خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تنها راه چاره ی جبران کسری بودجه: سرمایه گذاری خارجی

حمیدرضا برادران شرکا، رییس اسبق سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور گفت: هدفمند کردن یارانه ها مانند نامی که دارد، باید هدفمند باشد؛ یعنی نباید به کسانی که درآمد معقولی دارند، یارانه پرداخت کرد.

حمیدرضا برادران شرکاء، رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفت و گو با خبرآنلاین درباره مشکل کسری بودجه امسال و چگونگی برون رفت از این مشکل در سال های دیگر، گفت: «برای حل این مشکل سه روش وجود دارد. به عبارتی، دولت باید یا اوراق مشارکت چاپ کند، یا مالیات را افزایش دهد و یا درآمد نفت بالا رود.»
وی افزود: «در حال حاضر از اوراق مشارکت استقبالی نشده است. مالیات ها نیز نمی تواند افزایش پیدا کند، زیرا وضعیت مالی مردم برای افزایش مالیات مناسب نیست. درآمدهای نفتی نیز هم اکنون کاهش یافته است و جواب قراردادها نیز تا ژانویه داده نمی شود.
رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: «در حال حاضر که نفت ۳۴ تا ۳۵ دلار است و بعد از  ژانویه به ۳۰ دلار خواهد رسید.»

شرکاء درباره نقش هدفمندی یارانه ها در بودجه گفت:«هدفمند کردن یارانه ها مانند اسمش باید هدفمند باشد؛ یعنی نباید به کسانی که درآمد معقولی دارند، یارانه داد و باید به افرادی که نیاز به این پول دارند، یارانه پرداخت کرد. ولی چون از ابتدا این اشتباه را پیش گرفتیم و به همه این پول را پرداخت کرده ایم، جبران آن سخت است.»

وی ادامه داد: «باید منابع دولت را متنوع کرد. در سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفته شد که ۱۰ درصد از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم و اگر در دوران شکوفایی این موضوع را شروع می کردیم، در حال حاضر وابستگی به درآمد نفتی نداشتیم. اما الان می توانیم شروع کنیم و تا ۱۰ سال دیگر بودجه را عمومی کرد.»

رئيس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تنها راه چاره را استفاده از سرمایه گذاران خارجی دانست و خاطرنشان کرد: «تنها راه حل برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، استفاده از سرمایه گذاری خارجی است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا