خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قابل توجه مخالفان ذوق‌زده برجام

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

با انتشار خبر تمدید تحریم‌های ده ‌ساله ایران توسط مجلس سنای آمریکا، شماری از شهروندان همیشه دلواپس به جای یافتن راهی برای اتحاد و تفاهم بیشتر در میان نیروهای سیاسی مسیری پر خطر را دنبال کردند، گویا یک‌صدایی و تفاهم گسترده را با جریان‌های سیاسی داخل کشور پر زحمت می‌دانند و به جای یافتن راه حل میانه به سوی نفی برجام گام برداشته و یادشان رفته از طریق اتحاد و تفاهم بیشتر می‌توان با انسجامی بیش از قبل با کشورهای دیگر روبرو شد. اینجاست که آدمی گمان می‌کند عده‌ای بیش از آنکه نگران وضعیت کشور در عرصه داخلی و خارجی باشند، مساله‌ی نقد و طرد دولت یازدهم به هر بهانه‌ای برایشان اهمیت افزون‌تری دارد و منافع ملی و تفاهم در داخل را به بهانه‌ای بر باد می‌دهند.

با ادبیاتی تهاجمی به کلیت برجام حمله می‌کنند، دولت را به دلیل سازش با غیر و کشورهای غربی مورد نقد قرار داده و بعد از تمام این حمله‌ها برای یکسره کردن گفتارهایشان مجلس ختمی هم برای برجام می‌گیرند. پارچه‌نوشته‌های سیاه و چاپ اعلامیه‌هایی که خبر از مرگ برجام می‌دهند بازگو کننده ی به بازی گرفتن منافع ملی و اتحاد نداشتن در داخل کشور است. برگزاری مراسم ختم‌های ساختگی با نصب پلاکارد و پوسترهای تمسخر آمیز، پژواک نگاه‌های ساده‌سازی شده و آسان است و نشان دهنده ی زاویه ی نگرش کسانیست که گمان می‌کنند از قِبل نابود کردن برجام تمام گرفتاری‌ها و مشکلات کشور در همه ی سه قوه برطرف می‌شود و می‌توان راهی به‌مراتب کم‌هزینه‌تر بدون ارتباط به دیگران یافت و از دل کنار گذاشتن برجام به عزت تمام رسید؛ به نام برجام دولت را می‌کوبند و با صدایی بلند فریاد می‌زنند. متاسفانه خبری از انسجام نیروهای داخل کشور و تصمیم‌سازان نیست.

منتقدان و نفی کنندگان برجام، سال‌های گذشته را فراموش کرده و با ادبیاتی سخن می‌گویند که گویی همین امروز و یا چند ماه قبل دولت‌مردان درباره ی مساله ی انرژی هسته‌ای با کشورهای غربی و آمریکا مذاکره کردند. تاریخ بیش از 12 سال مذاکره و تعویض تیم‌های مذاکره کننده را در کل و جزء فراموش می‌کنند. ظاهرا راهی و یا پیشنهاد عملی می‌شناسند که براساس همان مسیر فرضی وضعیت امروز و برجام را نقد می‌کنند، در حالی که به غیر از ارایه ی متن‌های انشایی و نقدهای بی‌امان راهکار عملی ندارند. کسانی که امروز کلیت برجام را نقد می‌کنند و یا آن را بیش از اندازه تحمیل شده می‌پندارند دیرزمانی چند خودشان همین سکان را برعهده داشتند، سرانجام آن همه مذاکرات و نشست‌های صورت پذیرفته به جایی نرسید و براساس نظر آگاهان سیاسی آن مسیرها در نهایت به جایی نمی‌رسید. حال همان سکان‌داران بارها و بارها سخن از راهی بهتر و کم‌هزینه‌تر می‌کنند، ولی راه را نشان نمی‌دهند و یا جاده‌ای نشان می‌دهند بی‌انتها و بسیار ناشدنی. قرار نیست مشکلات کشور را با دادن آدرس جاده ناکجاآباد به شهروندان حل کنیم؛ رفع و رجوع نکردن ایرادهای امروز بدون تردید بحران‌های فردا خواهند بود.

یافتن راه حل ساده‌تر و کم‌زمان‌تر‌‌، طی کردن مسیری متفاوت‌تر و حتی مسدود کردن باب مذاکره با آمریکا در این مورد خاص سال‌های قبل آزموده شد و نتیجه‌ای به دست نیامد. نشست‌های پی در پی مسوولان مذاکره کننده با کشورهای اروپایی و چانه‌زنی با دیگر کشورها در نهایت به برجام ختم شد، به بیانی دیگر گام برداشتن به سوی برجام اتفاق و رویداد نبوده و نیست، نشانه ی واضح و بسیار روشن تصمیم مهم حاکمیت است. در واقع اکثر راه‌های موجود و قابل رسیدن به یک تفاهم با ادبیات متفاوت و قطب‌نماهای گوناگون انجام شد و عصاره ی تمام آن رفت و آمدها با تیم جدید و اعمال نظر مستقیم و بی‌واسطه ی حاکمیت به برجام رسید. رسیدنی که یک شبه اتفاق نیفتاد و به آسانی هم دست یافتنی نبود؛ آثار تجربه شده تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی کشورهایی اروپایی و آمریکا همچنان پیش‌رویمان است و نیازی نیست برای کسب آرایی بهبود‌یافته‌تر از سال 92 و یا جبران از دست دادن کرسی‌های مجلس دهم علیه توافق صورت گرفته شورش کنیم.

فرض کنیم برجام ظالمانه است، بی‌اندازه یک‌سویه و نشدنی و غیر عملی است، تصور کنیم براساس اجبار و اضطرار تن به این تفاهم داده‌ایم و… همه ی این سخنان را درست هم بدانیم می‌بایست راهی دیگر ارایه کنیم. راهی شدنی‌تر و نه انشایی‌تر‎؛ سخنرانی‌های پر‌شمار که در جایگاه مدعی نشستند راه به سوی گره‌گشایی نمی‌گشاید. نمی‌توان براساس سخنان ترامپ در دوره ی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حتی رای مجلس سنا به تمدید تحریم‌های ده ساله تصمیم‌های لحظه‌ایی گرفت و خبر از مرگ برجام داد. اروپایی‌ها و مسوولان آمریکایی می‌دانند با نقض برجام جهان آسوده‌تری نخواهیم داشت و برجام به آسانی به دست نیامده است که آسان از کف برود. به گمان راقم این سطور، چارچوب کلی برجام محکم‌تر از آن است که از طرف یکی از تفاهم کنندگان کنار گذاشته شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این گ و دلواپس همفکران نتانیاهو و ترامپ هستند که دولت یازدهم جلو عارتشان از بیت المال را گرفت تریبون مفت دارن وبابت این حرف ها از بودجه فرهنگی کشور ارتزاق میکنند، متاسفانه دولتی ها هم جرات پاسخ دندان شکن ندارن.

  2. خوردیییییییییییییییییییییید ……….. هسته شو تف کنید بیرون
    اون وقت که حنجره پاره می کردیم که داداش نکنید این توافق غلطه کجا بودین ……… شما مسئول تمام خسارت ها هستید انقلابیون همواره هزینه نفهمی های شما ها را داده اند ……دیگر بس است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا