خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظارت پیش از انتشار بر نشریات دانشجویی دانشگاه بهشتی

علی رغم تأکیدهای مکرر مسوولین وزارت علوم بر غیرقانونی بودن هرگونه نظارت پیش از انتشار بر نشریات دانشجویی، این نظارت ها همچنان در بسیاری از دانشگاه های کشور صورت می گیرد.

گزارش انصاف نیوز حکایت از اعمال نظارت های سلیقه ای و غیرقانونی در دانشگاه شهید بهشتی بر روی نشریات دانشجویی گوناگون دارد، به گونه ای که تخصیص بودجه به نشریه را (که مستندا به ماده 28 دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی و تبصره اش از جمله وظایف معاونت فرهنگی است) منوط به کنترل محتوای نشریه و اعمال نظرات دانسته و بعضا تا عدم اعمال نظرات، در انتشار نشریه کارشکنی های جدی صورت می گیرد.

پیشتر نیز بارها غیرقانونی بودن چنین نظارت هایی به هر بهانه ای و با هر شکلی، به مسوولین و کارکنان فرهنگی دانشگاه اعلام شده بود و هرچند موجب توقف این روند غیرقانونی برای مدتی کوتاه شد، اما دوباره این رفتار غیرقانونی از سر گرفته شده است.

نظارت پیش از انتشار بر نشریات دانشجویی، مطابق ماده 4 قانون مطبوعات و بند 2 ماده 27 ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی، ممنوع است. این بند مقرر کرده که «هيچ مقام دولتي و غير دولتي حق ندارد براي چاپ مطلب يا مقاله‌اي درصدد اعمال فشار بر نشريات برآيد يا به سانسور و كنترل محتواي نشريات مبادرت ورزد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا