خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«محمدرضا گلزار» سرپرست تیم ملی چه ورزشی شده است؟

سایت تحلیلی خبری عصرایران نوشت: نشست خبری رشته ورزشی پدل (‌padel) در محل فدراسیون تنیس برگزار شد و در این نشست محمدرضا گلزار به عنوان عضو هیات رییسه پدل ایران و سرپرست تیم ملی پدل معرفی شد.

محمدرضا گلزار پس از عضویت در هیات رییسه انجمن پدل ایران گفت: «در این مدت خیلی تلاش کردم که این سمت را نپذیرم با وجود اینکه من عاشق ورزش هستم، مخصوصاً ورزش پدل که بسیار جذاب است. همه می‌دانید که پذیرش این سمت چه مسئولیت سنگینی است.»

او ادامه داد: «من قول دادم که کمک کنم و به عهدم وفادارم و امیدوارم با کمک اهالی رسانه به افتخارات بین المللی دست پیدا کنیم. از وزارت ورزش و رئیس فدراسیون تنیس هم تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانیم با کمک هم بدرخشیم.»

رضا گلزار سرپرست تیم ملی چه ورزشی شده است؟ رشته ورزشی پدل چیست؟ (فیلم +عکس)

رشته ورزشی پدل چیست؟ 

پدل (به انگلیسی: Padel) ورزشی راکتی است که بین دو نفر یا بین دو تیم دونفره در زمینی کاملاً احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود. زمین این رشته ورزشی تلفیقی از اسکواش و تنیس است.

بازی پدل در زمینی مستطیل شکل به ابعاد ۱۰×۲۰ انجام می‌شود. تور ۱۰ متری که ۸۸ سانتی‌متر ارتفاع دارد، در وسط زمین نصب می‌شود.

تاریخچه پیدایش و ابداع ورزش پدل

ابداع پدل به سال ۱۹۶۹ میلادی بازمی‌گردد. اما شکل کنونی آن در سال‌های اخیر پی ریزی شده‌است. زمانی که آلفونسو دئو نلوئهٔ اسپانیایی برای دیدن دوستش انریکو کور کوئه را به مکزیک سفر کرده بود برای پایه‌ریزی این رشته با وی به مشورت پرداخت و در بازگشت به اسپانیا برای نخستین بار زمین بازی پدل را در شهر مارابلا بنا کرد.

این ورزش جذاب به سرعت به سایر کشورها مانند آرژانتین و اسپانیا راه پیدا کرد و بعد از آن در سایر کشورهای اروپایی و آمریکا محبوب شد.

اگرچه امروزه دیگر پدل ورزش نوپایی محسوب نمی‌شود اما در هیچ‌یک از بازی‌های رسمی همچون المپیک و پارالمپیک حضور ندارد. 

ورزش پدل در ایران

این ورزش از سال 1396 به ایران ورود پیدا کرده است و اولین زمین پدل در همان سال در باشگاه انقلاب تهران به کمک ۲ مربی اسپانیانی راه اندازی شد. مجموعه پدل باشگاه انقلاب در سال ۹۶ در سه زمین دبل و یک زمین سینگل افتتاح شد. در حال حاضر علاوه بر مجموعه انقلاب، مجموعه پاس تهران، شاهین، آجودانیه، مهام در تهران دارای زمین پدل هستند. (در کرج هم در مجموعه گلستان گلشهر در کنار زمین‌های تنیس دو زمین به پدل اختصاص یافته و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است).

این ورزش نوظهور در ایران، در ابتدا زیر مجموعه فدراسیون اسکواش جمهوری اسلامی ایران بود که در سال ۱۴۰۱ زیر مجموعه فدراسیون تنیس شد. سالانه مسابقات جام ستارگان به عنوان مسابقات کشوری این ورزش در ایران برگزار می‌شد که بعد از تغییر فدراسیون به مسابقات ۲۵۰۰ امتیازی تغییر کرده‌است.

تیم ملی پدل ایران و افتخارات

تیم ملی پدل آقایان و خانم‌های ایران در چند سال اخیر در چندین تورنمنت بین‌المللی شرکت کرده‌است. از مهم‌ترین دستاوردهای تیم ملی ایران، مقام نایب قهرمانی در مقدماتی قهرمان جهان در مصر است. در مسابقات مصر تیم ملی بانوان در جایگاه پنجم جدول مقدماتی قهرمانی جهان قرار گرفتند.

رشته ورزشی پدل ؛ رضا گلزار سرپرست تیم ملی چه ورزشی شده است؟

زمین و شرایط بازی

این ورزش در یک زمین مستطیل شکل که ۳۰ درصد از زمین تنیس کوچک تر است انجام می شود. این زمین با دیوارهای شیشه ای و توری محصور شده است. احتمالا اگر به تازگی با این ورزش آشنا شده باشید، برخورد توپ با دیوارها و بیرون رفتن توپ از محوطه برای شما عجیب باشد و این جز قوانین این بازی است.

قوانین ورزش پدل

  • ضربه زدن در صورت رد شدن توپ از تور تنها یک بار مجاز است.
  • درصورتی که سرویس پس از برخورد به سرویس باکس با تور برخورد اوت محسوب می شود.
  • ضربه سرویس باید در ارتفاع کمر باشد و در صورتی که در نقطه ای بالاتر ( Smash ) زده شود ، خطا است.
  • در بازی پدل بر خلاف تنیس محاسبه امتیازات در حالت Duce به صورت Golden Point می باشد.
  • در صورتی که توپ در قسمت شما به زمین بخورد، روی خطوط و یا بیرون از زمین طرف مقابل زده شود حریف صاحب امتیاز خواهد شد.
  • پدل به صورت سه یا پنج ست انجام می شود و برنده باید یا 4 امتیاز کسب کند و یا 2 امتیاز با حریف اختلاف داشته باشد. در مسابقات 3 ستی فرد برنده باید 2 ست و در بازی های که 5 ست برگذار می شود فرد برنده باید 3 ست را کسب کند.
رشته ورزشی پدل ؛ رضا گلزار سرپرست تیم ملی چه ورزشی شده است؟
  • در زمان سرویس اگر بازیکن 2 سرویس را از دست دهد، یک امتیاز از او کسر خواهد شد.
  • افراد یک تیم امکان ضربه همزمان و یا پاس دادن توپ را ندارند.
  • پرتاپ راکت، دو ضربه به توپ جزو خطاهای بازی است.
  • هر بازی دو داور دارد. سرداور که بیرون از زمین کنار تور بازی را دنبال می کند و داور ناظر که در جایگاه مخصوص بین تماشاچی ها است.
  • بحث با داور یا بیرون رفتن از زمین بدون اجازه داور خطا محسوب شده و امکان محرومیت دارد.
  • اگر تیم یا بازیکنی 10 دقیقه بیشتر برای ورود به زمین تعلل کند، امتیاز آن ست نصیب حریف می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا