الی المغرب، قرن چهارم هجری، سه منطقه آران و ارمنستان و آذربايجان جدا از هم ذکر شده‌اند.

    ۵- در کتاب “صورة الارض”، ابن حوقل ابوالقاسم محمد بغدادی، در نقشه اي، … رود ارس را مرز ميان آذربايجان و اران دانسته و مي نويسد: “مرز ناحيه ي الران از طرف جنوب رودخانه ارس در ساحل آن شهر ورثان است. “و در صفحه ۹۵، فروانروايان اران را تابعان اميران آذربايجان نوشته است.

    سند تاریخی ۱۰۵۰ ساله در اثبات جدابودن اران و شروان (جمهوری باکوی کنونی) از آذربایجان تاریخی و راستین!!

    منبع: کتاب صوره الارض (تصویری از زمین) ابن حوقل (943 تا ۹۷۰ میلادی )

    ۶- حمدالله مستوفي در “نزهة القلوب” ، نام شهرهاي آذربايجان راچنين آورده است:

    «تبريز، اوجان، طسوح، اردبيل، خلخال، دارمرزين، شاهرود، انار، مشکين آباد، ارجاق، اهر، تکلفه، خياو ، درآورد، قلعه کهران، کليبر، گيلان، فصلون، مردان قم، نوذر، خوي، سلماس، اروميه، اشنويه، سراو(سراب)، ميانج(ميانه)، کومرود، مراقه، دهخوارقان، نيلان، مرند ، دزمارزنجان، زنور، آزلو، ماکو.»

    حمدا… مستوفي از کنار آب ارس (رود ارس) تا آب کر (رود کورا) را بين‌النهرين و اران و از کنار آب کر تا دربند [باب‌الابواب] را ولايت شروان ناميده ‌است.

    ۷ -در کتاب «احسن التقاسيم في معرفة الاقاليم» تاليف شمس‌الدين ابو عبدلله محمد نوشته شده است:

    «اران سرزميني است جزيره‌مانند، ميانه‌ي درياي کاسپين (خزر) و رود ارس که رودخانه‌ي نهرالملک (رود کورا) از طول آن را قطع مي‌کند. مرکز آن بردعه و شهرهاي آن تفليس، قلعه، خنان، گنجه، شمکو، بردبج، شماخي، شيروان، شابران، دربند، قبله شکي و ملازگرد (بلاش‌کرت) ».

    ۸ – در کتاب «المسالک والممالک» ابوالاسحاق ابراهيم اصطخري، آمده است: «ميان آذربايجان و اران رودي است که آن را ارس گويند. آن‌چه در شمال و مغرب اين دو رود نهاده است از “اران” و آن چه در سوي جنوب قرار گرفته است از اذربايجان است.»

    ۹- در کتاب «المعجم البلدان» شهاب‌الدین ابوعبدا.. یاقوت آمده است:

    «اران اقليمي است مشهور که هم مرز آذربايجان است و رود ارس ميان آذربايجان و اران است.»

    ۱۰ -در کتاب «تقويم البلدان» ابوالفداء اسماعيل نوشته شده:

    «اران اقليمي است مشهور که هم مرز آذربايجان است.»

    ۱۱- «ياقوت حموي» (سده هفتم هجري)، در كتاب معجم‌البلدان … نوشته است : «اران نامي است ايراني ،داراي سرزميني فراخ و شهرهاي بسيار كه يكي از آنها جنزه است و اين همان است كه مردم آن را گنجه گويند و بردعه و شمكور و بيلقان (از شهرهاي ديگر اران است) و ميان آذربايجان و اران رودي است كه آن را ارس گويند آنچه در شمال و مغرب اين رود نهاده است از اران و آنچه در جنوب قرار گرفته از آذربايجان است» .

    ۱۲- در «برهان قاطع» محمد حسين بن خلف تبريزي، نوشته شده: “ارس به فتح اول و ثاني و سکون سين بي نقطه، نام رودخانه اي است مشهور که از کنار تفليس و ما بين آذربايجان و اران مي گذرد.»

    ۱۳ –«تاريخ عالم آراي عباسي»، نوشته اسکندر بيک منشي، از آذربايجان، جداگانه نام برده است و از «شروان، اران و گرجستان» جداگانه ياد کرده است.

    ۱۴- در پيمان‌نامه‌هاي ننگين گلستان و ترکمنانچاي نيز هيچ اشاره‌اي به نام آذربايجان براي مناطق اشغالی شمال رود ارس نشده است.

    یکی از آخرین نقشه های کامل ایران(Russel, 1814) در آغاز دومینوی تجزیه ایران که
    نشان می‌دهد منطقه باکو با نام شروان، با رنگ و مرزهای مشخص، کاملا از آذربایجان واقعیبه مرکزیت تبریز جداست!!

    جدا بودن منطقه شروان (جمهوری باکوی امروزین) از آذربایجان تاریخی در نقشه ایران در قرن هجدهم، چاپ مؤسسه ایزاک تیریون، آمستردام

    نقشه‌ای تاریخی به زبان انگلیسی که شروان (جمهوری باکوی کنونی) را جدای از آذربایجان تاریخی و راستین ثبت کرده است!

    «احمد کسروي» در کتاب «شهرياران گمنام» مي‌نويسد: «… ندانسته‌ايم که برادران ارّاني ما…، براي چه نام تاريخي و کهن خود را کنار نهاده، دست يغما به سوي آذربايجان دراز کرده‌اند… برادران ارّاني ما در آغاز زندگي ملي و آزاد خود، پشت پا به تاريخ گذشته‌ي سرزمينشان مي‌زنند…».

    محمدامین رسول‌زاده، بنیان‌گذار جمهوری باکو در پاسخ به اعتراض‌های مکرر اندیشمندان ایرانی همچون ملک‌الشعرای بهار و دهخدا به تشکیل کشوری مستقل با نام آذربایجان در کنار استان آذربایجان ایران در سال ۱۹۱۸ میلادی، در مقاله‌ای با عنوان «مختاریت آذربایجان» در نشریه آچیق‌سوز نوشته است: «لازم است به تمام ایرانی‌ها خاطر نشان نماییم که ما وقتی که آذربایجان می‌گوییم مقصود ما آذربایجانی است که در قلمرو دولت روسیه است نه دولت ایران و به مقدرات آذربایجان ایران حق و حد دخالت نداریم.»

    رسول‌زاده همچنین در مقاله‌ی آذربایجان و ایران می‌‌گوید: «از ما چرا ظنین هستید؟ باید تصور کنیم که چنین گمان کرده‌اند که از گرفتن نام آذربایجان که اسم یک ولایت ایران است به مسمای آن نیز چشم داریم. جمهوری ما قبل از جمهوریت، مکرر و به دفعات این معنی را اعلام کرد که دعوی مختاریت آذربایجان به هیچ‌وجه به جنوب ارس راجع نیست. باز بالفعل هم این را اثبات می‌کنیم».
    وی در اعترافی تاریخی به ایرانی بودن مشاهیر و میراث فرهنگی شمال ارس، خطاب به همکاران ایرانی خود در روزنامه ها و جراید ایران می‌نویسد: «ادبیات ما، ادباء ما، شعراء ما و بالخاصه متاخرین از مکاتب قدیمه با فیض و برکت ایران پرورش یافته اند. فردوسی، سعدی، حافظ، عمر خیام، ملای روم و سایر ایرانیان سخن‌گو و سرآمد سخن عادتا از طرف ما پیشوا و مقتدا محسوب گشته و در میانه ما اصول و عادات ایران اساس تربیت اتخاذ شده و آشنایان ما به زبان فارسی و دوستداران آن در میانه‌ی ما کم نیستند و ما می‌توانیم به شعرای نامدار دوره اخیر ایران از قبیل نظامی، خاقانی و مهستی افتخار کنیم … آذربایجان قفقاز حدالامکان باید صبر کند قرضی را که از ایران گرفته، اعاده کند. موسیقی‌دان‌های ما اگر چه خصوصیت خود را محفوظ داشته‌اند، ولی اساس اعتبار آن‌ها موسیقی ایران است که ما به توسط اپرا و اپرادان‌های خودمان تا حدی قرض خویش را به ایران اداء می‌نمائیم»

    با این حال «بارتولد مورخ بزرگ » با دوراندیشی و فهم توطئه مشترک روسها و ترکیه نوشته است : «نام آذربايجان براي جمهوري آذربايجان از آن جهت انتخاب شد كه گمان مي‌رفت با برقراري جمهوري آذربايجان ؛ آذربايجان ايران و جمهوري آذربايجان يكي شوند.»

    رویدادهای ۱۰۳ سال پس از این نام‌گذاری و به‌ویژه ۳۰ سال گذشته‌ی پس از استقلال از شوروی اثبات کرده که نام‌گذاری جمهوری شمال ارس، با هدف تهدید مستقیم علیه تمامیت سرزمینی ایران درآذربایجان واقعی انجام شده است.

    در سال ۱۹۹۱ دولت آقای رفسنجانی در اقدامی شتاب‌زده و غیرآینده‌نگرانه، با تصور تشویق گسترش ایدئولوژیک مذهبی در کشور همسایه به ظاهر مسلمان، استقلال کشوری را با نام آذربایجان در کنار آذربایجان ایران و بدون کمترین الزام به تغییر نام، به رسمیت شناخت، درحالی که این جمهوری، با تکیه به همین نام، امروز به تهدید مستقیم تمامیت سرزمینی ایران تبدیل شده و در همه‌ی تبلیغات رسمی خود و در کتاب‌های درسی مدارس، به طور علنی، آذربایجان راستین تاریخی و تبریز را با نام جعلی آذربایجان ج ن و ب ی متعلق به باکو و اشغال شده توسط ایران معرفی و تبلیغ می‌کند!

    ‏در نگاه پانترکان بیسواد و شستشوی مغزی داده شده #جمهوری_باکو، ایران یک کشور اشغالگر است!! که این نگاه از طریق کتاب‌های درسی، غیردرسی، رسانه‌های باکو و… به شدت ترویج می‌شود.

    جمهوری باکو، در نقشه‌های آموزشی جغرافیایی کلاس‌های درس، آذربایجان واقعی به مرکزیت تبریز را به طور رسمی، بخشی از خاک باکو معرفی و تبلیغ می‌کند که توسط ایران اشغال شده است ونقشه‌های مورد استفاده جمهوری باکو در موزه‌های این کشور که تا کرانه‌های
    ایرانی خلیج فارس را (با کاربرد نام جعلی برای آن) جزو قلمرو باکو معرفی می‌کنند!!در همین راستا محتوای کتاب‌های درسی جمهوری باکو ازتحریف‌های شگفت‌آور ضد تاریخی که نمونه‌های زیر، قابل تأملند پر شده است:
    ‏روی جلد کتاب آتا یوردو (سرزمین پدری)،کتاب درسی تاریخ کلاس پنجم دبستان جمهوری باکو، نقشه باکو به‌علاوه شمال غرب ایران چاپ شده است!!وجمهوری باکو، در کتاب درسی آتایوردو ( سرزمین پدری)، آذربایجان واقعی به مرکزیت تبریز را به طور رسمی، بخشی از خاک باکو که توسط ایران اشغال شده است معرفی و تبلیغ می‌کند!‏ محتویات این کتاب هم پر است از نفرت‌پراکنی علیه ایران:

    ‏درباره‌ی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای، که هرگز متن کامل آن‌ها درکتاب‌های درسی جمهوری باکو منتشر نمی‌شود، با تحریف و جعلیات، ادعا می‌شود که این قراردادها به این دلیل منعقد شدند که ایران و روسیه برای تصاحب آذربایجان با یکدیگر جنگ کردند!؟

    ‏«تمـامي خـاك آذربايجان در شمال ارس در امپراتوري روسيه ادغام شـد و خـاك وطـن مـا در جنوب ارس به دست ايراني‌ها افتاد […] در گلستان و سپس تركمانچاي به دارايي سلطنت آذربايجان قدرتمند [؟!]خاتمه داده شد […] در آذربايجـان، دولـت مـستقل نمانـد. [!؟]

    ‏دولت وملت آذربايجان با زور، به دو قسمت تقسيم شد.[!؟]دوبرادر يكي آن سوي ارس، ديگري اين سوي ارس ماند»(صص:۱۴۴-۱۴۶).

    ‏«اشغالگران ایرانی[!؟]درخونریزی ازجلادان تزار عقب نمی‌ماندند»(ص:۱۴۴).

    ‏«بين ظلم تزار روسيه درآذربايجان شمالي باظلم ايران درآذربايجان جنوبي چه شباهت‌هايي وجوددارد»(ص:۱۹۱).

    ‏«پس از نبرد سهمگين و نابرابر، فرزندان خلق قهرمان آذربايجـان از سـوي قـاتلان ايراني، روس و ارمني خلع شدند»[؟!] (ص: ۱۹۳).

    ‏«پس از این که جنوب کشور ما، آذربایجان ج ن و ب ی به زیر ظلم ایران افتاد»[؟!] (ص: ۲۱۴).

    ‏همچنین در این کتاب بدروغ ادعا می‌شود که #ستارخان و #شیخ محمدخیابانی [که برای مقابله با خطر تهدید تمامیت سرزمینی ایران به دلیل دزدیدن نام آذربایجان توسط باکو پیشنهاد تغییرنام آذربایجان ایران به آزادیستان را داد]، برای رهایی از ستم حکومت ایران و تشکیل حکومت آذربایجان[!؟] جنگ می‌کردند و شهریار هم در فراق آن سوی ارس شعر می‌سرود.[؟!]

    کتاب‌های درسی باکو، شیخ محمدخیابانی، آزادی‌خواه تبریزی را که برای جلوگیری از تهدید خاک ایران توسط باکو، پیشنهاد تغییرنام آذربایجان ایران به آزادیستان را داده بود، به عنوان یک تجزیه‌طلب ضد ایرانی معرفی و تمجید می‌کنند!

    ‏همچنین درکتاب‌های درسی باکو، شاه اسماعیل صفوی و نادرشاه افشار، پادشاهان امپراتوری خیالی آذربایجان معرفی می‌شوند و ایرانی بودنشان انکار می‌شود!!؟ و اغلب مفاخر و شاعران و اندیشمندان ایرانی تاریخ و میراث فرهنگی ایرانی همچون نظامی گنجوی، خواجه نصیرالدین توسی، بابک خرمدین، ستارخان و باقر خان، تارایرانی، چوگان ایرانی، هنرفرشبافی ایرانی هم متعلق به باکو خوانده می‌شوند.!!

    موسیقی عاشیقلار ایرانی که در زمان شاه اسماعیل صفوی در ایران بنیان نهاده شد، در سکوت مقام های فرهنگی ایرانی، توسط جمهوری باکو، به نام این کشور 30 ساله در یونسکو ثبت جهانی شد!!

    هنر اجرای آذربایجانی (ساخت و نواختن آذربایجانی تار) بدون نام بردن از هنرمندان ایرانی و کشور ایران توسط جمهوری باکو، به نام این کشور در یونسکو به ثبت جهانی رسید که اعتراض استاد داریوش پیرنیاکان، سخنگوی خانه موسیقی ایرران را در پی داشت.

    باکو همچنین مدت هاست در تدارک است تا آیین چله که یکی از آیین‌های باستانی و ملی ایران با پیشینه ای ۸ هزار ساله است را به نام جمهوری باکو به ثبت جهانی یونسکو برساند!!

    باکو، بابک خرم‌دین، این قهرمان ایرانی مبارزه باخلفای عباسی را به عنوان یک باکویی تجزیه‌طلب ضد ایرانی معرفی و تمجید می‌کنند!
    هر صفحه کتاب های درسی جمهوری باکو آکنده از تحریف و قلب تاریخ و دشمنی آشکار باایران است. برای کودک دبستانی جمهوری باکو حتی خواجه نصیرالدین طوسی را با وقاحت تمام، دانشمندی آذربایجانی و “تورک”؟؟!!معرفی می کنند و در تمبر پستی هم او را اهل جمهوری باکو اعلام می کنند!!
    جمهوری باکو، شاه اسماعیل صفوی را پادشاه امپراتوری خیالی آذربایجان با پرچم جمهوری باکو معرفی می کند!!
    جمهوری باکو، نادرشاه افشار را نه پادشاه ایران، بلکه پادشاه امپراتوری خیالی آذربایجان معرفی می کند!!

    کار به جایی رسید که باکو برای داشتن تنها ۲۰ هزار هکتار گوشه‌ای از انتهای ۲ میلیون هکتار جنگل‌های شمال ایران معروف به هیرکانی، چندین سال درتکاپو بود تا این جنگل‌ها را به‌عنوان میراث طبیعی جهانی اختصاصی باکو به ثبت جهانی برساند!! که یونسکو به دلیل دفاع جانانه متخصصان میهن‌پرست ایرانی از حق ایران به ویژه پروفسور سیدمحسن حسینی، با خواست ناحق باکویی‌ها مخالفت کرد و خوشبختانه این جنگل‌ها، به طور اختصاصی به نام ایران به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید آن هم در محل اجلاس در باکو!!

    ‏فرجام سخن اینکه، شناسایی عجولانه استقلال باکو، بدون الزام تغییر نام آن جمهوری (برعکس آنچه در عدم شناسایی مقدونیه توسط یونان، تا عملی شدن الزام یونان برای تغییر نام مقدونیه شاهد بودیم)، و نیز ‌سهل‌انگاری غیر قابل توجیه سفارت ایران در باکو در سی سال گذشته پس از اعلام استقلال، به تبلیغات رسمی ضد ایرانی باکو و توسعه محتویات جعلی کتاب‌های درسی باکو، عامل اصلی رشد لگام‌گسیخته شست‌وشوی مغزی خصومت ورزی ضدایرانی باکو شده است که توجه نهادهای مسوول دیپلماتیک و فرهنگی ایران به اولویت‌های زیر می‌تواند در تغییر این شرایط موثرباشد:

    ۱- الزام بازنگری و تغییر نگرش انتخاب افراد به عنوان سفیر ایران در باکو و الزام رصد دقیق نهادهای مسوول به عملکردشان؛

    ۲-تغییر نام جمهوری باکو به عنوان پیش شرط ادامه رابطه دیپلماتیک با این کشور، به این دلیل که نام کنونی آن تهدید مستقیم امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران است و کاربرد رسمی نام ایران شمالی تا انجام تغییرنام آن جمهوری؛

    ۳- الزام جعل‌زدایی از تاریخ و حذف موارد پرشمار دروغ و تحریف‌های ضد ایرانی از کتاب‌های درسی تاریخ پایه‌های گوناگون تحصیلی جمهوری باکو؛

    ۴- الزام پشتیبانی همه‌جانبه از تالشی‌ها و تات‌های آن سوی مرزهای ایران، در صورت ادامه تحریک‌های قومی پان‌ترکیسم در آذربایجان ایران توسط باکو و تغییر مکان کنسولگری ایران درنخجوان به تالشان؛

    ۵- پیوند مجدد جمهوری خودمختار نخجوان به استان آذربایجان شرقی و تبریز برای رفع محاصره طبیعی و جغرافیایی نخجوان و ارتباط آسان با باکو مثل سی سال گذشته، با تضمین تامین همیشگی سوخت و برق و مایحتاج این منطقه درقالب کشور ایران.

    در برابر تهدیدهای ترکیه علیه تمامیت ارضی ایران در آذربایجان هم:

    ‏۱- شناسایی نسل‌کشی ارمنیان توسط ترکیه، باید در دستور کار قرار گیرد.

    ۲- حمایت همه‌جانبه از حقوق ۳۰ میلیون هم‌تبار مظلوم ‫کرد در ‫کردستان اشغالی ترکیه و ‫تاکید بر کاربرد نام‌های کردیه و ‫ایران باختری باید مورد تاکید ایرانیان قرار گیرد.

    7
    3
    1. درود بر شما ساسان عزیز، بسیار مستند، کامل، حقیقت داستان “جمهوری اَران و شِروان” ما را بیان فرمودید فقط نکته ای بدان می افزایم اینکه؛ در مورد اطلاق نام جعلی آذربایجان برای سرزمین اَران و شروان (شمال رود ارس) سیاست ایران در دوران پساشوروی نادرست بوده و ایران هم باید همانند یونان که به دلیل وجود سرزمین حقیقی مقدونیه در شمال کشورش، هیچگاه نام جعلی جمهوری مقدونیه از جمهوری های یوگوسلاوی پیشین، را به رسمیت نشناخت تا اینکه جمهوری مقدونیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و رفع اعتراض بحق یونان، نامش را به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر داد، ایران نیز اطلاق نادرست نام سترگ و پرافتخار آذربایجان را برای سرزمین های شمالی ارس به رسمیت نمی شناخت و آن سرزمین را به نام حقیقی و راستینش یعنی “جمهوری اَران و شروان” می نامید و برای سازمان ملل و نیز مردم فهیم و بزرگ ولی فریب خورده و گمراه آن توسط علی اف ها، روشنگری رسمی و رسانه ای می کرد.
      هم اَرانیان (ایرانیان آن سوی ارس) و هم آن دسته از آذربایجانی های عزیز که با اندیشه های پان ترکیسم و مساواتیسم (اندیشه های حزب ینی مساوات) گمراه شده اند، شایسته است بدون تعصب و با دلی آکنده از حق جویی و حق گویی که همواره در آذربایجانی ها وجود داشته، به مطالعه اسناد حقیقی تاریخی آذربایجان و اَران و مطالعه وصایای نیاکان سه نسل گذشته خویش، بپردازند.
      ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای ایران از آن خطّه باغیرت و سلحشور، از شهید جوادخان زیادلوی قاجار و فرزندش شهید حسینعلی زیادلوی قاجار والی ایرانی شهر گنجه و شهدای شهرهای قفقازی ایران در قتل عام روس ها گرفته تا شهید والامقام بایندر و شهدای آذربایجانی گرانقدر جنگ تحمیلی، پاینده و جاوید باد ایران بزرگ، پاینده باد آذربایجان حقیقی ایران و به امید باز پیوستِ اَرانیان (ایرانیان فرا ارس) به خاک مام میهن، ایران.
      بایسته است به یکدیگر احترام بگذاریم و فحاشی نکنیم و همچون ساسان عزیز، به صورت مستند، به بیان عقیده بپردازیم.
      و در پایان، سروده سال های گذشته ام را این گونه، تکرار می کنم:
      وطن یعنی، نگه با دیده خیس
      به سوی اَرمن و اَران و تفلیس

      6
      3
  77. واقعا مایه شگفتی و تاسف و شک تردید بسیار است که کامنت فحاشی ها و توهین ها و دروغ های پانترکان بیسواد را که در هر کشوری مانند ترکیه و باکو مستوجب پیگیری قضایی ومجازات است را منتشر میکنید اما پاسخ های هموطنان و کارشناسان را حذف میکنید؟ بنده تا کنون چندین کامنت شامل بطلان ادعای پان ترکان مبنی براین ادعای مضحک که نام ایران در عهدنامه ترکمن چای و گلستان نبوده و باکو ونخجوان از قاجار جدا شده نه ایران را کامنت کردم که حذف اش کردید گویا مسئول این صفحه یک پانترک شدیدا ضد و ایرانی است و فقط فحاشی ها و توهین ها انان را منتشر میکند !! اما مفاد عهدنامه ها:

    واگذاری خانات ایروان و نخجوان به دولت روسیه(بر اساس این ماده تمام سرزمین‌های ایرانی شمال رود ارس به تصرف روسیه در آمد.)
    پرداخت ده کرور تومان (پنج میلیون تومان) به‌طور اقساط از طرف ایران به روسیه به عنوان غرامت جنگی.
    اجازه عبور و مرور آزاد به کشتی‌های تجاری روسی در دریای خزر و انحصار عبور و مرور کشتی‌های جنگی به روسیه.
    رضایت به انعقاد یک عهدنامه تجاری بین ایران و روسیه و حق اعزام کنسول و نمایندگان تجاری برای هر دو طرف به هر منطقه از مناطق طرفین که دولت متبوعه لازم بداند.
    حمایت روسیه از ولیعهدی عباس میرزا و کوشش در به سلطنت رساندن وی پس از مرگ شاه.
    استرداد اسرای طرفین.
    اعطای حق قضاوت کنسولی به اتباع روسیه.
    محرومیت داشتن کشتی جنگی توسط ایران در دریای خزر

    مناطق جداشده از ایران در عهدنامهٔ ترکمانچای

    خانات ایروان و نخجوان که شهر ایغدیر و کوه‌های آرارات هم بخشی از آن بود که بعدها ترکیه در شهریور ۱۲۹۹ خورشیدی طی جنگ از روسیه بخشی از آن را تصرف کرد و اکنون جز ترکیه است.
    با انطباق نقشه طی یک تخمین با تقریب درست، می‌توان گفت که در طی عهدنامه گلستان در مجموع حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع شامل حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از چچن و اینگوش امروزی، حدود ۵۰ هزار کیلومتر مربع از داغستان امروزی، حدود ۸۰ هزار کیلومتر مربع از جمهوری باکوی امروزی، حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع از ارمنستان امروزی و حدود ۶۸ هزار کیلومتر مربع از گرجستان امروزی از ایران جدا شد. همچنین در عهدنامهٔ ترکمانچای در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر شامل حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از ارمنستان، حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از ترکیه امروزی شامل کوه آرارات و شهر ایغدیر که در آن زمان بخشی از خانات ایروان بود و حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از جمهوری باکوی امروزی (شامل تالش شمالی یعنی شهرستان لریک و نخجوان) از ایران جدا شدندبه مجموع مناطق جدا شده طی این دو عهدنامه، هفده شهر قفقاز (هفده ولایت قفقازی ایران) می‌گویند. در مجموع این دو عهدنامه حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایران جدا گشت و به روسیه ملحق شد

    7
    3
  78. پانترکهای دویست دلاری بهتره اول نام کاملا ایرانی و فارسی آذربایگان(جایگاه نگهداری آتش مقدس) را کنار بگذارند و بعد ادعای هویت ترکی برای آذربایجان باشند

    6
    4
  79. آنچه مسلمه این هست که تا قبل از سال ۱۹۱۸میلادی هیچ واحد سیاسی مستقلی به نام آذربایجان در شمال ارس وجود نداشته .واین مناطق همیشه نامهای تاریخی مخصوص به خود را داشتند .پیش از اسلام به این سرزمینها«آلپان»یا «آلبانیای قفقاز» وپس از اسلام هم به مناطق غربی«اران»و به مناطق شرقی آن از جمله باکو«شروان» ویا«شیروان»میگفتند واین مناطق در بیشتر تاریخ خودازنظر اداری و سیاسی تابع ایالت آذربایجان(در جنوب ارس) بودند.این استدلال مضحک و سست پانترکهای بیسواد که آران هم جزیی از آذربایجان بوده مثل این میماند که روزی به فرض محال اهالی جزیره ی قشم درجنوب استان هرمزگان ادعای استقلال وجدایی بکنند و بعد به واسطه ی اینکه قبلاً جز هرمزگان بودند نام تاریخی قشم را کنار بگذارند وکشوری به نام هرمزگان تشکیل بدهند و بعد هم مدعی تمام استان هرمزگان ایران بشوند.قطعا حقوق بین الملل چنین اجازه ای به کشورهای نو بنیاد نخواهد داد.واعاده ی نام تاریخی آذربایجان برای ایران کاملا شدنی هست فقط کافیه دربین مسوولین؛ اراده وصداقت و غیرت وجود داشته باشد.

    6
    5
  80. سپاس فراوان از جناب رنجبر درخشیلر وانصاف نیوز بابت انتشار این مطلب .اتفاقا بسیج و هجوم دویست دلاری های مزدور و شناخته شده علیف به این یادداشت؛ نشان دهنده این هست که جناب درخشیلر مطالبی عنوان کرده اند که رژیم علیف از آن هراس دارد.وآنهم این موضوع هست که اعاده ی نام تاریخی آذربایجان برای ایران از نظر حقوق بین الملل با توجه به سند رسمی حکومت وقت ایران(قاجاریه) به این نامگذاری و مشخصا موضوع اختلاف حقوقی کشوریونان و جمهوری مقدونیه؛کاملا شدنیست.ویا حداقل بعد از تنش‌های بیشتر با جمهوری باکو و شاید هم درگیری نظامی با این جمهوری در آینده که با توجه به شیطنتهای رژیم اسراییل ولجاجت وحماقت رژیم باکو کاملا قابل پیش بینی هست و هیچ چاره ای جز این برای کشورما باقی نمی ماند ؛عادی سازی روابط با این جمهوری را میتوان به این موضوع منوط و مشروط کرد.

    5
    4
  81. آران ولایتی است از آذربایجان که شامل دشت وجلگه مغانات است. حدود آذربایجان از دربند درشمال تا همدان در جنوب واز قارص وایقدیر در غرب وگیلان وکرج در شرق است .جعلیات وخزعبلات مولف مقاله از واقعیت چیزی کم نمیکنه .

    3
    5
    1. آران ولایتی بوده مابین رود «کر» یا«کورا»(برگرفته از نام کورش) و رود ارس و از نظر اداری و سیاسی هم در بیشتر طول تاریخ تابعی از آذربایجان (جنوب رود ارس) بوده .آذربایجان و آران جدا از هم ونامهای تاریخی مخصوص به خود داشتند .هرچند به قول خودت از دربند تا همدان و از ایغدیر تا گیلان تابع ایالت آذربایجان بودند.البته این را هم باید گفت که قارص و ایغدیر هم آذری نشین و خاک تاریخی ایران هست که به اشغال عثمانی‌ها در آمده .

      2
      2
  82. تعجب آور است تاریخ آذربایجان را به ۳۰۰سال پیش با اتکا به چند منبع بررسی کردی؟! آذربایجان نامی به درازای تاریخ آسیا دارد .قرآن کلمه آذر را برخلاف جعلیات پهلوی به نوه حضرت ابراهیم و از ریشه ئاسر aserدر تبیین لاتین یعنی آتش می داند. و آذربایگان آذربایجان آتروپاتکان منتسب به آذر یا آسر و ئاسر یعنی آتش به فرهنگ دوران زرتشت و بیش از ۲۰۰۰ تا۳۰۰۰سال بر می گردد حسب منابع مشترک و معتبر اسلامی و غیر اسلامی آذربایجان از قبل
    هزاره اخیر از داغستان تا نواحی مرکز ایران فعلی و به تعبیر نماینده امام زمان قاسم ابن علا تا جبال همدان و قزوین را در بر می گرفته است که سایت رجا نیوز نیز اخیرا نقشه آن را هر چند برای تبیین مطالب دیگر ارائه کرد.تاریخ معتبر طبری ترک ها را از جمله در آذربایجان به فرزندان یافت ابن نوح نسبت می دهد که با تعریف قرآن از آذر بدون نسبت نیست.اما در مورد نام ایران تعبیر معروف دوره ساساسانی حاکی است نام آن را ساکنین قفقاز ابتدا خان یری گذاشتند یعنی سرزمین خان ها..هرچند برخی هم گفته اند اران گذاشتند به معنی دشت که از کوهپایه قفقاز تا البرز و زاگرس بوده و کاسی ها در زاگرس و همدان حتی کاشان و نام قدیم کاسن و آذر یا آس هم از قبایل مشترک بوده اند که تپه سیلک ترکی یعنی فارسی تبیین شده سیلی در کاشان هم ریشه اند…در مورد نام و تاریخ آذربایجان شگفتی ها خیلی فراتر از نام ایران است چون آنها بنیانگذار ایران اران خان یری ؛که با تغییر جای صفت و موصوف در فارسی یرحان و ایران شده است ؛ والله اعلم..وخلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا

    5
    4
    1. دست از دروغ و جعل بردارید .لااقل مرد باشید و برای وجهه دادن به جعلیاتتون از قرآن و اسلام هزینه نکنید .کجای قرآن همچین دروغهایی آمده .در قرآن فقط به «آذر» عموی ابراهیم اشاره شده که به دین ابراهیم در نیامد.واژه های«آذر» یا همان «اتش» و«اخگر»و«آتر»همگی به یک معنا و از ریشه ی فارسی و ایرانیست .هنوز در بعضی گویشهای فارسی و کردی به آتش ؛«آتر» یا همان آذر میگویند این واژه ها هیچ ربطی به زبان ترکی ندارد چرا که تاریخ ورود ترکان به آذربایجان در تاریخ ثبت شده .وبیش از هشتصد سال از اون تاریخ نگذشته.اولیل قوم ترک وارد شده به آذربایجان «غز»ها یا همان غزنویان هستند.

      6
      3
  83. تعجب آور است تاریخ آذربایجان را به ۳۰۰سال پیش با اتکا به چند منبع بررسی کردی؟! آذربایجان نامی به درازای تاریخ آسیا دارد .از دیدگاه قرآن آذر برخلاف جعلیات پهلوی که کلمه فارسی دانسته ، به نوه حضرت ابراهیم و به عبارتی از نوادگان نوح و خویشاوندان یافت ابن نوح می باشد. این کلمه از ریشه ئاسر aserدر تبیین لاتین یعنی آتش می داند. و آذربایگان آذربایجان آتروپاتکان منتسب به آذر یا آسر و ئاسر یعنی نگهبان آتش به فرهنگ دوران زرتشت و بیش از ۳۰۰۰سال بر می گردد حسب منابع مشترک و معتبر اسلامی و غیر اسلامی آذربایجان از قبل از هزاره اخیر از داغستان تا نواحی مرکز ایران فعلی و به تعبیر نماینده امام زمان قاسم ابن علا تا جبال همدان و قزوین را در بر می گرفته است که سایت رجا نیوز نیز اخیرا نقشه آن را هر چند برای تبیین مطالب دیگر ارائه کرد.نسخه خطی تاریخ طبری ترک ها را از جمله در آذربایجان به فرزندان یافت ابن نوح نسبت می دهد که با تعریف قرآن از آذر بدون نسبت نیست.اما در مورد نام ایران تعبیر معروف دوره ساساسانی حاکی است نام آن را ساکنین قفقاز ابتدا خان یری گذاشتند یعنی سرزمین خان ها..هرچند برخی هم گفته اند اران گذاشتند به معنی دشت که از کوهپایه قفقاز تا البرز و زاگرس بوده و کاسی ها در زاگرس و همدان حتی کاشان و نام قدیم کاسن و آذر یا آس هم از قبایل مشترک بوده اند که تپه سیلک ترکی یعنی فارسی تبیین شده سیلی در کاشان هم ریشه اند…در مورد نام و تاریخ آذربایجان شگفتی ها خیلی فراتر از نام ایران است چون آنها بنیانگذار ایران اران خان یری ؛که با تغییر جای صفت و موصوف در فارسی یرحان و ایران شده است .پامپولسکی.هومل و یونانیان نیاکان تورک را در آسیا به دوره آشور و سومر مرتبط دانسته اند .پروفسور جان کرئیس تاریخ قبل از هخامنشی را به تورک ها و آنان را بومیان اصلی منطقه آسیای مرکزی قفقاز و بخش اعظم ایران می داند.نام آذربایجان در بیشتر متون از داغستان تا مرکز ایران فعلی یاد شده و در درون آن مناطقی مانند مغان آران ارسباران قره داغ و…وجود داشته که نام آن مناطق به مفهوم هویت جدا از نام بزرگ و کهن آذربایجان نبوده ونیست ؛ والله اعلم..وخلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا 

    4
    6
  84. تعجب آور است تاریخ آذربایجان را به ۳۰۰سال پیش تقلیل داده وبا اتکا به چند منبع بررسی کردی؟! آذربایجان نامی به درازای تاریخ آسیا دارد .از دیدگاه قرآن آذر برخلاف جعلیات پهلوی که کلمه فارسی دانسته ، به نوه حضرت ابراهیم و به عبارتی از نوادگان نوح و خویشاوندان یافت ابن نوح می باشد. این کلمه از ریشه ئاسر aserدر تبیین لاتین یعنی آتش می داند. و آذربایگان آذربایجان آتروپاتکان منتسب به آذر یا آسر و ئاسر یعنی نگهبان آتش به فرهنگ دوران زرتشت و بیش از ۳۰۰۰سال بر می گردد حسب منابع مشترک و معتبر اسلامی و غیر اسلامی آذربایجان از قبل از هزاره اخیر از داغستان تا نواحی مرکز ایران فعلی و به تعبیر نماینده امام زمان قاسم ابن علا تا جبال همدان و قزوین را در بر می گرفته است که سایت رجا نیوز نیز اخیرا نقشه آن را هر چند برای تبیین مطالب دیگر ارائه کرد.نسخه خطی تاریخ طبری ترک ها را از جمله در آذربایجان به فرزندان یافت ابن نوح نسبت می دهد که با تعریف قرآن از آذر بدون نسبت نیست.اما در مورد نام ایران تعبیر معروف دوره ساساسانی حاکی است نام آن را ساکنین قفقاز ابتدا خان یری گذاشتند یعنی سرزمین خان ها..هرچند برخی هم گفته اند اران گذاشتند به معنی دشت که از کوهپایه قفقاز تا البرز و زاگرس بوده و کاسی ها در زاگرس و همدان حتی کاشان و نام قدیم کاسن و آذر یا آس هم از قبایل مشترک بوده اند که تپه سیلک ترکی یعنی فارسی تبیین شده سیلی در کاشان هم ریشه اند…در مورد نام و تاریخ آذربایجان شگفتی ها خیلی فراتر از نام ایران است چون آنها بنیانگذار ایران اران خان یری ؛که با تغییر جای صفت و موصوف در فارسی یرحان و ایران شده است .پامپولسکی.هومل و یونانیان نیاکان تورک را در آسیا به دوره آشور و سومر مرتبط دانسته اند .پروفسور جان کرئیس تاریخ قبل از هخامنشی را به تورک ها و آنان را بومیان اصلی منطقه آسیای مرکزی قفقاز و بخش اعظم ایران می داند.نام آذربایجان در بیشتر متون از داغستان تا مرکز ایران فعلی یاد شده و در درون آن مناطقی مانند مغان آران ارسباران قره داغ و…وجود داشته که نام آن مناطق به مفهوم هویت جدا از نام بزرگ و کهن آذربایجان نبوده ونیست ؛ والله اعلم..وخلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا 

    3
    6
  85. تاریخ آذربایجان را به ۳۰۰سال پیش تقلیل داده وبا اتکا به چند منبع بررسی کرده ای؟! آذربایجان نامی به درازای تاریخ آسیا دارد .از دیدگاه قرآن آذر برخلاف جعلیات پهلوی که ان را کلمه فارسی دانسته ، به نوه حضرت ابراهیم و به عبارتی از نوادگان نوح و خویشاوندان یافت ابن نوح می باشد. این کلمه از ریشه ئاسر aserدر تبیین لاتین یعنی آتش می باشد. و آذربایگان آذربایجان آتروپاتکان منتسب به آذر یا آسر یا آس و ئاسر یعنی نگهبان آتش به فرهنگ دوران زرتشت و حتی بیش از ۳۰۰۰سال بر می گردد حسب منابع مشترک و معتبر اسلامی و غیر اسلامی آذربایجان از قبل از هزاره اخیر از داغستان تا نواحی مرکز ایران فعلی و به تعبیر نماینده امام زمان .ع.قاسم ابن علا تا جبال همدان و قزوین را در بر می گرفته است که سایت رجا نیوز نیز اخیرا نقشه آن را هر چند برای تبیین مطالب دیگر ارائه کرد.نسخه خطی تاریخ طبری ترک ها را از جمله در آذربایجان به فرزندان یافت ابن نوح نسبت می دهد که با تعریف قرآن از آذر بدون نسبت نیست.اما در مورد نام ایران تعبیر معروف دوره ساسانی حاکی است نام آن را ساکنین قفقاز ابتدا خان سره یعنی سرزمین خانات گذاشتند .هرچند برخی هم گفته اند اران گذاشتند که در ترکی به معنی دشت وسیع از کوهپایه قفقاز تا البرز و زاگرس بوده و کاسی ها در زاگرس و همدان حتی کاشان و نام قدیم کاسن و آذر یا آس هم از قبایل مشترک بوده اند که تپه سیللک ترکی یعنی فارسی تبیین شده سیللی یا سیلی در کاشان هم ریشه اند…در مورد نام و تاریخ آذربایجان شگفتی ها خیلی فراتر از نام ایران است چون آنها بنیانگذار ایران اران خان یره ؛که با تغییر جای صفت و موصوف در فارسی یئرحان و ایران شده است .پامپولسکی.هومل و یونانیان نیاکان تورک را در آسیا به دوره آشور و سومر مرتبط دانسته اند .پروفسور جان کرتیس تاریخ قبل از هخامنشی را به تورک ها و آنان را بومیان اصلی منطقه آسیای مرکزی قفقاز و بخش اعظم ایران می داند.نام آذربایجان در بیشتر متون از داغستان تا مرکز ایران فعلی یاد شده و در درون آن مناطقی مانند مغان آران ارسباران قره داغ و…وجود داشته که نام آن مناطق به مفهوم هویت جدا از نام بزرگ و کهن آذربایجان نبوده ونیست ؛ والله اعلم..وخلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا

    5
    7
  86. به فارس های قفقاز و اطراف ارس آذربایجانی می گفتند. دراثر حملات عثمانی ها و روس ها که از قرن ۱۶ م صورت گرفت زبان فارسی روبه تضعیف نهاد وزبان مردم به ترکی تبدیل شد. که به غلط به ترک زبانان ایران و قفقاز اذری می گویند. ضمنا اجداد اوستیای ها و آواره ها ی داغستان نیز به زبانی شبیه فارسی صحبت می کردند و آران نیز کلمه ای مرتبط با الان های ایرونی شمال قفقاز بوده و زبان ارانی در ردیف زبان فارسی و اذری و تاتی بوده است.

    8
    7
  87. تویی که نوشتی من کوووووووردم و ایرانی !؟؟؟ تن ایران از دست شما هندو تبارها بارها زخم خورد و خواهد خورد چون تنها چیزی که ندارید احساس دلبستگی به ایران است …دست دوستی به اشرف افغان بر علیه دولت ملی صفوی ندادید که دادید و بر علیه ایران شدید …گرا هایی کع در زمان جنگ هشت ساله به عراقی ها دادید …سربازان اصفهانی که با سرامیک جلوی یک افریطه کمله کُرد سر بریدید و در آخر وحشی گری های سیمیتقو در شمالغرب …در ضمن از قدیم گفتند سگی که بترسد مدام (پارس ) میکند …سگ پارس کن هم پاچه نمیگیرد …و اینجاست که میگن شاهد از غیب رسید یعنی نویسنده این تحریفات و جعلیات …پس تا میتوانی **پارس ** کن در مجازی …

    6
    8
  88. کامنت های حاوی توهین ها و فحاشی ها و جعل و دروغ های پان ترکان در هر کشور منجمله باکو و ترکیه مستلزم تعقیب قضایی و بازداشت و مجازات است !جای شگفتی انجاست که براساس اسناد ویکی‌لیکس فاش شده سفارت باکو در تهران به سایبری ها و مزدوران پان‌ترکیست، ۲۰۰ دلار پول می‌دهدتا برای اقدامات ضدایرانی از جمله برافراشتن پرچم باکو به جای پرچم ایران در ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی وانتشار دروغ و جعل و توهین به نام ایران و شخصیت های ملی در فضای مجازی اقدام کنند همانند کاری که سایبری های فرقه رجوی در البانی انجام میدهند همچنین سوال ابهام اصلی و پرسش ملت ایران از نهادهای مسوول دیپلماتیک این است که چرا در برابر رفتار پی‌درپی دشمنانه و هماهنگ جمهوری باکو و ترکیه علیه تمامیت سرزمینی ایران و چشمداشت علنی این دو کشور به اشغال آذربایجان ایران و تبریز، صرفا با تکیه بر واژگانی احساسی، ایدئولوژیک، خنثی و غیرواقعی چون «روابط برادرانه همسایه مسلمان»، کمترین واکنشی صورت نمی‌گیرد؟اینهمه سکوت و سستی و انفعال در باره یک مسله ملی و ناموسی و حیثیتی ودر مقابل انهمه تمرکز و هزینه در مورد مسله فلسطین و اشغالگری اسرائیل در ان سوی خاورمیانه در حالیکه هم اکنون در بیخ گوش ما اسرائیل متحد اصلی باکو و ترکیه در پروژه غصب استانهای غربی ایران است و نمایندگان اسرائیل تجزیه اذربایجان را به رسمیت شناخته اند!و الهام علیف و اردوغان از شادی در پوست خود نمیگنجند!
    ضمن اینکه به مشکلات داخلی و غفلت حکومت ها در براوردن حقوق اقوام ایرانی باید اذعان کرد امادر ان روی سکه باید تصدیق کرد که بدون شک گروههای تجزیه طلب از داردسته شرور و جنایتکار سمیقتو و قاضی محمد تا کومله و دموکرات و پژاک که تماما تروریست و گردنه بگیر وتجزیه طلب و تفنگچی روسیه و ترکیه و عراق و اسرائیل بوده و هستن و از دلایل عمده ناامنی و بی ثباتی و عدم توسعه و پیشرفت کردستان محسوب میشوند در اینکه باید به زبان و فرهنگ و اقتصاد و معیشت و خواسته های اقوام رنگارنگ ایران زمین توجه شود و تا کنون غفلت و اشتباهات بسیاری در این زمینه صورت گرفته جای هیچ شک و شبه نیست اما چرا این توجه فقط باید معطوف به اقوام مرزنشین آذری و کرد و عرب و بلوچ باشد که زیست بوم شان همیشه محل رخنه دشمنان و رقبای منطقه ای ایران چون ترکیه و روسیه و عربستان و اقمارشان باکو و عراق بوده ؟ چرا همیشه این مناطق جولانگاه گروههای مسلح و تجزیه طلب و تروریست است که تماما خاستگاههای فئودالی دارند وشکل گیری شان نشئت گرفته از روابط ارباب رعیتی و قبلیه ای و طایفه ای است ! مگر نه این است ریشه تمامی احزاب و سازمانهای قوم گرا به اربابان و شیوخ قبایل و دزدان و گردنه بگیرانی چون سمیقتو و شیخ خزعل و قاضی محمد و پیشه وری و غلام یحیی و بارزانی و طالبانی که از حقوق بگیران روسیه و ترکیه و حزب بعث و اسرائیل میباشند بر میگردد ! چرا هیچگاه از حقوق دیگر اقوام مانند لر و بختیاری و قشقایی و گیلک و سمنانی و تات و تالش و کرمانج و ترکمن و سیستانی و هرمزگانی و دشستانی و مازنی و سمنانی و …….بعنوان یک مطالبه ملی دفاع نمیشود نکند فقط کردها و آذری ها و عرب ها و بلوچ ها جزو تعاریف اتنیک و قومیت قرارمیگیرند و سایر اقوام که بشدت مورد توهین پانترکان هم هستن محلی از اعراب ندارند ؟ این یک حقیقت مسلم تاریخی است که اقوام ایرانی تماما شاخه های درخت تناور ایران هستن و هر گونه گست و صدمه زدن به تنه درخت موجبات خشکی و نابودی خود شاخه ها و نهایتا ریشه را نیز را فراهم مینماید قوم گرایی و نژاد پرستی و برتر بینی و خاصه طلبی خودش در تعارض با روح دموکراسی و هویت تاریخی ایران است مگر در اقلیم کردستان و جمهوری باکو شاهد دیکتاتوری خاندان بارزانی و طالبانی و علیف که فرزندان اربابان و حاکمان سابق بودند نیستیم مگر پول و قدرت و ثروت در این سی ساله اخیر تماما در دست یم خانواده خاص نبوده ؟معتقدم اقوام در ایران با همین وضعیت موجود که جای انتقاد بسیار هم دارد در وضعیت بمراتب بهتری از کشورهای همسایه هستن که تماما تک قومیتی و نام کشور و اقلیم شان شان هم بر گرفته از یک نژاد خاص و منحصر بفرد است ایران این ظرفیت را دارد که مشکلات زبانی و اموزشی و توزیع ثروت و فقر و محرومیت زدایی و عدم توسعه کلیه اقوام را حل و فصل نماید بشرط انکه اقوام ایران زمین بجای گست و تفرقه و ایجاد دو قطبی کاذب که لازمه اش تحریف و جعل تاریخ و واقعیتهاست تحت مدار ایران و هویت ملی و تاریخی حقوق شهروندی مطالبات خود را پیگیری نمایند
    بهرحال تنها کشور جهانیم که کشور همسایه نام آذربایجان ما را دزدیده و اکنون با آن نام، علنی، آذربایجان راستین و قهرمان، مهد وطن‌پرستان ایرانی همچون بابک خرمدین، شاه اسماعیل صفوی، ستارخان، باقرخان و باباخان اردبیلی و خاستگاه شهید غفورجدی و شهید باکری را متعلق به خود و اشغال‌شده توسط ایران؟! اعلام می‌کند؛ ساکتیم!

    براساس اسناد ویکی‌لیکس سفارت باکو در تهران به مزدوران پان‌ترکیست، ۲۰۰ دلار پول می‌دهد برای اقدامات ضدایرانی از جمله برافراشتن پرچم باکو به جای پرچم ایران در ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی؛ ساکتیم!

    تصویر پل خداآفرین که اثر تاریخی ثبت ملی شده‌ی ایران است را بر اسکناس ۵۰۰ مناتی خود چاپ می‌کنند، آن هم با سنگر نظامی و پرچم باکو بر روی آن؛ ساکتیم!

    به ایران اتهام قاچاق مواد مخدر می‌زنند؛ ساکتیم!

    ایران را دزد آجرهای بناهای مخروبه قراباغ خطاب می‌کند و مدعی می‌شود ایران، درختان قراباغ را قطع کرده و دزدیده؛ ساکتیم!

    هویت مفاخر فرهنگیمان و شاعران پارسی‌گویمان همچون نظامی گنجوی و خاقانی شروانی را جعل می‌کند و آن‌ها را ترک ضد ایرانی معرفی و تبلیغ می‌کند؛ ساکتیم!

    محتوای کتاب‌های درسی‌شان را پر کرده‌اند از جعل تاریخ، دروغ‌پردازی و نفرت‌پراکنی نسبت به ایران و ایرانی فارسی‌زبان؛ ساکتیم!

    اتباع بی‌گناهمان را آزار می‌دهند؛ ساکتیم!
    در ترور دانشمندان‌مان مشارکت کرده‌اند؛ ساکتیم!
    مرزهای خشکی را و مرزهای دریایی‌مان در کاسپین را لانه‌ی جاسوسی دشمنان خارج منطقه کرده‌اند؛ ساکتیم!
    پرچم تجزیه آذربایجان ایران را در مراسم رسمی دولتی در باکو بر می‌افرازند و در تلویزیون دولتی خود به نمایش می‌گذارند، نه تنها ساکتیم؛ شاهد تبریک سفیر کنونی ایران در باکو هم هستیم؟! سفیر پیشین ایران در باکو هم به رغم این همه دشمنی باکو علیه ایران، با تابلوفرش منقش به تصویر با مشت گره‌کرده در حال فحاشی و تهدید ایران، از این همسایه وقیح تشکر هم می‌کند آن هم در مراسمی مجلل در برج میلاد در قلب تهران!
    رییس جمهور «خود سلطان عثمانی‌پندار» ترکیه هم، هم‌زمان با سفر وزیرخارجه‌اش به تهران، از نقشه جهان ترک با ترسیم اشغال نیمه‌شمالی ایران در قلمرو ترکیه، رونمایی می‌کند و هم‌زمان با روز نجات آذربایجان همايش تجزیه‌طلبانه پان‌ترکیستی با عنوان آذربایجان و تبریز جزو ایران نیستند؟! با حضور نماینده حزب عدالت و توسعه برگزار می‌کنند، نه‌تنها کمترین اعتراضی نمی‌کنیم، اردوغان را خلاف اصول دیپلماتیک، همچون یک سلطان، «عالیجناب» هم خطاب می‌کنیم!
    ریشه‌یابی رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو را باید از آغاز شکل‌گیری این دولت با ربودن نام آذربایجان تاریخی ایران در ۲۸ می ۱۹۱۸ در پی پیشنهاد ترکیه عثمانی به دولت شوروی سابق علیرغم اعتراض مکرر دولت ایران و شخصیت های ملی چون خیابانی و ستارخان و تقی زاد ه و حتی محمد رسول امین زاده جست‌وجو کرد که در طول ۱۰۳ سال، هم‌اکنون جمهوری نوظهور باکو به جایی رسیده که نه‌تنها نام‌های تاریخی ایرانی بادکوبه و شوشی را، تحریف شده معرفی می‌کنند، بلکه منکر هر ارتباط تاریخی باکو با هم ایران هستند و حتی وقیحانه ایران را اشغالگر تبریز و امپراتوری خیالی به نام آذربایجان معرفی می‌کنند و آرزوی حمله به ایران و اشغال تبریز را در کتاب‌های رسمی درسی، به کودکان خود آموزش می‌دهند!!

    این در حالی است که در درازای ۲۰۸ سال پس از قرارداد ننگین گلستان و ۱۹۳ سال پس از قرارداد ننگین ترکمانچای و پس از آن، پیمان پاریس ( ۱۸۵۷ و جدایی هرات و افغانستان )، حکمیت گلد اسمیت ( ۱۸۷۱ و ۱۸۷۲ و جدایی بلوچستان بزرگ و کلات و سیستان بزرگ) و پیمان آخال (۱۸۸۱ و جدایی مرو و ورارود و شرق کاسپین)، ملت ایران، جدایی ۱۷ شهر قفقاز را هیچ‌گاه برنتافته و آن را چونان سمبلی از غم و حسرت و خسران ملی همچنان درحافظه‌ی جمعی خود محفوظ نگاه‌داشته است.

    ریشه‌ی نام‌های پارسی ۱۷ شهر قفقاز، خود سندی است از هویت آن سامان. ازجمله شهر دربند به عنوان جنوبی‌ترین و تاریخی‌ترین و تنها شهر شیعه‌نشین روسیه بنیان‌گذاری شده به دست قباد یکم ساسانی و انوشیروان ساسانی.

    جمهوری باکو در حالی منکر ایرانی بودن شهرهای قفقاز ازجمله بادکوبه شده که این نام‌ها به صراحت در فصل سوم عهدنامه‌ی گلستان، به تاریخ دوشنبه ۳ آبان ۱۱۹۲ خورشیدی، برابر با ۲۵ اکتبر ۱۸۱۳ آمده است:

    « اعلیحضرت قدر قدرت، پادشاه اعظم مالک بالاستقلال ایران… ولایات قراباغ و گنجه … شکی، شیروان، قوبٌه، دربند، بادکوبه و هر جا از ولایات طالش را با خاکی که الآن در تحت تصرف دولت روسیه است و تمامی داغستان، گرجستان، محال شوره گل، آچوق باش، کورنه، مینگرلی، آبخازی و تمامی اراضی… از دریای قفقازیه الی کنار دریای خزر متصل است مخصوص و متعلق به آمپیریه روسیه می‌داند.»

    افزون‌بر ۱۴ شهر جداشده در قرارداد گلستان، سه شهر ( استان ) دیگر شامل نخجوان، ایروان و بخشی دیگر از تالش هم در قرارداد ننگین ترکمانچای در روز پنجشنبه، یکم اسفندماه ۱۲۰۶ خورشیدی، مطابق با ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ میلادی به اشغال روسیه در آمد و حاکمیت ایران بر کاسپین محدودترشد و مردم ایران مجبور به پذیرش کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی) شدند.

    اما برپایه‌ی اسناد تاریخی، حدود آذربایجان واقعی کجاست؟

    ۱- «استرابون» مورخ و جغرافي‌نگار معروف چنين مي نويسد : « آلبانيا سر زميني است كه از جنوب رشته‌كوه‌هاي قفقاز تا رود كر و از درياي کاسپين تا رود آلازان امتداد دارد و از جنوب به سرزمين ماد آترو پاتن محدود است.»

    ۲- در کتاب «البلدان»، ابن‌فقيه ابوبکر احمد‌بن اسحاق همداني، تاکید شده است: «آذربايجان از يک‌سو رود ارس و از سوي ديگر مرز زنجان و حدود ديلمستان و طارم و گيلان را شامل مي‌شود.»

    ۳-«اصطخري»، ( قرن سوم و چهارم هجری)، اران را از آذربايجان جدا مي‌داند و شهرهاي آران را چنين مي‌نامد ‹‹بيلقان، ورثان ،برديج ، (برزنج)، شماخي، شيروان، آبخاز، شابران، قبله، شكي، گنجه، شمكورا»…

    ۴ – در کتاب حدودالعالم من المشرق الی المغرب، قرن چهارم هجری، سه منطقه آران و ارمنستان و آذربايجان جدا از هم ذکر شده‌اند.

    ۵- در کتاب “صورة الارض”، ابن حوقل ابوالقاسم محمد بغدادی، در نقشه اي، … رود ارس را مرز ميان آذربايجان و اران دانسته و مي نويسد: “مرز ناحيه ي الران از طرف جنوب رودخانه ارس در ساحل آن شهر ورثان است. “و در صفحه ۹۵، فروانروايان اران را تابعان اميران آذربايجان نوشته است.

    سند تاریخی ۱۰۵۰ ساله در اثبات جدابودن اران و شروان (جمهوری باکوی کنونی) از آذربایجان تاریخی و راستین!!

    منبع: کتاب صوره الارض (تصویری از زمین) ابن حوقل (۹۴۳ تا ۹۷۰ میلادی )

    ۶- حمدالله مستوفي در “نزهة القلوب” ، نام شهرهاي آذربايجان راچنين آورده است:

    «تبريز، اوجان، طسوح، اردبيل، خلخال، دارمرزين، شاهرود، انار، مشکين آباد، ارجاق، اهر، تکلفه، خياو ، درآورد، قلعه کهران، کليبر، گيلان، فصلون، مردان قم، نوذر، خوي، سلماس، اروميه، اشنويه، سراو(سراب)، ميانج(ميانه)، کومرود، مراقه، دهخوارقان، نيلان، مرند ، دزمارزنجان، زنور، آزلو، ماکو.»

    حمدا… مستوفي از کنار آب ارس (رود ارس) تا آب کر (رود کورا) را بين‌النهرين و اران و از کنار آب کر تا دربند [باب‌الابواب] را ولايت شروان ناميده ‌است.

    ۷ -در کتاب «احسن التقاسيم في معرفة الاقاليم» تاليف شمس‌الدين ابو عبدلله محمد نوشته شده است:

    «اران سرزميني است جزيره‌مانند، ميانه‌ي درياي کاسپين (خزر) و رود ارس که رودخانه‌ي نهرالملک (رود کورا) از طول آن را قطع مي‌کند. مرکز آن بردعه و شهرهاي آن تفليس، قلعه، خنان، گنجه، شمکو، بردبج، شماخي، شيروان، شابران، دربند، قبله شکي و ملازگرد (بلاش‌کرت) ».

    ۸ – در کتاب «المسالک والممالک» ابوالاسحاق ابراهيم اصطخري، آمده است: «ميان آذربايجان و اران رودي است که آن را ارس گويند. آن‌چه در شمال و مغرب اين دو رود نهاده است از “اران” و آن چه در سوي جنوب قرار گرفته است از اذربايجان است.»

    ۹- در کتاب «المعجم البلدان» شهاب‌الدین ابوعبدا.. یاقوت آمده است:

    «اران اقليمي است مشهور که هم مرز آذربايجان است و رود ارس ميان آذربايجان و اران است.»

    ۱۰ -در کتاب «تقويم البلدان» ابوالفداء اسماعيل نوشته شده:

    «اران اقليمي است مشهور که هم مرز آذربايجان است.»

    ۱۱- «ياقوت حموي» (سده هفتم هجري)، در كتاب معجم‌البلدان … نوشته است : «اران نامي است ايراني ،داراي سرزميني فراخ و شهرهاي بسيار كه يكي از آنها جنزه است و اين همان است كه مردم آن را گنجه گويند و بردعه و شمكور و بيلقان (از شهرهاي ديگر اران است) و ميان آذربايجان و اران رودي است كه آن را ارس گويند آنچه در شمال و مغرب اين رود نهاده است از اران و آنچه در جنوب قرار گرفته از آذربايجان است» .

    ۱۲- در «برهان قاطع» محمد حسين بن خلف تبريزي، نوشته شده: “ارس به فتح اول و ثاني و سکون سين بي نقطه، نام رودخانه اي است مشهور که از کنار تفليس و ما بين آذربايجان و اران مي گذرد.»

    ۱۳ –«تاريخ عالم آراي عباسي»، نوشته اسکندر بيک منشي، از آذربايجان، جداگانه نام برده است و از «شروان، اران و گرجستان» جداگانه ياد کرده است.

    ۱۴- در پيمان‌نامه‌هاي ننگين گلستان و ترکمنانچاي نيز هيچ اشاره‌اي به نام آذربايجان براي مناطق اشغالی شمال رود ارس نشده است.

    یکی از آخرین نقشه های کامل ایران(Russel, 1814) در آغاز دومینوی تجزیه ایران که
    نشان می‌دهد منطقه باکو با نام شروان، با رنگ و مرزهای مشخص، کاملا از آذربایجان واقعیبه مرکزیت تبریز جداست!!

    جدا بودن منطقه شروان (جمهوری باکوی امروزین) از آذربایجان تاریخی در نقشه ایران در قرن هجدهم، چاپ مؤسسه ایزاک تیریون، آمستردام

    نقشه‌ای تاریخی به زبان انگلیسی که شروان (جمهوری باکوی کنونی) را جدای از آذربایجان تاریخی و راستین ثبت کرده است!

    «احمد کسروي» در کتاب «شهرياران گمنام» مي‌نويسد: «… ندانسته‌ايم که برادران ارّاني ما…، براي چه نام تاريخي و کهن خود را کنار نهاده، دست يغما به سوي آذربايجان دراز کرده‌اند… برادران ارّاني ما در آغاز زندگي ملي و آزاد خود، پشت پا به تاريخ گذشته‌ي سرزمينشان مي‌زنند…».

    محمدامین رسول‌زاده، بنیان‌گذار جمهوری باکو در پاسخ به اعتراض‌های مکرر اندیشمندان ایرانی همچون ملک‌الشعرای بهار و دهخدا به تشکیل کشوری مستقل با نام آذربایجان در کنار استان آذربایجان ایران در سال ۱۹۱۸ میلادی، در مقاله‌ای با عنوان «مختاریت آذربایجان» در نشریه آچیق‌سوز نوشته است: «لازم است به تمام ایرانی‌ها خاطر نشان نماییم که ما وقتی که آذربایجان می‌گوییم مقصود ما آذربایجانی است که در قلمرو دولت روسیه است نه دولت ایران و به مقدرات آذربایجان ایران حق و حد دخالت نداریم.»

    رسول‌زاده همچنین در مقاله‌ی آذربایجان و ایران می‌‌گوید: «از ما چرا ظنین هستید؟ باید تصور کنیم که چنین گمان کرده‌اند که از گرفتن نام آذربایجان که اسم یک ولایت ایران است به مسمای آن نیز چشم داریم. جمهوری ما قبل از جمهوریت، مکرر و به دفعات این معنی را اعلام کرد که دعوی مختاریت آذربایجان به هیچ‌وجه به جنوب ارس راجع نیست. باز بالفعل هم این را اثبات می‌کنیم».
    وی در اعترافی تاریخی به ایرانی بودن مشاهیر و میراث فرهنگی شمال ارس، خطاب به همکاران ایرانی خود در روزنامه ها و جراید ایران می‌نویسد: «ادبیات ما، ادباء ما، شعراء ما و بالخاصه متاخرین از مکاتب قدیمه با فیض و برکت ایران پرورش یافته اند. فردوسی، سعدی، حافظ، عمر خیام، ملای روم و سایر ایرانیان سخن‌گو و سرآمد سخن عادتا از طرف ما پیشوا و مقتدا محسوب گشته و در میانه ما اصول و عادات ایران اساس تربیت اتخاذ شده و آشنایان ما به زبان فارسی و دوستداران آن در میانه‌ی ما کم نیستند و ما می‌توانیم به شعرای نامدار دوره اخیر ایران از قبیل نظامی، خاقانی و مهستی افتخار کنیم … آذربایجان قفقاز حدالامکان باید صبر کند قرضی را که از ایران گرفته، اعاده کند. موسیقی‌دان‌های ما اگر چه خصوصیت خود را محفوظ داشته‌اند، ولی اساس اعتبار آن‌ها موسیقی ایران است که ما به توسط اپرا و اپرادان‌های خودمان تا حدی قرض خویش را به ایران اداء می‌نمائیم»

    با این حال «بارتولد مورخ بزرگ » با دوراندیشی و فهم توطئه مشترک روسها و ترکیه نوشته است : «نام آذربايجان براي جمهوري آذربايجان از آن جهت انتخاب شد كه گمان مي‌رفت با برقراري جمهوري آذربايجان ؛ آذربايجان ايران و جمهوري آذربايجان يكي شوند.»

    رویدادهای ۱۰۳ سال پس از این نام‌گذاری و به‌ویژه ۳۰ سال گذشته‌ی پس از استقلال از شوروی اثبات کرده که نام‌گذاری جمهوری شمال ارس، با هدف تهدید مستقیم علیه تمامیت سرزمینی ایران درآذربایجان واقعی انجام شده است.

    در سال ۱۹۹۱ دولت آقای رفسنجانی در اقدامی شتاب‌زده و غیرآینده‌نگرانه، با تصور تشویق گسترش ایدئولوژیک مذهبی در کشور همسایه به ظاهر مسلمان، استقلال کشوری را با نام آذربایجان در کنار آذربایجان ایران و بدون کمترین الزام به تغییر نام، به رسمیت شناخت، درحالی که این جمهوری، با تکیه به همین نام، امروز به تهدید مستقیم تمامیت سرزمینی ایران تبدیل شده و در همه‌ی تبلیغات رسمی خود و در کتاب‌های درسی مدارس، به طور علنی، آذربایجان راستین تاریخی و تبریز را با نام جعلی آذربایجان ج ن و ب ی متعلق به باکو و اشغال شده توسط ایران معرفی و تبلیغ می‌کند!

    ‏در نگاه پانترکان بیسواد و شستشوی مغزی داده شده #جمهوری_باکو، ایران یک کشور اشغالگر است!! که این نگاه از طریق کتاب‌های درسی، غیردرسی، رسانه‌های باکو و… به شدت ترویج می‌شود.

    جمهوری باکو، در نقشه‌های آموزشی جغرافیایی کلاس‌های درس، آذربایجان واقعی به مرکزیت تبریز را به طور رسمی، بخشی از خاک باکو معرفی و تبلیغ می‌کند که توسط ایران اشغال شده است ونقشه‌های مورد استفاده جمهوری باکو در موزه‌های این کشور که تا کرانه‌های
    ایرانی خلیج فارس را (با کاربرد نام جعلی برای آن) جزو قلمرو باکو معرفی می‌کنند!!در همین راستا محتوای کتاب‌های درسی جمهوری باکو ازتحریف‌های شگفت‌آور ضد تاریخی که نمونه‌های زیر، قابل تأملند پر شده است:
    ‏روی جلد کتاب آتا یوردو (سرزمین پدری)،کتاب درسی تاریخ کلاس پنجم دبستان جمهوری باکو، نقشه باکو به‌علاوه شمال غرب ایران چاپ شده است!!وجمهوری باکو، در کتاب درسی آتایوردو ( سرزمین پدری)، آذربایجان واقعی به مرکزیت تبریز را به طور رسمی، بخشی از خاک باکو که توسط ایران اشغال شده است معرفی و تبلیغ می‌کند!‏ محتویات این کتاب هم پر است از نفرت‌پراکنی علیه ایران:

    ‏درباره‌ی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای، که هرگز متن کامل آن‌ها درکتاب‌های درسی جمهوری باکو منتشر نمی‌شود، با تحریف و جعلیات، ادعا می‌شود که این قراردادها به این دلیل منعقد شدند که ایران و روسیه برای تصاحب آذربایجان با یکدیگر جنگ کردند!؟

    ‏«تمـامي خـاك آذربايجان در شمال ارس در امپراتوري روسيه ادغام شـد و خـاك وطـن مـا در جنوب ارس به دست ايراني‌ها افتاد […] در گلستان و سپس تركمانچاي به دارايي سلطنت آذربايجان قدرتمند [؟!]خاتمه داده شد […] در آذربايجـان، دولـت مـستقل نمانـد. [!؟]

    ‏دولت وملت آذربايجان با زور، به دو قسمت تقسيم شد.[!؟]دوبرادر يكي آن سوي ارس، ديگري اين سوي ارس ماند»(صص:۱۴۴-۱۴۶).

    ‏«اشغالگران ایرانی[!؟]درخونریزی ازجلادان تزار عقب نمی‌ماندند»(ص:۱۴۴).

    ‏«بين ظلم تزار روسيه درآذربايجان شمالي باظلم ايران درآذربايجان جنوبي چه شباهت‌هايي وجوددارد»(ص:۱۹۱).

    ‏«پس از نبرد سهمگين و نابرابر، فرزندان خلق قهرمان آذربايجـان از سـوي قـاتلان ايراني، روس و ارمني خلع شدند»[؟!] (ص: ۱۹۳).

    ‏«پس از این که جنوب کشور ما، آذربایجان ج ن و ب ی به زیر ظلم ایران افتاد»[؟!] (ص: ۲۱۴).

    ‏همچنین در این کتاب بدروغ ادعا می‌شود که #ستارخان و #شیخ محمدخیابانی [که برای مقابله با خطر تهدید تمامیت سرزمینی ایران به دلیل دزدیدن نام آذربایجان توسط باکو پیشنهاد تغییرنام آذربایجان ایران به آزادیستان را داد]، برای رهایی از ستم حکومت ایران و تشکیل حکومت آذربایجان[!؟] جنگ می‌کردند و شهریار هم در فراق آن سوی ارس شعر می‌سرود.[؟!]

    کتاب‌های درسی باکو، شیخ محمدخیابانی، آزادی‌خواه تبریزی را که برای جلوگیری از تهدید خاک ایران توسط باکو، پیشنهاد تغییرنام آذربایجان ایران به آزادیستان را داده بود، به عنوان یک تجزیه‌طلب ضد ایرانی معرفی و تمجید می‌کنند!

    ‏همچنین درکتاب‌های درسی باکو، شاه اسماعیل صفوی و نادرشاه افشار، پادشاهان امپراتوری خیالی آذربایجان معرفی می‌شوند و ایرانی بودنشان انکار می‌شود!!؟ و اغلب مفاخر و شاعران و اندیشمندان ایرانی تاریخ و میراث فرهنگی ایرانی همچون نظامی گنجوی، خواجه نصیرالدین توسی، بابک خرمدین، ستارخان و باقر خان، تارایرانی، چوگان ایرانی، هنرفرشبافی ایرانی هم متعلق به باکو خوانده می‌شوند.!!

    موسیقی عاشیقلار ایرانی که در زمان شاه اسماعیل صفوی در ایران بنیان نهاده شد، در سکوت مقام های فرهنگی ایرانی، توسط جمهوری باکو، به نام این کشور ۳۰ ساله در یونسکو ثبت جهانی شد!!

    هنر اجرای آذربایجانی (ساخت و نواختن آذربایجانی تار) بدون نام بردن از هنرمندان ایرانی و کشور ایران توسط جمهوری باکو، به نام این کشور در یونسکو به ثبت جهانی رسید که اعتراض استاد داریوش پیرنیاکان، سخنگوی خانه موسیقی ایرران را در پی داشت.

    باکو همچنین مدت هاست در تدارک است تا آیین چله که یکی از آیین‌های باستانی و ملی ایران با پیشینه ای ۸ هزار ساله است را به نام جمهوری باکو به ثبت جهانی یونسکو برساند!!

    باکو، بابک خرم‌دین، این قهرمان ایرانی مبارزه باخلفای عباسی را به عنوان یک باکویی تجزیه‌طلب ضد ایرانی معرفی و تمجید می‌کنند!
    هر صفحه کتاب های درسی جمهوری باکو آکنده از تحریف و قلب تاریخ و دشمنی آشکار باایران است. برای کودک دبستانی جمهوری باکو حتی خواجه نصیرالدین طوسی را با وقاحت تمام، دانشمندی آذربایجانی و “تورک”؟؟!!معرفی می کنند و در تمبر پستی هم او را اهل جمهوری باکو اعلام می کنند!!
    جمهوری باکو، شاه اسماعیل صفوی را پادشاه امپراتوری خیالی آذربایجان با پرچم جمهوری باکو معرفی می کند!!
    جمهوری باکو، نادرشاه افشار را نه پادشاه ایران، بلکه پادشاه امپراتوری خیالی آذربایجان معرفی می کند!!

    کار به جایی رسید که باکو برای داشتن تنها ۲۰ هزار هکتار گوشه‌ای از انتهای ۲ میلیون هکتار جنگل‌های شمال ایران معروف به هیرکانی، چندین سال درتکاپو بود تا این جنگل‌ها را به‌عنوان میراث طبیعی جهانی اختصاصی باکو به ثبت جهانی برساند!! که یونسکو به دلیل دفاع جانانه متخصصان میهن‌پرست ایرانی از حق ایران به ویژه پروفسور سیدمحسن حسینی، با خواست ناحق باکویی‌ها مخالفت کرد و خوشبختانه این جنگل‌ها، به طور اختصاصی به نام ایران به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید آن هم در محل اجلاس در باکو!!

    ‏فرجام سخن اینکه، شناسایی عجولانه استقلال باکو، بدون الزام تغییر نام آن جمهوری (برعکس آنچه در عدم شناسایی مقدونیه توسط یونان، تا عملی شدن الزام یونان برای تغییر نام مقدونیه شاهد بودیم)، و نیز ‌سهل‌انگاری غیر قابل توجیه سفارت ایران در باکو در سی سال گذشته پس از اعلام استقلال، به تبلیغات رسمی ضد ایرانی باکو و توسعه محتویات جعلی کتاب‌های درسی باکو، عامل اصلی رشد لگام‌گسیخته شست‌وشوی مغزی خصومت ورزی ضدایرانی باکو شده است که توجه نهادهای مسوول دیپلماتیک و فرهنگی ایران به اولویت‌های زیر می‌تواند در تغییر این شرایط موثرباشد:

    ۱- الزام بازنگری و تغییر نگرش انتخاب افراد به عنوان سفیر ایران در باکو و الزام رصد دقیق نهادهای مسوول به عملکردشان؛

    ۲-تغییر نام جمهوری باکو به عنوان پیش شرط ادامه رابطه دیپلماتیک با این کشور، به این دلیل که نام کنونی آن تهدید مستقیم امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران است و کاربرد رسمی نام ایران شمالی تا انجام تغییرنام آن جمهوری؛

    ۳- الزام جعل‌زدایی از تاریخ و حذف موارد پرشمار دروغ و تحریف‌های ضد ایرانی از کتاب‌های درسی تاریخ پایه‌های گوناگون تحصیلی جمهوری باکو؛

    ۴- الزام پشتیبانی همه‌جانبه از تالشی‌ها و تات‌های آن سوی مرزهای ایران، در صورت ادامه تحریک‌های قومی پان‌ترکیسم در آذربایجان ایران توسط باکو و تغییر مکان کنسولگری ایران درنخجوان به تالشان؛

    ۵- پیوند مجدد جمهوری خودمختار نخجوان به استان آذربایجان شرقی و تبریز برای رفع محاصره طبیعی و جغرافیایی نخجوان و ارتباط آسان با باکو مثل سی سال گذشته، با تضمین تامین همیشگی سوخت و برق و مایحتاج این منطقه درقالب کشور ایران.

    در برابر تهدیدهای ترکیه علیه تمامیت ارضی ایران در آذربایجان هم:

    ‏۱- شناسایی نسل‌کشی ارمنیان توسط ترکیه، باید در دستور کار قرار گیرد.

    ۲- حمایت همه‌جانبه از حقوق ۳۰ میلیون هم‌تبار مظلوم ‫کرد در ‫کردستان اشغالی ترکیه و ‫تاکید بر کاربرد نام‌های کردیه و ‫ایران باختری باید مورد تاکید ایرانیان قرار گیرد

    13
    6
    1. درود بیکران بر شما.
      در ما وطن فروشانی هستند که فراموش کرده أند عثمانی سرزمین های ما را غصب کرد و مردم تبریز را قتل و عام کرد و نوامیس آذربایجانی های ایرانی را در عثمانی به فروش رساند.
      اکنون آنان را برادران دلسوز خود می دانند.
      با بیشرمی وگستاخی به زبان فارسی ،هویت ملی ایران می تازند و مانند یک دشمن تمام قد در حال تحریف تاریخ و مشاهیر علمی و فرهنگی به نفع بیگانگان هستند.

      5
      5
  89. الاران من بلاد آلآذربایجان
    آران جزئی از سرزمین آذربایحان می باشد
    کتاب برهان قاطع محمدحسین بن خلف تبریزی
    حدود ۴۰۰ سال پیش این کتاب نوشته شده است

    5
    2
  90. نام آران در سال ۱۹۱۱ در مجمع پان تورکیست های قفقاز و بنا به پیشنهاد خلیل پاشا عثمانی ، تبدیل به آذربایجان گردید !
    پس از تشکیل دولت آذربایجان در سال ۱۹۱۸ توسط مساوات جی ها به رهبری امین رسول زاده ،، نام آذربایجان بر این دولت و قلمرو آن که علاوه بر آران ، شامل طالش ، مغان و نخجوان هم میشد گذاشته شد !
    هدف اصلی از این نامگذاری الحاق آذربایجان ایران به دولت باکو بود . که در آن زمان تحت الحمایه دولت عثمانی بود .
    کمونیست ها پس از شکست مسلوات چی ها و اشغال باکو ، همین نام را حفظ کردند .
    ضمنا ایرانی ها ، از جمله شیخ محمد خیابانی به این نامگذاری معترض بودند !

    3
    5
  91. ضمن تشکر از مصاحبه روشنگرانه شما چند وقت پیش نمایشگاهی از نقشه های تاریخی در باکو برگزار شده بود که نقشه های قدیمی زیادی از دوران اسلامی یا سیاحان غربی به نمایش درآمده بود که حتی در یکی از آنها به اسم آذربایجان اشاره نشده بود آقای علیف در بازدید خود لز این قضیه بشدت عصبانی شد و به مسولان برگزاری که خودشان اساتید تاریخ همان کشور بودند تاخت وآنها هاج و واج مانده بودند واقعیت محض است که آن کشور اسمش اران است و تا ۱۰۰سال پیش بیشتر مردمش تات و تالش بودند

    2
    4
  92. شیادی فرهنگی
    (بخش نخست)

    عرصه دانش واندیشه همیشه از افراد مغرض و نادان ضربه خورده است.

    چون غرض آمد هنر پوشیده شد

    صد حجاب از دل بسوی دیده شد

    یکی از افراد نشاندار و متعصب فردی به نام *«حسین محمدزاده صدیق»* است که چندی پیش درگذشت. او عمری را در باورهای نادرست و کژراهه سپری کرد. اگرچه شاید بتوان در کارنامه اش نقاط مثبتی یافت اما این موضوع تحت الشعاع اشتباهات و غرض ورزی های اوقرار می گیرد. زیرا از انصاف علمی، بیطرفی و استناد بدور است.

    «حسین محمدزاده صدیق» که اسم خود را *«دوزگون»* نهاده بود درآغاز دل به مرام کمونیستی بست و نوچه حزب کمونیست شوروی دراذربایجان شد. او درپیروی از رفیق استالین و رفیق لنین نشریه ای به نام «رفیق»(یولداش) راه اندازی کرد و چنان که خود نوشته «آرزوی برافراشته شدن بیرق قرمز شوروی در ارک» را داشت و با «رنگ قرمزکمونیسم از روزازل الفتی ناگسستنی» برقرار کرده و به ادعای خود «دریک دست پرچم قرمزشوروی ودر دست دیگر شعر» نهاده بود.

    وی سالها به شوروی رفت و آموزشهای حزبی دید و کارهای مخرب خودرا آغاز کرد.

    کتاب “گونشلی وطن یادداشتلاری” خاطرات «حسین دوزگون»از سفر به آذربایجان شوروی سابق (جمهوری باکو) است. اودر این کتاب که در سال 1360 منتشر شده است با تکرار مطالب مجعول و ساختگی‌ای چون «آذربایجان شمالی» و «آذربایجان جنوبی»[58] اثبات می‌کند که دنباله‌روی کور سیاست‌پیشگان آذربایجان شوروی است که با طرح این موضوعات درصدد اجرا و عملی ساختن نیات شومی بودند.وی سرسپردگی خود به رژیم کمونیستی و سوسیالیستی شوروی اعتراف کرده و مراتب چاکری خودرا به آنان گوشزد می کند.

    درایام انقلاب درنشریه کمونیستی و تجزیه طلبانه خود به نام «یولداش»دشنامها و افتراهای متعددی به خادمان ایران نسبت می دهد و درآنجا (شماره5)از منافقین باعنوان «فرزندان مبارز»اسم می برد ومرحوم شریعتمداری را«امام» می خواند!! کارنامه این نشریه پراست از جعلیات، توهین، پرونده سازی وتوهین به مردم آذربایجان. «دوزگون» به عنوان یک چپ دوآتشه به شخصیتهای انقلاب توهین کرده و پس از کاریکاتوری توهین آمیزی ازرهبرفقیدانقلاب نشریه کمونیستی اش تعطیل شد و وی رنگ عوض کرد ودرچهره دراویش فرورفت، ریش و تسبیح و عبایی فراهم کرد و به جانمازاب کشیدن مشغول شد. محمدزاده صدیق اینبار کوشید از راه فرهنگی اندیشه های مسموم خود را به جامعه تزریق کند.

    یکی از مهمترین راههای نابود کردن یک ملت وکشور ایجاد تفرقه، دوبهمزنی وقومیت سازی درمیان مردم است وگرنه در دنیای امروز کشوری نیست که دارای عشیره و گروه و قوم نباشد.

    «حسین محمدزاده صدیق دوزگون » فعالیتهای خودرا در چند جهت ادامه داد

    اولا کوشید جایگاهی علمی برای خود دست وپا کرده شاگردانی را تربیت کند و افکار مسموم خودرابه ایشان حقنه نماید. در بخش دیگر به نگارش کتابهایی با مضامین التقاطی، جعلی و دروغپردازانه روی آورد که کمترین بهره را از استناد علمی و بیطرفی دارند. هدف هم معلوم بود غیریت سازی و ایجاد شبهه و اختلاف افکنی. وی توهین به آحاد جامعه ایران را سرلوحه کار خود قرار داد که به نمونه هایی اشاره می کنیم. دوزگون در کتاب ِ «یادمانهای ترکی باستان» درباره معنی واژه تات می نویسد: *«تات: بیگانه، نفهم، تبعه، نوکر، کم مایه»* این متن موهن درحالی است که هیچ مدرکی هم ذکر نمی کند و پیداست که از افکار بیمارگونه نشات گرفته است، وی اقوام دیگر را ریشخند می کند و به فارسی زبانان طعنه می زند.

    در دنیای مدرن امروز هیچ نژادی برتر از نژاد دیگر نیست و این حرفها مرتجعانه و عقب مانده و جاهلی است. اما این فرد خونخواران و بدنامان تاریخ را به صرف اینکه خودش را ازتبار آنها می پندارد می ستاید!! در کتاب «زنگان نوحه لری» می نویسد:

    *”کمی عمیق فکر کن/ آتیلا، تیمور/ آثاری از تمدن میراث گذاشته اند/ سردارانی که درچارگوشه جهان حکمت بجاگذاشته اند!!!”*

    تاریخ ازاینان به جز ویرانی، خونخواری و ننگ سراغ ندارد اما تعصب کورکورانه سبب این هرزه درایی ها می شود.

    «صدیق دوزگون» در کتاب «فرضیه زبان آذری وکسروی، ص14» در اظهار نظری بسیارعالمانه! مرزهای دانش و زبانشناسی را جابجا می کند ومی گوید:*«نخستین زبانی که بشر بدان سخن گفت زبان ترکی بود و بسیاری از واژه های زبانهای امروز ریشه ترکی دارد.»!!*

    وی در همین کتاب”فرضیه زبان آذری”درباره زبانهای هندواروپایی نوشته است: *«بارها از زبانهای اورال آلتایی پایین‌تر هستند.»!!* جل الخالق!این سخنان نشان می دهد که این فرد حتی بدیهیات زبانشناسی و تفاوت ساختار زبانهای مختلف رانمی داند. وی به خود اجازه داده و درباره واژه شناسی و اتیمولوژی اظهار نظر کرده و حرفهای بسی خنده دار و مایه انبساط خاطر بزند. سخنان اودرباره واژه هایی چون آتش، آذر، سیاق و… نیز مضحک و من دراوردی است.درهمین صفحه 14 می نویسد واژه «دینلهمک» در عربی تبدیل به «طنین» شده !!

    1
    4
  93. شیادی فرهنگی
    ( بخش دوم)

    از خیانتهای «حسین محمدزاده صدیق» کمک به جاعلان بی سواد است، ازاین موارد،انتشار یک دیوان ضعیف شعری به نام نظامی گنجوی، شاعر بزرگ ایرانی است.

    دکتر خسروشاهی دراین باره می نویسد:

    *دراین میان، برخی عناصر سست عنصر داخلی نیز آب به آسیاب هویت‌سازان ریخته‌اند. یکی از مضحک‌ترین اقدامات که ابتدا با سر و صدای بسیار همراه شد و بعدها با روشن شدن ساختگی بودن آن، از هیاهوی حبابی‌اش فرو کاست، «انتشار دیوان ترکی نظامی گنجه‌ای» بود. اگرچه این بار، آش به قدری شور شده بود که صدای برخی هویت‌سازان که خود سابقه‌ای دراز در «تاریخ‌سازی» دارند نیز درآمد، لکن نگاهی کوتاه به ماجرای «دیوان جعلی ترکی نظامی» با هدف آشنا شدن با اقدامات سخیفانه این گروه، خالی از فایده نیست.*

    *در یکی از روزهای تابستانی سال 1381 خورشیدی، انتشارات «اندیشه‌نو» که در سایه‌بی‌توجهی متولیان وزارت ارشاد، در چاپ و نشر آثار مغایر با وحدت ملی، کارنامه درخشانی دارد، کتابی به نام «دیوان نظامی گنجوی؛ تورکجه یئنی تاپیلان»(دیوان نویافته ترکی نظامی گنجوی)را روانه بازار نشر کرد. این کتاب که بر روی آن عبارت غیرعلمی و ناشیانه «برای اولین بار در دنیا» درج شده بود، توسط فردی به نام «صدیار وظیفه،ائل اوغلی» به اصطلاح کشف شده بود.*

    *حسین محمدزاده صدیق که در پیدا کردن چنین نسخه‌هایی ید طولایی دارد، در پیشگفتاری که بر پیشانی این اثر جعلی نوشته کشف آن را «مژده‌ای به جهان نظامی پژوهشی»(!) دانسته و «این حادثه مبارک» را تبریک گفته است. وی بدون این که درباره شجره‌نامه و نشانی نسخه‌های خطی و دست‌نویس این اثر توضیح علمی بدهد، تنها با این استناد ناشیانه که:«قطعاً نظامی به زبان مادری خود، باید سروده‌های نغزی داشته باشد»؛ این اثر را به طور قطع ازآنِ نظامی گنجه‌ای دانسته است!*

    *به گفته‌وی، تنها کسی که با «دقتی موشکافانه» در پی پیدا کردن «دیوان ترکی نظامی» بوده، آقای «ائل اوغلی» است و ظاهراً پیش از ایشان هیچ نظامی پژوه برجسته دیگری نبوده است که از وجود نسخه خطی دیوان ترکی نظامی گنجوی خبر داده باشد!*

    *محمدزاده صدیق پا از این فراتر نهاده و حتی در صحّت دیوان فارسی نظامی نیز تشکیک کرده و نوشته است: «سعید نفیسی، دیوان فارسی برای نظامی در بیش از سیصد صفحه ترتیب داد و منتشر ساخت، گرچه بسیاری از قصیده‌ها، غزل‌ها و رباعیات آن، در آثار شعرای مشهور هم تکرار شده است.»(وظیفه، 1381: مقدمه)*

    این نمونه ها عمق دشمنی، بیسوادی و تعصب محمدزاده صدیق را نشان می دهد، این در حالی است که شاعران آذربایجانی بیشتراز هر جای دیگری از فرهنگ ایرانی، زبان فارسی و شاهنامه الهام گرفته اند. نمونه اش نظامی گنجوی است، اسامی بسیاری از آذربایجانیها از شاهنامه است مثل:رستم، بابک، ساسان، سیاوش، اسفندیار.

    شاه اسماعیل صفوی درهنگام تاجگذاری در تبریز می گوید:*«من فرزند فریدونم. من فرزند جمشیدم. من فرزند رستم، من فرزند حیدرم.»* و اینگونه خود را با گذشته ایران پیوند می دهد.

    1
    4
  94. ناانصاف نیوز! خوشبختانه این دروغ‌ها و سیاه‌‌نمایی‌های شما دیگه رو شده و به قولی حناهای شما پان‌ایرانیست‌های فاشیست دو هزاری رنگی نداره.
    و هزاران شکر ملت تورک آذربایجان بیدار هستن
    لعنت بر پان فارسیسم

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا