خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌های بین‌المللی به درگذشت فیدل کاسترو

لحظاتی پس از انتشار خبر درگذشت رهبر انقلاب کوبا در روز شنبه (۲۶ نوامبر / ۶ آذر) سیاستمداران بلندپایه کشورهای گوناگون نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از دویچه وله، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده اظهار داشت، «تاریخ تاثیر اعمال کاسترو را ثبت کرده و در باره آنها قضاوت خواهد کرد. ما می‌کوشیم تاریخ را پشت سر بگذاریم و خواهان گشایش فصل نوینی در مناسبات با کوبا هستیم.»

دونالد ترامپ در آغاز در توییت خود تنها یک جمله نوشته بود: «کاسترو مرد.» اما  پس از ساعاتی اعلام کرد امیدوارست که مرگ کاسترو به برقراری آزادی در کوبا منجر شود.

ترامپ، فیدل کاسترو را “دیکتاتوری بی‌رحم” خواند. رئیس جمهور منتخب آمریکا افزود: «میراث کاسترو جوخه‌های اعدام، دزدی، رنج تصورناپذیر، فقر و خودداری از رعایت حقوق بشر است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کاسترو را “نماد یک دوران تاریخی” و “دوست واقعی و قابل اعتماد روسیه” خواند.

میخائیل گورباچف، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی گفت، کوبا کسی است که در برابر سخت‌ترین تحریم‌های ایالات متحده مقاومت کرده و «به کشورش قدرت بخشیده است».

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و ژان کلاود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پیام‌های جداگانه‌ای تاکید کردند که فیدل کاسترو یک شخصیت تاریخی قرن گذشته و نماد واقعی انقلاب کوبا بوده است.

یونکر درگذشت فیدل کاسترو را به رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا و مردم این کشور تسلیت گفت و اظهار داشت: «تاریخ در باره میراث سیاسی او داوری خواهد کرد».

فردریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از فیدل کاسترو به عنوان “مردی بااراده” و “شخصیتی تاریخ‌ساز” نام برد و به رئیس جمهور کوبا و “دوستان” فیدل، فقدان او را تسلیت گفت.

موگرینی ضمن اشاره به “توافقنامه دیالوگ و همکاری سیاسی” بین اتحادیه اروپا و کوبا، بر “مسئولیت اتحادیه اروپا در قبال ملت کوبا” تاکید کرد.

دعای رهبر کاتولیک‌های جهان

درگذشت سیاستمدار انقلابی ۹۰ ساله برای پاپ فرانسیس “خبری غمناک” بود. او در پیام تسلیت خود به ملت و دولت کوبا نوشته است که برای “آمرزش” این سوسیالیست انقلابی دعا خواهد کرد.

فیدل کاسترو برخلاف رهبران دیگر کشورهای سوسیالیستی هرگز رابطه خود با کلیسا را قطع نکرد. او نخستین بار در سال ۱۹۸۸ با پاپ ژان پل دوم دیدار کرد و پس از آن در سال ۲۰۱۲ با پاپ بندیکیت شانزدهم و سال گذشته میلادی با پاپ فرانسیس ملاقات داشت.

واکنش مخالفان کاسترو

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در پیامی توئیتری نوشت: «کاسترو درگذشت».
سیاستمدار راست‌گرای آمریکایی در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که توافقنامه دولت اوباما با کوبا را لغو خواهد کرد. ترامپ تاکید کرده بود که در صورت پیروزی او، دو کشور روابط برقرار نخواهند کرد مگر اینکه دولت کوبا آزادی‌های سیاسی و عقیدتی ملت کوبا را تامین کند.

کوبائی‌ها تبعیدی در آمریکا درگذشت رهبر پیشین کوبا را جشن گرفتند. خیابان‌های شهر میامی در روز شنبه ساعت‌ها شاهد کاروان خودروهایی بود که با چراغ‌های روشن و کنسرت بوق شادمانی خود را ابراز می‌کردند.

وبسایت “دموکراسی فوری برای کوبا”، وابسته به نیروهای اپوزیسیون کوبا نیز از درگذشت فیدل کاسترو ابراز خشنودی کرد. ریگوبرتو کارسلر، سخنگوی این وبسایت خبری گفت: «نباید برای مرگ یک دیکتاتور غمگین بود، این برای کوبا لحظه‌ای پراهمیت است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا