خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فقط حامیان دولت و اعضای فراکسیون امید بخوانند

م.ابراهیم‌زاده، روزنامه‌نگار و معلم در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

واقعا پیرامون پدیده‌ای به نام فانی چی باید نوشت؟ او نه تنها خودش پدیده است بلکه استیضاح شدنش هم پدیده شده است و از هم اکنون می‌توان از نماینده «گینس» برای حضور در ایران رسماً دعوت کرد.

«او رکوردداری بی عنوان قهرمانی است! دو بار استیضاح، 4 کارت زرد و باز هم «فانی» است که «باقی» می‌ماند»

تیتر بالا فشرده تمام جملات زیر است اما قبل از خواندن این یادداشت ضرورت دارد چند نکته را یادآور شوم.

نکته اول: حتماً یادداشت قبلی با عنوان: «رأی فرهنگیان، روحانی را دوباره رئیس جمهور خواهد کرد؟» را در سایت جماران بخوانید تا پیش نیاز مناسبی برای این مطلب داشته باشیم.

نکته دوم: لازم است نویسنده صراحتاً اعلام کند که اگر قرار بر اصلاح‌طلبی و حمایت از دولت باشد، کارنامه‌ی سیاسی‌اش از بسیاری دوستان عضو فراکسیون امید که به لطف شورای نگهبان فقط تأیید صلاحیت شدند، درخشان‌تر بوده و هست و اگر 402 نامزد معرفی شده اصلاح طلبان تأیید صلاحیت می‌شدند، امروز اکثریت اعضای محترم فراکسیون امید بر روی صندلی‌های بهارستان جایی نداشتند، پس بی تعارف این نوشته را از طرف یک دوم خردادی و دوستدار دولت پذیرا باشید نه یک پایدارچی، احمدی‌نژادی، مخالف دولت و یا یک اصولگرا.

نکته سوم: من یک معلم هستم و اصلاح‌طلبی را با مصلحت‌طلبی اشتباه نمی‌گیرم، با یک پست مدیرکلی، ماشین و خانه‌ی سازمانی خام نمی‌شوم و به لطف خدا چهارسال باقیمانده‌ی خدمتم را هم سعی می‌کنم «آدم» باشم، لذا بر مبنای منطق و عقل مضرات ادامه‌ی وزارت آقای دکتر فانی را برمی شمارم، امیدوارم که این نوشته بر لابی‌های گسترده‌ی آقای وزیر بچربد، هر چند با توجه به نقش کمیته‌ی میانجیگری و «مهربانی»های خاصی (!) که بین نمایندگان خواهان استیضاح و آقای وزیر ساعت به ساعت متبلور می‌شود، باید بازهم به حال فرهنگیان کشورم افسوس خورد که بازی خورده‌اند، اما امیدوارم این آخرین تلاش‌ها افق تازه‌ای برای شما نمایندگان عزیز مردم شریف ایران بگشاید.

فانی: هیچ وزیری نتوانسته مشکل معیشت فرهنگیان را حل کند!

«وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص استیضاح خود به دلیل ناتوانی در حل مشکل معیشت فرهنگیان گفت: از قبل از انقلاب تا کنون هیچ وزیری نتوانسته مشکل معیشتی معلمان را حل کند. این یک امر نسبی است و ما توانستیم به طور متوسط 85 درصد حقوق فرهنگیان را رشد دهیم. حتی در بعضی مناطق حقوق معلمان به بیش از 2 برابر رسیده است. اما همچنان وظیفه خود می دانیم پیگیر رشد حقوق همکاران و کاهش فاصله دریافتی معلمان با کارکنان برخی دیگر از دستگاه‌ها باشیم.»

اجازه! سؤال دارم؛ آقای وزیر بارها فرموده‌اند 98.8 اعتبارات تخصیصی به آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود و فقط دو دهم درصد صرف کارهای عمرانی و …می‌شود. اکنون اگر حقوق معلمین کشورم دو برابر شده است، دلیل نارضایتی آنها چیست؟ الان فرهنگیان عزیز به خاطر دو برابر شدن حقوق خود معترض هستند؟!

مفهوم این جمله‌ی افزایش 85 درصدی یعنی چه؟ یعنی در سه سال وزارت شما، یک بازنشسته فرهنگی باید حداقل حقوق دریافتی بیش از 4 میلیون داشته باشد، آیا این اتفاق افتاده است؟

این افزایش اعتبارات که به گفته‌ی خود آقای فانی بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده صرف چه شده است؟ شاید در حوالی خیابان عطار نزدیک ساختمان صندوق ذخیره‌ی فرهنگیان سرمایه‌گذاری شده است؟!

از بعد اجتماعی و روانشناختی، استیضاح وزیر آموزش و پرورش به نفع روحانی است، اما به صلاح او نیست!

شک نکنیم کمترین خاصیت استیضاح این است که جامعه و مسوولان را وادار می‌کند به مشکلات آموزش و پرورش به صورت جدی‌تر نگاه کنند. اما من موافقم که آقای روحانی خودش فانی را عزل کند تا حداقل محبوبیت از دست رفته‌اش را نزد فرهنگیان بازیابد، بهرسو نقش افکار عمومی خیلی حساس و مؤثر است، اما از جهت روانی یک پیروزی زیرپوستی برای دولت ایجاد می‌شود چون مطمئن باشیم فرهنگیان از این اتفاق استقبال خواهند کرد اما اینکه چرا به صلاح نیست، چون اکثر طراحان استیضاح از فراکسیون امید نیستند.

برای ملاقات با آقای فانی نمایندگان باید یک ماه قبل وقت بگیرند!

«میرزاده» از نمایندگان موافق استیضاح وزیر که (به صورت اتفاقی!) در آخرین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در سالن اجلاس سران دعوت شده بود، پشت تریبون گفت برای ملاقات با آقای فانی نمایندگان باید یک ماه قبل وقت بگیرند در حالی که وزیر بهداشت هر روز داخل راهروهای مجلس در حال تردد است که برخی مواقع با کارمندان اداری مجلس اشتباه گرفته می‌شود! وقتی می‌پرسیم آقای وزیر اینجا چکار داری؟ دکتر قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید بودجه‌ی وزارتخانه‌ی من کم است.

او هر روز در کمیسیون بهداشت و درمان در حال چانه زدن است حتی اگر برای یک خانه‌ی بهداشت در یک روستای دورافتاده باشد.

از آقای فانی بپرسید تا حالا چند بار خودش با تمایل در جمع نمایندگان مجلس یا در کمیسیون حضور پیدا کرده است.

«باید فانی قبل از هر استیضاحی برکنار شود»

این تیتر کمترین خواسته فرهنگیان است، عملکرد ایشان قابل دفاع نیست. در طرح استیضاح فانی، متاسفانه برخی از نمایندگان فراکسیون امید بی محابا از او دفاع می‌کنند با این استدلال که این استیضاح سیاسی است و توسط رقیب انجام می‌شود، بر اساس دلایل زیر این استیضاح ناخواسته سیاسی نیست و کاملاً ماهیت حرفه‌ای و بر مبنای مصالح کشور است:

1 . شایسته سالاری واژه‌ی زیبایی است که همه ما شعارش را می‌دهیم. اما برنامه وزیر در انتصابات مدیران از رأس تا ذیل شایسته سالارانه نبوده است. حرکت تبلیغی انتخاب مدیران توسط معلمان که ایده‌ی ناب فرهنگیان خیرخواه بود در وزارت دکتر فانی فقط در حد شعار بیان و عمل شد. در حالی که این اقدام اگر چنانکه باید اجرا شود، باعث رضایت شغلی و همکاری کارکنان با منتخب خود خواهد بود و پایه‌های مردمسالاری را تقویت خواهد نمود که آقای وزیر به آن بی اعتنا بود.

2 . جناب وزیر شما بهتر می‌دانید اگر در هر جایی بخواهد اتفاق مثبتی رخ دهد آن حاصل تعامل نخبگان، سیاستمدران و مدیران و بدنه‌ی جامعه است. آیا شما اطلاعات دقیقی از تحصیلکردگان دوره‌های تکمیلی آموزش و پرورش یا همکاران صاحب نظرتان دارید؟ یا فقط بر تعداد مشاورین بازنشسته خود می‌افزایید تا لشگر 22 نفره مشاورانتان همچنان ظاهراً شکست نخورده باقی بماند؟

3 . ألیف کتب درسی دارای ساز و کار علمی نیست. بارها از بزرگان شنیده‌ایم به جای خواندن کتب فراوان، کتاب‌های خوب را بارها بخوانید. سیاست آموزش و پرورش ضد این است. یک معلم باید جان بکند تا فقط صفحات کتابش را به اتمام برساند و دانش آموز حجمی از شنیده/نشنیده به گوشش بخورد و در جانش ننشیند. رویکرد ایجاد «ارتباطات بینامتنی» در تألیف کتب درسی شاه کلیدی است که باعث سهولت و عمق یادگیری می‌شود که می دانیم با این واژه‌ها بیگانه هستید آقای وزیر!

4 – خاطرتان هست ابتدا فیش حقوقی مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شد و بر ابهامات گذشته این صندوق افزود اما همچنان آقای وزیر به بازی خود ادامه داد و توپ را به زمین دولت گذشته انداخت و اصرار داشت و دارد تمام اتفاقات این صندوق پر راز و رمز مربوط به گذشته است و کاش ایشان دچار فراموشی نمی‌شد و به یاد می‌آورد که بیشتر موضوعات در سه سال گذشته اتفاق افتاده است. امروز که افراد مرتبط با این صندوق بازداشت شده‌اند باز هم بر گفته خود اصرار دارد، ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به حوزه‌های اقتصادی غیرمرتبط و دم دست مانند ورود به بازار مسکن و پتروشیمی… به بهانه کمک به دولت که این اقدام خود اخلال نهفته در اقتصاد کشور است هم ابهام جدیدی بر مدیریت آقای فانی به عنوان رئیس هیات مدیره می‌افزاید. جای تعجب است دوستان فراکسیون امید مجلس نیز همه‌ی مشکلات این صندوق را به دولت سابق ارجاع می‌دهند و از خود نمی‌پرسند، این سه سال که آقای وزیر حضور داشتند چرا جلو فساد گرفته نشد؟!

5 – آقای وزیر! هفتاد درصد مدیران که شما در طبقه‌ی چهارم آن بر روی صندلی چرمی‌اش نشسته‌اید، میراث خوار دولت گذشته بوده و افکار همان «مردی که رفت» را اجرا می‌کنند، انگار در سازمان‌ها و وزارتخانه تحت امر شما دولت عوض نشده، انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشده! واقعاً تعداد مدیران اصلاح‌طلب و حامی دولت در مجموعه شما به تعداد انگشتان دو دست می‌رسد؟ آقای وزیر هنوز هم مدیرانی با افکار «مشایی» در نزدیک‌ترین معاونت‌های شما در حال فعالیت هستند. راستی چرا؟

6 – با اینکه آقای دکتر فانی بارها قول داده بود فرزندان فرهنگیان را در اولیت استخدام‌ها قرار دهد اما به تعهد خود عمل نکرده و حتی حاضر نیست این موضوع را در مجلس پیگیری کند.

7 . وزیر به مدیران مدارس می‌گوید از اولیا پول بگیرید اما به گونه‌ای که کسی نتواند از شما شکایت کند! این نوع دریافت وجه نقد از اولیا قانونی است؟

8 . مشخص نشدن وضعیت نیروهای قرارداد کار معین در حالی که بعد سه سال طبق قانون باید این افراد پیمانی می‌شدند اما این اتفاق نیفتاده است، چرا؟

هنوز تکلیف معلمین دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان با اینکه اولین ماه سال تحصیلی رو به اتمام است و آنها به عنوان معلم در مدارس حاضر شده‌اند، مشخص نیست، دوباره آقای وزیر قول استخدام ده هزار نیروی جدید را در آبان ماه می‌دهد ثبت نام را هم شروع کرده است، آیا این جز لابی گری و امتیاز دادن به برخی افراد برای جلوگیری از استیضاح و …نیست؟ بوی مطبوعی به مشام نمی‌رسد، واقعاً چه خبر است؟

چون فانی عضو کابینه تدبیر و امید است، نباید استیضاح شود؟!

حامیان محترم دولت تدبیر و امید، نمایندگان عزیز فراکسیون امید که مخالفت خود را با استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌اید، آیا به صرف اینکه نباید در مدت باقیمانده دولت تدبیر و امید وزیری استیضاح شود بر ادامه این خسران اصرار دارید؟ آیا تصور نمی‌کنید که برای وزارت در چنین وزارتخانه حجیم، جز مشروعیت، محبوبیت و مقبولیت هم نیاز است؟

سخت است که بگویم بسیاری از معلمین کشور از باقی شدن فانی احساس خجالت دارند، شما نمایندگان فرهنگیان نیز هستید نباید همه موضوعات را با عینک سیاسی ببینید، چون وزیر دولت است و شما حامی دولت هستید باید استیضاح نشود؟

و آخرین جمله؛ برداشت آزاد از سکانس یک فیلم

این سکانس خاص از فیلم «ماتریکس: با احترام تقدیم می‌شود به یکان یکان نمایندگان مردم شریف ایران در مجلس شورای اسلامی، فرقی نمی‌کند موافق یا مخالف استیضاح آقای فانی باشید.

(کودک: سعی نکن قاشق رو خم کنی چون غیرممکنه، در عوض سعی کن حقیقت رو به درستی درک کنی

نئو: کدوم حقیقت؟

کودک: که قاشقی وجود نداره!

نئو: که قاشقی وجود نداره؟!

کودک: اونوقت متوجه میشی که قاشق نیست که خم میشه بلکه خود تویی)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خیلی یادداشت خوب و دلسوزانه ای بود. همین وضعیت کامبیش در وزارت علوم هم وجود داره و وزیر علوم هم بیشتر سرش به مطبش گرمه تا وزارتخونه ای با این همه مشکلات و نتیجه اش اینه که هیچ اتفاق مثبتی به نفع دانشجویان و اساتید رخ نمیدهد. ولی باز هم فراکسیون امید از این وزیر علوم فشل حمایت میکند

  2. عیال حقیر در سال 49 از دانشسرای مقدماتی فارغ التحصیل و معلم شد ، با حقوق 560 تومان ناقابل ، قیمت یک سکه طلا در آن زمان 80 تومان بود ، امروز حقوق بازنشستگی او به اندازه قیمت یک سکه است ، جناب فانی . هنوز افرادی که قبل از انقلاب را دیده اند تماما نمرده اند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا