خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خبری روز ملی کیفیت

تاکنون هیچ شرکتی تندیس نقره و زرین کیفیت استاندارد حلال را دریافت نکرده است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران، به مناسبت 18 آبان روز ملی کیفیت نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در تاریخ ۱۶ آبان در محل سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد. نیره پیروزبخت در این نشست خبری در خصوص صدور نشان استاندارد حلال برای ۵ واحد تولیدی، گفت: پیگیری موضوع حلال از سال ۱۳۸۸ در کشور آغاز شد و در وهله اول عضو موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی شدیم و خوشبختانه توانستیم عضو هیات مدیره این موسسه و جزو ۱۳ کشور اول در این بخش باشیم.
وی با بیان اینکه نکته دوم این است که در کشور ما همه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی به صورت حلال انجام ‌شود، افزود: با توجه به اینکه چرخه اقتصادی برند حلال حدود ۲۵۰۰ میلیارد دلار است و ایران در این بخش سهم قابل توجهی ندارد، بنابراین تصمیم گرفته شد که موضوع استاندارد حلال را در کشور پیگیری کنیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری و راهبردی حلال از ۴ ماه پیش به تصویب دولت رسید و این سازمان دبیر شورا است، اظهار داشت: رئیس شورا وزارت صنعت، معدن و تجارت است و دستورالعمل آن هم تدوین شده است.
پیروزبخت با بیان اینکه این دستورالعمل به صورت مشترک با نماینده ولی فقیه تدوین شده و به امضا رسیده است، گفت: پس از تدوین استاندارد، علامت استاندارد حلال به عنوان علامت رسمی ایران به کشورهای اسلامی ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هر کشوری علامت استاندارد حلال را برای خود تدوین کرده است، افزود: شرکت‌های زیادی برای دریافت استاندارد حلال درخواست داده‌اند که به زودی شرکت دیگری هم این استاندارد را دریافت می‌کند.

مولفه های موثر در نشان کیفیت
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به برگزاری روز ملی کیفیت در ۱۸ آبان، اظهار داشت: کیفیت فراتر از استاندارد است و ۴ مولفه برای دریافت نشان کیفیت تعیین شده که یکی از این مولفه‌ها استاندارد است و مابقی شامل قیمت، سرعت و نوآوری می‌شود.
پیروزبخت با بیان اینکه در روز ۱۸ آبان به واحدهایی که شرایط لازم را داشته‌اند، تندیس اهدا می‌شود، گفت: مدل بومی ارزیابی ملی کیفیت را از ۱۳ سال پیش طراحی کردیم و جایگزین مدل اروپایی شده است.
وی با بیان اینکه برای دستیابی یک شرکت به تندیس برنز باید حدال ۶ سال در این بخش کار کرده باشد، گفت: تندیس برتر به این معنی است که سازمان و عضوی که تولید می‌کند از سطح متوسط صنعت در جهان بالاتر است، وقتی یک سازمان خود را به این حد می‌رساند یعنی وارد بالاترین سطح خود شده است.

img_7145-300x142
پیروزبخت با اعلام اینکه تاکنون شرکتی تندیس زرین و نقره را دریافت نکرده است، افزود: تاکنون ۵ شرکت تندیس برنز را دریافت کرده‌اند و امیدواریم در سال‌های آینده، سازمان‌ها به سمت دریافت تندیس های نقره و زرین بروند.
رئیس سازمان ملی استاندارد، ادامه داد: مدلی که ما در ارزیابی مدل کیفیت داریم در بسیاری از موارد سخت تر از مدل اروپایی است و شاهد بودیم که سازمان‌هایی توانستند از اروپا به تندیس نقره برسند اما موفق به دریافت این تندیس از ایران نشدند.
وی در خصوص جعل علامت استاندارد در برخی محصولات، گفت: ۱۱۰ مورد جعل استاندارد داشتیم اما سایر موارد تخلفاتی در حوزه استاندارد بوده است که آنها را پیگیری می‌کنیم.
پیروزبخت با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم تجهیزات آزمایشگاه جدیدی خریداری کرده و یا قدیمی‌ها را به روز کنیم، گفت: درخواست خود را برای خرید این تجهیزات به سازمان برنامه ارسال کردیم و منتظریم تا با درخواست ما موافقت شود.

انتقاد رئیس انجمن مدیریت کیفیت از تندیس فروشی در همایش‌ها
در ادامه فرزین انتصاریان رئیس انجمن کیفیت ایران از تندیس فروشی در ایران به ویژه در حوزه کیفیت انتقاد کرد و از مسئولان امر خواست تا برای جلوگیری از این اقدامات راهکاری بیاندیشند.
انتصاریان در این نشست خبری به مناسب روز ملی کیفیت با بیان اینکه سال‌هاست که ایران گواهینامه‌های ایزو را برای تایید محصولات صادر می‌کند، اظهار کرد: بهتر است بدانیم که این گواهینامه‌ها تنها در داخل ایران معتبر بودند و اغلب سازمان‌ها و شرکت ها مجبور بودند اعتبار خود را از کشورهای دیگر بگیرند.
وی با بیان اینکه از این پس ایران به عنوان مرجع تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی، گواهی دهنده‌ها، آزمایشگاه‌ها و… فعالیت می‌کند، ادامه داد: روز ملی کیفیت همواره در ۱۸ آبان‌ماه برگزار می‌شود و ما از شرکت‌هایی که توانسته باشند کیفیت را در حد مطلوبی مدیریت کنند تقدیر به عمل می‌اوریم.
رئیس انجمن کیفیت ایران با اشاره به دست یافتن تعدادی از سازمان‌ها به تندیس برنز در سال جاری، گفت: از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ که مدل اروپایی مدیریت کیفیت در ایران اجرا می‌شد، سه شرکت و از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز سه سازمان دیگر توانسته‌اند تندیس برنز را دریافت کنند.
انتصاریان با بیان اینکه تا کنون هیچ سازمان نتوانسته موفق به دریافت تندیس نقره شود، توضیح داد: تندیس برنز یعنی یک سازمان یا شرکت از متوسط سطح صنعت دنیا بالاتر رفته است و تندیس‌های نقره و طلا زمانی که این شرکت در سطح جهانی در زمینه کیفیت رقابت می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که با وجود مشکلات موجود در کشورمان، سازمان‌ها به سادگی بتوانند به تندیس نقره یا طلا برسند.
وی با اشاره به تندیس فروشی و برگزاری مراسمی با دیدگاه‌های اقتصادی و مال اندوزی گفت: برگزاری این مراسم‌ها سبب می‌شود تا فرآیند علمی و تخصصی سازمان ملی استاندارد و انجمن مدیریت کیفیت در این همه هیاهو گم شود که ما از مسئولان انتظار داریم جلوی برگزاری این همایش‌ها را بگیرند.
در ادامه مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد در این باره گفت: در سال‌های گذشته چندین مورد سوءاستفاده از آرم سازمان ملی استاندارد برای برگزاری همایش‌ها شده که ما با آن‌ها برخورد کردیم و اینگونه همایش‌ها تا حدودی کاهش یافته است اما کماکان این اقدامات وجود دارد.

با امضا موافقت‌نامه با IAF صورت گرفت: گواهینامه‌های تایید صلاحیت ایران در بیش از ۷۰ کشور معتبر شد
رئیس مرکز تایید صلاحیت سازمان ملی استاندارد تایید کرد که گواهینامه‌های تایید صلاحیت صادر شده در ایران از این پس در بیش از ۷۰ کشور عضو IAF معتبر است.
علی رضا خاکی فیروز با بیان اینکه پیش از این گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت ایران در ۳۳ کشور دارای اعتبار بود، اظهار کرد: در اجلاس مجمع بین‌المللی تایید صلاحیت که هفته گذشته در هند برگزار شد توانستیم مواقفقت‌نامه را به IAF به امضا برسانیم که بر این اساس گواهینامه‌های ایران در بیش از ۷۰ کشور جهان دارای اعتبار می‌شوند.
وی افزود: هدف از این اقدام شفافیت بالا و ارزیابی انطباق در داخل کشور است که بتوانیم حداقل میزان آزمون‌ها را در محل‌های ورود و خروج داشته باشیم و مشکلات غیرفنی سر راه تجارت بر طرف شود.
رئیس مرکز تایید صلاحیت سازمان ملی استاندارد همچنین این موافقت‌نامه را از الزامات بسیار مهم پیوستن به سازمان تجارت جهانی دانست و گفت: برنامه‌های آتی ما پیوستن به مراجع ناحیه‌ای تایید صلاحیت آزمایش‌گاهی و شرکت‌های بازرسی فنی است.
خاکی فیروز اضافه کرد: از این پس هر کالا یا خدماتی که بخواهد از ایران صادر شود و گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ما را داشته باشد، در کشورهای عضو IAF به راحتی می‌تواند از کشور خارج شده و بدون بازرسی مجدد به کشور مقصد صادر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا