خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش دومین کنگره بین المللی لقا الحسین در حرم امام حسین

دکتر محمد هادی همایون دبیر علمی دومین کنگره بین المللی لقاءالحسین (ع) در مراسم افتتاحیه این همایش که با حضور اساتید، پژوهشگران، مدرسان مرکز مطالعات و پژوهش عتبه حسینیه و جمعی از اندیشمندان اسلامی، صبح ۲۵ آبان در سالن خاتم الانبیاء گف: در موقعیت جدیدی هستیم ،وضعیت جدیدی بر عالم حاکم شده و اثرات آن در حال آشکار شدن است.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، همایون ادامه داد: خرسندیم که جمع اساتید با همت موسسات و دانشگاههای مختلف در متن صحنه به بررسی علمی این رویداد عظیم می پردازند.

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اهمیت پژوهش علمی ابعاد مختلف اربعین گفت:ما روز گذشته با پیاده روی اساتید و پژوهشگران و حضور در این جریان عظیم دیدیم که چرا می بایست این کنگره علمی در این مکان و این زمان شکل بگیرد.

دبیر علمی کنگره لقاءالحسین (ع) از عتبه مقدسه حسینیه و مسجد مقدس جمکران و دیگر مجموعه هایی که در برگزاری این همایش بین المللی نقش داشتند تشکر کرد و افزود:از حجت الاسلام سعید اصفهانیان عضو پژوهشکده آینده شناسی مسجد مقدس جمکران نیز که ایده اصلی برگزاری این جریان علمی در ماجرای اربعین حسینی را طرح و اندیشمندان جهان اسلام را برای تحقق آن گرد جمع نمودند تشکر می کنم.

همچنین دکتر پارسانیا سخنران اصلی مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین المللی لقا الحسین (ع)با اشاره به اهمیت شناخت جایگاه معصومین در عالم هستی گفت: برای شناخت دقیق ایمه اطهار (ع) و تحلیل وقایع تاریخی مربوط به ایشان باید این موارد در سه حوزه و سه روش مطالعاتی مجزا مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا شناخت حقیقت اصلی اربعین را منوط به مطالعات و تحلیل دقیق سه حوزه تشریعی،تکوینی و رفتار مردم در این دو حوزه دانست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در رشته فلسفه,حکمت و فقه با اشاره به اینکه اراده تکوینی خداوند قابل تخلف نیست و قطعا تحقق خواهد یافت گفت: در حوزه تشریع به لحاظ اختیار بشر این حقیقت الهی به واقعیت نپیوسته است و اوج مظلومیت این امر در شهادت امام حسین (ع) بروز و ظهور پیدا کرد.

پارسانیا ادامه داد: خداوند هدایت تشریعی ایمه معصومین (ع) را در متن تاریخ قرار داده است و هر زمانی که کافران به این حقیقت، می خواهند این نور را با فوت دهانشان خاموش کنند با اراده خودش به میدان آمده و همانگونه که وعده داده است، نورش را تام می کند.

اجتماع عظیم اربعینی، یک مدل شبیه سازی شده تمدن اسلامی است

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروز مند، عضو فرهنگستان اسلامی حوزه علمیه قم نیز در کمیسیون مطالعات تمدنی دومین کنگره بین المللی لقا الحسین (ع) که در سالن خاتم الانبیا (ص) حرم امام حسین (ع) در حال برگزاری است گفت: اجتماع عظیم اربعینی یک مدل شبیه سازی شده تمدن اسلامی است.
حجت الاسلام پیروز مند با اشاره به ارتباط معنایی غدیر، عاشورا و ظهور این سه موضوع را در ارتباط مستقیم با مسله تمدنی دانست.

پیروزمند، غدیر را مبدا و مبنای تمدن سازی، ظهور را مقصد و غایت تمدن اسلامی و عاشورا را راهبرد حرکت به سمت تمدن اسلامی معرفی کرد.

وی با تاکید بر کنگره عظیم پیاده روی اربعین مولفه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این جریان عظیم را برشمرد و محبت، تواضع، توسل، مشارکت مردمی، ولایت پذیری، استکبارستیزی و سخاوت، برکت و تعاون را از جمله این مولفه ها ذکر کرد.

پیروزمند در پایان ارایه مقاله خود گفت: آنچه کنگره راهپیمایی اربعین را زیبا کرده است، وحدت امت اسلام، امیدبخشی به آینده و حرکت بر محور امام به سمت تمدن اسلامی است.

همچنین یک عضو هیات علمی و مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در کمیسیون مطالعات تمدنی کنگره بین المللی لقاءالحسین برخی از شاخص های تمدنی اربعین را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین بابایی با مقایسه مفهومی تمدن غرب سکولار مدرن با تمدن اسلامی؛ علمی بودن، آرامش روحی،نظم و عفو و احسان را از مهمترین شاخص های های یک تمدن الهی دانست و اظهار داشت این شاخص ها در جریان راهپیمایی عظیم اربعین کاملا مشهود و قابل مطالعه است.

وی در پایان متذکر شد این محبت و محوریت امام حسین (ع)است که کثرت در جامعه اربعینی را به یک وحدت تبدیل کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا