خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نعل وارونه‌ی اقتصاد

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت:

چند وقتی است قیمت ارز روی عدد پنجاه و یکی دو هزار تومان ثابت مانده. قطعا این ثبات روی عددی که ظاهراً دلخواه و مورد قبول بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت نیست نمی‌تواند حاصل و خروجی برنامه یا سیاست هوشمندانه یا راهکار منسجمی باشد. لذا آنچه اتفاق افتاده بخشی از یک روال طبیعی و علمی است که بر اساس آن در این مقطع فنر نرخ ارز با آهنگ مشخصی درحال جمع شدن مجدد است. این فنر دیر یا زود باز آزاد می‌شود و نتیجه‌ی آن مثل همیشه پرش ناگهانی قیمت تا سقف مجهول و برگشت به عددی، کمی پائین‌تر از سقف مجهول ولی بسیار بالاتر از قیمت فعلی است.

و اما چرا چنین می‌شود؟ چرا اوضاع ارز و اقتصاد به سامان نمی‌شود؟ در این نوشته به چند دلیل مهم می‌پردازیم:

تحریم یک عامل تضعیف‌کننده‌ی مهم در حال و روز امروز اقتصاد کشور ماست. ولی آنچه بسیار تاثیرگذارتر و مخرب‌تر است سوء استفاده از تحریم و کاسبی از تحریم است. کاری که برای بسیاری از ارگانها و بنگاه‌های بزرگ به یک روش عادی و متداول درآمد زائی تبدیل شده است.

در کشور ما زور دولت (حکومت) به خیلی جاها نمی‌رسد. مدت‌ها بحث عدم بنگاه‌داری بانکها داغ بود. قانون و مصوبه و ابلاغیه‌های زیادی صادر شد. آخر الامر ولی، اتفاق مثبتی نیفتاد. زور حکومت به بانک‌ها نمی‌رسد. قرار بود بانکها برای اعطای تسهیلات از متقاضی سپرده نقدی به عنوان وثیقه دریافت نکنند. خیلی هم سروصدا و تهدید شد. نرخ سود تسهیلات هم زیاد شد. ولی هنوز بانک‌ها کار خودشان را می‌کنند. چون زور مسئولان کشور به بانک‌ها نمی‌رسد.

مدتهاست مافیای خودرو و خودروسازان با تولید بی کیفیت و هزینه‌ی بالا، کشور را به چالش کشیده‌اند. همیشه هم طلبکارند که ضرر می‌کنیم. خودرو با یک پنجم استاندارد جهانی تا پنج برابر قیمت جهانی می‌فروشند و ضرر می‌کنند. جان و مال مردم گروگان است و زور مسئولان حکومت به این مافیا نمی‌رسد.

مدت هاست در بازار ارز مسئله مهم برگشت ارز صادراتی است که با استفاده از آن، بانک مرکزی بتواند سیاستگذاری درستی انجام دهد. ولی زور مسئولان به مافیای پتروشیمی و فولاد نمی‌رسد.

ارز صادراتی را اگر هم مجبور شوند به قیمت مشخص بفروشند تا 25 درصد طلب زیر میزی و پول غیررسمی می‌کنند. زور دولت به معنای عام آن اصلاً به اینها نمی‌رسد. ، شاید هم می‌رسد و مماشات می‌کنند یا حکایت دست و کاسه و اینهاست نمی‌دانم، فقط می‌دانم شرایط موجود نمی‌تواند منتج به نتیجه‌های خوب شود. شعارها و ژست‌ها و سخنرانی‌ها همه آدرس غلطند. این راه جز به فربه‌تر شدن برخی و مفلوک‌تر شدن بقیه نمی‌انجامد.

خلاصه که ما ملت، از بیگانگان کمتر بنالیم، که با ما هر چه می‌کنند، این آشناها می‌کنند. می‌فهمید که چه می‌گویم؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حکومت ودولتی که مردمش هیچ اند ‘ بیگانه اند ‘ جاسوسند اصلا جایی در حکومت ندارند اوضاعشان همین است که میبینید ‘حکومتی که داعیه رهبری جهان اسلام را یدک میکشد چطور زورش به چند بانک و دوسه خودروساز نمیرسد؟ حتما نمیخواهد چون مردم گرسنه وفلکزده را میتوان بهرکاری واداشت وازگرده شان کارکشید وبادادن مبلغی صدقه بعنوان یارانه به بندشان کشید ‘ این هم نیز بگذرد ولی حق ما مردم ایران صدقه ومنت برای چندرغاز اضافه حقوق نیست ‘

    1
    1
  2. بی ربط
    گویا حجاریان جدیدا گفته اصلاحطلبها سوسیال دموکرات شن اصلاحطلبها دقیقا کیند؟؟؟ چطور یک بار می توانند کنار غنی نژاد و آخوندی بایستند یکبار می توانند سوسیال دموکرات بشند ؟؟؟؟؟چقدر متولنید دیگه به اصلاحطلبها رای نمی دم جالبه که هر وقت میرند داخل هم نهایتا همون غنی نژادند کارهای واقعی هم انجام نمی دند اوضاع را بدتر هم می کنند میاند بیرون ایی یاد دوره روحانی و اون همه هیجانی که ایجاد کرده بودید می افتم. نمی ارزه رای دادن بهتون حالم از اون دست جیغ هورا برای روحانی برجام بهم می خوره انگار احمقم کرده بودند. باید عذرخواهی کنید اصلاحطلبها بدون بهانه آوردن برای تمام رفتارهای دوره روحانی عذر خواهی کامل کنند و آنقدر رنگ عوض نکنید.( شما عذر خواهی کنید تا دوباره بهتون رای بدم من با نظام کار ندارم حواله ندید اونطرف ۹۶ و ۹۲ ذوحانی اصلاحطلب حساب میشد نه نزدیک به نظام.) یکبار براندازی یکبار غنی نژادند یکبار سوسیال دموکراتند یک چیز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا