خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمایت جواد لاریجانی از رفراندوم | «همیشه می‌شود همه‌پرسی کرد»

جواد لاریجانی، فعال سیاسی اصولگرا و دبیر اسبق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به سخنان اخیر رهبری درباره‌ی رفراندوم گفت: در قانون اساسی ما یک بند درباره همه‌پرسی هست و طبق آن همیشه می‌شود همه‌پرسی کرد. در فصول اولیه قانون اساسی، اصولی است که پایه‌های قانون اساسی است و بقیه فروع است. درباره فروع می‌شود همه‌پرسی کرد مثلا اینکه آیا کشور نخست‌وزیر داشته باشد یا نه؟ این‌ها در چارچوب قانون است.

خبرگزاری فارس نوشت: «رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان با تأکید بر اهمیت توجه به حرف مردم تصریح کردند: «حرف مردم را باید گوش بدهند. حرف مردم کجا است؟ خب مردم در همه‌ی مسائل که حرف ندارند، [ضمناً] یک حرف ندارند؛ باید فکر کنند، مطالعه کنند. حرف مردم سازوکاری دارد. حرف مردم همین است که الان وجود دارد؛ یعنی یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است. یک عدّه‌ای را به عنوان نماینده‌ی مجلس انتخاب می‌کنند؛ این حرف مردم است. ‌ حرف مردم را این‌جوری میشود فهمید دیگر.

حالا یکی از برادرها گفت رفراندوم؛ این‌جوری گفتند که اگر چنانچه شما از اوّل در همه‌ی مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه‌ی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور می‌شود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات می‌شود کرد، از همه طرف حرف می‌شود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبی‌سازی میکنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه‌ مسائل رفراندوم بکنیم؟ یعنی قضایا این‌جوری نیست که آدم این‌جور ساده از رویشان [عبور کند].»

بر همین اساس، محمدجواد لاریجانی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای به بررسی جایگاه رأی مردم و ابعاد مسئله رفراندوم پرداخت.

لاریجانی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت: برخی انگار رأی مردم را به‌عنوان نردبانی برای بالارفتن در قدرت قبول دارند.

وی افزود: نظام ما مبتنی بر رأی مردم است. هیچ‌کسی در این کشور و نه در کشور، در کل منطقه غرب آسیا و جهان اسلام، قوی‌تر از مقام معظم رهبری، مدافع رأی مردم نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کر: قدرت تحلیل مردم، مسئله تکنیکی است. مثلا شما ببینید میزان مالیاتی که باید از درآمدهای مختلف گرفت یک مسئله تکنیکی است دیگر. این مسئله تکنیکی باید طراحی بشود و ببینیم که واقعا ابعاد آن چیست؟

لاریجانی یادآور شد: آیا همه مردم باید به اندازه نمایندگان مجلس یا وزرای دولت یا کارشناسان بخش مالی وقت بگذارند که این مسئله را بررسی کنند؟ طبیعتا نه! حرف آقا خیلی روشن است.

وی گفت: در قانون اساسی ما یک بند درباره همه‌پرسی هست و طبق آن همیشه می‌شود همه‌پرسی کرد. در فصول اولیه قانون اساسی، اصولی است که پایه‌های قانون اساسی است و بقیه فروع است. درباره فروع می‌شود همه‌پرسی کرد مثلا اینکه آیا کشور نخست‌وزیر داشته باشد یا نه؟ این‌ها در چارچوب قانون است.
وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی نمی‌شود اصل دموکراسی را همه‌پرسی کنیم. قانون اساسی ما از ب بسم الله تا تای تمت مبتنی بر مردمسالاری است و همه ارکان نظام براساس رای مردم است.

لاریجانی اظهار داشت: اینهایی که می‌گویند رفراندوم همه مدعی روشنفکری هستند که در فتنه۸۸ دیدید اینها با دموکراسی هم بد هستند. فتنه ۸۸ قبل از اینکه کودتا علیه جمهوری اسلامی باشد کودتا علیه دموکراسی و رأی مردم بود.

وی تصریح کرد: درباره اسلام هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. مثلا یک گروهی بگوید رفراندوم کنیم برخی از احکام اسلام اجرا بشود یا نشود؛ این خلاف قانون اساسی است و نمی‌تواند موضوع رفراندوم باشد.

لاریجانی گفت: درباره استقلال کشور هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. در قانون اساسی استقلال یکی از پایه‌هاست»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شاید نشود در هر مسله بغرنج کشور رفراندم برگزار کرد .ولی میشود انتخاباتی (ریاست‌جمهوری و مجلس شورا و خبرگان )ازاد و رقابتی و غیر اسنصوابی……… برگزار کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا