خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشت پورنجاتی خطاب به رییس جمهور

احمد پورنجاتی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم در یادداشتی در نقد انتشار منشور حقوق شهروندی نوشت: کاش پس از سه سال و اندی از وعده تان برای تدوین منشور حقوق شهروندی، یا به جای این «گردآوری نامه» – که بسیاری از مفاد آن همچون داغ حسرت های به دل مانده در لابلای کتاب های قانون یا بر ذهن و زبان منتقدان،خشکیده بود – یا دستکم به ویوست آن، «شیوه نامه و برنامه ی اجرایی و روشن و ضمانت دار» آین منشوررا رونمایی می کردید.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت آقای پورنجانی در پی می آید:

به نام نامی حقوق ملت
جناب آقای روحانی،رییس جمهوری
با سلام و احترام

گمان نمی کنم هیچ انسان آگاه و برخوردار از سلامت شخصیت و روان، از این که در نظام سیاسی حاکم بر کشورش، خواه در قانون اساسی یا دیگر مقررات قانونی و حتی بخشنامه های عادی، همه یا برخی از مهم ترین حقوق انسانی و شهروندی اش به رسمیت شناخته شود، ناخرسند باشد و ارزش و اهمیت این بدیهی ترین ویژگی و شاخص مشروعیت هر ساختار سیاسی مدعی مردم سالاری را انکار کند.

گمان نمی کنم کسی از شهروندان ایرانی – البته جز آنان که حقوق ملت را با معیارهای خودخواسته و اراده های شخصی پیمانه می کنند – با بی اعتنایی، شانه هاشان را بالا بیندازند که بالاترین مقام اجرایی کشورشان که مسوولیت اجرای قانون اساسی را در همه ی قوای قانونی کشور برعهده دارد، آشکارا و همراه با حرارت و تاکید، برای آگاهی شهروندان از حقوق قانونی شان، فراخوان داده است.

مساله، چیز دیگری ست. گیر قضیه، جای دیگری ست.

سی و هفت سال از تاسیس این نظام گذشته است. این ملت و این کشور در آغاز راه نیست که برای رانندگی در جاده و خیابان تازه نیازمند آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی باشد.

نمی خواهم اصل نگرش درست و انگیزه ی ستودنی شما را در توجه به یکی از مهم ترین نیازهای فراموش یا کم رنگ شده در این سرزمین را به چالش بکشم یا به دیده ی تردید و بدگمانی به آن بنگرم و تلاش تدوین کنندگان آنچه را به نام «منشور حقوق شهروندی» امضا و ابلاغ و رونمایی کرده اید، نادیده و بی سپاس بگذارم. اما اجازه دهید به عنوان یکی از همان شهروندان که حق آزادی بیان را برایش به رسمیت شناخته اید بگویم:

«به عمل کار برآید، به سخندانی یا سخنرانی نیست»!

کاش پس از سه سال و اندی از وعده تان برای تدوین منشور حقوق شهروندی، یا به جای این «گردآوری نامه» – که بسیاری از مفاد آن همچون داغ حسرت های به دل مانده در لابلای کتاب های قانون یا بر ذهن و زبان منتقدان، خشکیده بود – یا دستکم به ویوست آن، «شیوه نامه و برنامه ی اجرایی و روشن و ضمانت دار» آین منشور را رونمایی می کردید.

چالش حقوق شهروندی، چیزی از جنس کمبود واژه های دلنشین به رسمیت شناختن کاغذی حقوق ملت نیست.

بی تعارف می گویم: حتی اگر برای استیفا و تحقق یکی از مواردی که در این منشور آورده اید، برنامه ی اجرایی مشخص خود را اعلام کنید و آن را به نتیجه برسانید کاری کرده اید. وگرنه، نه!

شش ماه زمان هم نیاز ندارد. همین فردا آغاز کنید. بسم الله…

با فروتنی : احمد پورنجاتی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا