خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا دروغِ «گنج کوروش» را ساختند؟

تا همین چند ماه پیش فقط باغ‌های انار این روستا مشهور بودند، آنقدر مشهور که از چند سال پیش برایشان «جشنواره انار» برگزار می‌کردند اما از یکی دو ماه گذشته فیلم‌هایی با عنوان «گنج کوروش»، تاریخ ۱۰ قرن پیش این روستا را به رخ می‌کشند، تاریخی که مُعرُفش نمایش آثار جعلی است.

به گزارش ایسنا، روستای «فاروق» در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان مرودشت استان فارس و ۶۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد، این روستا براساس آمارهای سال ۱۳۸۵ با جمعیتی بالغ بر هشت هزار نفر و با اقتصادی که پایه‌اش باغداری است، مردمانش زندگی می‌گذراند اما چرا ناگهان افرادی ناشناس با انتشار تعدادی فیلم‌، عکس‌ و مطالبی که تلاش می‌کند غیرت ایرانی‌بودن مردم را به جوش آورد، می‌خواهند آثار تقلبی که به راحتی می‌توان تشخیص داد، آنان متعلق به کشوری دیگر هستند را به عنوان آثار باستانی ایرانی جا بزنند!

چرا داستان «گنج کوروش» را راه انداختند؟

مرتضی همایون، باستان‌شناس مرودشتی در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: هرچند روستای «فاروق» در تاریخ اسلامی از قرن چهارم به بعد وجود دارد اما دلیل نمی‌شود که بگوییم «گنج کوروش» وجود خارجی دارد چون حتی همه آثار نشان داده شده با این عنوان از روستای «فاروق» جعلی است. معتقدم همه این اتفاقات با یک شایعه شروع شد.

او می‌گوید: در زمان انتشار این خبر حتی چند نفر از افراد یگان حفاظت با حضور در محوطه‌ای که گفته شد این گنج و فیلم از آنجا منتشر شده است، محوطه را بررسی کردند ولی هیچ چیزی وجود نداشت.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده‌ای که در این زمینه در حال انجام است، بیان می‌کند: با توجه به اتفاقاتی که رخ داده، می‌توان این احتمال را در نظر داشت که یک نفر با ساخت آثار جعلی قصد دارد به زودی آن‌ها را روانه بازار کند و قطعا باید قبل از آن کار، تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌داد.

«فاروق» در واقعیت چه دارد؟

کوروش محمدخانی، باستان‌شناس محوطه پاسارگاد نیز در این زمینه به ایسنا می‌گوید: این روستا که در پشت کوه رحمت و در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد، مانند دیگر روستاهای اطراف خود در زمینه باغداری معروف است. این روستا «انار»های بسیار معروفی دارد و تاکنون چند جشنواره انار نیز داخل آن برگزار شده است، فاروق علاوه بر این که چشمه‌های آب، باتلاق و مرداب دارد، حدود چهار اثر دوره هخامنشی و ساسانی نیز دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، با این وجود دلیل نمی‌شود که بگوییم فیلمی که منتشر شده متعلق به یک اثر تاریخی یا همان «گنج کوروش» است.

او با بیان این‌که به راحتی می‌توان ثابت کرد که همه عکس‌های منتشر شده در آن فیلم «مصری» هستند، ادامه می‌دهد: این عکس‌ها و مجسمه‌ها هیچ ربطی به دوره‌ی هخامنشی ندارند. عکسِ اشیاء و مجسمه‌ها اروپایی هستند نه ایرانی. همچنین یکسری تصاویر و آثار طلایی‌رنگ در فیلم نشان داده می‌شود که هیچ کدام طبیعی نیستند، حتی در آن دوران از این میزان طلا آن هم به این براقی استفاده نمی‌شده است.

وی با اشاره به تابوتی که در فیلم نیز وجود دارد، اضافه می‌کند: تصویر این تابوت را ۱۰ سال پیش نیز در فیلمی که یک مجسمه‌ی مومیایی جعلی کشف شده در نقطه‌ای دیگر از کشور را نشان می‌داد، رو کرده بودند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به بررسی‌هایی که باستان‌شناسانی چون «بوشارلا»، «ویلیام سامنر»، «کیلیا»، «کوروش محمدخانی» و خودش در سال‌های گذشته در این منطقه انجام داده‌اند، می‌گوید: ما به عنوان تیم ژئوفیزیک باستان‌شناسی ایران و فرانسه خرداد امسال و قبل از مطرح شدن هر نوع شایعه‌ای برای بررسی منطقه به این روستا نیز رفته بودیم ولی هیچ چیز به جز یافته‌های مطالعاتی که در سال‌های گذشته توسط باستان‌شناسان دیگر به دست آمده بود به دست نیاوردیم.

پادشاهان هخامنشی فاروق را مکان کشف گنج خود انتخاب نکرده‌اند

محمدخانی تاکید می‌کند: در واقع این روستا چیزی ندارد که بتوان گفت در دوران هخامنشی به عنوان منطقه‌ای که پادشاهان بخواهند آن‌جا، گنجی را مخفی کنند، انتخاب کنند. در این منطقه روستاهای دیگری مانند «سیدان» نیز وجود دارد اما اینکه بخواهیم بگوییم پادشاهی پیش از این آن‌جا مستقر بوده، امکان ندارد.

به گفته‌ وی، براساس همه‌ی‌ مطالعات و یافته‌های باستان‌شناسی به دست آمده از این محوطه، به هیچ عنوان نمی‌توان این محوطه را منطقه‌ای دانست که هر کدام از پادشاهان هخامنشی تمایلی به مخفی کردن گنج خاندان خود یا حتی مخفیگاهی برای خود در این منطقه داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: اطراف تخت‌جمشید ممکن است برخی سنگ‌های تراش خورده وجود داشته باشد، اما آن‌ها در این اندازه نیستند که بخواهیم آن‌ها را به عنوان یک مجسمه معرفی کنیم. شاید استفاده از کلمه‌ی «گنج» برای مطرح کردن فاروق باشد.

این باستان‌شناس معتقد است: شاید بتوان گفت که شایعات مطرح شده درباره‌ی «گنج کوروش»یک خیر به همراه داشته باشد و آن جذب بیشتر گردشگر برای این منطقه است.

 اصرارها در موج دوم «فاروق» برای چیست؟

پس از گذشت حدود ده روز از  سپری شدن، موج نخست فیلم‌ها و اطلاعات کاذبی که درباره‌ی گنج این روستا منتشر شد و مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز این اتفاق را تکذیب و آثار را جعلی اعلام کردند اما جالب است که در فیلم دوم منتشر شده که فقط به نمایش حدود پنج شیء اکتفا کرده شده است، یک تکه کاغذ با مضمون «بسم‌الله الرحمان رحیم، تقوی ۹۵/۰۸/۱۵» روی همه‌ی آثاری که دوربین روی آن‌ها زوم می‌کند، قرار داده شده است!

آثار نمایش داده شده در فیلم دوم «گنج فاروق» و اصرار بر نشان دادن نوشته‌های روی کاغذ

محمدخانی در ادامه با اشاره به ادامه‌دار بودن این اتفاق در طول چند روز گذشته با وجود تکذیب‌های صددرصدی از سوی کارشناسان میراث فرهنگی استان فارس می‌گوید:‌ اگر کمی دقت کنیم، هیچ‌کدام از آثار نشان داده شده در این فیلم‌ها اِلمان ایرانی ندارند،‌ بیشتر این آثار المان‌های مصری دارند و در اخبار متفاوت اعلام شده است که متعلق به مصر، اردن یا ترکیه هستند اما مشخص نیست چرا پس از موجِ نخست، یک فیلم دیگر هم در این زمینه منتشر کرده‌اند!

او افزود: حتی براساس برخی صحبت‌ها و اطلاعات موجود، آثار به نمایش درآمده در این فیلم‌ها، متعلق به یک معبد در ترکیه هستند اما این‌که آثار چطور سر از ایران و  این فیلم‌ها در ‌آورده‌اند، مشخص نیست! اما به طور قطع هیچ‌کدام از این آثار متعلق به «فاروق» نیستند.

این باستان‌شناس در ادامه به این نکته هم تاکید می‌کند که حتی اگر  یک درصد هم فکر کنیم که این آثار متعلق به ایران و «فاروق» هستند، چطور می‌شود که در تخت‌جمشید، یک عدد از این آثارِ «مصری» به دست نیامده باشد اما در نزدیکی آن و پشت کوه رحمت این همه اثر را به دست آورند؟

این مدرس دانشگاه حتی با مطرح کردن یک فرضیه‌ی دیگر که احتمال دارد این آثار هدایای کشورهای دیگر به پادشاهان هخامنشی در آن دوران باشد، می‌گوید: باستان‌شناسان بین‌المللی با دستگاه‌های مجهز و روش‌های علمی همه‌ی این منطقه را در سال‌های گذشته بررسی کرده‌اند، چه طور ممکن است آن‌ها به این کشف نرسند، اما یک فرد مجهول‌الهویه این آثار را که هیچ اِلمان ایرانی در خود ندارند را با این تعداد و در این خزانه پیدا کند؟!

آثار نمایش داده شده در فیلم دوم «گنج فاروق»

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با شروع موج دوم انتشار این مطالب چند روز گذشته بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن آمده است؛ «چندی پیش شخصی مدعی شد در کوه‌های روستای فاروق گنج پیدا شده است. پیرو انتشار این خبر در شبکه‌های مجازی و برخی رسانه‌ها، بلافاصله ماموران یگان حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی به منطقه اعزام شدند اما هیچ گنجی پیدا نکردند. در این زمینه پس از مذاکره با مدیر پایگاه‌های جهانی، بلافاصله ماموران یگان حفاظت استان فارس، اعضای پایگاه جهانی تخت جمشید و مسئول اداره میراث فرهنگی مرودشت با مراجعه حضوری و بررسی در محل هیچ موردی مبنی صحت شایعه منتشره پیدا نکردند. لذا ادعاهای منتشر شده در این زمینه از اساس کذب وعکس‌ها و فیلم‌هایی که در اینترنت وجود دارد، نیز تقلبی و ساختگی است.»

«فاروق» در تاریخ چه ردی از خود به جای گذاشته؟

به گزارش ایسنا، باید به این نکته نیز توجه کرد که با جستجو در فضای اینترنتی و حتی کتاب‌های متعلق به تاریخ استان فارس درباره‌ی روستای «فاروق» در نزدیکی مرودشت و تخت‌جمشید کمتر می‌توان اطلاعاتی را ارائه داد، بنابراین و باتوجه به همه کاوش‌ها و مطالعاتی که باستان‌شناسان در طول سال‌های گذشته در این استانِ مهم داشته‌اند، به نظر می‌رسد این روستا از نظر داشتن یافته‌های باستان‌شناسی کم بهره‌ بوده است.

از سوی دیگر با انتشار توضیحات و دلایل علمی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر جعلی بودن این آثار و دروغ بودن آن‌چه که تا کنون مطرح شده است،بار دیگر از سوی مدعیان؛ نخستین فیلمی که برای معرفی آثار جعلی منسوب شده به کوروش پخش شده بود را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند و این‌بار می‌گویند که «پس از تکذیب کشف شهر فاروق توسط میراث فرهنگی استان یه آدم باشرف پیدا شد و بابه خطر انداختن شغل و حتی جانش این فیلم رو گرفته و پخش کرده. به مجسمه‌های هخامنشی، سکه‌ها و ریتون‌ها دقت کنید. اسکناس هم گذاشته کنارش که نگن مال کشور دیگریست…»

گزارش از خبرنگار ایسنا: سمیه ایمانیان

آثار نمایش داده شده در فیلم دوم «گنج فاروق» و اصرار بر نشان دادن نوشته‌های روی کاغذ

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا