خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قوه قضاییه، داخل پردانتز

انصاف نیوز، علی اصغر شفیعیان:

آیا به قوه قضاییه انتقاد دارم و داریم؟ الی ماشالله. اما در این یادداشت کوتاه می‌خواهم در داخل پرانتز به نکته‌ای اشاره کنم که کمتر به آن پرداخته شده است:

در ماه‌های اخیر مهمترین اتفاقات خبری کشور چه بود؟ قاعدتا ماجرای حقوق‌های نجومی و املاک نجومی جزو مهمترین‌ها هستند که هر دوبه نفع مبارزه با فساد اقتصادی یا رفع بلبشوی اقتصادی بود.

قوه قضایی در هر دو پیشرو بود؛ در اولی خبرگزاری میزان که خبرگزاری رسمی این قوه است خودش یکی از اصلی‌ترین منتشر کنندگان فیش‌ها بود و اظهارنظر آقای محسنی اژه‌ای که گفته بود انتشار این فیش‌ها خلاف قانون نیست، راهگشا بود. بعد از آن هم با منتشر کنندگان برخوردی نشد، در حالی که می‌دانیم اگر می‌خواستند قانون اینقدر قابل انعطاف هست که بتوان با تفاسیری جلوی آن را گرفت.

همین باعث شد فضای جالبی شکل بگیرد؛ مثلا وقتی انصاف نیوز حامی دولت و اصلاح‌طلب، فیش‌های حقوقی نجومی یکی از بانک‌ها را منتشر کرد، در تمام رسانه‌های اصولگرا و منتقد دولت تیتر شد و بالعکس. این بود که ماجرای فیش‌ها موفق بود.

سازمان بازرسی کل کشور هم در این موضوع پیش افتاد و پیگیری‌هایی کرد. در حالی که به جای آن می‌توانستند همین پیگیری‌ها را قوه قضاییه درباره‌ی منتشر کنندگان خرج کند. خب این همراهی ارزشمند بود. البته این را منهای آن کنید که خود رییس سازمان بازرسی کل در صندوق توسعه ملی مسوولیتی نظارتی داشته و تمام تقصیر حقوق بالای صفدر حسینی، رییس آن صندوق را نمی‌بایست متوجه خود او کرد و اعضای هیات امنا و هیات نظارت خود صندوق بالاخره کوتاهی داشته‌اند اما در این یادداشت به رویکرد کلی این قوه اشاره می‌شود، همچنان که دولت پس از انتشار بخشی از فیش‌ها که مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه‌اش بود به خوبی برای جلوگیری و بازپس‌گیری آنها تلاش کرد و از رسانه‌ها نیز شکایتی نکرد.

در ماجرای املاک نجومی، رسانه‌ها تنها منتشر کننده بودند؛ منتشر کننده‌ی نامه‌ی سازمان بازرسی کل کشور که زیرمجموعه‌ی قوه قضاییه است. نوع پیگیری سازمان بازرسی در این ماجرا بسیار جالب بود. آن نامه را برای تعدادی از مسوولان فرستاده بود و به شهرداری فقط دو روز فرصت پاسخگویی داده بود. این یعنی عزمی جزم برای به نتیجه رساندن ماجرا.

حتی واکنش‌هایی که بعد از رسانه‌ای شدن آن از سازمان بازرسی سراغ داریم، هیچ کدام تکذیب و کوتاه آمدن نبود؛ بلکه برعکس، آنها ایستادگی کردند و گفتند که گزارش نهایی هم در حال تهیه است.

توقع این است که مانند خیلی از پرونده‌های دیگر اینجا هم سازمان بازرسی در مقابل جوسازی‌ها بایستد و جواب صریح و سریع بدهد. هیچ کسی به ریختن آبروی متهمان و نیز به واگذاری رانتی رضایت ندارد؛ سازمان بازرسی گزارش را تکمیل کند تا اتهام‌ها یا رفع یا اثبات شود.

برخوردها حداقل تا اینجا تنها به بازداشت غلط همکار روزنامه‌نگارمان یاشار سلطانی، مدیر سایت معماری نیوز محدود است و چند پرونده‌ی شکایت از تعدادی رسانه از جمله از بنده؛ تعدادی از پرونده‌ها با شاکی خصوصی و تعدادی خود دستگاه قضایی. ولی برداشتم این است که پای نامه‌ی سازمان بازرسی کل کشور که زیرمجموعه‌ی خود قوه قضاییه است، ایستاده‌اند.

البته ای کاش زیر بار آن بازداشت و این پرونده‌ها نمی‌رفتند؛ علی رغم این که فشار طرفین املاک نجومی و انتظاری که دارند و در جریان سهم از سفره‌ی انقلاب و بدهی بابت آزادگی برخی هستیم!

46523

[توضیح عکس: پس از افشای دو موضوع حقوق ها و املاک نجومی و برخی اظهارات منتسب به کسانی که تلویحا مدعی سهم خود از سفره ی انقلاب شده بودند، این عکس از جمله ی تصویری بود که در اینترنت منتشر شد و یادآور سادگی رزمندگانی در زمان دفاع مقدس بود]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. البته بایدگفت حامد [ر.ا] در مشهد هم میلیاردها تومان سهم اش را از انقلاب برداشته و فرار کرده است و مال باخته ها هم که شکایت کردند همانند یاشار سلطانی و دیگران که دزدها را معرفی کرده اند برایشان قرار صادر شده است!

  2. سفره انقلاب متعلق به تمام مردم ایران است. دست ان ناکسان حریصی را که سهم بیشتری برای خود قائلند باید برید. از مسئولان انتظار داریم خودی و غیر خودی نکرده و به جای خبرنگاران این چپاولگران طماع را محبوس کند.

    1. خير جناب امير، خلاف به عرضتان رسانده اند! سفره انقلاب متعلق به گروهي اندک است … مگر نمي بيني جانم!؟ آن مدينه فاضله را ول کن عزيزم، واقعيات و حقايق موجود را ببين.

  3. میدانید چرا در کشورهای غیر مسلمان (غربی)از قضات بالاتر از 50 سال سن ودسته چک سفید(دراختیارشان)ومنحصرا از خانواده های اصیل وبا تبار استفاده میکنند؟

  4. امیر عزیز ، دست این سرمایه های کشور را نمیشو برید ، چون به اجماع آقایان دزدی از بیت المال حد ندارد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا