خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امام جمعه اصفهان و دیانت توحیدی زرتشت | مهاجرانی

به گزارش انصاف نیوز، «سیدعطاءالله مهاجرانی» وزیر اسبق ارشاد در یادداشتی در وبلاگ خود نوشت:

ظاهرا امام جمعه اصفهان با امام جمعه مشهد مسابقه گذاشته اند تا در هر ماهی یا فصلی سخنی هوایی – ینطق عن الهوی! – بگویند و بهانه ای تازه به دست بدهند. نامه نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، جناب اقای دکتر اسفندیاری، نمونه تازه ای از نقد خردمندانهٔ سخن خام و نیندیشیده امام جمعه اصفهان است. [لینک به نامه]. چرا امام جمعه اصفهان دیانت توحیدی زردشتی را به دوگانه پرستی تفسیر می کند؟ به این دلیل ساده که ایشان اطلاعی از دیانت زردشت ندارد. گمان نمی کنم ایشان در عمرشان اوستا را دیده باشند و یا خوانده باشند. چه برسد به این که در باره آيین الهی و آسمانی اشو زرتشت پژوهش کرده باشند.

رحمت و رضوان خداوند بر مرحوم موبد رستم شهزادی، (در گذشته در ۱۳۷۸) پیشوای پیشین زرتشتیان ایران که نه تنها قرآن مجید را به خوبی می شناخت بلکه با تفاسیر قرآن از جمله تفسیر قشیری و سلمی و ماوردی و گنابادی و طباطبایی آشنا بود. رساله خواندنی در باره یکتا پرستی زرتشت و زرتشتیان نوشته است. آیه نور را از حفظ با چشمان اشک آلود در بستر بیماری برایم خواند! سوره نور را همان قلب و روح آئین زرتشت می دانست!

شیطان در اسلام و اهرمن در آئین زرتشت هر دو و یا هر یک! در برابر انسانند و نه در برابر الله و یا اهورامزدا.

مگر آقای طباطبایی منظومه حکمت سبزواری را نخوانده اند که:
الفهلویون الوجود عندهم
حقیقة ذات تشکک تعم

زرتشتیان بودند که مراتب وجود را مقول به تشکیک و یا ذو مراتب تلقی می کردند.

شیطان و اهریمن هم از مرتبه ای از وجود بهره وراند! کاش دفتر ائمه جمعه که مسوولیتش با حجة الاسلام تقوی است، سمینارهایی پیش بینی می کرد که در آن امامان جمعه با دیانت های رسمی کشور آشنا شوند. کتب آسمانی را بشناسند و این همه بیگدار به آب نزنند و این برآورد و یا داوری را به دست ندهند که برخی از امامان جمعه شهر های بزرگ! کم سواد و کم دقت و بی استعدادند! در شهر اصفهان روزگاری ما شاهد حضور حاج آقا رحیم ارباب و همایی و غروی اصفهانی و خادم و طاهری بوده ایم. ظاهرا افزون بر خشکیدگی زاینده رود، زاینده رود معنا و درست سخن گفتن هم خشکیده است. همان که در دعای امام زمان علیه السلام می خوانیم: و سدّد السنتا بالصواب و الحکمة. زبان ما را با سخن درست و خردمندانه آشنا و استوار کن!

مردم خردمند و نازک اندیش و رند اصفهان چه حرصی می خورند و خواهند خورد از این گونه سخنان و جریان امور و شیوه مختار و زین آب های ناگوار!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کاش این اقا علیرغم ادعاهای خود .وهمگنانش اندکی بخود زحمت میدادند حداقل الفبای ادیان مورد اعتقاد هموطنانمان را یاد میگرفتند لااقل خودرا ضایع نمیکردند .چقدر این نظام از دست دوستان نادان ضربه خورده است.

  2. جناب مهاجرانی بعضی اطلاع چندانی از اسلام ندارند فقط تظاهر به مسلمانی می کنند سایر ادیان شریف الاهی که بماند.

    1. درود بر شما.احسنت!من هميشه ياد زماني مي افتم كه تعدادي از نمايندگان مجلس كه جناب دكتر مهاجراني را مورد استهزا قرار داده بودند مستدلل و منطقي قاطعانه پاسخ دادند. و متبحرانه سئوال نمايندگان را اصلاح كردند. متاسفم كه جوانان ما در استفاده از دانش دكتر محروم هستند.

  3. با سلام . به آقای مرتضی عزیز می گویم ، سالها پیش بزرگان فرموده اند (( تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد)) سواد ، فهم ، درک و حتی دینداری افراد از چگونگی سخن گفتن آنان با دیگران قابل شناسائی است.زود و از روی غرض ورزی قضاوت نکنیم.ضمنا دینداری امری کاملا شخصی است.

  4. بهتر نیست اول کلاسی برای اشنایی آقایان با قران مجید برگزار شود ، بحار الانوار بد طوری جای قران را نزد اقایان تنگ کرده است !

  5. با سلام و تحیّت ؛ به نوبه خودم حسب حقوق شهروندی از منصفان انصاف نیوز برای درج مکتوبات فرهنگمند فرزانه دکتر سیّد عطاءالله مهاجراني دامت افاضاته سپاسگزارم .
    امیرمومنان علی بن ابی طالب علیه افضل الصلوات المصلین فرمودند : إعرف الحق تعرف أهله ..
    و همچنان است : الرجال يُعرفون بالحق , وليس الحق يُعرف بالرجال ..
    دکتر مهاجراني ، فی الحال یک اندیشمند بین المللی هستند . احاطه و اشراف و تسلط ایشان در ساحت اندیشه دینی مبرهن است .
    حضور روشنگر ایشان در عرصه نقد ، موهبت گران ارجی ست . مجالی مغتنم برای مخاطبان بصیر و دیده ور ، تا سره از ناسره باز شناسند . نشر و حشر بدون غرض ورزی مطالب ایشان در انصاف نیوز در این زمانه ناساز ، حقا ماجور است .
    انسداد و فروبستگی برای آنکه سخن مخالف شنیده نشود ، مرام اهل بیت علیهم السلام نبود .
    ظهر عاشورا اما در سپاه اشقیاء دستور رسید که هلهله کنند تا سپاهیان کلام امام علیه السلام را نشنود ! انصاف نیوز بحمدالله با توزیع عادلانه و بازنشر خیرخواهانه سخنان شخصیت های مختلف ، مسیر قضاوت را برای مخاطبان هموار می کند .
    در روزگاری هستیم که بیش از همیشه به نقادی عالمانه و روشنگرانه محتاجیم . نیک است که توصیه مرحوم شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه را پیش نظر داشته باشیم :
    کونوا نقاد الکلام، صراف سخن باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا