خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد صریح از «سیاسی کاری» رییس کمیسیون آموزش مجلس

پس از لغو سخنرانی محسن آرمین در ویژه برنامه محرم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و برخی موضع گیری‌ها در این باره، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه با بیان اینکه «حتی از تریبون نماز جمعه هم شاهد موضع‌گیری علیه برنامه انجمن اسلامی دانشگاه بودیم»، خاطرنشان کرد: بهتر است برخی افراد حداقل تحمل شنیدن صدایی غیر از صدای خودشان را داشته باشند تا حداقل یک تریبون نیز وجود داشته باشد و بتواند صدای مخالف را بیان کند.

به گزارش انصاف نیوز، هادی ذوالفقاری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره مسائل و حواشی که پس از برگزاری مراسم دهه محرم این انجمن به وقوع پیوست، گفت: پس از جلسه هیأت نظارت دانشگاه، حضور همه افرادی که برای سخنرانی مراسم درخواست داده بودیم بغیر از ابراهیم یزدی و هاشم آقاجری تأیید شد و از سوی دانشگاه به ما اعلام شد که برای این دو فرد مجوز صادر نشده است و این به آن معنی بود که برای سایر اسامی مجوز صادر شده بود که اسم دکتر آرمین نیز جز تأییدشدگان از سوی هیأت نظارت دانشگاه بود. از این رو از بین اسامی تأیید شده ما توانستیم با سه بزرگواری که اطلاع‌رسانی شد برای سخنرانی در برنامه هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم و سپس اطلاع‌رسانی‌ها را طبق روال برگزاری برنامه‌ها آغاز کردیم، پوستر برنامه هم طراحی و منتشر شد.

ذوالفقاری با بیان این که پس از انتشار پوستر برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های خاص به موضع‌هایی علیه سخنرانان مراسم انجمن پرداختند، تأکید کرد: پس از این فرآیند و طبق تجربه حدس می‌زدیم که باید منتظر یک سری وقایع باشیم. همینطور نیز شد؛ زیرا چند روز پس از انجام اطلاع رسانی‌ها از دانشگاه با ما تماس گرفتند و گفتند مجوز حضور محسن آرمین به صورت مشروط بوده است و دوشب بعد از آغاز برنامه از طرف دانشگاه اعلام کردند که مجوز برنامه کنسل شده است که در روز برگزاری مراسم هم دانشگاه به صورت کتبی این موضوع را به ما اعلام کرد.

وی در ادامه افزود: چند ساعت قبل از برگزاری مراسم و بیان تمامی این اتفاقات به دکتر آرمین، ایشان صلاح را بر این دیدند تا از حضور ایشان در دانشگاه صرف نظر کنیم.

ذوالفقاری افزود: البته همه اینها ظاهر قضیه است اما همه این اتفاقات را نخ تسبیحی به هم وصل کرده است و آن هم دخالت‌هایی در امور دانشگاه است که این مسأله به طرق مختلف برای دکتر آرمین و انجمن اسلامی علامه محرز شد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه «چرا یک نفر نباید بتواند در یک دانشگاه سخنرانی، آن هم سخنرانی مذهبی کند؟»، گفت: بحث ما دادن مجوز و یا لغو آن نیست، مسأله اصلی این است که دانشگاه علامه طباطبایی(ره) بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور است و باید مهد پذیرش اندیشه‌های گوناگون باشد. بحث برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی که انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه سال گذشته در حضور رهبر انقلاب مطرح کرد این بود که این کرسی‌ها به معنای واقعی کلمه اجرا شود و البته رهبر انقلاب هم بر این موضوع صحه گذاشتند و تأکید کردند که منظور ایشان هم برگزاری واقعی کرسی‌های آزاداندیشی است.

وی با اشاره به برخی مصاحبه‌ها پیرامون برگزاری برنامه محرم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه گفت: روی صحبتم با افرادی است که مصاحبه می‌کنند و حرف‌ها و برچسب‌هایی را می‌زنند؛ باید به آنها بگویم تاریخ مصرف این برچسب‌ها گذشته و لازم است به صحبت‌های افراد گوش دهند و بعد از طریق رسانه‌هایشان که تعداد آنها کم هم نیست، پاسخگو باشند. به طور مثال می‌گویم که حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در یکی از شب‌های برگزاری برنامه محرم صحبت‌هایی را طبق اسناد تاریخی نقل و تحلیل کرد؛ پس از آن جدا از صحبت‌های برخی افراد که منبر و تریبون دارند، برخی افراد به صورت منطقی درصدد برآمدند به صحبت‌های ایشان پاسخ منطقی دهند؛ که بی‌شک این فضا مطلوب و مورد پسند ماست و در نهایت سبب رونق فکر و رشد آن می‌شود.

ذوالفقاری اضافه کرد: برخی از افراد هم ممنوعیت دکتر آرمین را مطرح کردند؛ درحالی که باید تأکید کنم ممنوعیت ایشان از فعالیت سیاسی است و برنامه ما کاملا مذهبی و با موضوع واقعه عاشورا بود. این عملکرد نشان‌دهنده این است که افرادی دوست ندارند افکاری به غیر از فکر خودشان تبلیغ و بازگو شود. ما با این صحبت‌ها می‌توانیم نتیجه بگیریم برخی جریانات، کوچکترین تریبونی که از آن صدای مخالف درآید را نمی‌توانند تحمل کنند با اینکه تریبون های کمی ندارند.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه ما از روند علمی شدن مباحث سیاسی در دانشگاه‌ها حمایت می کنیم، گفت: ما هنوز هم تاکیدمان بر این است که کرسی‌های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه برگزار شود که یک نمونه آن همین سخنرانی محسن آرمین بود که نهادهای خارج از دانشگاه مانع از برگزاری آن شدند. البته محافظه‌کاری توام با ترس و دلهره برخی مسئولین را هم در این زمینه نباید نادیده بگیریم.

انتقاد از رئیس کمیسیون آموزش مجلس؛ آماده مناظره با شما هستیم

وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون آموزش مجلس، گفت: شاهد بودیم که برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس نسبت به برنامه ما موضع‌گیری کرده‌اند؛ نمی‌خواهم این موضوع را مورد کنکاش قرار دهم اما باید بگویم بهتر است افراد به جای سیاسی کاری‌ها به اصل وظایف خود بپردازند. این مسئولان باید پاسخگو باشند که پس از چندین سال ریاست در کمیسیون آموزش مجلس چه کارهایی در جهت رشد علمی کشور و بهبود وضعیت دانشگاه‌ها و دانشجویان انجام داده‌اند؟

ذوالفقاری گفت: دو سال پیش کمیته‌ای را در انجمن اسلامی تشکیل و بودجه سال 94 را بررسی کردیم. نتیجه آن را به مجلس و مرکز پژوهش‌ها اعلام کردیم اما هیچ کدام از نماینده های مجلس در هیچ اظهارنظر رسمی و یا حتی غیر رسمی نگفتند که یکی از مراکز علمی ما بدون هیچ هزینه‌ای این کار علمی را برای ما انجام داد. در آن متن یک سری پیش بینی‌ها کردیم که تمامی آنها محقق شد. اما هیچ کدام از نماینده‌ها دم برنیاوردند که تیمی از تشکل‌های سیاسی و انجمن‌های اسلامی روی این مساله کار علمی کرده است اما حالا و از آنجایی که برخی‌ها دنبال سیاسی کاری هستند این مسائل را مطرح می‌کنند. توصیه ما این است که به جای این سیاسی کاری‌ها و دامن زدن به آنها به مشکلات دانشگاه‌ها، دانشجویان وجامعه بپردازند.

وی رئیس و اعضای کمیسیون آموزش مجلس را به مناظره در دانشگاه علامه طباطبایی دعوت کرد و گفت: حاضر هستیم مناظره‌ای در رابطه با عملکرد کمیسیون آموزش مجلس در این چند سال در دانشگاه علامه برگزار کنیم تا آنها مطابق با فعالیت‌های خود به برخی سوالات پاسخ دهند.

برخی در مقام قاضی می‌نشینند و برای افراد حکم جدید می‌دهند

ذوالفقاری با اشاره به اینکه «بی‌اطلاعی برخی از سازوکارهای دانشگاهی تأسف بار است»، گفت: متأسفانه اخیرا صحبت‌های نامربوطی را شنیده‌ایم؛ حتی افرادی از درون کمیسیون آموزش مجلس صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که نشاندهنده عدم آشنایی کامل برخی اعضا با سازوکارهای دانشگاهی است. آنها هنوز نمی‌‌دانند که دعوت از سخنران‌ها توسط تشکل‌هاست و صرفا صدور مجوز از طرف دانشگاه صورت می‌گیرد. آنها این جملات را مطرح می‌کنند که چرا برخی افراد به دانشگاه دعوت می‌شوند؟ باید در جواب بگویم این موضوع به دلیل اختیار تشکل‌های دانشگاهی و اسلامی است و تفاوت انجمن‌های اسلامی با برخی تشکل‌های دیگر که از خود اراده‌ای ندارند، دقیقا همین نکته است.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد که انتظار دیگری از آنها می‌رفت مصاحبه کردند و گفتند جای محکومان امنیتی در دانشگاه نیست. حال این سوال مطرح می‌شود که مگر این افراد قاضی هستند؟ قاضی یک بار حکم داده و کاری به روند عادلانه و یا ظالمانه بودن بررسی پرونده‌ها نداریم اما قاضی وقتی حکم داده افراد نمی‌توانند حکمی جدید صادر کنند و مانع از حضور افراد در دانشگاه‌ها شوند. اگر لازم بود خود قاضی حکم می‌داد که افراد نباید در دانشگاه‌ها حاضر باشند. چرا ما باید مراکز علمی خودمان را کانالیزه کنیم؟ معتقدم با کانالیزه کردن مراکز دانشگاهی، نمی‌توانیم آنها را به سمت و سویی که می‌خواهیم هدایت کنیم؛ بلکه باید با تبیین، استدلال و منطق افراد را به سمتی که می‌خواهیم ببریم. ایزوله کردن مراکز دانشگاهی جواب نمی‌دهد و کسی هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه افرادی هم که به مراکز علمی وابسته هستند و اشتهار دارند، به جای صحبت با استدلال و منطق مثل سیاسیون در رسانه‌ها به صحبت می‌پردازند و به جای اینکه به اصل قضیه بپردازند یک سری مسائل سیاسی را مطرح می‌کنند. جالب است که عده‌ای در برخی خبرگزاری‌ها حالت قهرمانانه به خود می‌گیرند و ادعا می‌کنند که آنها باعث لغو سخنرانی شده‌اند. باید به آنها بگویم دوره این صحبت‌ها تمام شده و اکنون دوره استدلال، منطق و گفت‌وگوست. دغدغه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی(ره) این است که افراد تریبون داشته باشند، آزادانه صحبت کنند، حق انتقاد داشته باشند و بتوانند با گفت‌وگو مسائل را حل کنند نه با زور. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی(ره) دو سال است که این مسیر را آغاز کرده و با وجود اینکه از روز اول به مسائل و مشکلات واقف بودیم اما به این مسیر اعتقاد داریم و تا انتها خواهیم رفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا