خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحقق‌ناپذیریِ تکنیکالِ برجام | حمید ابوطالبی

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی رئیس‌جمهور در دولت حسن روحانی در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

سوال بزرگ فراروی برجام -برای همه- این است که آیا به لحاظ تکنیکی، برجام قابلیت اجرا و یا حتی بازبینی زمانی را دارد یا آنکه باید به آن بدرود گفت؛ و برجام رابرای همیشه به تاریخ سپرد؟ آیا برجام صرفا «امیدی باقی‌مانده» است، یا آنکه هنوزیک واقعیت تامّ است؟

چراکه برجام، که برای موافقانِ دیپلماسی در عرصه جهانی صورت پاندورا به معنای (تمامی نعمت‌ها) را به خود گرفته بود، پس از گشوده‌شدن جعبه‌ی آن، صرفا مصیبت‌هایش بود که پراکنده گردید؛ و اکنون،«امیدِ باقی‌مانده در جعبه» هم رنگ باخته و برجام دیگر یک واقعیت تامّ نیست!

زیرا بازگشت به برجام و یا ایجاد تغییرات در آن به لحاظ تکنیکی دیگر ممکن نیست؛ چون:

۱) پس ازحمله روسیه به‌ اوکراین و تحولات تایوان، منافع جدید روسیه ‌و چین دیگر با غرب در یک راستا نبوده و معادلات قدرت ۵+۱ وهمکاریهای استراتژیک آنان به هم خورده است؛
ازاین‌رو مکانیسم ۵+۱ ناکارآمد شده است.

‏۲) به لحاظ تکنیکی، برای غرب، بازگشت به برجام یعنی پذیرش انقضاي تحريم‌های موشکی در اواخر مهرماه امسال و انقضای تحريم‌های هسته‌ای در معنای ضرورت کمک به توسعه فعاليتهای هسته‌ای ایران با خاتمه قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۲۵؛
آنچه قطعا به نفع روسیه و چین در افق همکاری‌های تجاری و نظامی است.

‏۳) بازگرداندن توانایی و تجربه هسته‌ای ایران به زمان امضای برجام، به لحاظ تکنیکی ناممکن است؛ زیرا تحولات بسیاری، از وقفه در نظارت آژانس تا پیدا شدن ذرات اورانیوم غنی شده باخلوص «۸۳/۷ درصد»، ابهامات سه سایت هسته‌ای ظاهرااعلام نشده و… رخ‌داده و ایران از بسیاری از نقاط حساس عبور کرده است.

‏۴) ایران هم برسر دوراهی است؛ چراکه بازگشت به برجام اگرچه درشرایط فعلی به سود کشور است، ولی معنای آن عدول از تمامی شعارهای انتخاباتی است. لذا باید تغییراتی، ولو صوری، شکل بگیرد تا بشود آن را به عنوان تحول استراتژیک جلوه‌گر ساخت!
به نوعی همان «توافق موقت» غرب؛ که البته پذیرفته نشده است.

‏۵) به‌علاوه و به لحاظ تکنیکی، توافق موقت -هرچه که باشد- به معنای تعیین تکلیف انقضاهای زمانی برجام نیست؛ نبود زمان، تحولات داخلی ایران، و ورود ایران وآمریکا به عرصه انتخابات هم امکان ریسک سیاسی برای توافق را ازمیان برده است. لذا غرب ازمکانیسم ماشه برای بازگشت به فصل هفت بهره خواهدگرفت.

بنابراین در وضعیت جدید و نقش روسیه وچین:

بازگشت غرب به برجام ناممکن خواهدبود؛
برجام به لحاظ تکنیکی و زمانی قابلیت دوام ندارد؛
امید باقیمانده در جعبه پاندورا از بین رفته است؛ و
این هم که آمریکا ديپلماسی را تنها راه‌حل مساله هسته‌ای می‌داند، چیزی جزمذاکره «مستقیم و جامع» باایران نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا