خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رابطه‌ی دینداری و کوروش‌دوستی؟!

برادرزاده امام جمعه مشهد و از اساتید خارج اصول فقه حوزه علمیه قم، نسبت به برخی موضع گیری ها درباره ی ایران باستان واکنش نشان داد.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدصادق علم الهدی که در سایت وی منتشر شده در پی م آید:

متأسّفم که گاهی شاهد سخنان و نوشتجات و فیلم‌هایی هستم که ظاهراً برای دفاع از مذهب، کوروش و تمدّن و منشور او را به چالش می‌کشند و مفاخر تاریخی یک ملّت را مورد تحقیر قرار می‌دهند.

ظاهراً برخی از دوستان متدیّن و ساده‌اندیش ما گمان می‌کنند ایجاد تردید و خدشه در مورد فرهنگ و تاریخ و تمدّن ایران باستان، به تقویت بنیان‌های مذهبی در جامعه خواهد انجامید، غافل از آنکه ایجاد تقابل بین دینداری و وطن‌دوستی، هم خلاف واقع است و هم می‌تواند برای دین بسیار خطرناک و فاجعه‌آفرین باشد؛ چرا که موجب می‌شود حس قوی عشق به میهن که بخش لاینفکّ فرهنگ هر ملّتی است، به ابزاری قدرتمند در دست مخالفین دین برای تحریک احساسات ضدّ دینی تبدیل شود.

واقعیتش این است که دین و عالمان دینی ما هیچ مشکلی با کوروش و تمدّن او ندارند، تا بدانجا که برخی از علماء کوروش را تا سطح نبی خدا و آیین او را تا حدّ دین خدا بالا برده‌اند یا او را همان «ذو القرنین» مورد ستایش خدا در قرآن خوانده‌اند.

اساساً چه منافاتی بین عرق دینی و عرق ملّی می‌تواند باشد وقتی می‌بینم احادیثی از قبیل: «حبّ الوطن من الإيمان» یا «من إيمان الرجل حبّه لقومه‏» (سفينة البحار، ج‏8، ص525) در کتب دینی ما نقل شده و مورد انکار علمای ما واقع نشده است؟

نباید ساده‌لوحانه به دام شیطان افتاد و بی‌جهت برای دین دشمن تراشید و حربه به دست مغرضان داد.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. هميشه شاهان جديد از شاهان قديم به بدى ياد ميكنند تا خودشان را مهمتر نشان دهند.پهلوى ها قاجار را خيانتكار و قاجار هم زنديه را و الى اخر و الى اول

  2. این دوستان نه ساده اندیش هستند و نه متدین ، هیچگاه مردم ایران تقابلی بین دینداری و میهن دوستی احساس نکرده اند ، نقل است مرحوم مدرس در مقابل ادعای فردی که گفت اسلام مرز ندارد گفت ، فردی که بدون مجوز پایش را از مرز کشور این طرف بگذارد اول با گلوله میزنیم و بعد نگاه میکنیم ، اگر ختنه کرده بود طبق آئین اسلام والا طبق آئیین خودش دفنش میکنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا