خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به عملکرد دروازه‌بان‌های لیگ برتر

دروازه‌بان‌های لیگ برتر در این فصل روزهای پر فرازونشیبی را سپری کرده‌اند و اتفاقات زیادی برای‌ آنها رقم خورد که این موضوع، قابل بررسی است.

به گزارش تسنیم، فصل شانزدهم سرشار از اتفاقات مهم است و با اینکه ما فقط یک‌سوم از آن را طی کرده‌ایم، هیجان و جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای را دیده‌ایم.

این شرایط برای دروازه‌بان‌ها کاملاً متفاوت بوده است. آنها که بعضاً با رقم‌هایی عجیب و غیرقابل باور درون قفس توری تیم‌ها قرار گرفته‌اند، یا نمره قبولی کامل را گرفته‌اند و یا مردود شده‌اند. این در حالی است که در لیگ این فصل، اکثر تیم‌ها با رعایت کامل مسائل دفاعی مقابل حریفان‌ خود به میدان می‌روند.

با هم نگاهی خواهیم داشت به وضعیت دروازه‌بان‌ها تا مشخص شود نسبت به قراردادی که به امضاء رسانده‌اند، چه عملکرد در 10 هفته ابتدایی فصل داشته‌اند.

پرسپولیس
علیرضا بیرانوند: یکی دیگر از دروازه‌بان‌های میلیاردی کشور است. مبلغ قراردادش در سازمان لیگ یک میلیارد و 45 میلیون تومان ثبت شده و در 9 بازی تنها سه گل خورده است. عملکردش عالی بوده و بهترین و بالاترین نمره ممکن را می‌گیرد. البته وضعیت فنی بیرانوند به سیستم مورد استفاده برانکو نیز ربط دارد، زیرا برانکو نمی‌گذارد فشار زیادی روی دروازه پرسپولیس باشد، ولی باز هم نمی‌توان چشم روی توانایی‌های فنی این بازیکن بست. اگر بیرانوند به همین شکل به کارش ادامه دهد و حواشی اطرافش به خصوص حضور بی‌دلیل و پرحاشیه در فضای مجازی را کنار بگذارد، می‌تواند دروازه‌بان اصلی تیم ملی کشورمان در جام جهانی 2018 روسیه باشد.

بوژیدار رادوشوویچ: دروازه‌بان کروات پرسپولیس که از میانه‌های فصل جانشین لوبانف شد، فقط در یک بازی برای سرخپوشان در 10 هفته اول «لیگ» به میدان رفت. وقتی دست بیرانوند گچ گرفته شد، بوژیدار از سوی برانکو برای حفاظت از دروازه تیم مقابل صنعت نفت آبادان گزینه اصلی شد و توانست کلین‌شیت‌های بیرانوند را ادامه دهد. سهم بیرانوند شش کلین‌شیت بود و حالا یک بازی بدون گل خورده نیز برای رادو ثبت می‌شود. بوژیدار در هفته‌های آینده تا زمان بهبودی کامل بیرانوند باید برای سرخپوشان به میدان برود.

تراکتورسازی تبریز


محمدرضا اخباری: ستاره لیگ ایران، بازیکنی است که به جای قراردادهای چند صد میلیون و شاید یک میلیارد تومانی، تنها ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد. اخباری یا همان کارآگاه گجت در تراکتورسازی پرستاره این فصل نیز، یک ستاره واقعی است. او 10 بار در این فصل برای تیمش بازی کرده و شش کلین‌شیت داشته است. او در 10 بازی قبلی شش گل هم خورده و این شانس را دارد تا با همین شرایط، هم در اردوی تیم ملی بماند و هم به ادامه حضور تراکتور درجمع بالانشین‌ها کمک کند. اخباری در پایان فصل، دوران خدمت سربازیش به اتمام می‌رسد و پس از آن می‌تواند قرارداد بهتری ببندد. مطمئن باشید اخباری فصل آینده، یکی از گران‌قیمت‌ترین سنگربانان ایران است، بازیکنی که شانس همراهی تیم ملی در جام جهانی را نیز دارد.

نفت تهران
میلاد فراهانی: برای تیم علی دایی، این دروازه‌بان تنها با 350 میلیون تومان بازی کرده و در 10 بازی گذشته تنها دو کلین‌شیت داشته است. او 12 گل خورده برایش ثبت شده و عملکردش تا به اینجای کار رضایت نسبی علی دایی را نیز به همراه داشته است. فراهانی مقابل استقلال یک گل خورد و برابر پرسپولیس سه گل. فعلاً یک نمره متوسط برای میلاد یادداشت می‌کنیم.

پیکان تهران
رحمان احمدی: در 10 بازی گذشته برای فیروزه‌ای‌پوشان پایتخت به میدان رفته و 11 گل خورده داشته است. سه کلین‌شیت هم برای او ثبت شده اما فراموش نکنید دروازه‌بان تیمی است که به تازگی به لیگ برتر آمده و تعداد زیادی از بازیکنان جوان و کم‌تجربه را در تیم خود دارد. قرارداد رحمان 500 میلیون تومان است و این هفته در شروع دوباره لیگ، برای ایستادن مقابل خط حمله آتشین پرسپولیس کار سختی در پیش دارد.

استقلال تهران


مهدی رحمتی: کاپیتان استقلال با قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون تومانی، گران‌ترین دروازه‌بان لیگ برتر است و از هفته دوم تا به حال به صورت ثابت برای آبی‌ها به میدان رفته است. او در این 9 بازی سه بار کلین‌شیت کرده و هشت بار توپ را از درون دروازه‌اش بیرون آورده است. رحمتی، بازیکنی کاملاً حرفه‌ای است و اگر قرار بود به عملکرد کلی او اشاره کنیم، حتماً بابت پنالتی حساسی که مقابل صبای قم در پایان بازی مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی دفع کرد تا سند صعود تیمش به یک چهارم نهایی را امضاء کند، او را تحسین می‌کردیم. یک لحظه تصور کنید اگر رحمتی نبود، امروز استقلال چه شرایط غیرقابل باوری داشت…!

حسین حسینی: دیگر دروازه‌بان استقلال است که با قراردادی 500 میلیون‌ تومانی به جمع آبی‌پوشان اضافه شده و آنهایی که از نزدیک با این بازیکن کار‌ کرده‌اند، می‌گویند او به زودی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های ایران خواهد شد. حسینی فقط یکبار فرصت بازی برای استقلال را داشت و در هفته اول که با محرومیت رحمتی مواجه بود، به میدان رفت اما دروازه‌اش باز شد تا آمار یک بازی، یک گل برایش رقم بخورد.

سپاهان اصفهان
لی اولیویرا: باورتان نمی‌شود اگر بدانید این دروازه‌بان برزیلی تنها 115 میلیون تومان قیمت دارد. او البته دروازه‌بان صد‌درصد و مطمئنی نیست، چون در 10 بازی گذشته، 11 گل دریافت کرده و تنها از دو بازی با کلین‌شیت بیرون آمده است، اما می‌توانید عملکرد او را با مانوئل نونیز، دروازه‌بان اسپانیایی ماشین‌سازی مقایسه کنید که یک میلیارد و 50 میلیون تومان گرفته اما در هشت بازی 14 بار دروازه‌اش باز شده است.

صنعت‌نفت آبادان
حسن هوری: خیلی‌ها می‌گویند هوری در آبادان همه کاره تیمش است. نقش او در موفقیت‌های صنعت‌نفت غیرقابل بوده و نمی‌توان هوری را فقط یک کاپیتان دانست. این بازیکن 500 میلیون تومان برای این فصل از تیم آبادانی می‌گیرد و در 10 بازی گذشته 11 گل خورده است. او در چهار بازی کلین‌شیت کرده که از این حیث نیز عملکردش قابل توجه است. هوری تا پایان فصل می‌تواند با همین شرایط به کارش ادامه دهد.

ذوب‌آهن اصفهان


محمدرشید مظاهری: عامل موفقیت‌های بزرگ سبزپوشان اصفهانی طی سه فصل اخیر، در برهه حساسی از این فصل مصدوم شد و جدا از اینکه تعداد گل‌های خورده‌اش نسبت به گذشته بالا رفت، شانس حضور ادامه‌دار در اردوی تیم ملی را نیز از دست داد. مظاهری با قراردادی 900 میلیون تومانی در هشت بازی برای تیمش به میدان رفت و هشت گل خورد. تنها دو کلین‌شیت برای این بازیکن ثبت شده و از این حیث نمره قبولی نمی‌گیرد. او برای اثبات توانایی‌هایش، هنوز 20 هفته دیگر زمان دارد.

حمید عرفانی: قراردادش 150 میلیون تومان است و در دو بازی سخت مقابل تراکتورسازی و استقلال به میدان رفت و در هر بازی دو گل خورد. او شاید در آینده بتواند حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

فولاد خوزستان
مهرداد طهماسبی: وقتی فولاد تازه شکل گرفته بود، تیمی کم مهره به شمار می‌آمد و نمی‌توانست در بازی‌هایش امتیازات زیادی به دست بیاورد، مهرداد را درون دروازه داشت. مهرداد با قراردادی 550 میلیون تومانی برای فولاد به میدان رفت و در پنج بازی هشت گل دریافت کرد. عملکرد او با توجه به تجربیاتش، قابل توجیه نیست.

وحید طالب‌لو: پنج هفته از لیگ گذشته بود که وحید به طور کلی بی‌خیال استقلال و استقلالی‌ها شد و برای فولاد به میدان رفت. او توانست منتقدانش را راضی کند که هنوز هم در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. او در پنج بازی سه کلین شیت و سه گل خورده به جا گذاشت آن هم در حالی که قراردادش 50 میلیون تومان از مهرداد طهماسبی هم کمتر است. وحید، شرایط فولاد را به سهم خود بهبود بخشید.

استقلال خوزستان
رافائل روبالو: یک برزیلی که جانشین فرناندو دخسوس، بهترین دروازه‌بان فصل قبل شد، اما در واقع موفق نبود. مبلغ قرارداد این بازیکن 300 میلیون و 895 هزار تومان است. رافائل در چهار  بازی برای استقلال خوزستان به میدان رفت و هشت گل دریافت کرد. به این دروازه‌بان هم نمی‌توانیم نمره خوبی بدهیم. رافائل نیز یکی از خریدهای بد (تا اینجای کار) برای لیگ برتر ایران بوده است. استقلال خوزستان برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا با این دروازه‌بان به مشکل برمی‌خورد.

وحید شیخ‌ویسی: قرارداد شیخ ویسی تنها 105 هزار تومان گران‌تر از رافائل است، اما شرایط فنی بهتری از دروازه‌بان برزیلی دارد. شیخ‌ویسی از نفت تهران جدا شد و به استقلال خوزستان پیوست و در شش بازی لیگ، هشت گل دریافت کرد. او به اندازه روبالو گل خورد، اما با دو بازی بیشتر!

پدیده مشهد

شهاب گردان: دروازه‌بانی باتجربه که حضور در تیم ملی، پرسپولیس، ذوب‌آهن و سپاهان را در کارنامه دارد و حالا به پدیده رفته تا خیلی چیزها را ثابت کند. این بازیکن برای حضور در پدیده قراردادی 700 میلیون تومانی به امضا رساند و در هفت هفته ابتدایی برای تیم مشهدی به میدان رفت که حاصل کارش در هفت بازی، دریافت 9 گل بود. شهاب در دو بازی نیز کلین شیت کرد، اما نمی‌توان نمره کاملی به این بازیکن داد. حالا مشخص نیست در شروع دوباره لیگ، شهاب می‌تواند به دروازه تیمش برگردد یا واقعاً به دردسر نیمکت‌نشینی افتاده است.

مجتبی روشنگر: از هفته هشتم، روشنگر جانشین شهاب شد، اما او که قراردادی 500 میلیون تومانی برای این فصل با باشگاه پدیده دارد، در سه بازی پنج گل خورد و این در حالی است که مقابل پیکان در هفته نهم موفق به کلین شیت شد. از روشنگر، که فصل قبل و در بازی هفته اول مقابل پرسپولیس، گل زیبایی با شوت مرحوم هادی نوروزی دریافت کرده بود، انتظارات بیشتری می‌رفت.

سیاه‌جامگان مشهد
محمد ناصری: او که تنها 260 میلیون تومان با باشگاه قرارداد بسته، عملکردش تا به حال بد نبوده است. ناصری یکی از ارزان‌‌ترین دروازه‌بان‌های این فصل است اما در مقایسه با خیلی از سنگربانان لیگ، کارنامه و آمار بهتری دارد. او در هشت بازی وظیفه حراست از دروازه سیاه‌جامگان را به‌عهده داشت و 10 گل دریافت کرد. حتی یک کلین شیت هم داشت و به احتمال زیاد در شروع دوباره لیگ، می‌تواند دروازه‌بان اصلی سیاه‌جامگان مشهدی باشد.

آندره تازاریو: یکی از خریدهای سؤال‌برانگیز لیگ برتر است. قراردادش 400 میلیون تومان برای باشگاه آب خورد و در 10 بازی اخیر تنها دو بار به میدان رفت. او در این دو بازی مجموعاً پنج گل دریافت کرد تا نشان دهد شرایط فنی خوبی ندارد.

گسترش فولاد تبریز


فرناندو دخسوس: شاه‌ماهی نقل‌وانتقالات بود که خیلی زود از استقلال خوزستان جدا و به گسترش فولاد تبریز پیوست. قیمت قرارداد این بازیکن تنها 600 میلیون تومان ثبت شده و در 10 بازی مستمر برای تیمش به میدان رفته  که عملکردش نسبت به خارجی‌های دیگر لیگ در خط دروازه‌ خوب بوده است. او در این 10 بازی پنج بار کلین‌شیت کرده و شش گل خورده است. دخسوس می‌تواند با ادامه همین روند، یکی از بهترین سنگربانان این فصل باشد.

سایپا تهران
لوریوال جونیور: رقم قرارداد این بازیکن هم کمی عجیب است؛‌ 576 میلیون و 675 هزار تومان! لوریوال برای سایپا تا اینجای کار هشت بازی انجام داده و در فصلی که نارنجی‌پوشان برای کسب امتیاز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، شش گل دریافت کرده است. انتظارات از لوریوال بیش از اینها بود، چون کادرفنی سایپا در مورد این بازیکن، تبلیغات زیادی داشت، اما او در آن هشت بازی، تنها دو کلین‌شیت داشته است. باید دید در ادامه لیگ چه می‌کند.

حامد فلاح‌زاده: حامد تنها دو بازی مقابل فولاد و استقلال تهران انجام داد و در هر بازی دو گل دریافت کرد. قرارداد این بازیکن هم عجیب است؛ 576 میلیون تومان. او در این فصل کار سختی دارد، چون باید برای نیمکت‌نشین کردن لوریوال تلاش کند.

صبای قم
حامد لک: دروازه‌بانی که در هفته اخیر و به خاطر اتفاقات دیدار تیمش مقابل استقلال در «جام حذفی» روزهای پرخبری و پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشته، با قراردادی به ارزش 350 میلیون تومان در صبا ماندگار شد. مهار‌های جالب توجه این بازی در فصل شانزدهم چندباری باعث توجه رسانه‌های تصویری و برنامه‌های ورزشی شد. او در 10 بازی 11 گل خورد و سه کلین‌شیت داشت. حامد معتقد است از کشور سوئد پیشنهاد همکاری دارد، اما باید دید این بازیکن نیز به جمع لژیونرهای ما اضافه خواهد شد یا این پیشنهاد، فقط در حد حرف و حدیث است.

ماشین‌سازی تبریز


مانوئل فرناندو نونیز: او را می‌توان بدترین دروازه‌بان این فصل دانست. با کلی تبلیغات از اسپانیا به ایران آمد در حالی که قراردادش یک میلیارد و 50 میلیون تومان در سازمان لیگ ثبت شده است، اما در هشت بازی، 14 گل دریافت کرد و به غیر از دیدار مقابل استقلال، هرگز نتوانست عملکرد رضایت‌بخشی داشته باشد. این موضوع می‌تواند برای سایر باشگاه‌ها یک تجربه، تلقی شود که فقط با نام و کارنامه یک دروازه‌بان خارجی، اقدام به جذب وی نکند. مانوئل نونیز جدا از اینکه قرارداد میلیاردی بسته و عملکرد ضعیفی داشته، بیشتر از سایر بازیکنان ماشین‌سازی در تعطیلات و مرخصی بود که این موضوع نیز ضعف دیگری بازیکن نامبرده است.

مهدی اسلامی: دو بازی برای ماشین‌سازی انجام داد و چهار گل خورد. اسلامی در آبادان، وظیفه حراست از دروازه سبزپوشان را به‌عهده داشت، اما تیمش با حساب 3 بر صفر شکست را قبول کرد و این، کارنامه خوبی برای اسلامی نیست. او در هفته اول نیز برای تیمش به میدان رفته بود که در اهواز، ماشین‌سازان تنها برد خود با حساب 2 بر یک را مقابل فولاد به دست آوردند. اسلامی 310 میلیون تومان با باشگاه تبریزی قرارداد بسته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا