خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مسعود پزشکیان: ما با بی‌قانونی مواجهیم!

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور به دلیل تنوع وظایف کاری، یکی از پرکار‌ترین وزارتخانه‌های کشور است. این وزارت‌خانه که دارای چارت مدیریتی پیچیده‌ای است، هم  باید در حوزه سلامت جامعه، هم در خصوص درمان بیماری‌ها، هم در حوزه غذا و دارو و هم در زمینه آموزش پزشکی فعالیت کند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از تابناک، در چند وقت اخیر نیز به دلیل تحریم‌ها این مشکلات ‌جدی‌تری نمود یافت و تنها یکی از این مشکلات که مستقیم جامعه را با آن درگیر کرد، افزایش ناگهانی بهای دارو بود، به گونه‌ای که حتی برخی از دارو‌های بیماران خاص، آنقدر بالا رفت‌ که بیماران از تهیه آن عاجز شدند.
در این میان، کوتاهی و ‌مدیریت نکردن مدیران این بخش نیز در بپدید آمدن این وضعیت بی‌تأثیر نبوده و برای اثبات این گفته، کافی است نگاهی به پرونده این وزارت‌خانه در چند ماه گذشته انداخته شود و یا به دلایل عزل یکباره نخستین وزیر زن پس از انقلاب توجه کرد.
دکتر مسعود پزشکیان با تأیید مطالب یادشده ‌گفت: ساختار سیستم بهداشت و درمان کشور مشکل دارد، به گونه‌ای که ما هنوز نتوانسته‌ایم ساختار تعریف شده‌ای برای ارائه خدمت ‌ارائه دهیم.
وی افزود: خصوصی، دولتی، تعاونی، شرکتی و وزارتخانه‌ای؛ برای پاسخگویی به جامعه از کدام الگوی ساختاری می‌خواهیم پیروی کنیم؟ وقتی ساختارها متعدد است، یعنی می‌شود پاسخگویی نباشد، برای این که هر ساختار و فردی می‌تواند بگوید به من مربوط نیست و مربوط به دیگری است؛ هر ساختاری که باید تولیت واحد داشته باشد.
نماینده تبریز گفت: مشکل دوم مدیریتی است. بی‌ثباتی‌های مدیریتی، سیاسی بودن آن و بسیاری مسائلی که در سیستم بهداشت و درمان هست، باعث فراهم آوردن چنین شرایطی است.
وزیر اسبق بهداشت افزود: و اما ‌اجرا نشدن قوانین از سوی دیگر. اگر قوانین کم و یا ناقص هم باشد، اجرای آن بهتر از بی قانونی است. ما با بی‌قانونی مواجهیم. گاه مجریان قانون، کسانی هستند که قانون را زیر پا می‌گذارند و به آن عمل نمی‌کنند؛ بنابراین، چگونه می‌توان به دیگران گفت که قانون را رعایت کنند؟
این نماینده همچنین اظهار داشت: مشکل دیگر برنامه است. باید برنامه‌ای برای نظارت و کنترل ‌باشد که نیست. هرج و مرج در منابع مشکل بعدی است. منابع مالی‌ که در این سیستم تزریق می‌شود، به علت وجود ساختارهای متعدد و گروه‌های گوناگون، به جای این که به دست افراد مورد نظر برسد، ‌هدر می‌رود‌. با این شرایط در جایی خدماتی سطح بالا و رایگان داریم و در جاهایی حتی نتوانسته‌ایم خدمات ساده ‌دهیم.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: مجری باید قانون را اجرا کند. ما نمی‌توانیم اتاق فکری برای قوه اجرائیه باشیم. اتاق‌های فکر باید در واحد‌های اجرایی شکل بگیرد، وگرنه اگر این تیم‌ها تشکیل نشود، دچار مشکل ‌می‌شوند؛ برای نمونه، مشکلاتی که در مورد بیمه‌ها هست به این دلیل است که علم و مهارت و تجربه لازم نیست و باید البته باشد‌ تا کسی بتواند مشکل را حل کند. وقتی دانش نداریم و یا دانش بدون مهارت داریم و یا زمانی که این دو را داشته باشیم، ولی انگیزه نداشته باشد، به جایی نمی‌رسیم. وظیفه ما نظارت است و وزیر جدید باید قانون را اجرا کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا