خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مونالیزا»ی افغانستان از پاکستان اخراج می شود

«شربت گل» دختر آواره و چشم آبی افغان در پاکستان که چاپ عکسی از او روی جلد مجله «نشنال جیوگرافیک» در سال 1985، از او چهره ای معروف ساخت و به ‘مونالیزا’ی افغان معروف شد، حالا در پاکستان به جرم داشتن کارت شناسایی جعلی دستگیر شده و بعد از سال ها آوارگی در این کشور، قرار است به زودی از پاکستان اخراج شود.

شربت گل که حالا زنی 46 ساله و مادر سه فرزند است، کمتر از دو هفته پیش به جرم داشتن کارت شناسایی جعلی بازداشت شده و ضمن اینکه از سوی دادگاه مهاجران پاکستان به پرداخت یک هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده، قرار است در روزهای آینده از پاکستان اخراج شود.

به گزارش ایرنا، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل خود را در قبال دستگیری این چهره معروف افغان مسئول نمی داند و اعلام کرده است که چون نام این زن در فهرست پناهندگان ‘ثبت نامه شده’ افغان در پاکستان نیست، لذا این نهاد بین المللی نیز هیچ وظیفه ای در قبال او ندارد.

‘استیو مک کاری’ عکاس خبری آمریکایی در سال 1984 با سفری به شهر پیشاور پاکستان و بازدید از اردوگاه آوارگان افغان، زمانی که شربت کل تنها دختری 13 ساله بود، عکسی از او گرفت و با منتشر کردن این عکس روی جلد نشریه ‘نشنال جیوگرافیک’ در سال 1985، هم خود را مشهور کرد و هم باعث شهرت دخترک افغان شد؛ شهرتی که البته سودی برای شربت گل نداشته است.

پاکستان که از سال گذشته تا کنون سخت گیری های زیادی علیه آوارگان افغان برای وادار کردن آنها به ترک پاکستان آغاز کرده است، کنترل به مراتب بیشتری نسبت به قبل روی مدارک شناسایی افغان ها دارد و حالا شربت گل یکی از صدها هزار آواره افغان است که یا فاقد کارت شناسایی هستند و یا اینکه کارت های آنان فاقد ارزش و اعتبار است.

مسئولان ذیربط افغانستان گفته اند که شربت گل که گویا اکنون در سن 46 سالگی، مادر سه فرزند است، درصورتی که مجرم شناخته شود، به 14 سال حبس و پرداخت سه تا پنج هزار دلار جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

** سیر صعودی بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان

تازه ترین آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حاکی است روند بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان سرعت بیشتری به خود گرفته و از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون،حدود 370 هزار افغان، خاک پاکستان را ترک کرده اند.

این تعداد شامل بیش از 207 هزار پناهنده ثبت نام شده و حدود 162 هزار نفر از پناهندگان ثبت نام نشده (مهاجران غیرقانونی) است و نشان می دهد که افغان هایی هم که به صورت غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند، بیش از پیش میل بازگشت به کشورشان پیدا کرده اند.

براساس پیش بینی دفتر هماهنگی امور انسانی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در افغانستان، انتظار می رود 446 هزار نفر دیگر از پناهندگاه افغان (قانونی و غیرقانونی) به کشورشان بازگردند.

اوایل مهر ماه سال جاری، ‘ایندریکا راتواته’ Indrika Ratwatte، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که حدود یک میلیون و 400 هزار نفر پناهنده افغان بطور قانونی در پاکستان حضور دارند. براساس اعلام دولت پاکستان، در شرایط کنونی حدود 600 هزار نفر شهروند افغان بطور غیرقانونی در پاکستان حضور دارند.

پاکستان روز 31 ماه مارس سال 2017( پایان سه ماه نخست سال آینده میلادی) را به عنوان ضرب الاجل برای بازگشت افغان ها به کشورشان تعیین کرده است.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان معتقد است این زمان برای محقق شدن بازگشت همه افغان های مقیم پاکستان به کشورشان کافی نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که پاکستان مهلت بیشتری بدهد و اجازه بدهد پناهندگان افغان فرصت بیشتری داشته باشند ضمن اینکه او تاکید کرد روند بازگشت افغان ها باید ‘داوطلبانه’ باشد و احترام پناهندگان باید حفظ شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا