خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارات «تابش» درباره برخی مسایل روز و فارابی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: من به دلیل پیشینه‌ای که سال‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، هم به آقای جنتی و هم به آقای صالحی امیری همواره مشورت‌هایی داده‌ام.

‎علیرضا تابش که در چند روز گذشته و پس از تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخبار زیادی درباره‌ی ریاست او در سازمان سینمایی منتشر شده و علاوه بر آن زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شنیده شده است، در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد: به دلیل پیشینه‌ کاری که در وزارت ارشاد داشته‌ام و در دولت‌های ششم، هفتم و هشتم در این وزارتخانه فعالیت می‌کردم ، در دولت یازدهم در مواردی به آقای جنتی مشورت می‌دادم و هم در چند جلسه قبل از رای اعتماد مجلس به اتفاق برخی از کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر به آقای دکتر صالحی امیری مشورت‌هایی دادیم، به دلیل سال‌ها فعالیتم در دفتر وزیر فرهنگ، روابط عمومی وزارتخانه و دبیری شورای معاونان و نیز با توجه به آشنایی‌ای که با بدنه‌ی کارشناسی وزارت ارشاد دارم،  نکات و موضوعاتی را که به نظرم رسید به عنوان مشورت مطرح کردم.

‎او درباره‌ی علت حضور خود در شورای معاونان وزارتخانه نیز گفت: در شورای معاونان به دلیل سمت فعلی‌ام در بنیاد سینمایی فارابی شرکت کردم ، دفتر وزیر تشخیص داده بود در اولین جلسه‌ی رسمی وزیر جدید به غیر از معاونان و روسا و مشاوران وزیر، مدیران برخی موسسات هم باشند تا در جریان ابلاغ نظرات و سیاست‌ها قرار گیرند.

وی همچنین درباره‌ی اقدامات این روزهای بنیاد سینمایی فارابی با توجه به ثبات نسبی که پس از تغییر وزیر فرهنگ وجود دارد، بیان کرد: رویکرد فارابی در دو سال گذشته همواره مشخص بوده و الان که در هشتمین ماه سال هستیم و با توجه به اینکه بهمن هر سال، پایان سال سینمایی محسوب می‌شود، بنیاد سینمایی فارابی طبق برنامه‌های تنطیمی در ابتدای سال، موفق به انجام و پیشبرد برنامه خود در محورهای مختلف بوده است.

«تابش» با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی در حوزه حمایت از تولید، بررسی و ارزیابی‌های معمول که در ارتباط با فیلمنامه‌ها با هدف حمایت از تولید انجام می‌شود، الان درحال بازبینی تولیدات و  آماده‌ی استقبال از جشنواره‌ی فیلم  فجر است، ادامه داد: در بنیاد تقریبا بخش عمده‌ی سیاست‌هایی که قبلا اعلام شده را عملیاتی کرده‌ایم و نتایج آن را باید ببینیم.

‎این مدیر فرهنگی با تاکید بر اینکه «رویکرد فارابی در این دوره چابک‌سازی بود و تا زمانیکه در این مسئولیت هستم آن را ادامه خواهم داد»، گفت: با همه‌ی احترامی که برای مدیران قبلی بنیاد فارابی قائلم، می‌توانم اقرار کنم که نسبت به موضوع منابع انسانی در بنیاد سینمایی فارابی برنامه اساسی و جدی مطرح نشده بود و خوشحالم در این دوره توانستیم برنامه‌هایی را تعریف و اجرایی کنیم؛ به شکلی که سال گذشته 25 نفر از همکاران در شُرف بازنشستگی را بدرقه کردیم و امسال هم همین برنامه در دستور کار ما قرار دارد.

‎او افزود: متناسب با تحولات فناوری و نیازهای روزِ سینمای ایران در بخش پشتیبانی فنی برنامه‌های جدیدی را تعریف و دنبال می‌کنیم و با برون‌سپاری و واگذاری تجهیزات فنی، سعی کردیم با هدف افزایش نقش بخش خصوصی در این بخش، وظایف بنیاد را کاهش دهیم. در همین حوزه برنامه‌های دیگری نیز در دست اقدام داریم که امیدوارم تا پایان سال موفق به اجرای آن باشیم ، از آن جمله  تقویت نقش فیلمخانه‌ی ملی ایران در حوزه حفظ و نگهداری آثار سینمایی است که برنامه‌های آن در حال پیگیری است.

‎«تابش» که در هنگام بازدید از نمایشگاه مطبوعات و در غرفه‌ی ایسنا حضور داشت، در پاسخ به اینکه برای فیلمخانه چه اقدام مشخصی قرار است انجام شود؟ اظهار کرد: دو استودیو “فیلمساز” و “بدیع” با توجه به تحولات تکنولوژی ناچار به تعطیلی شدند و گروه کارشناسان فارابی، سازمان سینمایی و فیلمخانه‌ی ملی ایران از تجهیزات و وسایل این دو استودیو بازدید و به این نتیجه رسیدیم که بخشی از وسایل موجود در این مراکز می‌تواند بعنوان پشتیبانی، جایگزین و قطعات یدکی مورد استفاده “لابراتوار فیلمخانه ملی ایران” باشد . همچنین بخشی از وسایل هم که جدیدتر هستند، مثل اسکنر و فیلم ریکوردر می‌توانند در فیلم خانه ملی ایران نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، که امیدوارم بتوانیم با کمک بنیاد فارابی این وسایل خریداری شود و به چرخه‌ای فعالیت‌های فیلمخانه‌ی ملی ایران اضافه شود.

وی در ادامه درباره‌ی بازدیدهایی که از پشت صحنه فیلم‌های در حال ساخت انجام می‌دهد و اشاره به اینکه این بازدیدها فقط بخشی از کار مدیران سینمایی است که دیده می‌شود، گفت: مدیرعامل فارابی حسبِ وظیفه‌ای که دارد، در شوراهای فیلمنامه شرکت می‌کند و امسال تا 17 آبان‌ماه در شوراهای بنیاد سینمایی فارابی، 124 طرح و فیلمنامه خوانده شده و مجموعه حمایت‌هایی که تا این ماه صورت گرفته، اعطای وام به 61 فیلم سینمایی بوده و همچنین در ساخت هشت فیلم سینمایی هم مشارکت خواهیم داشت.

تابش در پایان این گفتگو «شتاب و شور در فضای تولید سینما» را قابل توجه دانست و افزود: با آغاز نیمه دوم سال و شمارش معکوس برای آغاز جشنواره فیلم فجر، شتاب و شور مضاعفی در فضای تولید سینمای ایران ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به نقش برنامه‌های حمایتی بنیاد سینمایی فارابی در این فرآیند، این مقطع معمولاً زمانی است که گفتگوها و پی‌گیری‌های سینماگران در رفت و آمد با سازمان سینمایی و بنیاد فارابی به نتیجه رسیده است، هرچند بضاعت بودجه بنیاد در شرایط کنونی اقتصادی کشور پاسخگوی همه مطالبات تولید فیلم در سینمای ایران نمی‌تواند باشد و خوشبختانه بخش‌های غیردولتی بیش از پیش نسبت به سرمایه‌گذاری در سینما فعال‌تر شده‌اند.

وی تاکید کرد: نگاهی اجمالی به آمار و ارقام کمّی گزارش وضعیت تولید سینمای ایران، بیانگر نقطه امید و اتکا در روند فعالیت‌های سینمایی سال جاری محسوب می‌شود و می‌تواند نوید سالی پربار برای سینمای ایران باشد.

‎انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا