خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صندوق بین المللی پول: شرایط مالی عربستان «بد» است

صندوق بین المللی پول ضمن هشدار مجدد به دولتمردان سعودی، خواستار تلاش آنها برای جلوگیری از سقوط آزاد اقتصاد کشورشان و ایجاد راهکارهای مناسب و متنوع برای درآمدزایی در این کشور، تصریح کرد: عربستان در حال حاضر با شرایط بد اقتصادی روبه روست.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش روز پنجشنبه صندوق بین المللی پول، کریستین لاگارد مدیر این صندوق پس از دیدار و گفت وگو با مقامات عالی رتبه سعودی تاکید کرد که ریاض باید در زمینه کاهش هزینه های خود همچنان گام بردارد تا بتواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.

وی تصریح کرد: سعودی ها همزمان باید منابع درآمد جدیدی را به غیر از نفت در دستورکار خود قرار دهند.

خانم لاگارد همچنین به مقامات سعودی هشدار داده که تولید ناخالص داخلی این کشور روند سراشیبی دارد و ریاض باید راهکاری فوری را برای مقابله با کسری بودجه اتخاذ کند.

ابراهیم العساف وزیر دارایی سعودی نیز با اذعان نسبت به بحران مالی کشورش به خبرنگاران گفت که ریاض تنها نسبت به چاپ اوراق قرضه در سطح بین المللی اکتفا نمی کند و تدابیر دیگری را برای حل مشکلات مالی خود اتخاذ خواهد کرد .

صندوق بین المللی پول همچنین در گزارش خود اعلام کرده است که کاهش شدید بهای نفت، کشورهای صادر کننده نفت را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، به علت کاهش شدید بهای نفت، ذخایر ارزی برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله عراق، عربستان سعودی و لیبی ممکن است تا 5 سال آینده تمام شود.

صندوق بین المللی پول ضمن هشدار به این کشورها برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، خاطرنشان کرد که دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله کویت، قطر و امارات عربی متحده که اقتصاد آنها به نفت وابسته است، توانسته اند با درپیش گرفتن سیاست اقتصادی جدید، وابستگی خود را به نفت کاهش و ذخایر خود را افزایش دهند.

ریاض بدون به خطر انداختن تعادل بودجه‌اش در 5 سال آینده نمی‌تواند از سیاست ریاضت‌های اقتصادی رهایی یابد. پیش بینی صندوق بین المللی پول این است که عربستان تا پایان سال جاری با کسری 13 درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه خواهد شد که این رقم در مقایسه با سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارد. کسری تولید ناخالص داخلی عربستان در سال گذشته میلادی 15.9 درصد بود.

سقوط بهای نفت در دو سال گذشته موجب شد عربستان برای جبران کسری بودجه خود به اعمال اقتصاد ریاضتی از طریق کاهش دستمزدها، انتشار اوراق قرضه روی آورد و سرمایه گذاری در بخش های مختلف را لغو کند.

رشد تولید ناخالص داخلی عربستان در سه ماه دوم سال به 1.4 درصد کاهش یافته است که پایین ترین سطح در سه سال گذشته محسوب می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا