خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شگفتا که بیش از 4 درصد مردم به تماشای تئاتر می‌نشینند

عباس عبدالعلی زاده در سایت ایران تئاتر نوشت:

به‌تازگی یک ایمفوگرافی از نگاه آماری به رفتارهای خانوارهای ایرانی در سال ۹۳ در خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مرکز آمار ایران منتشر شد که در آن جامعه آماری ۵۸ میلیون ۶۶۵ هزار نفر افراد بالای ۱۵ سال موردبررسی قرارگرفته است.

در این آمار موضوعاتی چون تئاتر رفتن، گوش دادن به موسیقی، سینما رفتن، مطالعه غیردرسی، مطالعه روزنامه، مصرف قلیان، مصرف مستمر سیگار، صدقه دادن و خیرات، رصد برنامه‌های ماهواره، تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران و ورزش کردن موردبررسی قرارگرفته است.

نکته حائز اهمیت در این گزارش تعداد تماشاگران تئاتر در یک سال نسبت به تماشاگران سینما و رصد کنندگان ماهواره است. در این آمار ۲.۳۱۸.۵۹۳ نفر در طول سال ۱۳۹۳ به تماشای نمایش نشسته‌اند و این رقم برای تماشاگران سینما ۸.۳۰۳.۸۷۷ نفر است و برای رصد کنندگان ماهواره به ۱۲.۶۰۱.۰۳۴ نفر می‌رسد این در حالی است که با توجه به فراوانی سالن‌های سینما در کشور و همچنین پایین بودن قیمت بلیت سینما نسبت به نمایش انتظار می‌رفت اختلاف آماری بیش از این رقم باشد و در مورد ماهواره و در دسترس بودن آن‌که دیگر نیاز به توضیح نیست.

اما همین‌که آمار تماشاگران تئاتر آن‌قدر جدی شده که ۴ درصد از جامعه آماری را به خود اختصاص داده خود رقم قابل‌توجه و امیدوارکننده‌ای است. درواقع شاید بشود گفت این حداقل برنامه‌های زیرساختی که برای هنرنمایش در چند سال اخیر تدارک دیده و اجراشده است عاملی شده تا دیدن تئاتر تا این سطح در آمار رفتارهای فرهنگی خانوارهای ایرانی قرار بگیرد. هرچند سینما به دلیل تعدد سالن‌ها توانسته آمار ۱۴ درصدی از مخاطب را به خود اختصاص دهد نکته این جاست که تعدد موضوعی بیش از ۱۰۰ نمایش در هرروز و افزایش سالن ها و دسترسی به نمایش در دو سال اخیر قطعا آمار مورد نظر را در سال های بعد از این آمارگیری دچار افزایش چشمگیری کرده است. در حقیقت در سال ۹۳ چیزی نزدیک به ۴ درصد افراد جامعه جزو تماشاگران تئاتر بوده اند و با توجه به توسعه زیرساخت های ذکر شده در کنار تبلیغات و ارتباطات اجتماعی و بکارگیری گسترده آن در حوزه تئاتر باعث امیدواری بیشتر فعالان و دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی است.

بر اساس این گزارش تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران در روزهای تعطیل با ۵۶.۳۳۷.۳۵۸ نفر، صدقه دادن و خیرات با ۵۱.۱۳۴.۶۲۵ نفر، گوش دادن به موسیقی با ۴۲.۰۹۸.۰۰۸ نفر، ورزش کردن با ۲۶.۲۸۵.۳۱۶ نفر، مطالعه غیردرسی با ۲۵.۶۷۹.۵۳۸ نفر و مطالعه روزنامه با ۱۸.۵۶۱.۹۲۸ نفر به ترتیب پرمخاطب‌ترین گروه‌های آماری را تشکیل می‌دهند.

نکته جالب‌توجه در مورد این گزارش اعلام آمار مصرف‌کنندگان قلیان با ۲.۳۳۰.۸۴۶ نفر و مصرف مستمر سیگار با ۴.۷۷۹.۷۷۸ نفر است که شاید تصور عمومی از آمار این گروه ها بیش از این ها باشد که در واقعیت تنها ۴ درصد و ۸ درصد جامعه آماری را به خود اختصاص داده‌اند. تنها براساس همین آمار تک محوری باید منتظر خبرهای خوشی از رشد تئاتر در کشور باشیم .

179690_2722393180_1280_916f9a962b675fa744476b67c1a56d02f40

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا