خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«چرا نمی توان پذیرفت امام حسین (ع) فحش بدهد»

چندی پیش، برخی سخنان مبنی بر اینکه «امام حسین (ع) هم فحش می‌داده است» مطرح شد؛ موضوعی که رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ طی سخنانی نادرستی آن را به اثبات رساند.

آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی در گفت و گو با تابناک با اشاره به دلایل نادرستی این مسأله که «امام حسین(ع) هم فحش می داده است» درباره اینکه آیا معصوم (ع) می تواند فحش بدهد و ناسزا بگوید، اظهار کرد: انسان عاقل و عقلا، کسی که فحش می دهد را دارای عصمت نمی دانند، این یک موضوع بدیهی است و قطعا رفتار زشت العیاذبالله مسافت ها از ساحت معصوم(ع) به دور است.

وی افزود: روش فقها این است که وقتی یک روایت صحیح السند هم داشته باشیم که با دلالت قطعی آیات قرآن، روایت معصومین و عقل منافات داشته باشد، می گویند هر چقدر هم سندش صحیح باشد، یا باید تفسیر شود تا قابل تفسیر شود یا می گویند مطروح است یعنی باید طرح، ترد و ردش کنیم؛ این یک قانون است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ما این مسائلی را که بیان شد، درباره روایاتی می گوییم که روایت فقهی هستند و سند دارند، اما روایاتی که در سیره و تاریخ هست خیلی از آنها سند ندارد و نهایتا در حد روایت مرسل است و این هم یعنی روایت بی سند که وضعیتشان خیلی ضعیف تر است.

وی با بیان اینکه ما هیچ گاه نمی توانیم بنا به روایت مرسل اظهارنظر کنیم، گفت: اگر این روایات مرسل بر فرض درست بوده و وجود هم داشته باشد که ما معتقدیم نیست، اگر قبول کنیم این روایت متضمن این است که معصوم (ع) حرف ناروا زده است، قطعا باید این روایت را رد کرد، چون این ها روایاتی است که سند هم ندارد، اما اگر هم داشته باشد، به دلیل اینکه نافی عصمت است نباید آن را پذیرفت، بلکه باید چنین روایتی را رد کرد.

آیت الله قائم مقامی یادآور شد: نمی شود دلیل عقلی را کنار گذاشت. تمام روایات تفسیر و توجیه دارد و بعد در کناراین ما روایات «نص» داریم، «نص» یعنی از ظاهر بالاتر؛ یعنی این روایات غیر قابل تفسیر است. ما روایات نصی داریم که از توهین، فحش دادن، ناسزا گفتن و این گونه مسائل نهی و منع می کند. اینها برای ما مبناست.

وی حاطرنشان کرد: اگر ما روایت نص داشته باشیم که ظاهر باشد. بر فرض اگر در ظاهر هم گمان شود که این ناسزاست و این را تجویز می کند، باید ظاهر را به «نص» برگردانیم و «نص» هم به عقل و دلایل قطعی دیگر برمی گردد که بر این مبنا ناسزا گفتن و فحش دادن از ساحت معصوم به دور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حضرت اقا فحش باید توجیه شود العیاذیالله حتی اگر باعث …..مقام عصمت ائمه شود چون مصلحت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا