خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهندسان استرالیایی ترمز «هایپرلوپ» می‌سازند

تیمی از محققان موسسه سلطنتی فناوری ملبورن از طراحی خود در زمینه سیستم حمل‌نقل سریع‌السیر “هایپرلوپ” رونمایی کرده‌اند که می‌تواند مسافران را با سرعت 1200 کیلومتر در ساعت بین مسافت‌های طولانی جا به جا کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل‌، الون ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس در سال 2013 از طرحی مفهومی موسوم به هایپرلوپ رونمایی کرده بود که مسافران را بصورت شناور در لوله‌هایی از خلاء با سرعت بسیار بالا به مقصد می‌رساند. اما وی واقعی ساختن این ایده را به محققان در سراسر جهان واگذار کرد تا با طرح‌های متفاوت خود، این سیستم را بسازند.

شرکت اسپیس‌ایکس به این منظور رقابتی را برگزار کرد و در نهایت، 30 تیم برای ساخت پیش‌ساخت‌هایی از این سیستم انتخاب شدند که باید تا ماه ژانویه طرحهای خود را به مرحله آزمایش برسانند.

در میان این تیم‌ها، محققان استرالیایی VicHyper بودند که طرح آن‌ها بر سیستم ترمز و گاز هایپرلوپ تمرکز داشته و در آینده می‌تواند در این سیستم معلق استفاده شود.

این محققان اوایل امسال موفق شدند جایزه بهترین طراحی فنی زیرسامانه ترمز را از آن خود کنند.

در آزمایشاتی که قرار است از 27 تا 29 ژانویه انجام شوند، محققان طراحی آینده‌نگر خود را به درخواست اسپیس‌ایکس ساده‌تر خواهند ساخت زیرا رقابت در هر دو سطح معلق و غیر معلق اجرا می‌شود.

این نمونه پیش‌ساز بر روی چرخ گذاشته خواهد شد و یاتاقان هوایی آن برداشته خواهد شد تا چرخ‌ها بتوانند در خلاء به سرعت بالا دست یابند.

سیستم VicHyper از یک موتور القایی خطی استفاده می‌کند که پیش از این در خلاء برای شتاب و کاهش سرعت استفاده نشده بود. این واگن همچنین دارای یک سیستم ترمز ثانویه برای توقف‌های اضطراری است که بر ترمز جریان گردابی یا ترمز فوکو تکیه دارد. این ترمزها معمولا در قطارهای فوق سریع و حتی قطارهای شهربازی استفاده می‌شوند.

در حالی که سایر تیم‌ها از آهنربای دایمی برای چنین سیستم‌هایی استفاده می‌کنند، تیم VicHyper از یک باتری آنبرد برای تامین نیروی آهنرباهای الکتریکی بهره می‌برد.

این سیستم شامل یک دیسک فلزی چرخان است که سیم‌پیچ‌های الکترومغناطیسی به فاصله چهار اینچی آن قرار گرفته و توقف سریع و مطمئنی را ارائه می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا