خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره فرق تهمت و پرسش که حدادعادل باید بداند!

به گزارش انصاف نیوز، «اکبر موسوی» در فیسبوک خود نوشت:

غلام‌علی حدادعادل، رئیس فرهنگستان فارسی دربارهٰ تفاوت تهمت و پرسش این کلمات را نوشته است: «برای روشن شدن فرق بین تهمت و سؤال: اگر کسی از کسی بپرسد، آیا این صحت دارد که شما فرزند نامشروع پدر و مادر خود هستید؟ به نظر شما این سوال است یا تهمت؟»

این استدلال نوعی استدلال تشبیهی است. استدلال‌های تشبیهی و نیز استدلال‌های استعاری مبتنی بر همانندسازی به واقعه‌ای مشابه هستند. اما همواره این سستی را دارند که با تغییر واقعه نتیجه تغییر کند. مثلاً «اگر کسی از شما بپرسد شما تاکنون از چراغ قرمز رد شده اید؟» نتیجه عوض می‌شود. یا همان تشبیه و استعاره را بپذیریم و با کمی تغییر یا لوازمش را بگوییم و نتیجه عوض شود مثلا «اگر کسی از فرزندی سفیدپوست که پدر و مادری سیاه‌پوست دارد بپرسد که شما واقعاً‌ فرزند پدر و مادر خود هستید؟» نتیجه عوض می‌شود.

تشبیه و استعاره و همانندسازی دو واقعه نمی‌تواند یک استدلال باشد. کمااینکه برخی پرسش‌ها شاید متضمن تهمت باشند، بسیاری پرسش‌ها هم تنها معنای استفهام دارند و بس. رئیس فرهنگستان فارسی باید این را بداند.

نکته دیگر در ضعف کلمات حدادعادل این است که باید جایگاه پرسش‌گر را در نظر داشته باشد. رئیس فرهنگستان فارسی باید این را بداند که اقتضای حال متکلم و مخاطب و جایگاه آنان در معنا مؤثر است. یک قاضی اگر از متهمی بپرسد آیا شما این قتل را انجام داده‌اید یا نه، در مقام پرسش و حقیقت‌جویی است. میان قاضی و یک انسان عادی در خیابان متفاوت است. نماینده مجلس در مقام یک ناظر است. نه در مقام یک فرد عادی. نماینده مجلس شأنش شأن پرسشگری است. این پرسش برای روشن‌شدن و شفافیت است. رئیس پیشین مجلس باید این را بداند.

رئیس فرهنگستان فارسی باید این را بداند که متن و زمینه در معنا مؤثر است. پرسش محمود صادقی پرسشی استینافی نبوده است که بدون هیچ زمینه‌ای آن را گفته باشد. اصل ماجرا از سوی وزیر و … ثابت شده بود. بخواهیم بر سبک حدادعادل صحبت کنیم فردی را دیده‌ایم که صورتش پر از خون و کوفتگی و زخم است. از او بپرسیم آیا دعوا کرده‌ای؟ این پرسش از دعوا تهمت نیست. پرسش است. این اثبات وجود چنین حساب‌هایی مانند آن خون و زخم و کوفتگی است. پرسش را باید در متن و زمینه‌اش معنا کرد. اگر از فردی آرام و مرتب بپرسیم دعوا کرده‌ای؟ شاید آزار بیند و این پرسش تهمت باشد. اما از کسی که خون‌آلود و زخمی است، این پرسش یک پرسش درست است. رئیس فرهنگستان فارسی باید بداند متن در معنای جمله تأثیر دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آفرين اكبر خان موسوى حسابى دهن كوبش كردى اين بابا وقتى پاى منافعش وسط مياد حقيقتا نميبينه ، از طرفى هنوز آبروريزيش در مورد سرقت ادبى تو ذهنمونه

  2. (رئیس فرهنگستان فارسی)ازوقتی که این بابارئیس فرهنگستان فارسی شد ماچه فرهنگی پیدا کردیم یاد ضربالمثلهای قدیم بخیر که میگفتند

  3. اتفاقا” جناب حداد تصور ميکنم بخوبي تفاوت و فرق تهمت و پرسش را ميداند، فقط چون بخوبي ميداند که داستان پرسش هاي جناب صادقي چيست، و چون پاسخي در خور براي آن ندارد/ندارند ، خودش/خودشان را به کوچه اي زده/زده اند که اسمش علي چپ است! و صد البته که چون باز هم بخوبي ميدانند که افتتاح حساب هاي سازمان ها و موسسات دولتي بنام اشخاص ، ممنوع است لذا براي عدم پاسخگوئي کاري کرده اند که فکر ميکنم اسمش فرار به جلو باشد.

  4. شايد بهتر است اينطور از ايشان بپرسيد . ايا يك ادم حلال زاده حاضر ميشود با رد صلاحيت گسترده معتمدين مردم نهايتا با ابطال راى ديگر منتخبين وارد مجلس شود. اين صرفاً يك پرسش است. 

    1. مردم جان !
      انصافاً با اين حرفت نفس رو توى سينه ها حبس كردى، قيافه اش ديدن داره وقتى اين سؤال ازش پرسيده شه !

  5. جناب حداد طبق روال کاری و سنت اصولگرایانه خود ،خواسته اند بدینوسیله هم عرض ادب و پشیبانی از یکی بزرگان هم مسلک و هم خودی نشان دهند . این وسط ، اصول و حق و حقیقت نادیده گرفته میشود ، خوب بشود ، دردی ندارد ، دفعه اول که نیست .

  6. به بنده هم اجازه دهید به سبک دوستان حداد صحبت کنم.
    خوب با مشت زدی تو دهنش. سیلی خوبی تو دهنش زدی.

  7. اگر از حداد عادل سئوال شود که شما صلاحیت ریاست بر فرهنگستان ادب فارسی را دارید یا این سمت ناشی از رانت است حکمش چیست ، سئوال است یا تهمت ؟!
    یا اگر از لقمان بپرسند ادب از که آموختی بگوید از رئیس فهنگستان ادب !

  8. با سلام به دوستان جناب حداد آدم مومن بی سوادی است البته سواد کلاسیک داری ولی از این تحصیلات علمی کسب نکرده ایشان به جای رییس فرهنگستان هنر بارها در کامنت ها گفته ام برای درب هتل بسیار فرد مناسبی است که به مشتریان تعارف بفرمایید وراهنمایی به داخل هتل را انجام دهد.

  9. ایشان که نماینده و رییس مجلس بودند باید بدانند که حساب دولتی نمی تواند به نام شخص باشد

  10. خیلی این آدم را جدی نگیرید. میزان درایت و فهم ایشان را سعید مرتضوی از همه بهتر فهمیده بود.

  11. وقتی یه نماینده که مدعی حقوق دانی هم هست قبل از تحقیق درباره یک موضوع ادعای ناروایی رو در قالب پرسش مطرح می کنه در حالی که ریس جمهور فعلی و ریس مجمع تشخیص مصلحت از کیفیت این حساب ها اطلاع دقیق دارن در کمال تاسف یک عده ناآگاه به عنوان هوادار دچار توهم میشن آقای حداد چاره ای جز مطرح کردن مسئله بدین شکل ندارن که قدیما می گفتن باید طرف رو …. فهم کنی تا بفهمه .
    بگذریم سایت محترم شما بروز نیستی دیشب سنای آمریکا تحریم های isa رو برای ده سال دیگه تحریم کرد ،بهتر نیست از این موضوع هم تیتری بزنی .
    یک عدد نوبخت واسه ماست مالی ، یک عدد عراقچی واسه ماله کشی ، یک عدد علی مطهری واسه حاشیه سازی نیاز داریم . دفتر ریاست جمهوری .

  12. آقا محسن اگر آقای جلیلی که شروع کننده مذاکرات بودند اگر توان به نتیجه رساندن آن را داشتند آیا تضمینی برای وفادار بودن آمریکایی ها داشتند ؟ اگر مذاکره بد بود پس چرا دولت قبلی آن را شرو کرد اگر هم خوب بود آقای ظریف وطن پرست به نتیجه رساندش وای آمریکایی ها هستند که بد عهدی می کنند چه ربطی به ظریف و دولت دارد اگه دولت احمدی نژاد هم بود این بد عهدی بود

    1. دوست گرامی آقا اسماعیل، مسئله اینه که مذاکرات آقای جلیلی مبناش بر بی اعتمادی به آمریکا بود اما مبنای مذاکرات آقای ظریف اعتماد مطلق به آمریکا ،اینو از نحوه توافق واجرای یکجانبه و یکجای تعهدات ایران می توان فهمید در حالی که حتی در اجرای توافق نامه ها با کشورهای دوست هم مصلحت بر اجرای گام به گام هست .
      البته شما هم اگر جای مسئولین آمریکایی بودید و عجله دولت روحانی رو در اجرای توافق نامه و چشم پوشی از نقض های مکرر را می دیدید یقینا” از دست بسته بودن دولت روحانی نهایت استفاده را می کردید مضاف بر اینکه در ابتدای شروع به کار دولت گره زدن تمام برنامه ها به نتایج برجام ودائما” از اوضاع اسفناک و بحرانی مملکت صحبت کردن ( خصوصا” شخص آقای روحانی و سایر دولتمردان ) آمریکایی ها را در چنین برداشتی به یقین رساند . به هر حال این دومین تجربه تلخ اصلاحات در اعتماد به غربی ها و پشت کردن به آرمان های انقلاب اسلامی هست امیدوارم درس عبرتی باشد برای همه سیاستمداران از همه جریان ها که تمرد کردن از نصایح و راهکارهای مقام معظم رهبری نتیجه ای جز خفت و خواری ندارد .

  13. سلام خدمت أدمين أنصاف و بقيه. من چند ماهيست كه با سايت شما اشنا شدم و واقعا از خبرهايتان لذت ميبرم اول اينكه بيشتر خبرها و تحليل هاى شما را در كمتر سايت داخلى ديدم و تنها خواهشى كه دارم اگر بشود شما هم مثبت منفى ها را أضافه كنيد كه بفهميم نظر ما چقدر مثبت دارد و چقدر منفى، مخصوصا ما خارج نشينان كه كمتر با زير و بم سياست ها و أشخاص اشنائى داريم. بنظر من اقاى حداد عادل با سوابقيكه دارند هميشه دنبال قدرت و جاه طلبى بوده اند البته جاه طلبى در بعضى از مواقع أشكال ندارد كه بتوانى كمكى بمردم بكنى اما ايشان رئيس مجلس شد و جاى بزرگانى مانند مدرس را گرفت كه خودش روحانى بود اما متحجر و دگم نبود اما حداد خان بعضى مواقع از خيليها متحجرتر ميشود و فعلا رئيس فرهنگستان است و فكر كنم حدود هيجده ميليارد تومان بودجه دارد، ايا تا بحال نشان داده كه اين مبلغ چگونه خرج ميشود خير. اميدوارم هرچه زودتر متخصصين بجاى رانت خواران را بگيرند كه اينهمه كشور لطمه نبيند. تقريبا چهار دهه از انقلاب ميگذرد و زمان زمان شايسته سالارى است نه اينكه مثلا فلانى ريش دارد يا مهر بر پيشانى چونكه هيچكدام از اينها كمكى به تخصص نميكند. يكى از آيات عظام حرف جالب و حقيقى زدند كه جديدا افرادى در حوزه ثبت نام ميكنند و همينكه معمم شدند ترك تحصيل ميكنند و به كار اجرائى ميروند و همين باعث شده كه مكلاها جاى روحانيان را در روزه ها و مناصب مذهبى را گرفتند و بنظر من اين كار خلاف دين و كشور است

  14. سلام
    آقا محسن متأسفانه مدیر محترم سایت بخشی از نظر اینجانب را حذف فرموده اند قسمتی را که شما جواب دادید منطقی بوده که واقعا اقدام ها باید هم زمان انجام می شد ولی حذف شد قسمتی از نظر قبلی من اصلا منطقی نبوده احساس می کنم سایت یک طرفه به قاضی می رود من یک شهروند عادی هستم و بی طرف صرفاً منطق را می پذیرم مدیر گرامی لطفاً نظرم را دستکاری نفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا