خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیاز واقعی بدن به آب چقدر است

پژوهشگران موسسه پزشکی بیوشیمی دانشگاه موناش استرالیا اخیرا در بررسی‌های خود به موضوع میزان واقعی نیاز بدن به آب پرداخته‌اند. طبق این پژوهش وجود آب مازاد بر نیاز برای بدن مضر است.

به گزارش دویچه وله، طبق نظر کارشناسان، کم‌آبی بدن به مغز، کلیه، پوست و سلول‌ها آسیب وارد می‌کند و بیش از هر چیز باعث کاهش میزان تمرکز و نیز اختلال کارکرد کلیه‌ها در دفع مواد سمی می‌شود. اما آب زیاد نیز برای بدن مضر است و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

نوشیدن به‌هنگام تشنگی

گروه پژوهشی مایکل فارل از دانشگاه موناش استرالیا در پژوهشی پیرامون “نیاز واقعی بدن به آب” کارکرد مغز افراد مورد آزمون را تحت بررسی قرار دادند. آنها در این پژوهش از ۲۰  داوطلب خواستند تحت دو  وضعیت متفاوت مقادیر زیادی آب بنوشند: یک ‌بار پس از یک فعالیت سخت ورزشی و بار دیگر در شرایطی که مطلقا احساس تشنگی نداشتند. سپس نتایج را با یکدیگر مقایسه کردند. همه شرکت‌کنندگان اعتراف کردند که نوشیدن آب بدون احساس تشنگی کار دشوار و توانفرسایی بوده است.

میزان نیاز افراد به آب متفاوت است و یکی از محرک‌های آن احساس تشنگی است. کارشناسان برای نخستین بار دریافتند که بدن جهت دفع آب مازاد بر نیازش فشار زیادی را متحمل می‌شود. هنگامی که بدن میزان کافی آب دریافت کند رفلکس بلع به طور خودکار ضعیف می‌شود.

کارشناسان از طریق MRI کارکرد بدن شرکت‌کنندگان در این پژوهش را مورد بررسی قرار دادند. تصاویر MRI نشان‌دهنده این نکته‌اند که هنگامی که فرد بدون احساس تشنگی آب می‌نوشد میزان فعالیت مغزش در ناحیه فرونتال راست افزایش می‌یابد.

مقاومت مغز هنگام عمل بلع

فارل می‌گوید: «بخشی از مغز برای ممانعت از دریافت مایعات و مهار عمل بلع فعال می‌شود. این مکانیسم مهم باعث می‌شود بدن بیش از نیازی واقعی‌اش آب و مایعات دریافت نکند.»

هنگامی‌که میزان مایعات در بدن مازاد بر نیاز باشد میزان سدیم خون کاهش می‌یابد و علائم مسمومیت چون بی‌حالی و تهوع بروز می‌کنند و در حادترین شرایط موجب انقباض عضلانی و کما می‌شود. فارل می‌گوید: در بسیاری از موارد زیاده‌روی در نوشیدن آب و مایعات در مدت زمان کم باعث مرگ دوندگان دوی ماراتن شده است.»

توجه به ندای بدن

هنگامی‌که میزان آب بدن از حد موردنیاز فراتر می‌رود رگ‌های خونی آب را پس می‌زنند و به بافت اطراف انتقال می‌دهند، در نتیجه آب در مغز ذخیره و موجب تورم آن می‌شود. بنابراین همان اندازه که کمبود آب برای بدن مضر است مازاد آن نیز به بدن آسیب وارد می‌کند. دکتر فارل می‌گوید: «ما باید به ندای بدن گوش بدهیم ومطابق با میزان تشنگی آب بنوشیم و برای نوشیدن آب از یک جدول زمانبندی شده ثابت تبعیت نکنیم.»

نکته حائز اهمیت این است که حس تشنگی در برخی از سالمندان و کودکان ضعیف عمل می‌کند. بنابراین این دو گروه باید به میزان کافی آب در روز بنوشند، حتی اگر احساس تشنگی به آنها دست نداده باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا