خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مکالمه 60 درصد خانواده های مازندرانی به زبان فارسی

یک پژوهشگر زبان مازندرانی نسبت به خطر نابودی این زبان کهن دارای ریشه هندی اروپائی هشدار داد و گفت که بر اساس نتایج یک تحقیق 60 درصد خانواده های مازندرانی در جمع خانوادگی هم به زبان فارسی مکالمه می کنند .

به گزارش ایرنا ، محمد صالح ذاکری شامگاه پنجشنبه در نشست انجمن دوستداران حافظ در بابل با موضوع ‘ آینده زبان مازندرانی ‘ افزود : رغبت نداشتن خانواده های مازندرانی برای آموزش زبان بومی به فرزندانشان ، مهم ترین علت به خطر افتادن زبان مازندرانی است .

وی محدود شدن حوزه کاربرد ، تاثیر زبان های دیگر و دلسردی و نداشتن اعتماد به نفس کاربران در استفاده از زبان مادری را از دیگر عوامل تهدید کننده زبان مازندرانی برشمرد.

ذاکری با بیان اینکه نگرش مثبتی به زبان مازندرانی در خانواده ها وجود ندارد ، گفت : این نگرش منفی در دختران بیشتر از پسران و در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است .

پژوهشگر زبان مازندرانی با اشاره اهمیت زبان فارسی به عنوان زبان ملی و زبان علم آموزی در کشور افزود : حفاظت از زبان مازندرانی و بومی برای انتقال دانش بومی و حراست از هویت و حفظ تنوع زبانی و زیستی از اهمیت بسیاری برخوردار است .

وی بهترین راهکار حراست و حیات بخشی به زبان مازندرانی را اراده عمومی و خواست جامعه و شناخت بار ارزشی آن دانست .

ذاکری گفت : اصلاح باورهای غلط نسبت به زبان مازندرانی از دیگر اقداماتی است که باید برای حفظ این گنجینه فرهنگی صورت گیرد.

وی استفاده از زبان مازندرانی در نوشتار ، کاربرد اسامی مازندرانی برای نام گذاری فرزندان ، استفاده از زبان مازندرانی در رسانه ها و فضای مجازی و دستگاههای دولتی را هم از دیگر راهکارهای جانبی برای حفظ زبان مادری مردم مازندران برشمرد .

** جمع آوری 30 هزار واژه مازندرانی

پژوهشگر زبان مازندرانی همچنین به غنای واژگانی این زبان کهن اشاره کرد و گفت که تا کنون 30 هزار واژگان اصیل مازندرانی در چهار جلد کتاب با عنوان واژگان تبری جمع آوری و منتشر شده است .

وی با اعلام این که تاکنون قدم های مثبتی در جهت گردآوری و متمرکز سازی داشته های زبان مازندارنی انجام شده است ، افزود : در بخش ضرب المثل هم سه جلد

کتاب با عنوان ‘ فرهنگ زبانزدهای رامسری ‘ در یکهزار صفحه چاپ شده که بیش از پنج هزار ضرب المثل را در خود جای داده است .

ذاکری از اینترنت و فضای مجازی به عنوان فرصتی مناسب جهت احیای زبان مازندرانی یاد کرد و گفت که هم اکنون زبان مازندرانی در این فضا حضور پر رنگی دارد.

وی افزود : به عنوان مثال بیش از 12 هزار صفحه به زبان مازندرانی در ویکیپدیا بارگذاری شده که مازندران را در رتبه 122 از میان 290 زبان دنیا در این سایت قرار داده است .

**قدمت زبان تبری

این پژوهشگر زبان مازندرانی گمانه زنی برخی محققان در باره ریشه فارسی زبان تبری را نادرست خواند و گفت : زبان مازندرانی انشعابی از زبان پارتی است و قدمت آن به دوره اشکانیان باز می گردد .

وی همچنین شعر و موسیقی مازندرانی را قدیمی ترین بازمانده شعر و موسیقی ایران برشمرد و افزود : بر خلاف اشعار فارسی که بر ساختار عروضی نگاشته می شوند ، شعر مازندرانی ساختاری هجایی داشته و متفاوت ترسیم می شود .

این دانشجوی مقطع دکترا گفت : زبان مازندرانی در قرون چهار تا 9 هجری ، زبان حاکم در شمال ایران بود و حتی کتاب های دینی را هم به این زبان ترجمه کردند .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درود بر شما. به نكته خوبي اشاره كرديد.متاسفانه خود كم بيني يكي از دلايل توجه نكردن اهالي استان مازندران و گيلان مي باشد.استفاده از زبان محلي را برايشان كسر شان مي باشد.تاسف بار تر اينكه حتي در روستاها هم مردم ترجيح مي دهند از فارسي استفاده كنند.لازم است كه مردم ما به داشتن زبان گيلكي و ديگر زبانهاي محلي بيشتر بها دهند. تا نسل آينده از بي هويتي رنج نبرد.

  2. من سپهر استرابادی از گرگان هستم متاسفانه زبان طبری چه در استان گلستان که چهل درصد ان شمالی هستند و چه در مازندران که بیش از نود و هشت درصد ان شمالی هستند مورد بی مهری مسولان قرار گرفته است.من از خانواده های شمالی می خواهم با فرزندان خود شمالی صحبت کنند و از مسولان بخواهند فکری به حال زبان قدرتمند طبری بکنند. بیش از شش میلیون ایرانی طبری تبار هستند و استان تهران بیش از دو میلیون طبری تبار دارد.امیدوارم زبان طبری جایگاه خود را دوباره پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا