خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بماند، برود عقب‌نشينی نمي‌كند!

مطهره شفيعي در روزنامه ی آرمان نوشت: «اجازه نمي‌دهد افرادي جلو اكران فيلمي را بگيرند يا با فروش كتابي مخالفت كنند. وزارت ارشاد بايد از مجوزهاي صادر شده، دفاع كند» اين موارد از وعده‌هاي علي جنتي است اما از سوي ديگر«كنسرت ممنوع، نه به تئاتر خياباني و غيره» از جمله موضوعاتي است كه به وزارت ارشاد براي پذيرش آنها فشار وارد مي‌شود. البته اين موارد كه از تريبون‌هايي مانند نماز جمعه ايراد مي‌شود، در طي سال‌هاي اخير كم سابقه بوده است ودر نهايت خبري كه در تعطيلات اخير سبب نگراني حاميان دولت شده است. خبر چنين بود: «علي جنتي وزير ارشاد استعفا داده است.» برخي با يادآوري فشارهاي اخير به وزير اين خبر را صحيح دانستند و اما برخي كه هنوز آن جمله «عقب‌نشيني نمي‌كنم» جنتي را به‌خاطر داشتند در پذيرش اين خبر ترديد كردند. آنهايي هم كه خبر استعفاي جنتي را پذيرفته بودند انتقادات ارسالي از قم را مهم‌ترين عامل اين استعفا عنوان كردند و سپس پذيرش آن از سوي رئيس‌جمهور را خدشه به روابط قم با دولت دانستند و به نظر مي‌رسد عدم حضور جنتي در راس وزارت ارشاد سبب رضايت دلواپساني مي‌شود كه ارتباط مطلوب دولت و علما را به ضرر خود مي‌دانند. برخي هم اين نكته را يادآور مي‌شوند كه وقتي فرزند آیت‌ا… جنتي براي وزارت ارشاد تحمل نمي‌شود چه فردي با چه روحياتي بايد دراين جايگاه قرار گيرد؟ ماجرا از زمان اعتراض به برگزاري مراسمي در مشهد آغاز شد كه در نهايت مقرر شد براي احترام به شهر مشهد كه بارگاه امام هشتم در آن است كنسرتي در اين شهر برگزار نشود. پس از آن صداي اعتراض به كنسرت از تريبون نماز جمعه ديگري شنيده شد و اين‌بار حجت‌الاسلام سعيدي، امام جمعه قم بااشاره به مراسم برگزار شده در اين شهر اظهار داشت: « آن مقداري هم كه گفته مي‌شود حلال بوده با قداست قم سازگار نبوده است. مسئولان از تكرار اين مراسم در قم جدا خودداري كنند و با كساني كه چنين مراسمي را بدون اطلاع و مشورت با صاحبنظران ائمه جمعه و رئيس شوراي فرهنگ عمومي برگزار كردند بايد در چارچوب مقررات برخورد شود.» البته انتقادات به امام جمعه قم محدود نشد و ديگراني از جمله علم الهدي امام جمعه مشهد هم به برگزاري مراسم در قم اعتراض كرد اما آیت‌ا… يزدي به صراحت از لزوم استعفاي مديركل ارشاد قم اينگونه سخن گفت: « مديركل ارشاد بايد استعفا دهد و از قم برود. اين بحث با عذرخواهي حل‌شدني نيست.»

استعفاي مديركل ارشاد قم

پس از افزايش انتقادات بود كه حجت‌الاسلام والمسلمين عباس دانشي مديركل ارشاد استان قم استعفا داد كه در بخشي از آن تاكيد شده بود: « اجراي اين برنامه از نظر شكل و محتوا كاملا منطبق بر معيارهاي اسلامي بوده و با بهترين و پرتكرارترين موسيقي‌هاي صدا وسيما كه بعضا به‌طور زنده و صحنه‌اي از شبكه‌هاي متعدد صدا و سيما پخش مي‌شود قابل رقابت است.» اين بخش از استعفاي دانشي نشان مي‌دهد كه وزارت ارشاد بر موضع خود كه همان قانوني و مورد تاييد بودن مراسمي بوده اصرار دارد و استعفاي مديركل ارشاد تنها براي احترام به خواست علما بوده است. پس از پذيرش استعفاي دانشي بود كه برخي وزير ارشاد را به عقب‌نشيني از مواضع خود متهم كردند. فشارها بر علي جنتي زياد شد، حتي همراهان و همفكران او هم انتظار برخي تصميمات از سوي جنتي را نداشتند. علي مطهري نايب‌رئيس مجلس گفت: «معني ندارد بگوييم كه يك استان از قانون مستثني است. در اينجا وزير ارشاد عقب‌نشيني كرده است» جنتي دلگير شد، عقب‌نشيني را نپذيرفت و گفت: « به هيچ‌وجه قصد عقب‌نشيني از مواضع خود را نداريم؛ عامل اصلي لغو كنسرت‌ها در مشهد مقدس امام جمعه اين شهر است.»

چرا استعفاي جنتي مطرح شد؟

روحيات علي جنتي چنان است كه فشار را نمي‌پذيرد و بر‌عهد خود با مردم پايدار است. چنانكه از ابتداي آغاز به كارش به عنوان وزير ارشاد در قم بسياري از ممنوعيت‌هاي خودساخته در دولت‌هاي قبل را حذف كرد و تنها بر اجراي قانون و تحقق خواست ملت در عرصه فرهنگي تاكيد كرد. در اين سال‌ها تعداد زيادي از هنرمندان در بخش‌هاي مختلف فرهنگي و هنري كه ممنوع الكار شده بودند به عرصه علني فعاليت بازگشتند و به عبارتي آغوش وزارت ارشاد براي همه هنرمندان فارغ از نگرش‌هاي سياسي گشوده شد. همين روحيه تهي از ممنوعيت‌هاي غيرقانوني بود كه سبب افزايش دلواپسي دلواپسان شد و آنها فشارها بر جنتي را پس از پذيرش استعفاي مديركل ارشاد قم افزايش دادند اما در ۱۸ مهرماه سخنگوي وزارت ارشاد شايعه استعفا يا كناره‌گيري علي جنتي را تكذيب و تاكيد كرد: نه بحث كناره‌گيري و نه استعفا و نه حتي بركناري مطرح بوده است. حسين نوش‌آبادي در پاسخ به اينكه عنوان مي‌شود بعد از ايام عاشورا و تاسوعاي حسيني بركناري وزير ارشاد كليد مي‌خورد و اين مبني بر اتفاقات رخ داده در شهر قم است، گفت: «حتي از سوي مجلس نيز چنين موضوعي تاكنون مطرح نشده است، اما به‌واسطه اتفاقات رخ داده سه تن از نمايندگان قم نامه‌اي را در قالب يك بيانيه نوشته و از اتفاقات رخ داده ابراز ناخشنودي كرده‌اند. اين حواشي به وجود آمده در اين مراسم موجب نگراني شده بود كه در نهايت شخص مديركل استان قم هم عذرخواهي و استعفا كردند.»

شايعه‌اي كه تكذيب و تاييد نشد!

شايعات اما با تكذيب نوش آبادي به پايان نرسيد و يكي از سايت‌ها چنين نوشت كه «جلسه فوق‌العاده معاونان وزارت ارشاد تشكيل شده و جنتي در اين جلسه، از احتمال استعفاي خود سخن گفته است.» و يكي از دلايلي را كه احتمال تصميم جنتي را تقويت كرده عدم حضور وي در سفر اخير رئيس‌جمهور به تايلند دانستند كه به نظر مي‌رسد استدلال چندان محكمي براي پذيرش خبر استعفاي جنتي نيست. پس ازطرح اين خبر شايعات درباره جايگزيني جنتي هم آغاز شد كه طيف منتقد دولت اصرار بر معرفي ايوبي رئيس سازمان سينمايي دارند؛ چرا كه تصور مي‌كنند ايوبي به سبب داشتن مسئوليتي در دولت احمدي‌نژاد سياست‌هاي دلواپسان را اجرا مي‌كند اما بخش ديگري اينگونه مطرح مي‌كنند كه حسام‌الدين آشنا جانشين جنتي است. مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور در واكنش به برخي اظهارات مطرح شده مبني بر استعفاي علي جنتي گفت: من اين مساله را نه تاييد مي‌كنم و نه تكذيب. وي در پاسخ به اين سوال كه گفته شده است متن استعفاي آقاي جنتي روي ميز رئيس‌جمهور گذاشته شده است، اظهار داشت: « قطعا اگر چنين باشد با شروع هفته به اين موضوع رسيدگي مي‌شود و رئيس‌جمهور نيز به تازگي از سفر بازگشته است.» امروز را بايد روز مشخص شدن حقيقت دانست. اگر جنتي استعفا هم داده باشد، به معناي پايبندي به مواضع خود است و عقب‌نشيني تفسير نمي‌شود؛ چراكه او درزماني كه يقين پيدا كرد شرايط براي تحقق برنامه‌هاي ارشاد مهيا نيست مي‌خواهد برود تا شائبه بدعهدي با جامعه از سوي او شكل نگيرد و اگر هم استعفا داده باشد و با آن مخالفت شود كه همان مسير قبلي را طي خواهد كرد.

وزارت ارشاد تنها متولي فرهنگ نيست

در پايان لازم به ذكر است كه وزارت ارشاد متولي تمام موضوعات فرهنگي در كشور نيست و نهادهاي ديگر هم متولي ارتقاي فرهنگ در كشور هستند اما در بسياري موارد با مقصر نشان دادن وزارت ارشاد خود را از سيبل پاسخگويي دور كرده‌اند. علي جنتي هم به يكي از اين نهادها چنين اشاره كرده است: «موضوع فرهنگ تنها برعهده وزارت ارشاد نيست، بلكه ما رسانه ملي را با ۵۰ شبكه ملي و استاني داريم كه در طول ۲۴ ساعت برنامه پخش مي‌كند و بيشترين نقش را در اصلاح فرهنگي كشور دارد. در كنار آنها، خطباي جمعه، اهالي فرهنگ و ادب و هنر هم هستند. همه بايد در اين راه احساس وظيفه كنند و نقش خود را به‌خوبي ايفا كنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا