خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجلاس وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در شب یلدا

در تماس تلفنی عصر امروز (شنبه) سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، توافق شد اجلاس سه کشور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه یک هفته جلوتر از تاریخ اعلام شده قبلی و روز 30 آذر برگزار شود.

سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه عصر امروز (شنبه) در تماسی تلفنی با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین تحولات بحران سوریه بویژه منطقه حلب را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش ایسنا ، در این تماس علاوه بر بررسی آخرین وضعیت سوریه و حلب،با توجه به روند تحولات جاری در سوریه، توافق شد نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو از ۷ دی ماه به سه شنبه این هفته  ۳۰ آذر تغییر پیدا کند.

به این ترتیب اجلاس سه جانبه  ایران ، ترکیه و روسیه هفته جاری در مسکو برگزار می‌شود.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود با تلاش وزیر امور خارجه کشورمان نشست سه جانبه ایران،روسیه و ترکیه در خصوص بحران سوریه در مسکو روز 7 دی ماه برگزار می‌شود.

بهرام قاسمی ضمن تشریح اقدامات و رایزنی‌های فشرده دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص اوج‌گیری بحران در سوریه تایید کرده بود با تلاش‌های مستمر و فشرده محمدجواد ظریف طی چند روز اخیر و با تماس‌های تلفنی مکرر و مداوم او با برخی از  همتایان در برخی کشورها از جمله ترکیه، روسیه و سوریه تلاش شد طرح نشست وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه، روسیه در مسکو برای ۲۷ دسامبر، مطابق با ۷ دی ماه نهایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین اظهارکرد: بحران ساختگی در سوریه و گسیل تروریست‌های بی‌نام و نشان توسط محور غربی – عربی حامی تروریست‌ها به این کشور در بحبوحه تحولات موسوم به بهار عربی با توهم سرنگونی دولت قانونی سوریه، موجب تمامی این فجایع انسانی و مادی در این کشور شد  و متاسفانه آنچه امروز و طی سالیان اخیر شاهد آن بودیم، نتیجه دخالت برخی کشورها  و گروه‌های تروریستی دست پرورده آنان است.

قاسمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران ساختگی در سوریه نسبت به گسترش ناامنی و فتنه‌انگیزی در منطقه به بهانه‌های واهی هشدار داده و سعی در کنترل بحران با تشویق گروه‌های مخالف قانونی سوری و دولت سوریه به گفت‌وگو و آتش‌بس و یافتن یک راه حل سیاسی از طریق میز مذاکره داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها و نخستین کشوری بود که با ارائه طرح‌های چند ماده‌ای بر آتش‌بس، امدادرسانی انسانی و انجام گفت‌وگوهای سوری – سوری تاکید داشته و دارد.

قاسمی با اشاره به هیاهو و جنجال‌های اخیر محور غربی- عربی حامی تروریسم در خصوص اوضاع حلب هم تصریح کرد : اتخاذ سیاست‌های تبلیغاتی و استانداردهای دوگانه توسط این کشورها که حامیان آشکار و نهان تروریست‌ها در سوریه و سایر مناطق هستند، در این جنجال‌های بیهوده عیان است.  متاسفانه هرگاه تروریست‌ها در مضیقه و تنگنا قرار گرفته‌اند محور مذکور فریاد آتش بس و صیانت از غیرنظامیان را سر داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: به رغم این صحنه‌سازی‌ها، جمهوری اسلامی ایران و شخص وزیر امور خارجه در راستای سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران تلاش‌ها و رایزنی‌های گسترده و فشرده‌ای را برای کمک به غیرنظامیان و بازگشت ثبات به حلب در سوریه بکار بست. دهها گفت‌وگوی تلفنی و استفاده از دیگر شیوه‌های رایزنی و نیز ابتکار نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، روسیه و ترکیه در همین راستا توسط شخص آقای دکتر ظریف مطرح شد.

قاسمی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فارغ از  جنجال‌های بی‌حاصل و بعضا ریاکارانه برخی کشورها، حفظ جان غیرنظامیان و بازگشت ثبات و امنیت به همه مناطق سوریه و آغاز گفت‌وگوهای سوری- سوری را به عنوان راهبرد همیشگی حل بحران در سوریه مورد تاکید و پیگیری جدی قرار داده و می‌دهد و همچنان معتقد است بحران سوریه تنها راه حل سیاسی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا