خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابهام درباره کیفیت سوخت جایگاه‌ها

“سوختی که از این جایگاه دریافت می‌کنم، زودتر از معمول تمام می‌شود”. جمله اعتراض آمیزی که از سوی بسیاری از شهروندان شنیده می‌شود و حاکی از نارضایتی آن‌ها از عملکرد برخی از جایگاه‌های سوخت است.

به گزارش ایسنا، زودتر تمام شدن سوخت برخی از جایگاه‌ها، موضوعی است که مدت ها در جامعه مطرح بوده و بعضی شهروندان به طورجدی اعتقاد دارند برخی از جایگاه های سوخت آب و هوا یا هرناخالصی دیگری قاطی بنزین کرده یا کم فروشی می کنند.

این نارضایتی‌ها جایی بیشتر قدرت گرفت که بیژن زنگنه، وزیر نفت را نیز وارد ماجرا کرد و وی در اوایل سال جاری، جایگاه‌داران را به کم‌فروشی متهم کرد و گفت که هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطی کردن گازوئیل با بنزین و کم‌فروشی است.

گفته وزیر چندان به مذاق جایگاهداران سوخت و کانون کارفرمایان خوش نیامد و آنها طی جوابیه‌ای به طور کلی امکان کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت را رد کردند و گفته وزیر را غیرکارشناسی دانستند. در این جوابیه آمده بود که با توجه به نظارت واحد مهندسی شرکت و پلمب بودن کلیه تجهیزات تلمبه که شامل ۱۴ عدد پلمب در هر تلمبه است، با وجود کنترل سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان استاندارد و واحد کنترل کیفی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امکان کم‌فروشی در جایگاه‌ها وجود ندارد.   این اظهارات در حالی است که سال گذشته هم رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در رابطه با کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت گفته بود که چیزی به اسم کم‌فروشی، اضافه کردن گاز و آب در بنزین نداریم زیرا در طول ۲۴ ساعت واحد کنترل کیفیت شرکت ملی نفت ایران در جایگاه‌های سراسر ایران حضور دارند.

البته دفاعیات کانون کارفرمایی جایگاه داران و رئیس انجمن جایگاه داران سوخت در حالی مطرح شد که به گفته سجادی پناه، معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی در سال ۱۳۹۳ تعداد ۳۲۶ فقره پرونده یعنی معادل حدود ۱۰ درصد از جایگاه‌داران سوخت در کشور به تعزیرات حکومتی واصل شده است که مواردی همچون گران‌فروشی، کم‌فروشی و فروش غیرقانونی مکمل‌های سوخت بیشترین فراوانی تخلف جایگاه‌های پمپ بنزین را به خود اختصاص داده‌اند.

باوجود گذشته چندماه از اعتراضات شهروندان، انتقاد وزیر نفت و جوابیه کانون کارفرمایی جایگاه داران، همچنان اعتراض‌ها به عملکرد برخی جایگاه‌ها ادامه داشت تا این‌که ایسنا گفت و گویی با رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت انجام داد که وی در این گفت و گو تاکید داشت که “اهمال کارگران و بی دقتی مشتری در فرآیند سوخت رسانی باعث بدنامی جایگاه داران می شود. ”

به گفته وی، در شبانه روز بیش از ۳۰ نفر  از سازمان استاندارد و سازمان های دیگر به صورت رسمی یا غیر رسمی از بنزین نمونه گیری می کنند و جایگاه داران توانایی دست بردن در کیفیت بنزین را ندارند و مسئول پاسخگویی به میزان کیفیت بنزین نیستند. از طرف دیگر چنانچه کیفیت بنزین مشکلی هم داشته باشد گزارش می شود و جایگاه قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. همچنین همه تجهیزات از جمله تلمبه ها، مخزن و… پلمب است و باز هم جایگاه داران نمی توانند در تجهیزات دست ببرند. این که  کیفیت بنزین بد یا خوب است جایگاه نباید پاسخ دهد زیرا جایگاه فقط واسطه است.

البته رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت اعتقاد دارد جایگاه هایی که سوختشان زودتر از موعد مقرر تمام می شود فقط جایگاه هایی هستند که مربوط به شرکت ملی پخش بوده و به صورت استیجاری یا اجاره مدیریت واگذار شده‌اند که این تخلف ممکن است از جانب آن ها باشد. گفته های متناقض رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت این سوال را در ذهن پیش می آورد که اگر تجهیزات پلمب شده است و جای هیچ‌گونه تقلبی نیست، پس چطور تجهیزات جایگاه‌های شرکت ملی نفت پلمب شده نیست و اگر می گوید کیفیت بنزین یکسان است، پس چطور ادعا دارد سوخت جایگاه هایی که مربوط به شرکت ملی پخش هستند ممکن است زودتر تمام شود.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در نهایت این مشکلات را ناشی از اهمال کارگران و بی دقتی مصرف کنندگان دانست و تاکید کرد “هزینه دقت نکردن مشتری را ما با بدنامی می‌دهیم. ای کاش مشتری دقت کند و اگر تخلفی صورت می گیرد اعتراض کند تا با کارگر متخلف برخورد شود. ”

با وجود این مباحث، ایسنا به پیگیری خود ادامه داد و قول تهیه گزارش از جایگاه هایی که زیر نظر اتحادیه جایگاه‌داران سوخت است را از رییس این اتحادیه گرفت. قولی که پس از یک هفته پیگیری مداوم خبرنگار ایسنا تحقق نیافت و رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در روز موعد حتی حاضر نشد به تلفن همراه خود پاسخ دهد. با این‌حال پیگیری این موضوع ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا