خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آن چه در مقابله با کرونا جدی نگرفتیم!

ایسنا نوشت: علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت، در زمینه محدود کردن ترددهای درون و برون شهری به ویژه در شهرهای آلوده به ویروس کرونا و جدی گرفتن قرنطینه خانگی و اجتناب از حضور در تجمعات، متاسفانه برخی مردم، بهداشت همگانی و توجه به توصیه‌ها و هشدارها را جدی نگرفتند و همین شد که پیک بیماری خود را در هفته جاری نشان داد.

اگر چه توصیه می‌شود با پرهیز از نگرانی‌ها و استرس‌های بیهوده و دوری از یاس و ناامیدی، به مقابله با کروناویروس برویم، اما این به معنای بی‌تفاوتی و جدی نگرفتن توصیه‌های بهداشتی نیست، بدون شک، عدم رعایت بهداشت شخصی و حضور در اجتماعات و انجام سفرهای غیرضروری، کنترل این ویروس خطرناک را با موانع جدی مواجه می‌سازد.

یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان در حوزه پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کرونا، همان بی‌توجهی شهروندان به قرنطینه خانگی و اجتناب از ترددهای بی‌مورد و اجتماعات غیرضروری بود، تا جایی که وزیر بهداشت نیز حضور چشمگیر پلاک خودروهای مرتبط با شهرهای آلوده را خطری جدی خواند و بر محدود کردن ترددها از همان مدخل ورودی و خروجی شهرها تاکید کرد.

استاندار قم نیز رسما قرنطینه خانگی و جلوگیری از تجمعات و اجتماعات در سطح شهر را راهکاری مهم در پیشگیری از کرونا می داند و در جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان قم بارها بر آن تاکید داشت.

با وجود برخی از هشدارها، همچنان صفوفی در برخی اماکن از جمله بانک‌ها و پست نشان از بی‌توجهی مردم به سلامت فردی است، در حالی که تعداد بستری‌ها در قم، بیانگر شیوع صعودی بیماری کروناست.

طبق گفته ابرازه قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از 30 بهمن تا 11 اسفندماه، 1325 نفر در قم به دلیل مشکلات تنفسی بستری شدند که از این تعداد 610 نفر با بهبودی کامل مرخص شده‌اند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: بیمارستان ها در چرخه ارائه خدمت قرار دارند و چون روند بستری ها صعودی است به فکر راه اندازی بیمارستان دیگری هم هستیم که در این بین بیمارستان شهید بهشتی، مد نظر است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه بیماران در چهار بیمارستان کامکار، فرقانی، امام رضا(ع) و علی ابن ابیطالب(ع) رایگان است، انتظار می‌رود مردم کمک کنند با حضور در منازل و قرنطینگی خانگی، زنجیره شیوع بیماری را قطع کنیم.

وی افزود: اگر افزایش بهداشت همگانی، امری جدی‌تر میان شهروندان تلقی شود، “کرونا را شکست می‌دهیم”، می‌تواند در قالب یک شعار باقی نماند، در حال حاضر به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم با اقداماتی سخت‌گیرانه و با استقرار تیم‌های پزشکی در خروجی‌های شهر و کنترل افراد به وسیله تب‌سنج از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم جلوگیری می‌شود.

گلایه از رفت و آمدهای زیاد شهروندان و برگزاری تجمعات در برخی از مناطق از سوی مسئولان استان قم، نشان می‌دهد باید فرهنگ عمومی شهر را به سمت جدی گرفتن هشدارهای پزشکی و بهداشتی سوق دهیم.

معصومه میرزایی یکی از شهروندان قمی که برای اطمینان از سلامتی خود به درمانگاهی در سطح شهر مراجعه کرده است می‌گوید اگر چه علائم اصلی این بیماری یعنی تب را نداشتم و پزشک نیز خیال من را بابت منفی بودن کروناویروس راحت کرده است، اما این روزها خیلی استرس و نگرانی بابت بیماری برای خود و خانواده داریم.

وی افزود: حداقل با تعطیلی مدارس و دانشگاهها و آموزش از طریق برخی پیام رسان‌ها و تلویزیون تا حدی از نظر سلامت فرزندان خیالمان آسوده شده است و سعی می‌کنیم به غیر از مواقع ضروری از خانه بیرون نیائیم، هر چند این در خانه ماندن‌ها ممکن است خوشایند هم نباشد ولی برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است.

علی اکبر رضایی یکی از کسبه و شهروندان قمی نیز می‌گوید اجرای برخی از طرح‌ها از طرف ادارات برای محدود کردن تردد، کاری مناسب است و تا حدی می‌تواند از شلوغی شهر جلوگیری کند، این روزها شهرداری قم هم اقداماتی در مورد ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی و بوستان‌ها داشته است که تا حدی خیال شهروندان را راحت می‌کند، برخی از ارگان‌ها هم معابر را به خوبی ضدعفونی می‌کردند، با این حال نباید مردم به جاهای شلوغ تردد داشته باشند و یا اقدام به سفر کنند.

وی بیان کرد: اگر چه در ایام اسفند علاقه مردم به خرید بیشتر می‌شود و یا وجود تخفیفاتی برای خرید شب عید، شهروندان را ترغیب به خرید می‌کند اما باید توجه داشت سلامت در اولویت است، در این روزهای سخت کسبه و مردم نسبت به هم مهربان‌تر باشند و شرایط سخت در امرار معاش را بپذیرند تا مشکلات کمتری بروز کند.

یکی از شهروندان نیز به نکته قابل توجهی در خصوص وجود استرس‌های بالا در افراد در مواجه شدن به کرونا اشاره کرد و گفت: دو روز قبل یکی از اقوام براثر ایست قلبی فوت کرد، با توجه به سن و سالی که داشت تصور کردیم براثر کروناویروس فوت کرده است، اما به گفته خانواده‌شان، فشارهای عصبی و نگرانی از شیوع این بیماری نقش مهمی در ایست قلبی ایشان داشته است، پس مردم با رعایت بهداشت عمومی، از استرس‌هایی که ممکن اسنت عارضه‌های جسمی به همراه داشته باشد باید پرهیز کنند.

امیری نیز شهروند دیگری است که می‌گوید برخی مردم هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند و گاهی در اواخر شب، صدای ممتد بوق و شادی افراد برای برگزاری مراسم‌های عروسی به گوش می‌رسد، اگر مردم به هشدارهای مکرر توجه داشته باشند و برای مدتی به طور جدی به پیشگیری بپردازند، بخش زیادی از بیماری در استان کنترل می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از نکات قابل توجه، سوء استفاده عده‌ای از شرایط بیماری است، مثلا قیمت لیموشیرین تا 13 هزار تومان، سیر تازه تا 40 هزار تومان و یا افزایش شدید قیمت لیموترش و زنجبیل، نشان می‌دهد انصاف در برخی از افراد و نظارت از طرف مسئولان وجود ندارد، قرار نیست در شرایط حاد، تنها به فکر منفعت خودمان باشیم، این روزها نیز مثل بسیاری از بحران‌های دیگر می گذرد، ولی خدا کند حداقل شرمنده وجدانمان نباشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا