خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ویزیت پزشکان عمومی 280هزار تومان خواهد شد؟

داستان نخ‌نمای تعرفه‌های پزشکی هر سال تکرار می‌شود؛ داستانی که از اواخر سال تا اواسط سال آینده شروع می‌شود و همیشه هم پایان مطلوبی را در پی ندارد و هم مردم و هم پزشکان از میزان افزایش آن ناراضی هستند.

لیلا مقیمی در سایت اصفهان زیبا نوشت: «داستان نخ‌نمای تعرفه‌های پزشکی هر سال تکرار می‌شود؛ داستانی که از اواخر سال تا اواسط سال آینده شروع می‌شود و همیشه هم پایان مطلوبی را در پی ندارد و هم مردم و هم پزشکان از میزان افزایش آن ناراضی هستند.

در یک‌سوی قضیه، مردمی قرار دارند که افزایش این تعرفه‌ها آن‌ها را از بسیاری از خدمات پزشکی محروم می‌کند؛ چراکه دخل‌وخرجشان به همدیگر نمی‌خورد و از آنجا که درصد بسیاری از جامعه حداقل‌بگیر هستند، توان پرداخت این تعرفه‌ها را ندارند و به همین دلیل نیز افزایش آن موجی از بیم و دلهره را به وجود می‌آورد.

از سوی دیگر، اما پزشکان نیز هر سال از میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی ناراضی هستند و می‌گویند که این تعرفه‌ها واقعی نیست و کفاف هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد و برای همین هم توپ را به زمین سازمان‌های بیمه‌گر می‌اندازند و دلیل وضعیت کنونی را کم‌کاری این سازمان‌ها می‌دانند. تعرفه‌هایی که شامل اجزای تعرفه شامل جزء حرفه‌ای و جزء فنی، ویزیت، تعرفه پرستاری، دارو و ملزومات پزشکی، خدمات آزمایشگاه و تصویربرداری و جزء هتلینگ بیمارستانی است که هریک دارای وزن‌های هزینه‌ای مختلف و فرمول‌های پیچیده محاسباتی هستند و دستمزد کادر درمان حدود یک‌سوم وزن تعرفه‌های پزشکی را شامل می‌شود.

افزایش 46درصدی تعرفه‌های پزشکی

اواخر سال گذشته بود که پیشنهاد افزایش 46درصدی نرخ تعرفه‌های پزشکی 1403 در 24 دی‌ماه به تصویب شورای عالی بیمه ایران رسید و در نهایت هیئت دولت این رقم پیشنهادی را تصویب کرد؛ ضمن اینکه هیئت دولت در اولین جلسه رسمی در سال جدید افزایش ۵۰درصدی ویزیت پزشکان را تصویب کرد. بر اساس مصوبه هیئت دولت که هنوز ابلاغ نشده، قرار است بقیه تعرفه‌های خدمات پزشکی و تشخیصی متناسب با تورم رسمی کشور افزایش یابد.

به گزارش «ساعت سلامت»، رضا لاری‌پور، معاون فنی سازمان نظام پزشکی در این ‌باره گفته است: «اگرچه تعرفه‌های خدمات پزشکی و تشخیصی برخلاف قانون قبل از شروع سال جدید به هیئت دولت نرسید؛ ولی امسال با پیگیری‌های رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی و همراهی و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اولین جلسه هیئت‌وزیران و زودتر از سال گذشته، نرخ این تعرفه‌ها تصویب شد.با وجود اینکه عدد مصوب شورای عالی بیمه برای رشد تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳ با حضور همه ذی‌نفعان، ۴۶ درصد بود؛ اما این عدد در هیئت دولت با تغییراتی همراه شد.

در مصوبه هیئت دو لت سعی شده نرخ رشد برخی از اجزای تعرفه‌های پزشکی نظیر ویزیت و جزء فنی و جزء حرفه‌ای با نرخ رسمی تورم همراهی و همخوانی داشته باشد؛ چراکه در غیر این صورت بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت با آسیب بسیار شدید مواجه خواهند شد و خطر تعطیلی بسیاری از مطب‌ها و مراکز درمانی وجود دارد. به دلیل منجمدماندن تعرفه‌ها در سالیان گذشته، هرگونه افزایش تعرفه‌ای حتی با این مقدار هم که برای اولین بار رخ داده و تلاش و همراهی بسیاری از ذی‌نفعان حتی بیمه‌های سراسر کشور را به‌دنبال داشته؛ اما همچنان این عدد تکافوی مراکز درمانی و جامعه پزشکی را نمی‌دهد. نرخ «تعدیل» تعرفه‌ها که در سال‌های قبل در مراکز استانی و مراکز کمتربرخوردار توسط استانداران اعمال می‌شد، نباید در استان‌ها اعمال شود. حتی در برخی مناطق کمتربرخوردار باید نرخ بالاتری از نرخ تعرفه مصوب در نظر گرفته شود تا امکان ماندگاری جامعه پزشکی در مناطق محروم فراهم باشد.»

واکنش به تعرفه 280هزارتومانی

همه‌چیز اما از همین دوسه روز پیش شروع و افزایش تعرفه‌های پزشکی و محاسبه ارقام و اعداد آن با واکنش شدید کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد. در روزهای گذشته انجمن پزشکان بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن تعرفه پزشکان عمومی را 280هزار تومان اعلام کرده بود؛ اتفاقی که موجی از نقد و انتقادها را به‌دنبال داشت.

آن‌طور که در این بیانیه آمده: «واکاوی نحوه تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی نشان از بی‌توجهی کارگزاران به قواعد تعرفه‌گذاری و واقعیت‌های اقتصادی حوزه سلامت دارد؛ این در حالی است که تاب‌آوری اقتصادی جامعه پزشکی و مؤسسات درمانی از خط قرمز عبور کرده و موجب ورشکستگی مهاجرت اشتغال‌های غیرمرتبط و به‌تبع آن، افت کیفیت خدمات و فروپاشی نظام سلامت شده است.

از سوی دیگر، براساس نص صریح قانون بیمه همگانی، تعرفه‌ها بایستی براساس قیمت واقعی، یعنی قیمت تمام‌شده خدمت، به‌اضافه سود و دارایی‌های ثابت، تعیین و تصویب شود؛ حال‌آنکه سازمان‌های بیمه‌گر نه‌تنها در کارشناسی نرخ تعرفه، بلکه در رعایت حقوق بیمه‌شدگان و قبول سهم موظف خود قصور می‌کنند. بنا به محاسبات شورای عالی نظام پزشکی کشور، نرخ تمام‌شده برای ویزیت پزشکان عمومی معادل 394هزار تومان است و متأسفانه بنا به ‌پیش‌بینی اغلب اقتصاددانان در سال آینده تورم بین 40 تا 50درصد را شاهد خواهیم بود. با عنایت به توضیح فوق و به‌دنبال سؤالات درخصوص موضع انجمن پزشکان عمومی ایران نسبت به نرخ تعرفه ویزیت در سال 1403 ضمن تأیید نرخ تمام‌شده ویزیت پزشکان عمومی تعیین‌شده در شورای عالی نظام پزشکی، لیکن به‌منظور رعایت مشکلات معیشتی اقشار آسیب‌پذیر و ابراز همدردی با مردم، نرخ تعدیلی نرخ تعرفه ویزیت پزشکان عمومی معادل 250هزار تومان و نرخ تعرفه ویزیت پزشکان عمومی با بیش از 15 سال سابقه کار معادل 280 هزار تومان است.»

این درحالی است که پس از انتشار این بیانیه، وزارت بهداشت به آن واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. سخن‌گوی وزارت بهداشت در واکنش به این تعرفه اعلام کرد که این تعرفه موردتأیید وزارت بهداشت نیست و تعرفه مصوب متعاقبا اعلام خواهد شد. به گفته سخن‌گوی وزارت بهداشت، تعرفه خدمات درمانی، تشخیصی و پزشکی با هدف تأمین هزینه‌های مراکز درمانی و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی به میزان ۳۵درصد در دولت مصوب شده است.

دعوای انجمن صنفی پزشکان و دولت و سازمان‌های بیمه‌گر بر سر میزان افزایش تعرفه‌ها موضوع تازه‌ای نیست و هر سال ادامه دارد؛ دعوایی که البته هر بار هم نارضایتی مردم و جامعه پزشکان را به همراه دارد.

به گزارش «اطلاعات آنلاین» تعرفه‌های پزشکی سال جاری در ابتدای سال گذشته به این شرح اعلام شده بود: در بخش خصوصی ویزیت پزشکان عمومی ۹۰هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۳۵هزار تومان، ویزیت پزشک فوق‌تخصص ۱۷۲هزار تومان، ویزیت متخصص روان‌پزشکی ۱۷۹هزار تومان، ویزیت فوق تخصص روان‌پزشکی ۲۰۴هزار تومان؛ که حالا با تغییر اعلام‌شده ۴۶درصدی ویزیت پزشکان عمومی ۱۳۲هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۹۷هزار تومان، ویزیت پزشک فوق‌تخصص ۲۵۲هزار تومان، ویزیت متخصص روان‌پزشکی ۲۶۲هزار تومان، ویزیت فوق تخصص روان‌پزشکی ۲۹۸هزار تومان خواهد بود.

از سوی دیگر، افزایش تعرفه‌ها به‌ویژه تعرفه پزشکان عمومی، در روزهای اخیر با موجی از انتقادها روبه‌رو و باعث شد تا وزارت بهداشت آن را تکذیب کند. روز گذشته نیز محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، در نشست خبری خود در رابطه با حواشی افزایش تعرفه‌های پزشکی، گفت: «درحال حاضر، مصوبه هیئت‌وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به‌صورت رسمی ابلاغ نشده است. جلسه هیئت دولت در پنجم فروردین‌ماه تشکیل شد و درباره تعرفه پزشکی بحث کرد.»

رئیس‌زاده درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها گفته است که انجمن‌ها تحت پوشش وزارت بهداشت هستند و احکام رؤسای انجمن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف می‌شود. اگر اظهارنظری درباره تعرفه پزشکی صورت گرفته باشد، باید توسط وزارت بهداشت پاسخ داده شود. انجمن‌ها تحت پوشش سازمان نظام پزشکی نیستند؛ اما حالا باید منتظر ماند و دید آیا این افزایش تحقق خواهد یافت یا این موج انتقاد مانع افزایش آن می‌شود؟!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا