خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایرانشهر و کوروش

به گزارش انصاف نیوز، دکتر یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان مجلس در یادداشتی تلگرامی نوشت:

کوروش و بزرگداشت بنیانگذار آزادی و حقوق بشر، نکوداشت یک تن نیست؛ نکوداشت اندیشه ای است که انسان محور است. آنچه در آن روزگار برمبنای اندیشه ی ایرانی ساخته و بنا شده است و اندیشه ای که تولید و پایه ی بسیاری از اندیشه ها و روش های رهایی بخش شده است در این بخش از زمین شکل گرفته است.

کیومرث و طهمودث و زرتشت و… بنیان های اندیشه ای را برپا کرده اند که امروز نیز در دنیا از آن بهره می جویند. «چنین گفت زرتشت»ِ نیچه نشان دهنده ی نگاهی است که اسباب دگرگونی در اروپا شده است. «فلسفه اشراق»ِ سهروردی نیز بر همین مبنا شکل می گیرد. ایرانشهر و شهر آرمانی ایران زمین با اندیشه ای روشن شکل می گیرد.

امروز تخت جمشید و بنای کوروش از شکوهی برخوردارند که دنیای مدرن هم به سادگی توان برپا کردن چنین بناهای شگفتی را ندارد. از دل فرهنگ کهن ایرانی است که اندیشه و رفتار و کردار نیک به عنوان شعاری زندگی ساز و زندگی بخش شکل می گیرد. از دل چنین اندیشه است که آلوده نکردن آب و خاک و باد و آتش به عنوان راهی برای ماندگاری زمین برمی خیزد.

کدام جریان طرفدار کره زمین توانسته است چنین شعار پربار و روشن و معناداری به دنیا ارزانی کند؟

از دل چنین اندیشه ای کوروش زاده می شود. برده داری را برمی اندازد. آزادی دین را به رسمیت می شناسد. بنیان گذار حقوق بشر می شود.

بیش از ۲۵۰۰ سال گذشته است ولی نمی توان در برابر بزرگی اندیشه کسی همانند کوروش بزرگ سر فرو نیاورد و به بودن و داشتن چنین ابرمردان بی همانندی افتخار نکرد.

ایران می تواند با داشتن چنین بزرگمردانی احترام همه ی جهانیان را برای خود به ارمغان بیاورد … ایران می تواند به پشتوانه ای چنین بزرگ، بزرگی خود را رونق بخشد. یاد و نام کوروش بلندآوازه باد و پاینده باد ایران زمین.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ۷ آبان را مردم ایران روز کوروش بزرگ برای خود ثبت کرده اند ، بهتر است به این خواسته ملی مردم تن دهند و این روز را به رسمیت شناخته و در تقویم درج کنند.
    تند روها فراموش کرده اند که ما ایرانی مسلمان هستیم .

  2. عادت مسئولین پوپولیست، همراه ساختن توده عوام کالانعام است. نمی دانم چه چیز رجاله ای که به تمام همسایه هایش تاخت قابل ستایش است؟ از نبرد با اسپارت و یونان گرفته تا لیدیه و ماد و بابل، پادشاهان گذشته جز تجاوز به همسایگان چه دستاوردی داشتند؟ چطور می شود به این آدمخواران افتخار کرد؟ افتخار کردن این آقا به کوروش و داریوش و هر خونخوار دیگر، همانند افتخار کردن مغول ها به چنگیز و ترک ها به آتیلا و اخیراً هم آمریکایی ها به بوش و اوباماست. این آقا اگر به جای اظهار نظر در هر مساله ای، دو تا کتاب می خواند چنین نتیجه می گرفت؟
    و بعد حالا حضرت زرتشت به کنار، کیومرث و طهمورث چه اندیشه ای بنیان نهادند آقای نماینده؟ چه چیزی ما از این دو داریم که نشان دهنده بنیان گذاردن اندیشه باشد؟
    آنچه قابل افتخار است فرهنگ و اندیشه ایرانیست. از رودکی تا فردوسی و مولانا و حافظ و خیام، نه فتحعلیشاه و کورش و اسماعیل صفوی و نه هیچ شاه بی خاصیت دیگری.
    از بزرگی اندیشه کورش می فرمایند. البته اقدامات خوبی هم مثل برانداختن برده داری داشت. فقط کافیست مقایسه ای کنند بین رفتار انبیا با کورش. ابراهیم و محمد بت ها را می شکستند. شاه هخامنش در منشورش با افتخار می گوید مردوک خدای بابل به من برکت داد و بت ها را ستایش می کند.
    و از اینها گذشته چه کسی گفته بنیان گذار حقوق بشر بوده؟ کتیبه حمورابی قرن ها قبل وی نوشته شده.
    از جمله مشکلات مملکت ما نداشتن تریبون نزد آگاهان و اظهارنظر ناآگاهان به جای ایشان است. آقای نماینده محترم، رشته تاریخ درس خوانده اند؟ مخالف آقایان هم که حرف بزنی میروی جایی که عرب نی انداخت.

    1. در جواب هرمس ،
      بهتر است اسم diabolos را بر انتخاب کنی تا هرمس .
      کوروش را متجاوز و خونخوار و آدمخوار و.. نامیدی !!!!؟ ،
      تو داعشی هستی ، نه ایرانی .

      1. چه ربطی دارد مرد مومن، چرا حرف احساسی می زنی؟ بالاخره کوروش دلبند شما لیدی و یونان و اسپارت را با سلام و صلوات گرفت؟ لشکر کشید، خون ریخت و تسخیر کرد. این اسمش تجاوز نیست، چیست؟ هر که گفت کورش چنین و چنان کرده داعشی است؟ داعشی من هستم که می گویم تجاوز بد است یا آنکه به کشورهای اطرافش حمله کرد؟

    2. این هرمس عزیز کتیبه حمورابی را خوانده است ، کتیبه حمورابی حاوی مقرراتی است برای اداره جامعه و ربطی به حقوق بشر ندارد . خونریزی های کورش در کجا صورت گرفت در جنگ یا کشتن غیرنظامیان ؟!
      تعداد کشته های کورش در جنگ با تعداد کشته های جنگ های صلیبی پیروان ادیان قابل مقایسه هست ؟!
      ایراد این هرمس عزیز به گفته کورش در مورد خدای بابل نظیر حرف روضه خوان شهر ماست که بالای منبر میگفت ، انهایی که کورش کورش میکنند نمیدانند که کورش دو رکعت نماز هم نمیخواند !

      1. در پاسخ به ناظر ،،تعداد کشته‌های کورش در جنگ با تعداد کشته‌های جنگ‌های صلیبی پیروان ادیان قابل‌مقایسه هست ؟،،برای چنین مقایسه ای باید درصد کشته شدگان به جمعیت حوزه های درگیر جنگ محسابه شود؟ به چنین محاسباتی دسترسی دارید؟

  3. در جواب هرمس ،
    بهتر است اسم diabolos را بر انتخاب کنی تا هرمس .
    کوروش را متجاوز و خونخوار و آدمخوار و.. نامیدی !!!!؟ ،
    تو داعشی هستی ، نه ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا