خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فتوای مراجع درباره پارک خودرو در معابر عمومی

حضرات آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی، روحانی، سید سعید حکیم، مکارم شیرازی، نوری همدانی و جعفر سبحانی، به پرسشی درباره  پارک کردن خودرو در معابر عمومی و ممانعت افراد پاسخ گفته اند.
به گزارش انصاف نیوز، متن پرسش شفقنا و پاسخ این مراجع تقلید شیعه بدین شرح است:
دیده می شود برخی از افراد به دلیل مشکلات ناشی ازحجم ترافیک خودروها، مانع از پارک کردن خودرو توسط دیگران در بخشی ازمعابر عمومی مجاور املاک شخصی خوداعم از محل اسکان یا محل کسب می شوند. نظر به اینکه معابر شهری ولو درمجاورت املاک اشخاص متعلق به عموم مردم می باشد. آیا اقدام و ممانعت این افراد شرعا مجاز است یا خیر؟در صورت منفی بودن  پاسخ، وظیفه شرعی دیگران در مقابل ایگونه افراد چیست؟
حضرت آیت الله العظمی  سیستانی 
بسمه تعالی
پارک کردن،درمکانی که عرفاحریم دیگری است بدون رضایت طرف جایز نیست.
 
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی 
باسمه تعالی
کسی که به این مکان« اسبق» بوده ،نسبت به آن ذی حق است،مگر این که از نظر عرف آن مکان از توابع واحتیاجات مکان دیگر مثل مغازه محسوب شود به طوری که صاحب مکان نسبت به آن محل، ذی حق محسوب شود، به طور کلی کسی که حق دیگری را رعایت نکندبا وجود شرایط نهی از منکر وی واجب است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
پارک کردن درمعابر عمومی که موجب سدپیاده رو می باشد جایز نیست ولی چنانچه مزاحمتی نباشد مالکین مجاور حق منع ندارند،با اجتماع شرایط امر به معروف شود والله العالم.
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی 
بسمه تعالی
اگرمحل مذکور جزء حریم ملک وی محسوب شود به گونه ای که پارک کردن ماشین درآن باعث می شود صاحب ملک نتواند انتفاع کامل از ملک خود ببرد (مثل این که مقابل درپارکینگ وی ویا مغازه وی باشد وپارک ماشین رفت وآمد وی راناممکن یا مشکل نماید) دراین صورت حق ممانعت دارد وگرنه حقی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی 
باسمه جلت اسمائه
خیر مجاز نیست،چون معابر شهری متعلق وحق عموم  مردم است،وظیفه شرعی دیگران اولا نهی از منکر است وثانیا اقدام بر عمل برحق عمومی است وباید جلوی تجاوز به حقوق مردم گرفته شود.
حضرت آیت الله العظمی سید سعیدحکیم 
بسم الله الرحمن الرحیم وله الحمد
این فهم عرفی تاثیری درحکم شرعی ندارد.وفعلا درشهرها چنین حریمی برای منازل ومغازه ها وجودندارد جزدرمقابل مغازه که مانع کسب باشد وجلو درب خروج و ورود چه درب گاراژی و چه درب معمولی. و وظیفه افراد ارشاد دیگران است وتاجایی که امکان دارد مدارات ومماشات صورت بگیرد تا دلها بهم نزدیک تر ومهربان تر شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 
بسمه تعالی
از قوانین ومقررات حکومت اسلامی تخلف نکنید
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی 
بسمه تعالی
لازم است بر اساس مقررات عمل شود
 
حضرت آیت الله العظمی سبحانی 
بسمه تعالی
معابر عمومی برای همه شهروندان است وهرکس دربهره گیری از آن سبقت بگیرد اولویت با اوست بنابراین مجاورت املاک شخصی با معابر عمومی مانع از بهره گیری دیگران نمی باشد مگر اینکه مزاحم کار او باشدمانند پارک کردن جلوی درب خانه افراد.والله العالم
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا