خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ بیجای رییس مجلس، اعتراض بجای نماینده

علی اصغر شفیعیان – انصاف نیوز:

صبح امروز – سه شنبه، یک عضو فراکسیون امید مجلس به نامه‌ی سرخود رییس مجلس به رهبری اعتراض کرده است؛ اعتراضی فارغ از موضوع و محتوای نامه.

آقای کواکبیان به آقای لاریجانی گفته: «شما بر چه اساس درباره‌ی لایحه‌ی برنامه‌ی ششم به رهبر انقلاب نامه نوشته‌اید؟ چرا شما از طرف مجلس به رهبر انقلاب نامه نوشته‌اید؟»

حرف او بجاست؛ جایگاه رییس مجلس نسبت به قوه‌ی مقننه با جایگاه رییس جمهور نسبت به قوه‌ی مجریه یکی نیست. رییس جمهور رییس قوه است، اما رییس مجلس فقط مدیر و سخنگوی مجلسی است که 290 نماینده دارد؛ لذا جایگاه مجزایی نیست.

البته شاید در عرف چنین برداشتی شکل گرفته باشد و خیلی وقت‌ها این اشتباه انجام شده، اما اعتراض این نماینده کاملا بجاست. آقای لاریجانی هم دقیقا مانند باقی نماینده‌ها فقط یک نماینده است. این را هفته‌ی گذشته آقای پزشکیان هم که نایب رییس اول مجلس است در تلویزیون گفته بود که اعضای هیات رییسه مانند باقی نماینده‌ها فقط نماینده هستند.

یک راه این است که به مسیر پیموده ادامه بدهیم و حتی بدتر از این وضع کنونی هم بشود؛ اما یک راه هم اعتراض و اصلاح این عرف غلط است که برای رییس مجلس جایگاهی متفاوت از نمایندگان قایل شویم. رییس مجلس یک رای دارد مانند باقی آنها. اگر اکثریت طبق قانون تصمیمی گرفتند، آن تصمیم باید اجرا شود وگرنه رییس و نواب رییس حق کارهایی اینچنینی را ندارند، می‌خواهد موضوعش هر چه باشد.

اما آقای علی لاریجانی به جای پاسخ قانونی به اعتراض کواکبیان، او را مسخره کرده و پروفسور خطاب کرده و گفته: «مگر بنده برای نامه‌نگاری به نظر شما احتیاج دارم؟ از این به بعد در کنار دفترم اتاقی قرار می‌دهم که نامه‌ها به امضای پروفسور کواکبیان ممهور شود. رییس مجلس می‌تواند براساس اختیارات خود به رهبری نامه بنویسد، این انتقاد عجیبی است».

این همه تبختر شاید ناشی از همان جایگاه اشتباهی است که در عرف تصویر شده است؛ گویی او سر سوزنی به غیر از این باور نداشته و برای همین جا خورده که چطور یک نماینده نمی‌داند اختیار چنین کاری را داشته است؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. پروفسور ؟! كواكبيان دور از جون لال بود تا پاسخ دهد : نه مهندس ! بحث احتياج نيست ، بحث تكليف است ، جنابعالى درسته كه رئيس مجلس تشريف دارى اما مطابق مقررات ،اولاً : اختيارى بيش از ساير نمايندگان ندارى، ثانياً: در امور غير ادارى حق ندارى سرِ خود و بدون استمزاج از ساير اعضاء مجلس بادنهادى يا قوه اى مكاتبه كنى، نمايندگان كه اختيارات و وظائف خود را به جنابعالى تفويض نكرده اند !

  2. این توهم ناشی از خودبرتربینی اشخاص است واقعا به چه حقی این اقا بخوداجازه تخفیف نماینده هم عرضش مینماید؟

  3. نقل قولی از وزیر بهداشت :
    وی با تأکید بر اینکه مشکل جدی امروز ما در کشور خودشیفتگی است و این مسئله در همه رده‌ها وجود دارد، گفت: زمانی که خودشیفتگی به مسئولین کشور ختم شود وضعیت بدتر است……..
    باید مجلس محکم جلوی اینگونه خودکامگی ها بایستد ، و جناب لاریجانی مجبور شود سر جایش قرار گیرد ، و درسی هم باشد برای دیگران ، در غیر اینصورت ، راه همچنان برای خودکامگان باز خواهد بود.
    نقش مهم مجلس و در راس امور بودن مجلس ، حکم میکند که از خود شروع کند و جلوی رفتارهای فرا قانونی را بگیرد .

  4. خب جناب پروفسورلاریجانی، نامه نگاری کن اما به اسم خودت، نه مجلس! پای نامه هات بنویس علی لاریجانی یک شهروند. حق نداری بدون رای گیری عمومی از طرف مجلس نامه نگاری کنی. اگر نامه نگاری لازمه باید متنی اماده و به رای گذاشته بشه و اگه مورد تایید اکثریت قرار گرفت به اسم مجلس ارسال کنی. نه همینطوری شب سر سفره بشینی درباره بودجه یه مملکت نظرات شخصی خودتو بنویسی و فردا به اسم مجلس ارسال کنی! آیا حرف کواکبیان غیر منطقی است حضرت آقای پروفسور؟

  5. با سلام
    حتی اگر حرف اقای کواکبیان غلط بوده و لحن کلام ایشان نامناسب، بهتر بود اقای لاریجانی با کلمات اداری و لحن مناسب جایگاه رئیس مجلس پاسخ میدادند؛ که نه تنها شان خودشان حفظ میشد بلکه جواب مناسب و بدور از انتقاد داده شده بود. بهرحال هم لحن اقای کواکبیان مناسب مجلس نبود (که بلند و به حالت دادکشیدن حرف میزدند) و هم جواب غیر اداری اقای لاریحانی.

  6. سلام به همگی
    باتمام این انتقادهاکه جدیدنیست وقبلا هم دیده شده از ایشان،خیالتون راحت دوره بعدکه مجددبراانتخاب ریاست مجلس رای گیری بشه بازهم جناب لاریجانی برصندلی ریاست خواهد نشست.واقعا برای خودمون متاسفم خودمون یکی خودبزرگ میکنم بعدشم پرستشش میکنیم بعدشم میگیم مایکتاپرستیم.وای برما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا