خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش دومین روز کنگره عهد مع الحسین ع در مسجد مقدس کوفه

عبدالحمید قدیریان، مسئول دفتر مطالعات کاربردی هنر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حضرت زینب(س) در کربلا چیزی جزء زیبایی ندیده اند و صحنه های اربعین خارج از فهم بشر امروز است.

به گزارش انصاف نیوز، عبدالحمید قدیریان اظهار کرد: سیره امام خمینی (ره) با مواجهه با دشمن شیوه تهاجمی بود و ما چرا در ماجرای اربعین اینگونه برخورد نکنیم و در حالیکه اسراییل اقدام به تاسیس یک گروه پژوهشی برای مطالعه اربعین کرده است، ما باید فضای اصلاحی را متناسب با این حرکت رشد دهیم.
نقاش انقلاب اسلامی با بیان اینکه چرا هنرمندان، آثار تهاجمی را در آثار خود خلق نمی کنند عنوان کرد: طبق آیات سوره اسراء، بحث نابودی اسراییل یک وعده الهی است و نیاز داریم که هنرمندان به این ماجرا ورود نمایند. در صحنه ای که خدا در اربعین برپا کرده است همه سعی دارند جایگاه و نسبت خود را مشخص کنند.
وی ادامه داد: هنرمند در فضای تفکر، خود را رها می کند، سپس با توجه به فضای اطراف هنرمند، شاکله او سبب خلق اثر هنری می گردد.
وی با اشاره به نقش متفکران در اربعین حسینی بیان کرد: متفکران، فضای فکری را مواظبت نمایند و نباید انتظار داشته باشند در فضای پیچیده انحرافات فکری، هنرمند بار سنگین تفکری را نیز بر دوش بکشد.
وی متذکر شد: خداوند راهپیمایی اربعین را به مثابه گلستان در دامن آتش قرار داده است. در منطقه ای پر از آشوب و آتش که هر روز شاهد فجایع انسانی هستیم، خداوند در این منطقه حرکتی با عالی ترین رفتارهای انسانی و محبت قرار داده است و چه بسا در آینده شاهد حضور و پیوستن گروه گروه افراد از جوامع مختلف به جمع شیعیان باشیم و این خیل راهپیمایان که امروز بر اساس حس خود وارد این صحنه شده اند، در آینده ای نزدیک، نیاز به بعد تفکری در خصوص تبیین این حرکت را دارند.
قدیریان با اشاره به اینکه اربعین نعمتی بزرگ و از آیات الهی است که نباید به راحتی از کنار آن بگذریم خاطر نشان کرد: مسلماَ این آیه، غایت روشنی دارد و مسیر بشریت را به سمت حرکت در جهت خواست الهی سوق می دهد که بسیار بیشتر از عبادات فردی ارزش دارد.
مسئول دفتر مطالعات کاربردی هنر مرکزحوزه هنری ادامه داد: ما باید نسبت خودمان را با این آیات مشخص کنیم تا بیشترین و بهترین نقش را داشته باشیم و فرصت گرانبهایی را که در بحث انقلاب اسلامی در ایران از دست داده ایم را مجددا در حادثه اربعین تکرار نکنیم.
این هنرمند فرهیخته ایرانی افزود: من از نقاشان انقلاب هستم و همچنان به توفیق خدا در این مسیر گام بر می دارم. هر واقعه فضای خودش را دارد و خوشحالم که این جمع برپا شده و کسانی مانند شما هستند که فضای فکری برای هنرمند ایجاد می کنند.
خالق سلسله آثار نقاشی آسمان حسین(ع) بیان کرد: به جای اینکه مدام نگران هنر و هنرمند باشیم، فضای عقلی و فکری به هنرمند بدهیم.
وی یادآور شد: مطمئنم چیزی که در اربعین تجلی می کند و در دل و ذهن افراد است، همان جمله حضرت زینب(س) است که فرمودند: جز زیبایی ندیدم.
عبدالحمید قدیریان در پایان گفت: ما مکلف به معرفت به نور اهل بیت(ع) هستیم و الان صحنه برای ما درست شده است و امام خمینی (ره) هم ما را دعوت به حضور هجومی علیه دشمنان بشریت می کرد و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: اسراییل ۲۵ سال دیگر نابود خواهد شد و همه از جمله ما هنرمندان، خصوصاً باید در راستای تحقق این امر تلاش کنیم.

فضای اربعینی که امروز در آن هستیم به یک فضای لایتناهی و متصل به آسمان است

کیومرث قورچیان، نقاش و هنرمند ایرانی در حاشیه رونمایی از اثر اهدایی خود به عتبه مقدس امام حسین ع که همزمان با برگزاری کنگره عهد مع الحسین (ع) در مسجد مقدس کوفه انجام شد گفت: برای انتقال مفاهیم معنایی، از آنجایی که هنر می تواند محتوا را با لطافت تمام به همه انسانها انتقال دهد، چرا افراد اهل معنا با هنرمندان وصل نباشند؟
کیومرث قورچیان با بیان اینکه حس، تعلق خاطر و عشق است که در قالب هنر می توان تعریف کرد، اظهار کرد: این شیوه و تکنیکی که در خلق اثر اهدایی به حضرت اباعبدالله ع بکار بردم، هدیه ای برای من بوده که جنسش از جنس الهام است.
وی بیان کرد: فضای اربعینی که امروز در آن هستیم به یک فضای لایتناهی وصل است و از آسمان به هنرمند متعهد پیام می دهد.
این هنرمند ایرانی با اشاره به اهمیت فضای عظیم اربعین یادآور شد: برای اینکه خودمان را پیدا کنیم باید در اربعین حسینی شرکت کنیم و انسانها برای پیدا کردن خود نیاز به حضور در این مکان دارند.
قورچیان در خصوص بهره بردن از فضاهایی مانند اربعین حسینی گفت: ما باید نگاه مان را از شائبه های مختلف در فضاهای ارزشی پاک کنیم و بدانیم اینجا فقط معامله با خدا و صداقت معنا دارد.
کیومرث قورچیان ادامه داد:هدف من پیام به دنیاست. اگر دنیا بداند چنین انرژی در اینجاست، با هر مقامی می آیند تا بهره مند شوند.
نقاش و هنرمند ایرانی، اربعین را اتفاقی بسیار زیبا و جهانی قلمداد کرد و اظهار داشت: اینجا حرکت ها و رفتارها، در ظاهر عزاداری است اما در اصل پرواز است.
وی افزود: یک موجی در اینجاست که حتی در سلولهای بدن تاثیر می گذارد و انسان را سبک می کند. این فضا برای آمدن تمامی مردم آماده است.
نقاش برجسته ایرانی بیان کرد: امروز جهان تشنه عشق و معناست و این عشق اینجاست.
قورچیان در توضیحی درباره مشخصات اثر خود که در این کنگره رونمایی شد گفت:این تکنیک رنگ و روغن متاثر از رویایی که دیده بودم می باشد و خلقش را یک ماه قبل از سفر اربعین آغاز و به پایان بردم.
وی ادامه داد: انتزاع و معنا به همه ماجراهای متصل به آسمان نقب می زند ، لذا همه به لحاظ فطرتشان، مفهوم آن را می فهمند.
وی ادامه داد: این تابلو می تواند اسم “رهایی” داشته باشد. رها شدن از ترس ها و ظلم هایی که انسان خودش به خودش می کند .
این هنرمند ایرانی با اشاره به اینکه ما در کلام و در فرم یک مشکل اساسی داریم، تصریح کرد: معمولا فرمها محدود کننده هستند و چه بسا فرمهایی که دیگران با آزادی هایی که دارند بسیار بهتر از ما ایجاد می کنند، اما نمی توان از آنها برای انتقال مفاهیم والا بهره برد.
قورچیان ادامه داد: فرم ها باید از نظر مخاطب نقد شود تا موضوع اصلی بدست بیاید و باید بدانیم قدرت انسان در ایجاد فرم محدود است، اما ما در انتزاع، اینگونه محدودیتی نداریم.
استاد قورچیان اظهار امیدواری کرد: موزه ای تاسیس شود و به گونه ای باشد که از سراسر دنیا مشتاقان آن بیایند و بدون حضور مترجم , هر بازدید کننده برداشت خود از آثار هنری را داشته باشد.

بنابراین گزارش، همچنین آقای حمید صفری، کارشناس ارشد فرهنگی و امور بین الملل، از پیشکسوتان سازمان فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی، در کمیسیون بین الادیانی سومین کنگره بین المللی عهد مع الحسین(ع)، تلاش برای جهانی سازی نهضت اربعین را یک موضوع مهم دانست.
صفری با بیان اینکه در تبلیغ دین در دنیا دچار چندگانگی هستیم اظهار کرد: مشکلاتی وجود دارد که بعضاً نگذاشته اند که در امر تبلیغ دین و تشیع به نتیجه مطلوب برسیم.
وی گفت: غرب بین جوامع غیر دینی , اسلامی‌ و شیعیان، تعریفی مجزا قائل شده تا مردم نتوانند آزادانه فکر و کار کنند! مثلا ما امروز شاهد هستیم شیعیان اندونزی با آن همه استعدادی که دارند هنوز در مراسم اربعین حسینی حضور چشمگیری ندارند.
کارشناس ارشد فرهنگی و امور بین الملل، کار فرهنگی و تبلیغی در کشورهای اسلامی‌ را سخت، معرفی کرد و یادآور شد: همیشه برایمان این سوال باقی است که چگونه است با این همه تبلیغی که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود چرا رشد افراطیون اینقدر زیاد است؟
وی عنوان کرد: جهانی سازی نهضت اربعین یک موضوع وسیع و با اهمیت است و باید تلاش گردد این نهضت، عام و فراگیرتر شود تا مجموعه بیشتری از مسلمانان و موحدان و آزادیخواهان را در خود جای دهد.
وی در ادامه با اشاره به قانون منع فعالیت مراکز اسلامی ‌و حسینیه‌ها در کشور آذربایجان، این مراکز را از کانون های تأثیرگذار بر فعالیت شیعیان عنوان کرد و یادآور شد: مفتی های افراطی وهابی و سلفی، با شیعیانی که به این مراکز می‌پیوندند به شدت برخورد می‌کنند که متاسفانه هیچگونه عکس العملی از جانب دستگاه دیپلماسی به دنبال نداشته و عدم حمایت جدی از جریانات فکری شیعی توسط دستگاه دیپلماسی، یکی از موانع رشد این جریان‌ها در جهان است.
صفری اظهار کرد: نگاه امام خمینی(ره) ، یک نگاه جهانی بود و مقام معظم رهبری نیز مطالبه حرکت جهانی دارند لذا باید از مرزها و محدودیت هایی که دشمنان در جهان برایمان ایجاد کرده اند خارج شویم. ما در زمینه جهانی سازی مفاهیم اربعینی، کم‌کاری داریم. دشمنان کاری کرده اند که ما نتوانیم بیشتر از محدوده های کشور خودمان اثرگذار باشیم اما می‌توانیم با تاسیس تلویزیون‌هایی که در طول سال در خصوص اربعین برنامه داشته باشند، برای وسعت بخشیدن به فضای تبلیغی این ماجرای عظیم بشری تلاش کنیم.

رونمایی از اثر هنری”علمدار کربلا” در کنگره بین المللی عهد مع الحسین ع

اثر هنری نقاشی هنرمند ایرانی، کریم تخشا در سومین کنگره بین المللی عهد مع الحسین ع رونمایی شد.
کریم تخشا در حاشیه رونمایی اثر اهدایی خود به عتبه مقدس امام حسین ع در سومین کنگره بین المللی عهد مع الحسین در مسجد مقدس کوفه اظهار کرد:
خلق این اثر با توسلی که چند روز مانده به سفر اربعین با حضرت اباعبدالله داشتم، محقق شد و از حضرتش خواستم دست خالی در این کنگره حضور نیابم و پایان یافتن این کار و اهدا به امام حسین (ع) یک معجزه بود.
احیاگر سبک خاص نگارگری موزه ای در رابطه با این اثر بیان کرد: این اثر یک کار نگار گری موزه ای از شاخه خیالی نگاری یا قهوه خانه ای است.
تخشا از اساتیدی مانند محمد مدبر و حسین قولراغاسی به عنوان پیشتازان این سبک نام برد.
وی با اشاره به اینکه سه روز مانده به سفر اربعین این کار شروع شده است تصریح کرد: علی رغم بسیاری از مشکلات با توسلی که به حضرت اباعبدالله داشتم، ناگهان فضایی برایم ایجاد شد، به اقا گفتم: اقا کمک کن من دست خالی برنگردم.
احیاگر سبک خاص نگارگری موزه ای ادامه داد: ساعت سه صبح بود که کار تمام شد و با حس و حالی خاص و ناز و نوازشی با عشق آن را اماده کردم.
وی خاطر نشان کرد: قبلا در بغداد، برای اولین بار برای شرکت در نمایشگاه جامع نگارگری موزه ای، وقتی قرار بود آثار را دسته بندی و به ایران برگردانند، یک شمارشی از آثار کردم و ناگهان متوجه شدم، یکی از آثارم نیست و هرچه گشتیم آن را نیافتیم.
وی عنوان کرد: همانجا فهمیدم خدا دارد به ما پیامی می دهد. به ایران که رسیدیم و آثار برگشت داده شد را باز کردیم، دیدم اثر وجود دارد! فهمیدم باید این اثر را اهدا می کردیم.
تخشا گفت: تلاش می کنیم تا نگارگری موزه ای، جای اصلی خود را پیدا کند و با توجه به توانایی که دارد به یک رشته دانشگاهی تبدیل شود.
احیاگر سبک خاص نگارگری موزه ای، نام اثر اهدایی خود که در این کنگره رونمایی شد را “علمدار کربلا” معرفی کرد و مشخصات بارز آن را خلق فی البداهه ای آن دانست.

از ظرفیت هنر برای ترویج فرهنگ اربعین در جهان استفاده شود

دکتر علی اکبرخان محمدی، استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه مفاهیم قیام امام حسین(ع) و حرکت اربعین باید تبیین شود، گفت: باید از ظرفیت هنر، برای ترویج فرهنگ اربعین در جهان استفاده شود.
دکتر محمدی، امروز در کنگره بین المللی مع الحسین(ع) که در مسجد مقدس کوفه در حال برگزاری است، اظهار داشت: زیارت اربعین یکی از بخشهای مهم قیام امام حسین(ع) و اهداف آن، در راستای اهداف قیام اباعبدالله(ع) است.
وی با اشاره به اینکه این حرکت دو هدف مهم دارد، یک هدف خاص امت اسلام و هدف دوم که مرتبط با کل بشریت است، عنوان کرد:
هدف اول شامل بدعت زدایی، اصلاح در امت اسلام، اصلاح در نظام حکومتی اسلام و مبارزه با کفر بود!
و هدف دوم شامل مفاهیم بلند امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با استکبار است!
استاد دانشگاه علم و صنعت با طرح این سوال که هنر و هنرمند چه نسبتی با واقعه عاشورای حسینی، اصلاح و هدایت جامعه بشری و استکبارستیزی دارد؟ عنوان کرد: از این منظر به عنوان هنرمند، تبیین درست از مفاهیم اهمیت دارد.
محمد علی خان محمدی با تاکید بر اینکه هنر، قابلیتهایی دارد که عرصه‌های دیگر کمتر امکان حضور در آن را دارند، افزود:
رسالت هنر پرده‌برداری از واقعیت است و اصالت هنرمند ورود به آینده مطلوب بشری و بیان آن در قالبهای محسوس است.
استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: وقتی به جریان راهپیمایی اربعینی نگاه می‌کنیم واژه‌ای زیباتر از فرمایش حضرت زینب(س) که “ما رایت الا جمیلا” نمی‌یابیم.
وی عنوان کرد: برپایی موکبها و چادرهای ساده را اگر فقط از منظر هنر و فرمهای رایج نگاه کنیم، بسیار ساده جلوه می‌کند، اما اگر به لحاظ مفهومی نگاه کنیم، بسیار زیبا خواهیم یافت.
خان محمدی افزود: در جریان برگزاری حرکت اربعین نیز هنر می‌تواند نقش داشته باشد، ساماندهی فضاهای شهری می‌تواند در این مسیر مورد توجه قرار گیرد.
استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در جریان این حرکت مردم بسیار خوب عمل می‌کنند و نباید با مداخلات از بالا، اصالت و نظم مردمی آن را از بین برد و نباید روال عاشقانه آن را مخدوش کرد.

اربعین مدیون و وامدار عملیات رسانه ای امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) است

دکتر مجید شاه حسینی در کنگره بین المللی عهد مع الحسین(ع) که در مسجد مقدس کوفه در حال برگزاری است، به نقش تمدن اربعینی برای مسلمانان، اشاره کرد و اظهار داشت: در تاریخ هنر، اینطور می بینیم که همیشه هنرمندان، مقدمه تمدن سازی بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: معمولا روال این بود که یا یک پیامبر صاحب شریعت، دین و یک مدل و زندگی رحمانی را عرضه می داشت و به دنبال آن یک تمدن رحمانی تشکیل می شد که نمونه این تمدن در دوره سلیمان نبی(ع) اتفاق افتاد، یا یک تفکر باطل، پیروانی پیدا می کرد و پیروانش با ترجمه این تفکر به زبان و فرهنگ، مقدمه شکل گیری تمدن باطل را فراهم می کرد.
شاه حسینی در ارتباط با نقش “انسان – رسانه‌ها” در شکل گیری نهضت عاشورا و نهایتا تمدن اربعینی، گفت: واژه “انسان رسانه” از واژه رسول عاریه گرفته شده و مقصود از آن، انسانی است که از فرط دانایی و احاطه بر موضوع و شان رسانه ای که خداوند در وجود او قرار داده و نهایتا نورانیتی که در این مجموعه ترکیبی بشری قرار داده، به عنوان یک رسانه، شان القای یک پیام را پیدا می کند.
مدرس حوزه هنری بیان کرد: طبعا کامل ترین تعریف در این زمینه، اشرف مخلوقات، نبی مکرم اسلام(ص) هستند و برترین انسان و به همین طریق و قیاس، برترین “انسان رسانه” هستی، ایشان هستند.
وی افزود: این در عالی ترین مرتبه ای است که می توانیم تصور کنیم، کسی عینیت رسالت خود است و آن چیزی که در ماهیت رسالت ایشان وجود دارد، در وجودشان هم منعکس شده است.
شاه حسینی با بیان این که این گونه است که قرآن کریم می فرمایند پیامبر اکرم (ص) اسوه حسنه تمام مومنین جهان هستند، عنوان کرد: به همین طریق در مورد شخصیت تابناک آقا امیرالمومنین(ع) که در محضر ایشان هستیم، می بینیم که شان “انسان رسانه” بودن ایشان بسیار برجسته است.
این کارشناس هنری و دینی با اشاره به اینکه از لحاظ استراتژی رسانه، عاشورا یک عرصه فتح کامل است ادامه داد: بعد از آن، شان رسانه ای عقیله بنی هاشم(ع) خانم زینب کبری(س) و نقش آقا امام سجاد(ع) را می بینیم که این دو بزرگوار پیروز یک نبرد بزرگ رسانه ای هستند تا جایی که یزید را آن طور به واکنش و تحقیر وامی دارند و نهایتا با تکریم زائران اهل بیت می گوید که آنها را به سرزمین خود بازگردانند.
وی عنوان کرد: اربعین بیشتر در این عرصه “انسان رسانه” ای اتفاق می افتد و شخصا معتقد هستم بخشی از نورانیت اربعین که ما توفیق داریم و دعوت می شویم که در این مراسم حضور داشته باشیم، مدیون و وامدار آن عملیات رسانه ای هستیم.
شاه حسینی گفت: به این معنی، همه ما پای آن سفره فتح عظیم رسانه ای هستیم که در سال 61 هجری قمری و در کربلا، کوفه و شام اتفاق افتاد.
مدرس حوزه هنری خاطرنشان کرد: از این منظر اگر قرار است تمدن اربعینی شکل بگیرد، نیازمند مطالعه و بررسی یک نظام “انسان رسانه”ای هستیم و به آنچه که اهل بیت عصمت و طهارت واجد وجه تامه آن صفت بودند، تشبه بجوییم.
این کارشناس هنری و دینی خاطرنشان کرد: در دشت کربلا هم، تمام افراد حاضر در خیام امام حسین(ع)، از غلام حبشی تا سید قریشی، دارای این صفت بودند وگرنه دلیلی ندارد که همه در دقایق پایانی این گونه شاعر شده باشند.
وی تصریح کرد: رجز هایی که خواندند، این که رسالت خود را در رجزهایشان به سپاه دشمن ابلاغ فرمودند و اینکه من کی هستم، برای چه آمده ام و هدفم چیست، در واقع نشان دهنده همین ویژگی و صفت بارز است.
شاه حسینی ادامه داد: به نظر می رسد که ما لااقل در زمینه هنری، از کنار رجزهای عاشورایی خیلی ساده گذشته ایم. چرا که در این رجزها، یاران، ماموریت خود را ابلاغ می کنند و نشان می دهند که در آن سفر و همراهی با امام حسین(ع)، هر کدام به قدر خود، متصف به این صفت و “انسان رسانه” شده اند.
وی گفت: اگر از این منظر رسانه ای نگاه کنیم، حس می کنیم که در نهضت اربعینی، ما نیاز به این شان “انسان رسانه”ای داریم، افرادی که خود، رسانه اند.
شاه حسینی با بیان این که برای رسانه یا رسانه ای بودن، ابزار لازم است، تاکید کرد: برای “انسان رسانه”بودن ظاهراَ این ابزار و مقدمات لازم نیست و احساس می شود که “انسان رسانه”بودن نیاز به دوربین و میکروفون ندارد و فردی که خود یک رسانه است، به هیچ حالتی نمیشود وی را سانسور کرد و در حصار گذاشت.
این کارشناس ارشد رسانه بیان کرد: در دنیای امروز، اگر در تمدن اربعینی، این نقش انسان رسانه های امروز را جدی تلقی نکنیم، از بخشی از برکات نهضت عاشورا محروم شده ایم. چرا که یکی از تمرینات اصلی که در راهپیمایی اربعین انجام می دهیم، انسان رسانه و شبیه شدن به الگوهای برتر خود است.
وی افزود: در زمینه تمدن اربعینی به نظرم می رسد که ما همه آن چیزی که از معارف اهل بیت(ع) در معارف عاشورا برداشت می کنیم و خداوند توفیق استفاده از آن را به ما می دهد، در واقع باید

بتوانیم به زبان رسانه ای امروز ماندگار کنیم و در انسانهایی آن را نمایان کنیم که بتوانند به عنوان انسانهای الگوی فرهنگی فعالیت کنند.
شاه حسینی تصریح کرد: در واقع تمدن اربعینی یک حلقه واسط بین نهضت تمدنی ماست. چرا که ما تمدن عاشورایی امام حسین(ع) را به عنوان یک تجربه اولیه داریم و غایت تمدن را هم از توصیف اهل بیت اخذ می کنیم و حلقه واسط، “انسان رسانه”هایی هستند که بتوانند در دنیای امروز یک مکتب عرفانی را به جامعه عرضه بدارند.

45367

45368

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا