خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ف مثل فتنه، فراموشی، فریدون…

یک فعال دانشجویی با انتقاد از «اقدامات و اظهارات غیرقانونی» «عبدالحسین فریدون»، پسر عموی رییس جمهور که مدیرکل وزارتی در وزارت علوم است، گفت: رییس جمهور در کنار طرح دغدغه‌هایش در تریبون‌های عمومی، آن‌ها را در دیدارهای خانوادگیش با خویشان و بستگان نیز در میان بگذارد.

«محمدعلی کامفیروزی» فعال دانشجویی در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می‌کنیم که فعالین دانشجویی در ماه‌های اخیر، دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند؛ دورانی پر از بازداشت، احضار به مراجع قضایی و اطلاعاتی و انضباطی و محکومیت و توقیف و … و البته در این گیرودار، دولت اعتدال و دانشگاه‌های زیرمجموعه‌ی آن نیز از هیچ تلاشی برای تکمیل کلکسیون برخوردهای عجیب و غریب و غیرقانونی با فعالین دانشجویی فروگذار نکرده است.

در این میان اما نقش پررنگ پسرعموی رییس جمهور را نباید نادیده گرفت؛ مدتی قبل از برگزاری انتخابات مجلس در سال  گذشته بود که گفته شد دستوری از جانب مدیرکل وزارتی در وزارت علوم برای ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در دانشگاه‌ها صادر شده است؛ دستور بی‌سابقه‌ای که حتی منجر به ممنوعیت غیرقانونی انتشار تبلیغات انتخاباتی در نشریات دانشجویی شد؛ آن هم ممنوعیتی ناگفته که تنها به دانشگاه‌ها اعلام شده بود و اکثر فعالین دانشجویی حتی از وجود آن هم بی‌خبر بودند.

با استناد به همین دستور بود که برخی نشریات دانشجویی پایشان به کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها باز شد و با حکم توقیف انتشار مواجه شدند و یا حتی در مواردی (مانند نشریه‌ی دانشجویی قلم‌نو که در دانشگاه صنعت نفت اهواز منتشر می‌شد) برخی مقامات محلی با سوءاستفاده از فضای پیش آمده، نسبت به شکایت در محاکم دادگستری اقدام کردند. هرچند در مورد مذکور، شکایت مطرح شده با رأی قانونی و درست مراجع قضایی، راه به جایی نبرد و پرونده قضایی با حکم تبرئه مختومه شد، اما حکم غیرقانونی کمیته‌ی ناظر مبنی بر توقیف نشریه هم چنان بدون نقض باقی ماند!

اقدامات و اظهارات غیرقانونی «عبدالحسین فریدون» اما به اینجا ختم نشد؛ به عنوان مثال اخیراً نامبرده در مصاحبه با خبرگزاری فارس از برخورد با متخلفان انتشار عکس سران فتنه در دانشگاه‌ها خبر داده است. اینکه چطور پسرعموی رییس جمهور (آن هم رییس جمهوری که در گیرودار تبلیغات انتخاباتی سال 1392، در اکثر سخنرانی‌هایش در سطح کشور هرگاه با مطالبه‌ی رفع حصر غیرقانونی از آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد مواجه می‌شد، کلیدش را نشان می‌داد و یا ابراز امیدواری می‌کرد و با رعایت احترام و قانونمندی در این باره اظهارنظر می‌کرد)، به خود اجازه می‌دهد که این چنین بر خلاف اصول شرعی و قانونی و انسانی اظهار نظر کند، مسأله‌ای است که نیازمند بحث مفصلی است، ولی مهم‌تر از آن، توجه به سِمَتِ آقای فریدون در وزارت علوم است:

مدیر کل دفتر وزارتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دفتری که در هیچ کدام از شرح وظایف آن در سایت وزارت علوم، اظهارنظر در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و یا وعده‌ی برخورد با تخلفات احتمالی دانشجویی و یا تنظیم نامه‌های غیرقانونی و با محتوای عجیب و غریب ذکر نشده است.

علاوه بر اینکه تشخیص این امر که عملی تخلف است یا نه و اینکه آیا شخص یا اشخاص خاصی این تخلفات را انجام داده‌اند یا خیر و …، در حیطه‌ی اختیارات معاونت‌های فرهنگی یا دانشجویی و کمیته‌های انضباطی و یا کمیته‌ی ناظر بر نشریات است و شخصی در سمت مدیر دفتر وزارتی اساساً حق اظهارنظر در این قبیل موارد را ندارد، این لحن صحبت کردن و خط و نشان کشیدن‌های غیرقانونی برای دانشجویان فعال و دغدغه‌مندی که ولی نعمت رییس جمهور و سایر مسوولین دولتی و از سرمایه‌های بزرگ این کشور هستند، امری ناشایست و نکوهیده است که تداوم آن ممکن است موجب ایجاد رویه‌های ناصواب و خطرناکی در کشور شود؛ مسأله‌ای که پیشتر نیز توسط نگارنده در جلسه‌ی دیدار با وزیر علوم با ایشان در میان گذاشته شد و انتظار می‌رفت با تذکر قاطع و جدی ایشان به مدیرکل دفتر وزارتی خود، از تکرار آن جلوگیری شود.

البته در این میان باید از رییس جمهور حقوقدان انتظاری چند برابر داشت؛ چرا که وی می‌داند بخش مهمی از پیروزی خود را وامدار تلاش‌های جوانان و دانشجویانی است که دل به شعارها، وعده‌ها و سخنان او درباره‌ی «آزادی مطبوعات، قلم و رسانه»، «دانشگاه امن و نه امنیتی»، «آزادی آکادمیک»، «استقلال دانشگاه‌ها»، «اعتدال، عقلانیت و میانه‌روی»، «قانونمداری»، «تخصص گرایی»، «حرکت بر اساس قانون اساسی»، «حقوق شهروندی»، «آزادی عقیده و بیان انتقاد»، «ایجاد فضای آزاد دانشجویی»، «حاکمیت ملت» و … بسته بودند.

هرچند توقع رییس جمهور از دانشگاه‌ها و رسانه‌ها برای بیان واقعیت، توقعی بجا و درست است، اما تحقق چنین مسأله‌ای، نیازمند ایجاد زمینه‌ای آزاد و امن است تا بتوان در آن از واقعیت‌هایی مانند غیرقانونی حصر بدون محاکمه و یا ممنوع التصویری هر شخصی (فارغ از دیدگاه سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی‌اش) سخن گفت. لذا به نظر می‌رسد شایسته است رییس جمهور در کنار طرح دغدغه‌هایش در تریبون‌های عمومی، آن‌ها را در دیدارهای خانوادگیش با خویشان و بستگان نیز در میان بگذارد تا شاید بتوانیم بالأخره پس از گذشت بیش از سه سال، گفتار و رفتاری هماهنگ را در بدنه‌ی دولت روحانی شاهد باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. درود بر آقای کامفیروزی که یک تنه مطالبات بحق دانشجویان را به گوش مسئولین می رساند ولی حیف که مسئولین دولت تدبیر و امید به جای تحقق مطالبات حامیان خود، دائما در حال تلاش برای راضی کردن تشکل های دانشجویی هستند که اولا در اقلیت بوده و ثانیا هیچگاه به روحانی و دولت وی رای نداده و نخواهند هم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا