خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آبیاری ۲۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی با فاضلاب

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اعلام برخی آمارها درباره میزان آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب گفت: بر اساس گزارش‌ها ۲۴۰۰ هکتار از مزارع با فاضلاب تصفیه نشده آبیاری می‌شوند که مهمترین استان‌های درگیر در این موضوع البرز، آذربایجان غربی، تهران و کرمانشاه هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر خسرو صادق نیت در مراسم دیدار وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی با بیان اینکه مواجهه کشاورزان با عوامل آسیب رسان بسیار زیاد است و کاهش این مواجهه، با آموزش عوامل آسیب رسان و سموم به کشاورزان امکان پذیر است، گفت: تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار بازدید از مزارع کشاورزی داشتیم و با کشاورزان هم ارتباط مستقیم برقرار کرده‌ایم؛ به طوریکه به ۳۰۰ هزار کشاورز در ۲۷ هزار هکتار زمین درباره نحوه به کارگیری سموم و کاهش مواجهه با عوامل آسیب رسان آموزش‌هایی ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در برخی نمونه برداری‌ها شاهد بودیم که برخی سموم استفاده شده ربطی به محصول مورد نظر نداشتند، افزود: به عنوان مثال در برخی نمونه برداری‌ها مشخص شد که سمی را که برای خیار به کار برده‌اند باید برای پنبه به کار می‌رفته است.

صادق نیت ادامه داد: همچنین برای کنترل آبیاری محصولات کشاورزی و بویژه صیفی جات با فاضلاب خام که می‌تواند آلودگی و مشکلات زیادی را ایجاد کند، گزارش‌هایی را داشته‌ایم که بر این اساس آخرین گزارش‌های ما نشان می‌دهد ۲۴۰۰ هکتار از مزارع در سراسر کشور با فاضلاب تصفیه نشده آبیاری شده‌اند و مهمترین استان‌های درگیر با این مسئله البرز، آذربایجان غربی، تهران و کرمانشاه بوده است. البته باید توجه کرد که این میزان مزارع در سال ۹۳، ۳۴۰۰ هکتار بودند که امسال به ۲۴۰۰ هکتار کاهش یافته‌اند.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت از افزایش اخطارهای بهداشتی در این حوزه خبر داد و گفت: میزان اخطارهای بهداشتی در سال ۹۱، ۱۸۷ مورد، در سال ۹۲، ۳۳۰ مورد، در سال ۹۳، ۴۶۰ مورد و در سال ۹۴، ۶۶۰ مورد بوده است و این افزایش نشان دهنده پیگیری و نظارت بیشتر بازرسین است.

وی همچنین درباره افزایش ارجاع‌های قضایی در حوزه آبیاری مزارع با فاضلاب گفت: از ۱۱۹ ارجاع قضایی در سال ۹۱ به ۲۹۱ ارجاع در سال ۹۴ رسیده‌ایم؛ همچنین مساحت مزارع معدوم شده به دنبال آبیاری با فاضلاب از ۳۵ هکتار به ۲۹۲ هکتار افزایش یافته و در عین حال آموزش‌های بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیطی هم از ۳۰۰۰ کشاورز به ۱۶ هزار کشاورز گسترش یافته است.

صادق نیت همچنین گفت: در عین حال میزان نمونه‌برداری از فاضلاب‌ها از ۱۵۰ مورد در سال ۹۱ به ۳۰۰ نمونه در سال ۹۴ رسیده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا