خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی تاج‌زاده | شرط قالیباف

هفته گذشته خبری که هنوز از سوی شهردار تهران تایید یا تکذیب نشده فضای انتخاباتی کشور را تحت تاثیر قرار داد. به گفته حسین سبحانی‌نیا، گویا قالیباف برای حضور در انتخابات ۹۶ شرط گذاشته که اگر اصول‌گرایان روی او اجماع کنند، کاندیدای انتخابات خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این هفته در جناح اصولگرایان بیشتر از همه نام محمدباقر قالیباف بر سر زبان بود آن هم برمبنای خبری که از طرف حسین سبحانی‌نیا اعلام شد: «شنیده‌ام که آقای قالیباف مطرح کرده‌اند در صورتی وارد عرصه می‌شوم که مجموعه اصولگرایان برای کاندیداتوری‌ام اتفاق نظر داشته باشند». در جناح اصلاح‌طلب هم همچنان صحبت بر سر حمایت از روحانی حرف اول را می‌زند و حتی مصطفی تاج‌زاده با اطمینان معتقد است که روحانی قطعا رئیس‌جمهور می‌شود.

شرط قالیباف برای اصولگرایان؟

صحبت‌های سبحانی‌نیا درباره شرط قالیباف با واکنش محمدرضا باهنر مرد لابی‌گر اصول‌گرایان هم مواجه شد. باهنر که همچنان معتقد است مهره‌های سوخته‌ای که در چند انتخابات گذشته رای نیاورده‌اند نباید وارد صحنه شوند، قالیباف را با بقیه متفاوت دانست و گفت که شرط قالیباف عاقلانه است چرا که اصول‌گرایان تنها از طریق وحدت می‌توانند به موفقیت در انتخابات امیدوار باشند.

قالیباف، ضرغامی و الهام؛ گزینه‌های اصول‌گرایان

این هفته با مطرح شدن نام چند گزینه اصول‌گرا آغاز شد. یک نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی و غلامحسین الهام را از جمله گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده معرفی کرد و گفت که اصولگرایان از عدم اجماع روی قالیباف در انتخابات سال ۱۳۹۲ پشیمان هستند.

lحمدعلی پورمختار اظهار کرد: احتمال حمایت اصول‌گرایان از آقای روحانی بسیار کم است چون عملکرد ایشان در حوزه‌های سیاسی یا اقتصادی آن چیزی نبود که توقع اصول‌گرایان را برآورده کند، ضمن این‌که اخیرا آقای روحانی اظهارنظرهایی داشتند که خلاف مشی اصول‌گرایی و انقلابی است.

وی افزود: اصول‌گرایان حتما در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به یک نتیجه خواهند رسید اما این‌که آیا روی فرد واحدی به توافق برسند هم در مورد اصول‌گرایان و هم در مورد گروه رقیب احتمال کمی وجود دارد. فکر می‌کنم از هر دو گروه دو کاندیدا در انتخابات آینده وجود خواهند داشت یعنی علاوه بر آقای روحانی یک نفر دیگر در جناح اصلاح‌طلب و دو نفر در جناح اصول‌گرا مطرح خواهند شد. البته اگر اصلاح‌طلبان روی آقای روحانی اجماع کنند در این صورت اصول‌گراها هم یک کاندیدا بیشتر نخواهند داشت.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درباره‌ گزینه‌های اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، خاطر نشان کرد: افراد مختلفی مطرح هستند از جمله آقای قالیباف، آقای ضرغامی که فعال است و آقای الهام که بعد از کنار کشیدن احمدی‌نژاد فعال شده که البته امکان دارد افراد دیگری هم مطرح شوند و هنوز رایزنی‌ها ادامه دارد، چرا که ما بر مبنای طرف مقابل تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

تعقیب دو سازوکار رسیدن به وحدت در میان اصول‌گرایان

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم درباره برنامه اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در سال ۹۶ گفت: اصول‌گرایان دو سازوکار رسیدن به وحدت و رسیدن به فرد واحد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ را تعقیب می‌کنند. کارهایی انجام شده که ان‌شاءالله به زودی اعلام می‌شود. اصول‌گرایان برای حضور هماهنگ و مبتنی بر وحدت در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری برنامه‌هایی دارند که به زودی اعلام می‌شود.

غلامعلی حدادعادل در رابطه با تاریخ دقیق اعلام برنامه اصول‌گرایان برای انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: تاریخ دقیق آن مشخص نیست اما ظرف روزهای آینده منتظر اعلام برنامه‌ها باشید و به طور کلی حرکتی توسط عده‌ای از خدمت‌گزاران انقلاب برای حضور جدی در انتخابات شکل خواهد گرفت.

شرط قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ۹۶ از زبان سبحانی‌نیا

مهم‌ترین خبر هفته را یک فعال سیاسی اصول‌گرا عنوان کرد: از کسی شنیدم که آقای قالیباف این طور مطرح کرده که اگر اصول‌گرایان بر سر او اتفاق نظر داشته باشند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ کاندیدا می‌شود. من شنیده‌ام که آقای قالیباف مطرح کرده‌اند در صورتی وارد عرصه می‌شوم که مجموعه اصول‌گرایان برای کاندیداتوری‌ام اتفاق نظر داشته باشند. ایشان می‌خواهند وفاق جمعی برای کاندیداتوری‌اش وجود داشته باشد که البته منطقی هم همین است.

حسین سبحانی‌نیا همچنین بیان کرد: عزم جریان اصول‌گرا با محوریت جامعه روحانیت این است که برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به کاندیدایی واحد برسند و امروز هم تلاش می‌کنند فاصله‌ها را بین جریان اصول‌گرایی کم کنند. اصول‌گرایان هنوز بر سر مصادیق به توافق نرسیده‌اند چون افراد مختلفی مطرح هستند که باید مورد بررسی قرار گرفته تا نهایتا بتوان به اجماعی رسید.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر جریان‌های اصول‌گرایی مانند حزب موتلفه، ایثارگران و رهپویان که افراد شاخصی دارند گزینه‌های خود را مطرح می‌کنند اما هنوز همه کنار هم  ننشستند تا برای کاندیدایی واحد به جمع‌بندی برسند. تلاش این است که برای این دوره انتخابات کاندیدایی واحد از سوی اصول‌گرایان معرفی شود چرا که در انتخابات ۹۲ آن‌ها از این‌که نهایتا چند نفر اصول‌گرا در رقابت باقی ماندند، ضربه خوردند و خاطره خوشی از این موضوع ندارند.

سبحانی‌نیا همچنین اظهار کرد:‌ امکان توافق بر سر یک کاندیدا وجود دارد و از محالات نیست و اگر منیت‌ها و خودخواهی‌ها را کنار بگذارند و روی اصول کلی خود تاکید کنند امکان رسیدن به یک نظر واحد وجود دارد. اگر مثل دور گذشته کاندیداهای اصول‌گرایی متعدد باشند فایده‌ای ندارد و آرا پراکنده می‌شود لذا باید منتظر باشیم. البته به نظر می‌رسد رای نیاوردن آقای قالیباف در دو دوره نیز به دلیل همین نبود اتفاق نظر بوده است.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این‌که گزینه‌های دیگری هم به جز قالیباف برای کاندیداتوری از سوی اصول‌گرایان مطرح هستند، ادامه داد: اصل موضوع این است که اصول‌گرایان باید به نتیجه برسند که کدام گزینه مقبولیت بیشتری برای حضور در انتخابات دارد. یکی از شانس‌های رئیس‌جمهور هر دوره این است که رای تقریبا ۵۰ درصدی در دور دوم دارد. ‌این یک واقعیت است و رقابت با او سخت‌تر است اما گویا اصول‌گرایان می‌خواهند این ریسک را انجام دهند و به احتمال قوی گزینه اصول‌گرایان و حمایت آن‌ها در این انتخابات از آقای روحانی نخواهد بود.

باهنر: سوخته‌ها نیایند، البته قالیباف با بقیه فرق دارد!

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در واکنش به این تحلیل که با وجود تلاش اصول‌گرایان برای رسیدن به یک کاندیدای واحد به نظر می‌رسد چندین نفر از اصول گرایان خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کنند، اظهار کرد: ما کمبود کاندیدا نداریم اما از تعدادی از دوستانی که کنار زمین خودشان را گرم می‌کنند می‌خواهیم که حضور نداشته باشند. بعضی‌ها می‌ترسند که ما بدون کاندیدا بشویم اما الان تکثر کاندیداها خوب نیست.

محمدرضا باهنر ادامه داد: اصلاح‌طلبان از آقای روحانی عبور نمی‌کنند و ما هم به دنبال کاندیدای مطلوب هستیم. ما از برخی چهره‌های سوخته و شکست‌خورده که خودشان را پیش از این آزموده‌اند و آرای قابل توجهی نداشته‌اند می‌خواهیم که در انتخابات کاندیدا نشوند. کاندیدایی که ما می‌خواهیم باید کارآمدی و محبوبیت بالایی داشته باشد که می‌توانیم چنین کاندیدایی را در میان اصولگرایان پیدا کنیم به شرطی که تفرقه وجود نداشته باشد.

وی درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف و این‌که او گفته اگر اصول‌گرایان روی او اجماع کند در انتخابات شرکت می‌کند، عنوان کرد: آقای قالیباف با بقیه کاندیداها متفاوت است چرا که همیشه رای دوم را آورده و قاعدتا می‌تواند برای ما قابل بررسی باشد. ایشان در جرگه بقیه کاندیداهایی که بیش از چهار یا هفت درصد رای آورده‌اند قرار نمی‌گیرد و من نمی‌گویم قطعا نمی‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد.

باهنر با بیان این‌که با قالیباف و لاریجانی درباره انتخابات جلسه‌ای نداشته است، افزود: البته شرط آقای قالیباف عاقلانه و مدبرانه است. این بار هر کسی که قصد کاندیداتوری دارد باید این شرط را اعلام کند که اجماع اصول‌گرایان صورت بگیرد چون کاندیداها هر چقدر هم قدرتمند باشند اگر چند نفر باشند آرای هم را می‌تراشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین اضافه کرد: نمی‌دانم آقای لاریجانی از چه کسی حمایت می‌کند اما قطعا خودش جزو نامزدها نیست. من تصورم این است که اگر اصول‌گرایان روی کاندیدایی اجماع کنند آقای لاریجانی هم از او حمایت خواهد کرد اما هنوز اطلاع دقیقی ندارم.

عزم جزم جلیلی؟

این هفته یک سایت خبری از قول یکی از منابع نزدیک به سعید جلیلی ادعا کرد که او قصد دارد به‌ زودی نامزدی خود در انتخابات ‌سال ٩٦ را اعلام کند. به نوشته این سایت، جلیلی به اطرافیانش گفته است که اکنون دیگر همه متوجه شده‌اند که برجام شکست خورده و نظرات ما درباره برجام به اثبات رسیده است. آن‌گونه که این سایت نقل کرده جلیلی معتقد است که با شکست برجام و اثبات درستی مواضع او در دوران مذاکرات هسته‌ای، مردم در این دوره به او رای خواهند داد. در ادامه این خبر تاکید شده که تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات ارتباطی با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد و او دو هفته پیش اطرافیانش را از این تصمیم باخبر کرده است.

این سایت خبری همچنین از قول یکی از افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد نقل کرده است که او نه‌ تنها از سعید جلیلی حمایت نخواهد کرد بلکه به نامزدهایی که یک یا چند بار در انتخابات شرکت کرده و رای نیاورده‌اند، توصیه می‌کند: «به مصلحت خودشان نیست در انتخابات شرکت کنند».

فردای انتشار این خبر، سعید جلیلی که به دعوت بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه کردستان در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر شده بود در صحبت‌هایی تیغ انتقاداتش را به سمت دولت روحانی نشانه رفت و تصریح کرد: جمهوریت در اقتصاد یعنی برخورداری همگان از فرصت‌های اقتصادی. همان‌طور که تصمیمات سیاسی باید در درون کشور شکل بگیرد، تصمیمات اقتصادی هم باید در چارچوب منافع جمهور و اراده‌های داخل کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: جمهوریت یعنی سازوکاری که در آن به مردم تکیه شود اما اجازه دخالت به بیگانگان داده نشود و اگر امکان فعالیت اقتصادی جمهور مردم با رانت و تبعیض محدود شود، خلاف جمهوریت و اسلامیت نظام است. معوقات بانکی از سوی عده‌ای خلاف جمهوریت و حقوق مردم است و نظام بانکی ما باید منطبق با جمهوریت و اسلامیت نظام باشد، نه این‌که کسی برای وام ۱۰ میلیونی دچار مشکل باشد و کسی صدها میلیارد تسهیلات اخذ کند!

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که جمهوری اسلامی یعنی اسلامی که برای جمهور و عامه مردم اصالت قائل است و نه برای عده‌ای خاص، افزود: امیرالمومنین (ع)، رضای عامه را بر سخط خاصه مرجح می‌دانند. دولت مقتدر دولتی است که بتواند رضایت‌مندی عموم را حفظ کند نه رضایت‌مندی عده‌ای خواص.

توضیحات غرضی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات

سیدمحمد غرضی با اشاره به وضعیت رقبای خود، اظهارکرد: رقیب خود را گروه‌ها و احزاب سیاسی می‌دانم و معتقدم که این گروه‌ها که از اول انقلاب تا حالا در جامعه حاکمیت داشته‌اند، آن‌چنان کارآمد، مفید و موثر واقع نشده‌اند. با توجه به این‌که روشی که روحانی به کار گرفته مانند روش‌های دولت‌های گذشته است، چون این روش‌ها را برای جامعه مفید نمی‌دانم، با روش‌هایی که خود بیان می‌کنم می‌آیم و در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنم.

اصولگرایان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شوند

یک فعال سیاسی اصول‌گرا با بیان این‌که اصول‌گرایان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شوند، تاکید کرد: ما معتقدیم که در این دوره جریان اصول‌گرا یک کاندیدای اصلی خواهد داشت چرا که ما با تعدد کاندیدایی، تجربه شکست در گذشته را داریم و به همین جهت قضیه گذشته را تکرار نخواهیم کرد. جریان اصول‌گرا به دنبال دستیابی به وحدت گفتمانی و کاندیدایی در انتخابات ۹۶ است. اصول‌گرایان در این دوره یک کاندیدای اصلی خواهند داشت چرا که ما در گذشته به واسطه تعدد کاندیدایی تجربه شکست داشته‌ایم.

محمدرضا میرتاج الدینی در تحلیل وضعیت رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۶ اظهار کرد: در انتخابات سال ۹۶ جریان اعتدال و اصلاح‌طلب کاندیدایشان مشخص است و از روحانی حمایت می‌کنند. جریان اصول‌گرا نیز در حال آماده‌سازی خود برای حضور جدی در انتخابات است. سران جریان ارزشی و انقلابی و همچنین چهره‌های شاخص این جریان در تلاش هستند تا در مرحله اول، وحدت گفتمانی و سپس وحدت کاندیدایی را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو محقق سازند.

وی با بیان این‌که عده‌ای می‌خواهند میدان را به سمتی ببرند که انتخابات ۹۶ را غیررقابتی کنند و از الان روحانی را پیروز میدان اعلام کنند، خاطرنشان کرد: غیررقابتی کردن انتخابات کار معقولی نیست، در عین‌حال که این کار بی‌فایده است چرا که انتخابات ۹۶ انتخاباتی کاملا رقابتی است، زیرا آقای روحانی در سال ۹۲ با رایی ناپلئونی انتخاب شد.

پیش‌بینی قاطعانه تاج‌زاده

اصلاح‌طلبان هفته آرام انتخاباتی را پشت سر گذاشتند و تنها برخی از چهره‌های آن‌ها باز بر حمایت از روحانی تاکید کردند. البته مجمع نمایندگان ادوار اصلاح‌طلب اعلام کرد که در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است. مصطفی تاج زاده هم پیش‌بینی کرد که روحانی قطعا رئیس‌جمهور خواهد شد البته بعد از آن در صحبت‌هایی عنوان کرد که حمایت اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور مشروط خواهد بود.

پیش‌بینی تاج‌زاده: روحانی قطعا رئیس‌جمهور می‌شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که روحانی قطعا باید در انتخابات ۱۳۹۶ حضور یابد، درباره‌ احتمال رای‌آوری حسن روحانی در انتخابات ۹۶ عنوان کرد: روحانی قطعا رئیس‌جمهور می‌شود.

مصطفی تاج‌زاده همچنین در تحلیل وضعیت اصلاح‌طلبان گفت: وضعیت را در مجموع خوب می‌بینم، اما معتقدم می‌توانیم بهتر از این هم باشیم، بنابراین باید بیشتر تلاش کنیم .اگر ما بیشتر تلاش کنیم رقبای ما نیز تلاش بیشتری می‌کنند و تلاش هر دو به نفع مردم است.

همکاری حزب اعتماد ملی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت: در آخرین جلسه شورای مرکزی این حزب درباره نحوه ورود اعتماد ملی به انتخابات ۹۶ تصمیم‌گیری شد. یک کمیته ۷ نفره زیر نظر من تشکیل شد تا نحوه تعامل و همکاری‌ با سایر تشکل‌های اصلاح‌طلب تعریف شود.

رسول منتجب‌نیا با اشاره به این‌که در این جلسه اعضای شورای مرکزی، مسئولان استان‌ها و مسئولان کمیته‌ها، دفاتر و شاخه‌های حزب اعتماد ملی حضور داشتند، اظهار کرد: در پایان بحث مفصلی انجام  و تصمیم بر این شد که حزب اعتماد ملی با حفظ هویت حزبی خود با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همکاری داشته باشد.

تحلیل چهارساله بودن روحانی اشتباه است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که تحلیل چهار ساله بودن ریاست جمهوری روحانی تحلیلی اشتباه است، درباره‌ احتمال انتخاب روحانی در  انتخابات ریاست‌جمهوری آینده خاطر نشان کرد: این‌که روحانی در انتخابات ۹۲ رای ناپلئونی داشت صحیح است. جناح اصول‌گرا در آن دوران تمام تلاش خود را روی کاندیداهای مورد نظرشان گذاشتند و امید زیادی به پیروزی آن‌ها داشتند، اما فکر نمی‌کنم که در این دوره بتوانند کاندیدای مطرحی بیاورند که توان رقابت با رئیس‌جمهور را داشته باشد. مساله انتخاب روحانی برای اصلاح‌طلبان تقریبا حل شده است.

محسن مهرعلیزاده همچنین درباره‌ برخی شایعات مبنی بر وجود اختلاف شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: حدود دو تا سه ماه پیش مسائلی مبنی بر نقش احزاب و اشخاص و نسبت این تاثیرات وجود داشت که پس از صحبت و تبادل نظر این اختلافات برطرف شد. فلسفه وجودی تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری، مساله‌ اتئلاف و رسیدن به وحدت نظر میان اصلاح‌طلبان است. قطعا در انتخابات پیش‌رو لیستی مانند لیست امید منتشر می‌شود با این تفاوت که ممکن است نام این لیست متفاوت با قبل باشد.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ اهمیت انتخابات شوراها و برنامه اصلاح‌طلبان در این زمینه بیان کرد: از آنجایی که اصلاح‌طلبان مساله‌ انتخاب روحانی را به عنوان مساله‌ای تقریبا حل شده فرض می‌کنند، قطعا انرژی بیشتری روی انتخابات شوراها خواهند گذاشت.

مجمع نمایندگان ادوار در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری به تصمیم نهایی نرسیده است

نایب‌رئیس مجمع نمایندگان ادوار  با اعلام این‌که مجمع نمایندگان ادوار در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تابع نظر نهایی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است و هنوز شورا در این رابطه اعلام نظر نکرده است، گفت: مجمع نمایندگان ادوار به عنوان عضوی از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در جلسه گذشته شورای مرکزی موضوع حمایت از کاندیداهای ریاست‌جمهوری دوازدهم را مورد بحث و بررسی قرار داد که در این جلسه نقطه نظرات مختلف بیان شد اما جمع‌بندی و تصمیم نهایی به جلسه بعدی موکول شد.

محمدعلی نمازی توضیح داد: گزینه‌های مورد بحث در جلسه مجمع نمایندگان ادوار اول حمایت بی‌قید و شرط از آقای روحانی و دوم توصیه به این‌که دیگر چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان که احتمال تایید صلاحیت دارند نیز در انتخابات ثبت‌نام کنند، بود و به نظر می‌آمد که نظر اکثریت شورای مرکزی موافق با گزینه دوم است و این‌که حمایت از کاندیدای مورد نظر، مشروط بوده و بدون قید و شرط نباشد.

زیباکلام: باید تمام‌قد پشت روحانی بایستیم

صادق زیباکلام تاکید کرد: من معتقدم که ما باید تمام‌قد پشت روحانی بایستیم. اولین دلیلم این است که مردم بازیچه ما نیستند. مردم اسباب‌بازی ما نیستند. اگر روحانی بخواهد بیاید، باید از او حمایت کنیم و این در گرو این است که رهبری اصلاحات دور دوم از ایشان حمایت بکند که توصیه می‌کنم این کار را بکند.

این استاد دانشگاه افزود: قضاوت درباره عملکرد سه‌ساله دولت روحانی قضاوت خیلی سختی است. من در سیاست خارجی به ایشان نمره بسیار بالایی می‌دهم. در اقتصاد به ایشان نمره متوسط می‌دهم، دلیل متوسط دادنم هم این است که در تورم ناموفق بوده، از رشد منفی آمدیم رسیدیم به رشد مثبت ولی رکود را نتوانسته جابه‌جا کند. همچنان این یخ سفت و سخت پابرجاست. هفت ‌میلیون بی‌کار را هیچ کاری نمی‌توان کرد و رونق را نتوانسته به وجود بیاورد اما ببینید چقدر از اقتصاد دست روحانی است؟ آیا این‌ قدر هست که بتواند یک تحول مهم ایجاد کند؟ پاسخش این است که خیر.

هاشمی‌رفسنجانی: روحانی را اصلح می‌دانم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی بیان کرد: در انتخابات دور اول، آقای روحانی با همان شخصیت و با همان روحیه خودشان، توانست اکثریت را کسب کند. بدون این‌که هیچ قدرت رسمی پشتوانه ایشان باشد، رای آورد. آن روحیه از ایشان گرفته نشده، بلکه تقویت شده و عملا هم در میدان است و در عمل هم متوجه‌اند که کارها باید جدی‌تر دنبال شود. البته موانعی هم دارند که خیلی خوب و زود برطرف می‌کنند. منتها ایشان آن شهامت را دارد تا آن‌جایی که مصالح کشور ایجاب می‌کند، افکار خودشان را ارائه بدهد و با همین سبک کار می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: آقای روحانی در دوره دوم بهتر می‌تواند کار کند. چون موانع را با برجام از جلوی پایش برداشته، تجربه لازم را کسب کرده، به نیازها توجه کرده، به امکانات بیشتری رسیده است و باید نتیجه را در دوره دوم ایشان ببینیم. این دوره در حال پرکردن چاله‌چوله‌هاست. باید به دور دوم برسیم. البته این حرف من، حمایت هم بود. چون ایشان را اصلح می‌دانم.

استراتژی شغال؛ برنامه اصول‌گرایان برای حمله به روحانی

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره صحبت‌های اخیر باهنر در مورد متمایز بودن قالیباف از سایر نامزدهایی که سابقه شکست دارند و پر رنگ شدن حضور او در انتخابات گفت: من فکر نکنم جریان اصول‌گرا بخواهد با یک کاندیدا مثل قالیباف جلو بیاید چرا که شانس روحانی در مقابل یک کاندیدا مثل قالیباف جدی‌تر است و فرصت مناسبی برای روحانی است.

محمدجواد حق‌شناس افزود: بر اساس تحلیل و شناختی که دارم فکر می‌کنم جریان مقابل روحانی، تعداد نامزدهایش را به پنج تا هفت نفر افزایش می‌دهد و چهره‌های مشخصش را وارد رقابت‌ها می‌کند. از ماه آینده شاهد حضور فعال این چهره‌ها خواهید بود تا بتوانند جریان پررنگی را روبه‌روی روحانی تشکیل دهند و عملا رقابت همه را با یک نفر رقم بزنند.

وی درباره راهبرد کلی اصول‌گرایان در انتخابات آینده تاکید کرد: این‌ها وارد فضای رقابت خواهند شد با این هدف که در مرحله اول امکان راهیابی روحانی به پاستور را کم کنند تا به دور دوم برود. راهبرد اصلی جریان مقابل این است که انتخابات ۹۶ را در دو مرحله نمایندگی کنند.

حق‌شناس طرح ایده وحدت پیرامون یک کاندیدای ریاست‌جمهوری در جریان اصول‌گرا را بی‌مورد خواند و تصریح کرد: راهبرد این جریان تکثر نامزدهای انتخاباتی و رودررو کردن همه نامزدهاست. این استراتژی که به استراتژی شغال مشهور است با این هدف شکل می‌گیرد که تعداد قابل توجهی نیرو به یک شکار بزرگ حمله کنند تا او را از پا دربیاورند.

وی همچنین درباره شانس روحانی در دور دوم انتحابات اظهار کرد: با این نگاه در مرحله دوم همه پشت سر نفر خودشان اجماع می‌کنند و طبیعی است که تلاششان را برای ممانعت از راهیابی روحانی به پاستور خواهند کرد.

تکذیب کاندیداتوری سیدحسن خمینی

این هفته شایعه‌ای منتشر شد که سیدحسن خمینی در نظر دارد برای انتخابات سال ۹۶ به عنوان کاندیدا وارد عرصه شود اما نعیمه اشراقی نوه دختری امام (ره) پس از انتشار این شایعه عنوان کرد: نظر اجماعی ما برای انتخابات ۹۶، حسن روحانی است. سیدحسن خمینی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ برنامه‌ای ندارد و همه اصلاح‌طلبان، نظر اجماعی نسبت به حسن روحانی دارند.

اخبار وزارت کشور و شورای نگهبان

در تهران هیچ حاشیه سیاسی برای برگزاری انتخابات ۹۶ وجود ندارد

استاندار تهران با اشاره به آمادگی استانداری تهران برای برگزاری انتخابات سال ۹۶ تاکید کرد: هیچ حاشیه سیاسی در انتخابات استان تهران وجود ندارد. تعاملی را که برای انتخابات ۹۴ در تهران اعمال کردیم و بدون هیچ حاشیه‌ای و کوچک‌ترین اختلافی انتخابات هم با آن عظمت برگزار شد، در انتخابات پیش‌رو نیز مورد توجه خود قرار خواهیم داد.

سیدحسین هاشمی درباره این که آیا در آستانه برگزاری انتخابات از سوی جریانات سیاسی فشاری بر مجموعه استانداری وارد می‌شود؟ تصریح کرد: من کسی نیستم که زیر فشارها قرار بگیرم و تمام دوستان من نیز می‌دانند که هیچ‌گاه زیر فشارها کمر خم نکرده‌ام و اجرای قانون را یک اصل و تعامل را یک محور برای حرکت می‌دانم.

اصلاح تعرفه‌های انتخابات هنوز از وزارت کشور به شورای نگهبان نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادات تعرفه‌های انتخابات سال ۹۶ از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شده و وزارت کشور هم اصلاحات را اعمال کرده، ولی هنوز این اصلاحات به‌دست ما نرسیده است. طبق روال معمول فرم‌هایی از تعرفه‌های انتخابات سال ۹۶ از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال شد که ما در شورای نگهبان این تعرفه‌ها را بررسی کردیم. پس از بررسی، برخی از اشکالات را به وزارت کشور ارسال کردیم و وزارت کشور هم این اصلاحات را اعمال کرده، ولی هنوز به ما ارسال نشده است.

محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور ۱۷ آبان ماه گفته بود: ما برای برگزاری انتخابات سال ۹۶ طبق جدول زمان‌بندی خود حرکت می‌کنیم و باید در این مقطع نمونه تعرفه‌های انتخابات را به شورای نگهبان ارسال می‌کردیم که این کار را انجام دادیم و فکر می‌کنم این تعرفه‌ها به تایید شورای نگهبان رسیده است. پس از این باید تعرفه‌ها را چاپ کنیم، دفتر انتخابات وزارت کشور نیز تمام اقدامات خود را طبق برنامه زمان‌بندی‌شده انجام می‌دهد.

افزایش امنیت تعرفه‌های رای انتخابات اردیبهشت ۹۶

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: رنگ تعرفه‌های رای را نبست به دوره‌های قبل تغییر داده‌ایم. همچنین تعداد کدهای امنیتی تعرفه‌ها را افزایش داده و ۱۷، ۱۸ کد امنیتی در تعرفه‌ها ایجاد کرده‌ایم. در واقع امنیت تعرفه‌های رای انتخابات اردیبهشت ۹۶ را افزایش داده‌ایم. با این تمهیدات در نظر گرفته شده امکان جعل تعرفه‌های رای وجود ندارد و اگر تعرفه‌ای جعل شود به راحتی قابل تشخیص است.

علی پورعلی‌مطلق در پاسخ به این پرسش که چه رنگ‌هایی برای سه انتخابات اردیبهشت ۹۶ در نظر گرفته شده است، بیان کرد: رنگ تعرفه‌ها مشخص شده و نسبت به دوره‌های قبل هم تغییر کرده ولی ما نمی‌توانیم از هم‌اکنون رنگ تعرفه‌های این سه انتخابات را اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور درباره ایراداتی که شورای نگهبان به این تعرفه‌ها گرفته است، یادآور شد: ایرادات شورای نگهبان نه ایراد محتوایی بلکه ایراد شکلی بود. به طور مثال شورای نگهبان نظر داده است که محل اثر انگشت رای‌دهنده بزرگتر باشد. ما هم این ایرادات را برطرف کردیم و اکنون تعرفه‌ها آماده ارسال به چاپخانه است. وزارت کشور تعرفه‌های انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را هم به هیات عالی نظارت بر این انتخابات که در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، فرستاده است.

وی همچنین تاکید کرد: جلسات وزارت کشور با معاونت اجرایی شورای نگهبان ادامه دارد و مسیر برگزاری انتخابات در حال اجراست. تمام مراحل تهیه اقلام و ملزومات انتخابات طبق جدول برنامه‌ریزی در حال انجام است و ما طبق این جدول پیش می‌رویم و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.

انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمد آشوری تازیانی نماینده مردم قشم، حاجی‌آباد و خمیر و عضو هیات رئیسه مجلس را برای عضویت در هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. منظورش از اجماع اينه كه شوراى نگهبان اصولگرايان كانديداهاى مخالف نظر اين بابا را رد صلاحيت كنه.مثل اجماعى كه در انتخابات خبرگان روى اقاى ممدوحى از كرمانشاه شد .تنها كانديدا بود كه مردم موظف بودند در يك انتخابات به همين يه نفر راى دهند .انتخاباتى كاملا بر اساس مردم سالارى دينى اسلامىمنتها كدام ديدگاه از اسلام خدا ميداند. به نظر من که اسلام محمدى نيست

  2. تحليل خردمندانه اى جناب حق شناس ارائه كرده اند ، سياست ورزيدن اين جماعت از سال ٨٤ ببعد شغالانه بوده و انگار جزو خصلت ثانويه شان شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا